بـوابة مصـر الأقتصادية

تحب اجيبلك تحب اجيبلك تحب اجيبلك ... انتا كلامنجي فشخ.

زي ما قولت ، كله تحت سيطرتهم ... مسرحيات و لا افلام و لا مقالات، كله بنسب محدده لايهام الناس و الدول الداعم ماليا بوجود حرية في مصر ايام مبارك ... و الحقيقة معروفة ، زوار الفجر و الليل اكبر دليل.
عهد مبارك كان جنة مقارنة بالعهد الحالي مسلسلات وأفلام تمجد في الملك فاروق وتتهم الضباط الأحرار بالعنجهية والفساد وغيره حسني مبارك كان فاسد ولكنه ذكي وعنده خطوط حمراء لا يتخطاها خوفا علي استقرار نظام حكمه علي الاقل إنما ده لا

الحل الجذري سينهي مكتسبات لفئة ذات نفوذ كبير جدا من ايام مبارك وسماحه لهم بالتغلغل ف الاقتصاد, لن ترضي القوات المسلحة باقصاءها من الاقتصاد بسهولة هذا ما يجعل اي حل اصلاحي حقيقي صعب + التخبط الاداري والقرارت الغير المدروسة من وزراء الحكومة كان واضح جدا من بداية 2022 فهم يجب ايضا تغييرهم بناس ذات كفاءة حقيقية
و الله كلام زى الفل
بس مستحيل تحقيقه
و الكل عارف ليه
الوقتى هيدخل معرضين الميكسيكى يهاجموك

الحل الجذري سينهي مكتسبات لفئة ذات نفوذ كبير جدا من ايام مبارك وسماحه لهم بالتغلغل ف الاقتصاد, لن ترضي القوات المسلحة باقصاءها من الاقتصاد بسهولة هذا ما يجعل اي حل اصلاحي حقيقي صعب + التخبط الاداري والقرارت الغير المدروسة من وزراء الحكومة كان واضح جدا من بداية 2022 فهم يجب ايضا تغييرهم بناس ذات كفاءة حقيقية
هيتم طرح 32 شركة فى البورصة من ضمنهم صافى و وطنية بتوع الجيش

هذا المباشر ناهيك عن غير المباشر, وسيطرة العسكريين السابقين علي اغلب مناصب الدولة من المحافظين لرؤساء الهيئات, بيئة لا تشجع علي الاستثمار اما تولد خوف لدي المستثمرين خاصة الاجانب

بلاش لحم مفروم جاهز يا شباب او مجهول المصدر اليومين دول اشتري اللحمة و افرمها بنفسك من خلال جزار يكون ثقة لان الغش مستفحل بسبب الفقر و قلة الضمير

EGY FTW @EGY FTW خدت بالك من ظاهرة اختفاء او سرقة الحمير ؟

مشاهدة المرفق 553290

مبقاش فية حمير خلاص في الشرقية كله اتباع للصين من كام سنه يمكم من 2016 في هوجة للتصدير 😂

و دول اكيد بردوا كانوا للتصدير بيصدروا الجلد بتاعها

مصر طلعت 10 الاف حمار سابقا

و كان فيه ظاهرة وجود عظهام حمير و لحمهم مرمي بعد سلخ الجلد بتاعها

دة غير ان الجيل الجديد بقي بيستعر من ركوب الحمير و بقي جايب تروسيكل

الكلام بتاع لو مصر كانت محققة اكتفاء ذاتي و كمان بنصدر لذلك هما قلقنين من المنافسة... لكن في الواقع المنافس الاول هو المنتجات المستوردة.

