بـوابة مصـر الأقتصادية

أسعار الحديد اليوم.. الطن يقفز ما بين 1500-3000 جنيه بالأسواق

للتفاصيل:

دول متعثرة زي لبنان و سوريا و العراق

الحقيقة ولا حتي دول الا لو كانوا لديهم مشاريع قائمة في مصر, لان اكبر مشكلة للناس هذي التنقل وهناك بدائل ارخص و تعطيك حرية اكثر ف التنقل من الجواز المصري طبعا هذا الكلام علي رجال الاعمال المتوسطين والصغار اما الكبار فلن يحتاج جواز اخر للتنقل

مشكلتك انك لسه مصدق الفشله الفاسدين الحراميه
لو جبت مليون خبر و تغريده عن مشاريع و استثمارات و نوايا و زفت مافيش فايده
النظام ده فاشل لأبعد الحدود و من أزمه لازمه

من الأخر لما يعرفو قيمة الجنيه العادله امام الدولا و يثبوتها ابقو اتكلمو فى اقتصاد
اللى فات الدولار من ٩ الى ١٦ الى ١٨ الى ٢٤ الى ٢٧ حاليآ ٣١
اللى جاى ٣٥ و اللى بعده ٤٠ ٤٥ ل٥٠ج
و هكذا
يعنى خلاص بلد و انتهت مداخرت ضاعت شباب اتظلم مش هيعرف يعمل حاجه
اللى معاه فلوس يلحق يحولها دهب او عقار
اللى يعرف يسافر يسافر و لو عرف يهاجر و ياخد أولاده يبقا عرف يعمل لهم مستقبل
مصر مافيش مستقبل
ماتشغلش بالك بجد .. الى بنفس العقليه دى بقوا اقليه في الشعب .. مش بسبب كلامنا ولكن بسبب الى الفشل والخراب والدمار الاقتصادى الى بيعيشه الشعب المصري الان ..
فمافيش مخرج لهولاء المطبلاتيه الا مسايره الموجه ويقولك انا ضد المجموعه الاقتصاديه انا ضد الاسراف انا مع الاصلاحات الماليه وتكون مستقله و هيكله للجهاز الادارى الخ الخ الخ .. 😂😂 قمه الكوميديا 😂😂 هههه

زى فكر جنراله بالضبط . اى حاجه غلط الا رئيس الدوله الى غير المجموعه الاقتصاديه على مدار عشر سنوات كذا مره ..

على اساس انه الجنرال الفاشل الجاهل مش مسؤول عن الحاللين ولا السابقين ولا اللاحقين .. بمعنى اى فشل يترمى على اى حاجه الا ان حد يجيب سيره جنراله باى محاسبه او مطالبه بالاستقاله وترك المنصب لغيره ... هو من المسؤول عن النظام السياسي والاقتصادى والرقابي والتشريعي والقضائى ايوه التشريعي والقضائى بلاش نضحك على نفسنا انه في برطمان او نيابه او قضاء بيخاسب النظام على اخطاءه .. من النسؤول عن الفساد والدمار السياسي والاقتصادى الى حصل على مدار عشر سنوات

الى زي العقليات دى الى احتقرت مصر وصغرت الدوله واحتقرت 100 مليون مصري عشان جنرال جاهل فاشل ديكتاتور قعد عشر سنوات يحكم وعايزاه يحكم لحد مايموت .. العقليات دى قلت كتببببر جدا جدا عن ايام 2015 .. شوف السوشيال ميديا شوف الناس بجد في الاسواق وهى بتحسبن .. شوف كلام الجنرال الفاسل واعترافه وتلميحاته بانهيار سعبيته وهتسيبونى لوحدى .. وخوفه ورعبه من ثوره عليه .. عشان كده تلاقيه بيحذر كل يوم كل يوم من ثوره واخرها النهارده وعايش على ذكريات يناير الى من 12 سنه ..

