بـوابة مصـر الأقتصادية

اعتقد انك تبالغ كثيرا في جاذبية السوق المصري, و حاليا اكثر الجهات حرصا على دخول السوق المصري متوقفه بانتظار التعويم الكلي قبل الدخول.

الناس تصوت بمالها. و هذا اصدق تعبير.

الازرق الاحتياط الحكومي, الاحمر الودائع الاجنبيه, و الخط الذهبي حاملي السندات من الاجانب. الصورة هذه هي كل ما تحتاجه و معناها الفعلي على الارض غياب التمويل, و بدون تمويل مفيش صناعه.

مشاهدة المرفق 556108

اصوت و اولع في نفسي، دة ملوش علاقة بان اجنبي يجي يفتح مصنع و يشغل ناس و يصدر للخارج لانه اصلا لا يحتاج لاموال من مصر هو هيضيف اموال لمصر

و دي قصة إثيوبيا اللي انت بتحبها، عمالة رخيصة و عملة ضعيفة بتجذب الاجنبي للدخول... و مصر افضل لان عندها بنية تحتية و استقرار امني أكثر و الايدي العاملة افضل من إثيوبيا

يكفي تعرف مرتبات المهندسين في مصر

للمرة الالف الحديث عن المصدرين و ليس شركات هتدخل لخدمة السوق المحلي وقتها كلامك هيبقي صحيح 100%

وأوضح المنزلاوي، في تصريح خاص لـ"البوابة نيوز" أن هيئة التنمية الصناعية أعلنت في وقت سابق على أن هناك اكثر من 9 آلاف مصنع متعثر وهو بمثابة جرس إنذار التكاتف لإنقاذ الصناعة الوطنية.

اخبط دماغي في الحيط و اريحكم مني

مانا قولت المصانع التي تستهدف السوق المحلي متعثرة من بداية 2022 🤬

انا بتكلم عن مصناع التصدير 🤬🤬🤬🤬🤬

اصوت و اولع في نفسي، دة ملوش علاقة بان اجنبي يجي يفتح مصنع و يشغل ناس و يصدر للخارج لانه اصلا لا يحتاج لاموال من مصر هو هيضيف اموال لمصر

و دي قصة إثيوبيا اللي انت بتحبها، عمالة رخيصة و عملة ضعيفة بتجذب الاجنبي للدخول... و مصر افضل لان عندها بنية تحتية و استقرار امني أكثر و الايدي العاملة افضل من إثيوبيا

للمرة الالف الحديث عن المصدرين و ليس شركات هتدخل لخدمة السوق المحلي وقتها كلامك هيبقي صحيح 100%
مش شرط ضعف الأجور هيخلي المستثمرين يهرولون علي مصر عندك المغرب أجورهم مرتفعه وسوق جاذب للاستثمارات الصناعيه ومصر لديها معوقات كثيره تجعل المخاطره فيها مرتفعه
أما التصنيع فالناتج الصناعي يمثل 17% من الناتج القومي المصري والنظام لا يتبني بجديه فكره التصنيع كخروج من المأزق الاقتصادي بدليل حجم تعثر المصانع وضياع الإنتاج المحلي جميع الدول تدعم حركة الاستثمار فى البداية حتى لو على نفقة الدولة ليقوم بدوره بتشغيل العمالة وتوفير منتج محلي ثم بعد ذلك يسدد الضرائب المفروضة عليه.

النشاط التصديري في مصر محدود جدا مش مثل ما تصوره. المنتجات التحويليه لا تذكر.