في عصر مبارك شركات الجيش كانت شبة انتهت و مصر كانت بلد لرجال الاعمال، حتي رجال أعمال الاخوان المسلمين فتحوا مشاريع و مولات كمان

صفوان ثابت عمل اموالة و شركته في عهد مبارك و الحاج محمود العربي اللي خرج شركة بنها للإلكترونيات و الهيئة العربية للتصنيع و اجهزة المصانع الحربية من المنافسة و خلاهم بدل من تواجدهم في كل البيوت الي تحولهم لشركات مهمشة بتحسر و غايبة تماما من السوق... كان هو و احمد بهجت السبب في افلاس بنها للإلكترونيات

القطاع الخاص حاليا هو المسيطر الاول على الاجهزة المنزلية

صناعة السيارات و اللي دخلها محمد منصور و اباظة و غبور و شركات كتير انهت شركة النصر للسيارات

ظهور شركات مقاولات كبيرة جدا في مصر بدأ في عهد مبارك بعدهم عمل مدن كاملة و اصبح بيلعب بالمليارات

ياراجل دة حتي المكرونة لحد دلوقتي المسيطر الاول للقطاع الخاص و انزل سوق السوبر ماركت بنفسك.

لا انكر دخول الجيش بقوة في المقاولات و قطاعات أخرى... و انا ضد ذلك

و الحل هو تحول الجيش من مالك و مدير الي مستثمر في القطاع الخاص (زي الصناديق الخاصة) . هيشغل فلوسة و ياخد ارباح و القطاع الخاص يشغل فلوسة و يكسب و ياخد دعم مالي من مؤسسة كبيرة و الحكومة تاخد ضرائب

فوز للجميع.

لكن فكرة انه يدخل يشغل شركات و مصانع و خلافة هتفشل و هما نفسهم هيخسروا فلوس بسبب عدم القدرة على الإدارة و امتلاك مميازات القطاع الخاص.

و لو عوز الحق بقي غلط الجيش لم يكن في المنافسة نهائيا بل في دفع الاقتصاد نحو المقاولات. و اللي جعل القطاع الخاص نفسة يتجة للمقاولات لان نسبة النمو فيها مرتفعة جدا و ارباحها مرتفعة و دة ادي لخروج القطاع الخاص من الانتاج للمقاولات

الكلام بتاع لو مصر كانت محققة اكتفاء ذاتي و كمان بنصدر لذلك هما قلقنين من المنافسة... لكن في الواقع المنافس الاول هو المنتجات المستوردة.

في عصر مبارك شركات الجيش كانت شبة انتهت و مصر كانت بلد لرجال الاعمال، حتي رجال أعمال الاخوان المسلمين فتحوا مشاريع و مولات كمان

صفوان ثابت عمل اموالة و شركته في عهد مبارك و الحاج محمود العربي اللي خرج شركة بنها للإلكترونيات و الهيئة العربية للتصنيع و اجهزة المصانع الحربية من المنافسة و خلاهم بدل من تواجدهم في كل البيوت الي تحولهم لشركات مهمشة بتحسر و غايبة تماما من السوق... كان هو و احمد بهجت السبب في افلاس بنها للإلكترونيات

القطاع الخاص حاليا هو المسيطر الاول على الاجهزة المنزلية

صناعة السيارات و اللي دخلها محمد منصور و اباظة و غبور و شركات كتير انهت شركة النصر للسيارات

ظهور شركات مقاولات كبيرة جدا في مصر بدأ في عهد مبارك بعدهم عمل مدن كاملة و اصبح بيلعب بالمليارات

ياراجل دة حتي المكرونة لحد دلوقتي المسيطر الاول للقطاع الخاص و انزل سوق السوبر ماركت بنفسك.

لا انكر دخول الجيش بقوة في المقاولات و قطاعات أخرى... و انا ضد ذلك

و الحل هو تحول الجيش من مالك و مدير الي مستثمر في القطاع الخاص (زي الصناديق الخاصة) . هيشغل فلوسة و ياخد ارباح و القطاع الخاص يشغل فلوسة و يكسب و ياخد دعم مالي من مؤسسة كبيرة و الحكومة تاخد ضرائب

فوز للجميع.

لكن فكرة انه يدخل يشغل شركات و مصانع و خلافة هتفشل و هما نفسهم هيخسروا فلوس بسبب عدم القدرة على الإدارة و امتلاك مميازات القطاع الخاص.