بلاش .. خلينا نساير المطبلاتيه على كلامهم وعلى قدر تطبيلهم ان المشكله في المجموعه الاقتصاديه والسياسات الماليه وان الجنرال برئ يا عينى .. تمام اوى .. اذا كان الجنرال نفسه مش معترف بكده ولا معارف باى خطا ولا معترف انه في خطا في التخطيط ولا معترف باى باى خطا للمجموعه الاقتصاديه اصلا .. لسه من اسبوع في محافظه المانيا بيقولك ازمه اقتصاديه مصريه لا انا ولا حكومتى لنا دخل فيعا 😂😂

يا ترى القله الباقيه من المطبلاتيه رايعم ايه في جنرال فاشل جاهل لا يعترف اصلا بالخطا ... بل بالعكس زعلان ان الناس مش شايفه الانجازات 🤭🤭 وبيطالب الاعلامين بالسكوت عن اخبار الغلاء والاسغار .. و كل كلامه دفاع عن الحكومه والمجمموعه الاقتصاديه وعن الى حصل قبل كده وانه ماضيعش الفلوس .. العيب في اى حاجه الا هو .. يا ترى في احتقار وتصغير لمصر اكبر من كده .. في احتقار لمصر اكبر من جعل مصلحه دوله وشغب مئه مليون اصغر من بقاء جنرال فاسل جاهل متغطرس على الاعتراف بالخطا وتحمل المسؤوليه خالد مخلد على الكرسي .

دوله زى مصر .. نظامها رئاسي بحت .. الرئيس هو كل شي هو البرلمان والقضاء والامن الوطنى ونيابه امن دوله الجنرالات ومحافظين خدام للرئبس الجنرال واجهزه رقابيه غير مستقله بتاخذ اوامر من القصر الرئاسي تغمل ايه وماتعملش ايه .. حد مقتنعةان التغير في مصر من عند حج احمد البواب او الحجه فاطمه ولا نقيب المعلمين ولا البقال ولا عامل الدليفري .. هم دول الى بيحكموا الدوله ؟؟ .. ولا عشان مصر تتغير لازم الجاهل الفاشل الى في القصر يتغير

الجنرال وهو بيرد على الناس الى بتقول ان فيه اخطاء في المجموعه الاقتصاديه او اى حاجه لها علاقه بالازمه الحاليه .. احنا زى الفل اى حاجه غلط الا انا الجنرال والمجموعه الاقتصاديه الغير مستقله الى بديهي انا مسؤول عنهم وعن فشلهم ..

يا ترى شله المطبالاتيه الى حتى الاخوه العرب لاحظوا انهم مطبااتيه ومعرضين للجنرال عشان كلامهم مفضوخ ومتناقض
يحبوا يوجه رساله لنفسهم ايه. .. غير ان الجنرال يخلد على كرسي حتى الموت لا غير دى عشان دى معروفه حبهم للشخص اكبر من مصلحه دوله وسعب .. لانه ما حدش بيفهم غيره ..ولا حد ربنا اعطاه عقل و حكمه زي السيسى الاسطوره الاقتصاديه .. غير كل ده طبعا .. يحبوا يقولوا ايه للجترال الى مش معترف باى خطا 😂😂😂

رد على المطبلاتيه يا زعيم سمعهم تواضعك واعترافك بالخطا .. اهم ميزه في قيادتك للدوله

ماتشغلش بالك بجد .. الى بنفس العقليه دى بقوا اقليه في الشعب .. مش بسبب كلامنا ولكن بسبب الى الفشل والخراب والدمار الاقتصادى الى بيعيشه الشعب المصري الان ..
فمافيش مخرج لهولاء المطبلاتيه الا مسايره الموجه ويقولك انا ضد المجموعه الاقتصاديه انا ضد الاسراف انا مع الاصلاحات الماليه وتكون مستقله و هيكله للجهاز الادارى الخ الخ الخ .. 😂😂 قمه الكوميديا 😂😂 هههه

زى فكر جنراله بالضبط . اى حاجه غلط الا رئيس الدوله الى غير المجموعه الاقتصاديه على مدار عشر سنوات كذا مره ..