الاول منتجات النفط و الثالث النفط الخام. دخل الذهب و السماد و الموالح و هذولا التوب 5.
بالعكس اترفعت لو لاحظت بالرغم من انهيار الجنية ظلت الصادرات علي نفس الرقم، دة يعني ارتفاع في الصادرات

و ايضا الموضع هينموا اكثر و اكثر المشكلة ان الشركات الاجنبية كانت داخلها انها تملي السوق المحلي اولا و بعدين تصدر... حاليا قرروا التركيز علي العكس لان السوق المحلي بالنسبة لهم اصبح سئ جدا

مش شرط ضعف الأجور هيخلي المستثمرين يهرولون علي مصر عندك المغرب أجورهم مرتفعه وسوق جاذب للاستثمارات الصناعيه ومصر لديها معوقات كثيره تجعل المخاطره فيها مرتفعه
أما التصنيع فالناتج الصناعي يمثل 17% من الناتج القومي المصري والنظام لا يتبني بجديه فكره التصنيع كخروج من المأزق الاقتصادي بدليل حجم تعثر المصانع وضياع الإنتاج المحلي جميع الدول تدعم حركة الاستثمار فى البداية حتى لو على نفقة الدولة ليقوم بدوره بتشغيل العمالة وتوفير منتج محلي ثم بعد ذلك يسدد الضرائب المفروضة عليه.
هي اصبحت عامل جاذب جدا جدا مع وجود بنية تحتية و انخفاض اسعار الطاقة و خلافة

و عندك حق ان النظام كان مهمل الانتاج الصناعي و المصانع المحلية، لكن كان فيه اوقات قررات دعمت المصانع و لحقتها من انيهارات سابقة بعد لما تعثرت بسبب الثورات و خروج المستثمرين و شح الدولار و الاستيراد العشوائي و نقص الطاقة... و خرجت من الازمة

لكن النحس بقي هو العام الماضي ضيع كل دة

و اعتقد هما اتعلموا الدرس ان المصانع مصدر مهم جدااا للدولار و ظهر كلامهم اكثر من مرة الفترة دي و عملوا اختراع الرخصة الذهبية

بكرة نشوف هل زي كل مرة و لا عندهم رغبة جادة

الله يهديك واضح انك بعيد عن القطاع.

اي مصنع, ان شاء الله في المريخ, يستدين بشكل دائم لتكاليفه التشغيليه و المدخلات. ما فيه احد يمول من ارباحه ( و التي لا تكفي اصلا في اغلب القطاعات ) و من يفعل هذا يعد حمار لا يفهم ال leverage لان نموه بيكون بسرعة السلحفاه و لن يشترى احد اسهم شركته و المنافسه بتقتله قتل غير رحيم. الكلام هذا ينطبق على ارامكو و ابل و تويوتا و كمان الحج ابو ميرفت بتاع النسيج في كفر الشيخ.

ما فيه تمويل = ما فيه صناعه. و اذا كنت تعتقد ان شركة مسجله في مصر ممكن تتدين من الخارج فاحب اقول لك انك مخطئ.

هي اصبحت عامل جاذب جدا جدا مع وجود بنية تحتية و انخفاض اسعار الطاقة و خلافة

و عندك حق ان النظام كان مهمل الانتاج الصناعي و المصانع المحلية، لكن كان فيه اوقات قررات دعمت المصانع و لحقتها من انيهارات سابقة بعد لما تعثرت بسبب الثورات و خروج المستثمرين و شح الدولار و الاستيراد العشوائي و نقص الطاقة... و خرجت من الازمة

لكن النحس بقي هو العام الماضي ضيع كل دة

و اعتقد هما اتعلموا الدرس ان المصانع مصدر مهم جدااا للدولار و ظهر كلامهم اكثر من مرة الفترة دي و عملوا اختراع الرخصة الذهبية

بكرة نشوف هل زي كل مرة و لا عندهم رغبة جادة
أنا شايف الحكومه تبطل صرف وبهرجه علي مشاريع فارغه وتوفر الدولار للمصانع وتعطي تمويلات للمصانع المتعثره عشان تقف من تاني وتنتج وتقلل فواتير الإستيراد وبعد كده الحكومه تكمل في مشاريعها الفارغه
مصر فيها دولارات لحد ما لكن مابيتصرفش في الإتجاه الصح

اي مصنع, ان شاء الله في المريخ, يستدين بشكل دائم لتكاليفه التشغيليه و المدخلات. ما فيه احد يمول من ارباحه ( و التي لا تكفي اصلا في اغلب القطاعات ) و من يفعل هذا يعد حمار لا يفهم ال leverage لان نموه بيكون بسرعة السلحفاه و لن يشترى احد اسهم شركته و المنافسه بتقتله قتل غير رحيم. الكلام هذا ينطبق على ارامكو و ابل و تويوتا و كمان الحج ابو ميرفت بتاع النسيج في كفر الشيخ.