و لو عوز الحق بقي غلط الجيش لم يكن في المنافسة نهائيا بل في دفع الاقتصاد نحو المقاولات. و اللي جعل القطاع الخاص نفسة يتجة للمقاولات لان نسبة النمو فيها مرتفعة جدا و ارباحها مرتفعة و دة ادي لخروج القطاع الخاص من الانتاج للمقاولات
يا راجل حرام عليك
بقا العربى اللى خسر بنها و العربيه للتصنيع؟؟؟
ما ينفعش ان اللى خسرهم فسادهم و سوء إداراتهم و عدم مواكبة العصر

كذلك الكام مصنع اللى بيجمعو شوية ماركات اوروبى و اسيوى هم اللى خسرو النصر للسيارات
اللى توقف بها الزمن بسبب شلة الفساد اللى بيديروها و السبوبه اللى بيطلعوها

انت مصدق نفسك؟؟؟

الواقع بيقول ان بنها و العربيه و النصر كانو موجودين فى السوق لوحدهم و ماعرفوش يتطور و يقدمو منتج جيد

و مكرونة ايه يا ريس اللى مسيطر عليها القطاع الخاص ؟؟؟
ما عادى يعنى ما هو ده المفروض الوضع الطبيعى و المفروض يبقا فى كل المجالات

اما عن المقاولات فحدث و لا حرج و انت عارف و انا عارف حجم الفساد و الفلوس المنهوبه و المباني الغير مطابقه للمواصفات
شكلك كمان نسيت الاعلام القنوات و الإنتاج و التوزيع ة الشق الرياضى

معظم مشاركاتك بتحول تمسك العصيا من النص و مش مفهوم انت عايز تقول ايه ؟؟؟
اه تدخل الجيش و الوضع الاقتصادى غلط بس مش مشكله عايزهم يستمرو

الجيوش بتشتغل فى قطاعات الدفاع تصنيع عسكرى و دعم لوجيستى و استثمار فى قطاعات التكنولوجيا المدنيه اللى بيبقا لها كمان استخدام عسكرى و صناعات هندسيه محركات و اليكترونيات و معادن
اى كلام غير كده يبقا مسخره و قلة أدب و إستخفاف بعقول الناس

الغريب ان فى دولارات الوقتى لاستيراد فراخ برازيلي
بس ماكانش فى دولارات لاستيراد العلف

موقعى المفضل لتحميل الأفلام و المسلسلات
و تم إغلاق إيجى بست من قبل
و قبلهم myegy منذ سنوات
الله يرحم ايام myegy و برامج نت و arabdvd
My egy ترجمت لهم فلمين أجنبى قبل كده

و طبعآ الاغلاق ده لصالح المنصات المدفوعه

واحد هيقولك مخالف للقانون
هأرد عليه و اقوله القانون ده حطه فى ****
مرتضى منصور عليه حكم و بيروح المحكمه و مدينة الإنتاج و اتحاد الكوره يا بيه
بتاع عيادة الكروكومين اللى بيضر الناس لسه شغال
تجار المخدرات موجودين عينى عينك فى أماكن معينه فى بعض المدن و الكل عارف و لو حد قريب من سمنود ممكن يقلك تقضى منين

جيت ع الكام موقع اللى بنتابع فيهم شوية مسلسلات و افلام و تقولو قرصنه
قلبكم على marval hbo amazon amc قوى
و لا يكونش shahid plus
مصيبه لا يكون علشان witch it
ده كل اللى شوفته عليها مسلسل واحد البيت بيتى و حاليآ باتابع بالطو
و كله على iptv nova xiptv و lioniptv
و مش هأشترك

يا راجل حرام عليك
بقا العربى اللى خسر بنها و العربيه للتصنيع؟؟؟
ما ينفعش ان اللى خسرهم فسادهم و سوء إداراتهم و عدم مواكبة العصر