على اساس انه الجنرال الفاشل الجاهل مش مسؤول عن الحاللين ولا السابقين ولا اللاحقين .. بمعنى اى فشل يترمى على اى حاجه الا ان حد يجيب سيره جنراله باى محاسبه او مطالبه بالاستقاله وترك المنصب لغيره ... هو من المسؤول عن النظام السياسي والاقتصادى والرقابي والتشريعي والقضائى ايوه التشريعي والقضائى بلاش نضحك على نفسنا انه في برطمان او نيابه او قضاء بيخاسب النظام على اخطاءه .. من النسؤول عن الفساد والدمار السياسي والاقتصادى الى حصل على مدار عشر سنوات

الى زي العقليات دى الى احتقرت مصر وصغرت الدوله واحتقرت 100 مليون مصري عشان جنرال جاهل فاشل ديكتاتور قعد عشر سنوات يحكم وعايزاه يحكم لحد مايموت .. العقليات دى قلت كتببببر جدا جدا عن ايام 2015 .. شوف السوشيال ميديا شوف الناس بجد في الاسواق وهى بتحسبن .. شوف كلام الجنرال الفاسل واعترافه وتلميحاته بانهيار سعبيته وهتسيبونى لوحدى .. وخوفه ورعبه من ثوره عليه .. عشان كده تلاقيه بيحذر كل يوم كل يوم من ثوره واخرها النهارده وعايش على ذكريات يناير الى من 12 سنه ..

بلاش .. خلينا نساير المطبلاتيه على كلامهم وعلى قدر تطبيلهم ان المشكله في المجموعه الاقتصاديه والسياسات الماليه وان الجنرال برئ يا عينى .. تمام اوى .. اذا كان الجنرال نفسه مش معترف بكده ولا معارف باى خطا ولا معترف انه في خطا في التخطيط ولا معترف باى باى خطا للمجموعه الاقتصاديه اصلا .. لسه من اسبوع في محافظه المانيا بيقولك ازمه اقتصاديه مصريه لا انا ولا حكومتى لنا دخل فيعا 😂😂

يا ترى القله الباقيه من المطبلاتيه رايعم ايه في جنرال فاشل جاهل لا يعترف اصلا بالخطا ... بل بالعكس زعلان ان الناس مش شايفه الانجازات 🤭🤭 وبيطالب الاعلامين بالسكوت عن اخبار الغلاء والاسغار .. و كل كلامه دفاع عن الحكومه والمجمموعه الاقتصاديه وعن الى حصل قبل كده وانه ماضيعش الفلوس .. العيب في اى حاجه الا هو .. يا ترى في احتقار وتصغير لمصر اكبر من كده .. في احتقار لمصر اكبر من جعل مصلحه دوله وشغب مئه مليون اصغر من بقاء جنرال فاسل جاهل متغطرس على الاعتراف بالخطا وتحمل المسؤوليه خالد مخلد على الكرسي .

دوله زى مصر .. نظامها رئاسي بحت .. الرئيس هو كل شي هو البرلمان والقضاء والامن الوطنى ونيابه امن دوله الجنرالات ومحافظين خدام للرئبس الجنرال واجهزه رقابيه غير مستقله بتاخذ اوامر من القصر الرئاسي تغمل ايه وماتعملش ايه .. حد مقتنعةان التغير في مصر من عند حج احمد البواب او الحجه فاطمه ولا نقيب المعلمين ولا البقال ولا عامل الدليفري .. هم دول الى بيحكموا الدوله ؟؟ .. ولا عشان مصر تتغير لازم الجاهل الفاشل الى في القصر يتغير
يابنى بشويش على نفسك لايطقلك عرق،دنتا كلك عقد من السيسى و تكرهه كره العمى و طايح فيه و فينا احنا سب و شتم .
مين قالك انى احنا من انصارالسيسي ، و مين اداك الحق في تصنيف الناس ، على اساس انك تملك الحقيقة المطلقة و لا ايه ؟
قليلا من التعقل و التروي ، هل بسبك وشتمك حتتحل المشاكل دي كلها ؟ ثم لو تكرمت علينا يعني اعطينا و صفتك الاقتصادية القصيرة و المتوسطة و الطويلة المدى و حناخذ بخطرك ونفترض ان الحكومة اقيلت و السيسى لن يتدخل في الاقتصاد لا هو و لا الجيش .