ما فيه تمويل = ما فيه صناعه. و اذا كنت تعتقد ان شركة مسجله في مصر ممكن تتدين من الخارج فاحب اقول لك انك مخطئ.
الله يهديك هل تتخيل ان كل احتيجاته هتكون بالدولار

لما حد يقطع لك رجلك كلمني و انا هقوم معاك بالواجب

نسيت اقولك ان الاجنبي بيجيب الفلوس من بلدة و ممكن ياخد قروض من بلدة

أنا شايف الحكومه تبطل صرف وبهرجه علي مشاريع فارغه وتوفر الدولار للمصانع وتعطي تمويلات للمصانع المتعثره عشان تقف من تاني وتنتج وتقلل فواتير الإستيراد وبعد كده الحكومه تكمل في مشاريعها الفارغه
ولفت إلى أن مشروع مترو الأنفاق الأخضر اختلفت طريقة تنفيذه بحسب مساره، حيث تم إنشاء عدد من المحطات بشكل نفقى فى شوارع ضيقة، وبشكل علوى بالشوارع العريضة، وبشكل سطحى فى الأماكن المكتظة، بتكلفة 90 مليون دولار لكل كيلومتر نفقى، و60 مليون دولار لكل كيلومتر علوى، و28 مليون دولار لكل كيلومتر .

اتفق 100%

و تحل مشاكل البيروقراطية و باقي المعوقات اللي ذكرنها

و هما هيستفيدوا من دخول دولارات و اموال و ضرائب و شراء خدمات

ولفت إلى أن مشروع مترو الأنفاق الأخضر اختلفت طريقة تنفيذه بحسب مساره، حيث تم إنشاء عدد من المحطات بشكل نفقى فى شوارع ضيقة، وبشكل علوى بالشوارع العريضة، وبشكل سطحى فى الأماكن المكتظة، بتكلفة 90 مليون دولار لكل كيلومتر نفقى، و60 مليون دولار لكل كيلومتر علوى، و28 مليون دولار لكل كيلومتر .
واضاف "الوزير" خلال مداخلة هاتفية في برنامج "الحكاية" المذاع علي قناة إم بي سي مصر ، أن تكلفة الكيلو الواحد من المونوريل بـ ثلث تكلفة مترو الأنفاق، قائلا “إن الكيلومتر الواحد من مترو الأنفاق يكلف من ٩٠ إلى ١٠٠ مليون دولار”.

وتابع وزير النقل أن المونوريل سوف يمشي في نصف الطريق علي أعمدة ولم يأخذ شئ من الطريق ويستطيع الجميع العبور من أسفله.

اتفق 100%

و تحل مشاكل البيروقراطية و باقي المعوقات اللي ذكرنها

و هما هيستفيدوا من دخول دولارات و اموال و ضرائب و شراء خدمات
كانت هناك مبادرة قامت بها حكومة إبراهيم محلب في عام 2014 م وقت تولي منير فخري عبد النور وزارة الصناعة؛ بأن تصرف الحكومة 500 مليون جنيه لحل أزمة المصانع المتعثرة، وقتها فتحت الوزارة أبوابها لأصحاب المصانع المتعثرة لتسجيل بياناتهم، وتلقت 956 طلبًا من تلك المصانع المتعثرة للاستفادة من مبادرة الحكومة في التمويل في حال اعتماده؛ إلا أن فخري عبد النور صَرَّح بأن الوزارة لا تستطيع صرف الـ500 مليون جنيه الخاصة بحل مشكلة المصانع المتعثرة بسبب رفض محافظ البنك المركزي إعطاء هذه القيمة من الأموال