و علي الطلاق ذكرت ذلك في اخر التعليق بتاعي. و حتي قولت لازم القطاع الخاص هو اللي يدير

لكن الهدف من كلامي ان في عهد مبارك القطاع الخاص سيطر عادي جدا و الجيش طلع برة

كذلك الكام مصنع اللى بيجمعو شوية ماركات اوروبى و اسيوى هم اللى خسرو النصر للسيارات
اللى توقف بها الزمن بسبب شلة الفساد اللى بيديروها و السبوبه اللى بيطلعوها

بكرر تاني اني متفق معك و ان فعلا النصر خسرت بسبب الفساد و انها لم تستطيع مواكبة العصر

لكن للحق بردوا تم تدميرها لصالح رجال اعمال الحزب الوطني و اللي منهم محمد منصور مصنع السيارات اللي كان وزير في عهد مبارك

انت مصدق نفسك؟؟؟

الواقع بيقول ان بنها و العربيه و النصر كانو موجودين فى السوق لوحدهم و ماعرفوش يتطور و يقدمو منتج جيد

بكرر الهدف من كلامي ان تم ازاحة الجيش بعد السيطرة عادي جدا. و لو مدخلتش منافسة و فضل الاحتكار كانت هتفضل الشركات دي هي الموجودة لحد دلوقتي.

زي حوار الانترنت مثلا.

و مكرونة ايه يا ريس اللى مسيطر عليها القطاع الخاص ؟؟؟
ما عادى يعنى ما هو ده المفروض الوضع الطبيعى و المفروض يبقا فى كل المجالات

الكلام هنا ان معندناش اكتفاء ذاتي علشان حد يقدر يسيطر اصلا و يحارب المنافسة و ان المجال اللي الناس مصدعة دماغنا بيه لدخول الجيش نفسة الجيش مقدرش يسيطر علية لانه مجال ضخم جدا

اما عن المقاولات فحدث و لا حرج و انت عارف و انا عارف حجم الفساد و الفلوس المنهوبه و المباني الغير مطابقه للمواصفات

صحيح و حتي حدوث مقاولات و عقود بالامر المباشر و حدوث مبالغات في عملية الإنشاءات لتشغيل الشركات...

و زي ماذكرت لحضرتك دة كان كارثي لانه جذب كل القطاع الخاص للمقاولات بدل الانتاج لان المقاولات الاكثر ربحية نتيجة النمو الكبير فيها

شكلك كمان نسيت الاعلام القنوات و الإنتاج و التوزيع ة الشق الرياضى

الاعلام فاشل اصلا

معظم مشاركاتك بتحول تمسك العصيا من النص و مش مفهوم انت عايز تقول ايه ؟؟؟
اه تدخل الجيش و الوضع الاقتصادى غلط بس مش مشكله عايزهم يستمرو

ياعمر راجع اخر المشاركة اللي انت معلق عليها و شوف ازاي انا قولت انا عوز الحيش يستمر 😰

حرفيا ذكرت ان الجيش لازم يخرج و الحكومة كمان و ان اللي يشتغل هو القطاع الخاص و الدولة و الجيش يبقوا مجرد مستثمرين زي الصناديق السيادية

و دة هيضمن دخول ااقطاع الخاص و النمو الاقتصادي و ايضا ضمان ارباح للحكومة و الجيش و دعم توحش القطاع الخاص او الحكومة و الجيش

الجيوش بتشتغل فى قطاعات الدفاع تصنيع عسكرى و دعم لوجيستى و استثمار فى قطاعات التكنولوجيا المدنيه اللى بيبقا لها كمان استخدام عسكرى و صناعات هندسيه محركات و اليكترونيات و معادن
اى كلام غير كده يبقا مسخره و قلة أدب و إستخفاف بعقول الناس

اتفق

بس خلي بالك انا حتي ضد الانفاق الكثيف علي الصناعات العسكرية لانها بتحرق فلوس كتير جدا بالدولار لمدة سنوات طويلة و المخاطرة فيها عالية جدا.