يا جماعة تعالو نشغل الجمجمة شوية:
في 2022 :
-الواردات 80 مليار دولار، سداد ديون 16 مليار دولار ، خروج 20 مليار دولار hot money
المجموع 116 مليار دولار
الصادرات : 54 ملياردولار+ السياحة 11 ملياردولار+ قناة السويس 8 ملياردولار+ تحويلات المصريين 32 ملياردولار
المجموع 104 مليار دولار
العجز -11 مليار دولار
في 2023:
-الواردات: 92 مليار دولار(15% ارتفاع)+سداد الديون 24 ملياردولار
المجموع 116 مليار دولار
-الصادرات 62 مليار دولار(20% ارتفاع) + السياحة 13 ملياردولار(20% ارتفاع)+ قناة السويس 10(20% ارتفاع) ملياردولار+ تحويلات المصريين 32 ملياردولار
المجموع 127 مليار دولار
+11 مليار دولار
احنا اصلا مناش محتاجين نتسرع في بيع الاصول و انما الاشكال في الفرق بين الدفوعات الشهرية بالدولار و الايرادات الشهرية ايضا بالدولار.

يابنى بشويش على نفسك لايطقلك عرق،دنتا كلك عقد من السيسى و تكرهه كره العمى و طايح فيه و فينا احنا سب و شتم .
مين قالك انى احنا من انصارالسيسي ، و مين اداك الحق في تصنيف الناس ، على اساس انك تملك الحقيقة المطلقة و لا ايه ؟
قليلا من التعقل و التروي ، هل بسبك وشتمك حتتحل المشاكل دي كلها ؟ ثم لو تكرمت علينا يعني اعطينا و صفتك الاقتصادية القصيرة و المتوسطة و الطويلة المدى و حناخذ بخطرك ونفترض ان الحكومة اقيلت و السيسى لن يتدخل في الاقتصاد لا هو و لا الجيش .
اولا
يا عمى .. انا الى الى هيطق لى عرق 😂😂
ليه هو انا الى بحكم الدوله .. ولا شخص قلبي بيغشقه لدرجه انى اشوفه اكبر من مصر ومن المئه مليون عشان اعدل دستور دوله على مقاسه وبما يتناشى مع اطماعه البشريه في كرسي الخكم ..
لا ياعمى .. انت الى باين غليك محروق على جنراله وعلى فشله .. طبيعي الاوقات دى مش فى صالحكم ..
ثانيا
انت زعلان منى عشان بوصف السيسى بالحهل والفشل في ادراه الدوله .. انا بتكلم من ارض الواقع .. مش زى حضرتك يا فندم مش قادر عشان خالع العشق القلبي لحنرالك فمش هابن عليك تقول كلمه الحق .. بس مش مهم .. ادخل صفحات التواصل الاجتماعى او الاسواق او كلام الناس نفسهم زهم بيحسبنوا ومش حاسسبن باى انجازات ..بلاش شوف كلام جنرالك ونبرته ولومه على السعب انه مش حاسس باى انجازات

ثابثا يا مدير
الى بيصنف الناس هو انتم و جنرالك ونظامه .. ممنوع المعارضه .. ممنوع تفتح فمك .. الصخافه ممنوعه الاعلام الرسنى ملك الشعب ممنوع الا تمجيد في جنرالك .. واى حد يفتح بقه يعترض او ينتقد انت عارف بيخصله ايه .. يبقى مين الى ميز الناس ..مين الى عايز الناس وعقول 100 مليون على خط واحد وهو التمجيد باسم الجنرال الفاسل الجاهل .. ومين الى صنف السعب من لم يكن مع الجنرال ويمجده فالسجن مصيره والتنكيل به وباهله .. عرفت مين الى بيصنف الشعب وعايزهم اتجاه واحد واستخدم كل الاساليب القذره من امن وطنى ( امن الجنرال في كرسي الحكم ) ونيابه امن الجنرال .. لاى سخص يعارض الجنرال حتى لو كان علمانى او ليبىرالي او مستقل والشواهد كثيره .. ولجنه العفو ممكن تجاوبك من الى صنف الشعب وعايزهم يقادوا ورا عقل واحد 😉😉😉