وفي عام 2017م (صَرَّح وزيرُ الصناعة والتجارة المهندس طارق قابيل بأن هذا العام سيكون العنوان الأبرز لإغلاق ملف المصانع المتعثرة نهائيًّ،ا والذي ظل عالقًا لأكثر من 5 سنوات) . ومع ذلك فما زالت الأزمة كما هي، بل زادت في معدلات تعثر المصانع نتيجه صعوبه التمويل
واليوم تشكل 49 لجنه حكوميه لدراسه أسباب تعثر تلك المصانع

الله يهديك هل تتخيل ان كل احتيجاته هتكون بالدولار

لما حد يقطع لك رجلك كلمني و انا هقوم معاك بالواجب

نسيت اقولك ان الاجنبي بيجيب الفلوس من بلدة و ممكن ياخد قروض من بلدة
بالتوفيق, هذا قمة الاعجاز الاقتصادي.

#ففهمناها_سليمان

دي ما بقتش عيشه

هو يعرف انهم داخلين في جدار بس من اليوم يستغبي ويكابر ويمرر معلومات وافكار الفريق الاقتصادي الجهبذ الي يقود بلده
لكن يقول المثل الشامي بكره يذوب الثلج ويبان المرج..

بالتوفيق, هذا قمة الاعجاز الاقتصادي.

#ففهمناها_سليمان
طيب ياسليمان هو رجال الاعمال في إثيوبيا بتقترض ازاي 😉

اصل الشركات اللي بتدخل بتحتاج تمويل من البنوك الاثيوبية و كدة

هو يعرف انهم داخلين في جدار بس من اليوم يستغبي ويكابر ويمرر معلومات وافكار الفريق الاقتصادي الجهبذ الي يقود بلده
لكن يقول المثل الشامي بكره يذوب الثلج ويبان المرج..
لا تهبد انا اتحدث عن مصانع التصدير و لم اتحدث عن مصناع الانتاج المحلي

و بلدك السعودية نفسها تدخل للتصنيع في مصر بهدف التصدير

اما الخبر الاهبل فطلع كلامي صحيح و بالمصادر و ياريت لو تعرف المصنع تبلغ المتحدث الرسمي لانه بيدرورا علية و مش لاقينه لحل المشكلة

Hegesias @Hegesias

المهم ياسليمان في عام 2022 اللي كان الكل بيصوت فيه القطاع اللي انا شغال فية صادراتة كانت بتزيد عادي جدا

مع العلم ان العملة انخفضت يعني قيمة المنتج المحلي سعرها انخفض مقارنة بالدولار ومع ذلك النسبة ذات بالدولار...

Hegesias @Hegesias

المهم ياسليمان في عام 2022 اللي كان الكل بيصوت فيه القطاع اللي انا شغال فية صادراتة كانت بتزيد عادي جدا

مع العلم ان العملة انخفضت يعني قيمة المنتج المحلي سعرها انخفض مقارنة بالدولار ومع ذلك النسبة ذات بالدولار...
طمني الله يكرمك خلاص كلها كام سنة وهتبقي ضمن G20 ونقعد راس براس على ترابيزة واحدة مع العالم الكبيرة

طمني الله يكرمك خلاص كلها كام سنة وهتبقي ضمن G20 ونقعد راس براس على ترابيزة واحدة مع العالم الكبيرة
لما تلاقي المصنع اللي انت شريت عنه و صحبته الاول و تعرفنا مين هما لان الدولة مش لاقيهم 🤣 هقولك كمان كام سنه

كلامي كله واضح عن المصانع المسؤلة عن التصدير و الاستثمار الاجنبي في الصناعة... بافي الاقتصاد و الاقتصاد الكلي حوار اخر

بالمناسبة الأرجنتين و البرازيل في مجموعة العشرين و ارقام التضخم عنها و انهيار العملة بتاعتهم جنب مصر 😁 و معندهمش اقتصاد جيش و سوق مفتوح

عودة
أعلى