و عندي ان الجيش يضخ الاموال دي في القطاع الخاص لزيادة الانتاج الصناعي و الغذائي... لان الغذاء و الانتاج حاليا اهم من السلاح

انا مستني حد يفتح بقه أساساً

بالظبط كدا من ساعة ما ظهر watch it و الحملة شغالة على المواقع ده
و الناس اللي بتنتج المحتوي هتجيب ايردات من فين لما الناس تتفرج ببلاش؟! هتغطي تكلفة الانتاج من فين!!

يوتيوب عندك فشخ تطبيق google Vanced و لاحق بعضهم قانونيا.

و سابقا كانوا كل شوية يقفلوا مواقع القرصنه و يلاحقوا الناس اللي فيها... لكن مصر بصراحة كانت جنة لينا في الموضوع دة

و اعتقد ان فية كارثة لانهم حفضوا التسعير جامد ل Iwatch it و عملوا كمان اشتراك ب 12 جنية باعلانات و من غير عامل 70 جنية

و الناس اللي بتنتج المحتوي هتجيب ايردات من فين لما الناس تتفرج ببلاش؟! هتغطي تكلفة الانتاج من فين!!

و سابقا كانوا كل شوية يقفلوا مواقع القرصنه و يلاحقوا الناس اللي فيها... لكن مصر بصراحة كانت جنة لينا في الموضوع دة

و اعتقد ان فية كارثة لانهم حفضوا التسعير جامد ل Iwatch it و عملوا كمان اشتراك ب 12 جنية باعلانات و من غير عامل 70 جنية
انت في مصر
متكلمنيش قانونياً

انت في مصر
متكلمنيش قانونياً
سيبك من القانون
انا بتكلم عن ازاي صانع المحتوي يحقق ايرادات لو الناس اتفرجت علي المحتوي مسروق؟! الكلام هنا عن الناحية الاقتصادية و الاخلاقية.

سيبك من القانون
انا بتكلم عن ازاي صانع المحتوي يحقق ايرادات لو الناس اتفرجت علي المحتوي مسروق؟! الكلام هنا عن الناحية الاقتصادية و الاخلاقية.
ده بشكل عام و نناقشها في وقت تاني

لكن دلوقتي ده اتعمل عشان watch it من الآخر
فمتسقطش الحالة العامة على الخاصة بتاعت مصر

سيبك من القانون

أتفق 100%

شركات الانتاج ربحهم من السينما او المنصات الرقمية وبنسبة ضئيلة من قنوات التلفريون

فلو زادت واستمرت المواقع التي تسرق الحقوق ستتأثر شركات الانتاج وبعدها كل شي بيتأثر

الفنان اجره عالي والمخرج والمولف وبقية الطاقم من معدين صوت واضاءة والخ.. بالنسبة لي عمل غير اخلاقي ان تدعم المواقع التي تسرق الاعمال

والبعض يقول (على الاقل نشوف ببلاش) ماهو يا عزيزي انت تشوف ببلاش بس صاحب الموقع ليه يربح فلوس من الاعلانات التي ياخذها بسبب مشاهدتك لاعمال مسروقه ؟

مش منطق شخص كل دوره بالحياة يسرق اعمال غيره ويجني فلوس من وراها والناس تدعي له لأنه يوفرها ببلاش

انا مع اغلاق اي موقع يسرق اعمال لا تخصه ، حتى شركات الانتاج الامريكية وغيرها من منصات مثل نتفلكس ممكن تخاطب مصر لوقف هذه الاتتهاكات والسرقات

RAS DAHB

اعلم بأنه لارد منطقي لديك والا ما اضطررت للهروب وللاكتفاء بضحك مثل الساذج لان الحقائق المجردة لا يمكن انكارها والشمس لاتغطى بغربال
وموضة الشماعة الخليجية العذر الجاهز من عهد عبالناصر اصبح قديم ولا ينطلي الا على امثالك.

التعديل الأخير:
عودة
أعلى