رابعا يا زعيم
لو كان عندك مصداقيه .. كنت تشوف بعين واسعه مش بعين واحده .. بمعنى حتى الاعتراض على جنرالك الفاسل الى خرب ودمر اقتصاد مصر ( من ارض الواقع والى بيخسه الشعب اللن )
كنت فين يا خقانى وهو بيعتقل الناس وبيرميهم في السجون بدون تهمه ويحى بعد سنوات لما يجى لسموه مزاج في لجنه عفو يطلعهم .. ( اصلك محروق اوى على كلمه جاهل وفاشل ) انما رمى الناس في السجون و اضطهاد اهل المعارض والتنكيل بهم عادي 🤭😉😉😉😉
.. كنت فين والتزوير في الانتخابات وتعديل الدستور على مقاس شهوه الجنرال البشريه وطمعه في كرسي الرئاسه على حساب دوله وشعب 100 مليون .. كنت فين يا خقانى لما الناس العاديه بيترموا في السحون بلاتهمه الا اغنيه بتتكلم عن الغلاء من ناس اصلا غلابه اميين .. فيترموا في السجن بلا تهمه الا تكدير مزاج جنرالك وهو في القصر .. كنت فين لما شله الخرفان في البرلمان بياخدوا اوامر من اسيادهم الى معييننهم في البىلمان والشورى لا لهدف الا تمجيد في الحنرال وطاعته فيما يامر .. هو ده ايه في وجه نظرك يا مدير ..
انا هجاوب بالنيابه عنك .. لا انا قلبي عاشق للجنرال ولا يمكن ان اراه يخطا او اقبل بنحاسبته على اخطائه كاي بشر بيخطى ويصيب .. لان المساله مش مساله شتيمه ولا نقد ولا اعتقال .. المساله هى هوى قلبي للجترال فلا اراه الا اسطوره .. بالضبط زى العاشق الولهان لا يرى اخطاء محبوبه ولا يقبل ذره نقد عليه ..

خامسا
ممتاز انك تطلب حل مشاكل ..
بس السؤوال .. حل ازاى و الجنرال الفاسل وحكومته مش معترفين باى خطا من اساسه بلسان جنرالك نفسه
حل ازاى وعلى اساس ايه ؟ على اساس ان جنرالك الى قعد غشر سنوات بيدى فرصه لعقول غيره تفكره تامر وتنهى .. على اساس سايب حريه فكر ومعارضه لنهجه الاقتصادى ..
حل ازاى على اساس انه زى الحوار المجتمعى الوطنى للمشاكل الاقتصاديه والسياسيه الى بيخدع به الناس الى بقاله شعور مش عارفين يجتمعوا ولا عايز يلزم نفسه ابدا باى مخرجات ليه

بالمناسبه انا واحد من الناس مؤيد للسيسى والله في الاول لانه كل مقومات الدوله والنجاح في ايده .. بس الفرق بينى وبينك ان مصر عندى اكبر من شخص واكبر من جنرالك نفسه ولو والدى بهذا السوء اقول له تنحى واتركها لغيرك لان مصر مش عزبه ولا تكيه .. مصر دوله وسعب اكبر من اطماع شخصبه في كرسي الخكم انما انت اصرارك على الحاهل الفاشل في كرسي الخكم الى ان يموت هى بسبب ان مصر في نظركم اصغر من حبكم لجنرال مخلد على كرسي الحكم ..

