بـوابة مصـر الأقتصادية

تبيع صكوك سيادية، هي الأولى في تاريخها، بقيمة 1.5 مليار دولار لأجل 3 سنوات. وجذب الطرح الدولي طلبات قيمتها 6.2 مليار دولار، لتتجاوز نسبة التغطية 4 مرات

عائد كارثي ويدل علي صعوبه الوضع الاقتصادي والاتجاه بقوه لل hot money

رويترز: العائد المتوقع لحاملي صكوك مصر السيادية المقومة بالدولار أجل 3 سنوات يبلغ 11.625%، بحسب وثيقة أطلعت عليها

عائد كارثي ويدل علي صعوبه الوضع الاقتصادي والاتجاه بقوه لل hot money

رويترز: العائد المتوقع لحاملي صكوك مصر السيادية المقومة بالدولار أجل 3 سنوات يبلغ 11.625%، بحسب وثيقة أطلعت عليها
هار اسود 😱

منحت مصر تراخيص ل34 شركة من اجل استيراد الاسماك المجمدة من روسيا لارتفاع اسعار الاسماك بسبب ارتفاع اسعار الاعلاف بسبب الحرب الروسية الاوكرانية

هار اسود 😱
مصر ستصبح من أعلي الدول تعطي فوائد مقومه بالدولار
منحت مصر تراخيص ل34 شركة من اجل استيراد الاسماك المجمدة من روسيا لارتفاع اسعار الاعلاف بسبب الحرب الروسية الاوكرانية

مشاهدة المرفق 552914
بحرين ونيل ومزارع سمكيه ومحيطات مفتوحه لو تريد الصيد المفتوح وفي الأخر استورد سمك من روسيا المجمده
في كلمه لازم تتقال لكن عيب

بحرين ونيل ومزارع سمكيه ومحيطات مفتوحه لو تريد الصيد المفتوح وفي الأخر استورد سمك من روسيا المجمده

يعني معنقولشي ان السبب الحرب الروسية الاوكرانية

معظم الشعب عايش علي السمك اللي بيتم استزراعه في المزارع لان سمك البحر غالي و يعتبر رفاهية و سمك المزارع محتاج لاعلاف

يعني معنقولشي ان السبب الحرب الروسية الاوكرانية

مشاهدة المرفق 552923

معظم الشعب عايش علي السمك اللي بيتم استزراعه في المزارع لان سمك البحر غالي و يعتبر رفاهية و سمك المزارع محتاج لاعلاف
كانت الأهالي بدأت زراعه السمك مع موسم زراعه الرز ومنعوه حاليا لا في سمك ولارز

وافق البنك المركزي المصري على طلب استحواذ بنك المؤسسة العربية المصرفية ABC (مملوك لليبيا و الكويت ومقره البحرين) على بنك بلوم مصر

هقولها بدالك عشان كدا كتير الصراحة
A7A

الوضع بيتجه لمجاعه هنا حرفيا .. انا مهاجر لاني مش هستني الوضع يسوء اكتر.

منحت مصر تراخيص ل34 شركة من اجل استيراد الاسماك المجمدة من روسيا لارتفاع اسعار الاسماك بسبب ارتفاع اسعار الاعلاف بسبب الحرب الروسية الاوكرانية

مشاهدة المرفق 552914
الحرب الروسية الأوكرانية

مشاهدة المرفق 552914
طيب ليش تستورد سمك مجمد من روسيا إلى في آخر العالم هل البحر قصر بشي هل نهر النيل قصر بشي

دي نصيحتي لأي شاب هاجر أو سافر الوضع في مصر زفت كشغل وأجور ومعيشه وتضخم وحتي حريات انا عن نفسي منتظر تتر النهايه والتفاوض مع نادي باريس ونشوف نهايه العك الاقتصادي اخرته ايه .

طيب ليش تستورد سمك مجمد من روسيا إلى في آخر العالم هل البحر قصر بشي هل نهر النيل قصر بشي
الامر له علاقة بالقدرة الشرائية و ارتفاع الاسعار الاسماك الروسية المجمدة ارخص من السمك المحلي المستزرع بينما سمك البحر المالح اسعاره اصلا مرتفعة من قبل الازمة.

يعني المواطن كان يحتاج الي سلعة بديلة مناسبة لقدرته الشرائية تمثلت في الاسماك المجمدة.

التعديل الأخير:
دي نصيحتي لأي شاب هاجر أو سافر الوضع في مصر زفت كشغل وأجور ومعيشه وتضخم وحتي حريات انا عن نفسي منتظر تتر النهايه والتفاوض مع نادي باريس ونشوف نهايه العك الاقتصادي اخرته ايه .
التفاوض هيكون علي ايه اصول الدولة صح طيب لو دا تم الدنيا هتمشي ازاي وايه اخبار ميزانية الدولة

التفاوض هيكون علي ايه اصول الدولة صح طيب لو دا تم الدنيا هتمشي ازاي وايه اخبار ميزانية الدولة
لو حصل يبقي تحكم شبه كامل في مفاصل الدولة و وضع كل حاجه تحت مراقبتهم ، مش هيحصل وقتها مجاعة لكن نقدر نقول زي المخدر لحد ما تحصل مستقبلا.

مفيش حل غير طرد النظام الحالي و تطهير الجيش تطهير شامل.

لو حصل يبقي تحكم شبه كامل في مفاصل الدولة و وضع كل حاجه تحت مراقبتهم ، مش هيحصل وقتها مجاعة لكن نقدر نقول زي المخدر لحد ما تحصل مستقبلا.

مفيش حل غير طرد النظام الحالي و تطهير الجيش تطهير شامل.
ربنا يسلم

عودة
أعلى