واخيرا مش مطلوب من عامه الشعب وضع خطط اقتصاديه وبرامج علميه لحل المشاكل الاقتصاديه والا نرمى العلوم الاقتصاديه والتحاريه والماليه جانبا ولا اهميه للعلم و لا للاختاصص .. وهذا سبب الكارثه الى وقع فيها السيسى بيفتى كثيرا جدا حدا فيما لا يعلم ولا يفقه ويعتقل من يعارض خلايا مخه لدرجه انه بيتكلم جهرا وعلانيه انه ضد دراسات العلميه للمشاريع من جدوى ماليه او اقتصاديه
ولكن وظيفه الممواطن في اليابان وامريكا والمانيا وبريطانيا وكل دول العلم والصناعه والاقتصاد كل الدول التى بتقود العالم اقتصاديا وعلميا وتكنولوجيا .. وظيفه المواطن هو تقييم من يتولى الحكم رئيس كان او حزب في فيما وعد به الشعب من رخاء ودوله جديده ( زى ما السيسى وعد على مدار عشر سنوات .. والسعب يقرر استمرار هذا النظام او لا .. هل ازداد الفقر بين الشعب .. هل خسفت وانهارت العمله المحليه .. هل خسف بدخل الشعب على مدار العشر سنوات .. ( الشعب بيقرر محصله المشاريع عشان يشوف نتايجها ) وعلى اساسه يقرر استمرار هذا الرئيس ولا رحيله و الموافقه على نظام حكم جديد بفكر علمى منهجى اقتصادى سليم

ورغم كده عنيا الاثنين هنزل لك مقالات لمقترحات صيغت من اجل مصلحه مصر اولا وليس من اجل مصلحه جنرال وسهوته البشريه في الخلود على الكرسي
اول خطوه رحيل هذا النظام الفاشل ومحاسبته على اخطاءه وموارثع كاى بشري يخطا ..

انتظر ان شاء الله هعيد تنزيل مقالات كتبنها قبل كده هنا في الموضوع ده
.
بس اهم حاجه تقرا الىفوق لان الكلام لا يجزا ..

التعديل الأخير:
اذا كان أفضل شركات مصر مش عارف يبيعها مع انه بيبيعها بأسعار أقل من قيمة أصولها الشركة الى تساوى مليون بتتباع ب300الف ويا عالم باع مع الشركات ايه كمان يعنى هل باع ثروات طبيعية على انها أصول ولا لا يعنى لو شركة فحم مثلا عندها منجم فحم بيبيع الشركة بالمنجم ولا بيبيع الشركة وحق استغلال المنجم لمدة زمنية محددة اعتقد هنا وفى البند ده هنلاقي كل الفساد تيجي تقلي هيعرف يبيع كباري يا راجل وبعدين ده بقا بياخد ديون بفائدة أعلى علشان يسدد ديون بفائدة أقل النموذج ده النتيجة الأكيده منه الافلاس المؤكد علشان هوا باع اصوله بالتالى قلت أرباحه الى كان بيسدد بيها فوائد الدين مع استمراره فى جلب الديون مرتفعة الفائدة بطرق جديدة ظنا منه أنه ناصح الإفلاس هوا المصير المؤكد لمصر ما لم يفجر الله لنا ثروة طبيعية جديدة علشان الأهبل الى عندنا ضيع كل الثروات على شهواته ليه ثروة لأن الوضع الاقتصادي الحالى الصناعة أصبحت عاجزة عن حله للأسف
بدل ذكر تقليل الواردات ذكرت تقليل الصادات 🤣 غلطة كتابية

لكن كلامي صحيح يابوليس الهبد و بطل هبد

لو مصر كانت رفعت معدل الانتاج و خفضت العجز في الميزان التجاري بخفض الواردات و زيادة الصادرات لما حدث انهيار في سعر العملة نتيجة انخفاض السيولة الدولارية في مصر

و لا كان حدث مشكلة في عدم توفر دولار للاستيراد. و زادت ايردات الدولة من الدولار بالتصدير.

الدولة محتاجة تزيل معوقات الانتاج و تستفيد من الايدي العمالة و زيادة القيمة المضافة و قتها سوف ترتفع الصادرات و تنخفض الواردات و تنتهي ازمة العملة.
تمام كلامك صحيح بس هو في حد حاشهم ما يعملوا كده دول تقريبا يشوفوا الصح فين ويعملوا عكسه

لا والله مش خناقه .. بس انا قاصد اجى على الوتر الحساس للقله الباقيه من الشعب الى اختلف كتير جدا جدا جدا عن ايام 2015 وانا واحد منهم .. الى هو نقد زعيمهم نفسه مش الف وادور واقول اصل المشكله في الحكومه او في طارق عامر الى هو السبسى مسؤل عنه وبقاءه طوال هذه السنوات ولا الحكومات الى اتغيرت اكتر من 3 مرات .. وبرضه نفس المشاكل ونفس الخراب الاقتصادى .. .. لانك هتلاقي البغض بيلف ويدور ويحطها في الحكومه ولا وزير .. زى الى اسمه مصطفى بكرى من فتره قريبه .. يطلع ينتقد الوزير او الحكومه وعايزين حكومه ومجموعه جديده لما يلاقي الموج عالى والتطبيل ما ينفعش يبقى بجح اوى كده .. والخراب والدمار ما ينفعش يطبله زى الاول قال ايه كده بقى حقانى ومش مطبلاتى 🤭😂 على اساس ان السيسى ماغيرهمش قبل كده على مدارعشر سنوات .. على اساس مش هو المسؤول عن الحالين وفشلهم 🤔🤔🥴

انما عايز تطلع التطبيل الى في قلوبهم .. حمل مسؤوليه الفشل والكارثه لجنرالعم الجاهل وطالب بمحاسبته على اخطاءه زى اى بشري بيخطا زبصيب .. على طول تلاقيهم .. بداوا يدافعوا عن محبوب ومعشوق القلب .. لييييه لان الموضوع كله هوى قلبي محض لييبه لان مصلحه الشخص واطماعه البشريه في الخكم وتخليده على الكرسي حتى الموت اهم من مصلحه مصر نفسها .. اختزلوا وصغروا مصر ومئه مليون مواطن في تخليد سخص واحد على كرسي الحكم الى ان يموت ..
وبعدين يغنوا يا حبيتى يا مصر بصوت شاديه 😂😂

العقليه دى قلت جدا جدا والله عن ايام 2015.. فكويس انك تلاقي لسه ناس وفيه لمعشوق قلبها حتى لو فشل تحاول تبرر له وتشوف اى سبب تحمله الفسل الا محبوب قلوبهم مش هيقدر ابدا 😂 صعبه على قلبه جدا 😂 .. ماعنديش مانع هو حر وهوى قلبه بس ما يكلمنيش بالعقل والمنطق ولا يكلمنى عن مصلحه دوله وسعب فوق مصلحه واطماع بشريه لافراد في الخلود على كرسي الحكم حتى الموت .. ولا يكلمنى عن العلم ولا عن حلول اقتصاديه . لانه ايا كانت التائج فقلوبهم وعقولهم مكبله ومقيده اصلا ب هوى قلبي محض ورغبه في تخليد جنرال على كرسي حكم حتى الموت بغض النظر نجح او فشل لانه قلبه مش مقتنع باى حاجه الا كده يمين شمال هيفضل مخلد حتى الموت .. فالمحصلحه اى كلام بالعلم والمنطق مع المغرمين بببقاء الجنرال وتحليده حتى الموت مضيغه للعقل وللوقت والمنطق ..

التعديل الأخير:
ارقام لا تمت للو
كيف اختلفت أسعار الغذاء فى مصر خلال عام؟

للواقع بصلة السكر تخطي الخمسين في النائة والدجاج في نهاية المخطط تجاوز الضعفين ووصل احيانا لثلاث أضعاف والزيت ربما أربعة اضعاف

عودة
أعلى