بـوابة مصـر الأقتصادية

والله انت كنت فاهم وكانت الدنيا ماشية.

دولة صحراء جرداء شعبها بيخلف بدون حساب وشعاره في الحياة العيل بيجي برزقه لازم ييكون مصيرها كده.

برغم الفشل الاقتصادي للحكومة، مش قادر اتعاطف مع ولاد بلدي.

الحل معروف ومجرب: التخلص من تجار الدين وتجار الوطنية الاحرار جدا

لكن المصريين في غيبوبه ولن يفيقو منها الا بعد ان تشتد بهم المصائب.

مستحيل يكون فى اقتصاد محترم بدوان استقرار فى اسعار صرف العملة
أقسم بالله انا بكلم نفسي حرفيا
الواحد خلاص جاب آخره. واذا استمر الوضع بل سيزداد سوء فلا تتوقع سوي اضطرابات وستكون عنيفة.

ان كنت عاوز تكمل الانجازات فهي عائلة مجيدة تحب الامجاد لهم اهداف استعمارية ومثلهم العثمانيين .. عزة وشموخ .. وبيهتموا لشكل البلد في نظر غيرهم عن اى مجال مهما حصل .. وعمر الوضع الاقتصادي ماكان هيبقي سيء ابدا زي دلوقتي لو كانوا في سدة الحكم ..وفعلا العدل اساس الملك لم اري مملكة بها ظلم .. عندك مثال السعودية المغرب بريطانيا اليابان .. احنا جربنا العساكر والمتدينين .. فاضل القضاه والدبلوماسيين والمعارضة الليبرالية .. احنا جربنا الشيوعيين في عهد عبدالناصر .. ناس دوغري اوى لا بيصرحوا تصريحات عن السياسة ولا الجيش ولا الاقتصاد الشعب قالهم سنة ٥٢ مش عايزنكم فلبوا الطلب ده فلغاية هذه اللحظة ومنذ ساعتها وهم بعيدون عن السياسة والاعلام .. فرق السماء والارض عن الجمهوريين اللي من اقل مشكلة تنطيط هنا وهناك .. كمان لازم نفهم كلنا ان اللي زي العلويين والعثمانيين كبر وتكبر وكبرياء .. انا مش عارف اشرح لكن اللي اعرفه ان هما واخدين العلامة الكاملة عندي .. والباقي ولا هما هنا ...

لازم نفهم ان حكم الرئاسي الجمهوري هو لاطياف كثيرة وكل طيف له مبدأ واللي بيبقي جمهوري بيبقي مش همه تاريخه لانه في الاخر هيموت .. هيعمل تاريخ لمين .. وليس كحكم العائلات .. خصوصا انه الاسرة العلوية قامت بالنهوض بمصر من تحت الصفر وعملوا سمعة فوق الممتازة امجاد واهداف استعمارية خارجية لهم ولمصر .. مهما حصل سيدافعون عن سمعتهم وسمعة البلد وشموخهم وسمعتهم انما الجمهوري هيعمل امجاد تخصه ليه اصلا لانه حكمها كفرد وليس كعائلة ..

نسيت اخر حاجة بخصوص الاسرة العلوية او اي اسرة تحكم اي بلد .. الكرااااااامة لهم وللشعب والجيش والبلد ذات نفسها ..

وحاجة كمان .. هتلاقوا ليهم هدف وطموح في اي مجال مهما حصل وهيموتوا عشان يوصلولوا .. مش زي الجمهوريين بيعملوا انجازات اه .. لكن عشان يفضلوا في سدة السلطة ونموتوا ونبوسوا رجول الجمهوريين عشان يعملوا انجازات وكلهم مبيعملوش شيء غير بالزق .. لكن تقول ايه ؟؟؟ حسبي الله ونعم الوكيل ...

امجاد محمد علي باشا لا يمكن ان تضر او تخدش تركيا او العثمانيين ابدا .. مابين الاثنين احترام لايوصف .. وماحدث هو بناء لسمعة العائلة العلوية .. يارب ماحد يكون فاهمني غلط اني بشتم العثمانيين .. بالنسبة للاتنين من ناحيتي العين متعلاش عن الحاجب ..

هو دة الكلام ولا بلاش سويسرا يا ناس :giggle:
والشعب اللي طالع دينة والغلاء اللي أكل الأخضر واليابس واللي مسلمش منه حد غني ولا فقير والطبقة الوسطي المستورة اللي اتفشخت ونزلت لقاع المجتمع والديون اللي اتضربت في 3-4 أضعاف ما كانت عليه من 8 سنين والجنية اللي أصبح في ذمة الله ظروفها أي معاك
لا ماهو ما بياكولش معاه كلام العالم الإخوان أعداء الوطن ده

هى الفاتورة الالكتروينة ده علينا كلنا ولا على المحامين بس
اي مهنة فردية او منشأة تجارية بس هو أجل الفردي لغاية 4 بس
دة بالتوازي مع التراخيص المطلوبة وتكلفتها وثمنها واشتراطتها كل دة وانت بتدفع اساساً ضرايب سنوية
المشكلة كل دة جاي بعد سنين كورونا والحرب وأثارها مش عارف ازاي جالهم دماغ يعملوها دلوقتي وكانوا عايزنها في 15 يوم والناس كلها بتدخن من ورا اساساً

اي مهنة فردية او منشأة تجارية بس هو أجل الفردي لغاية 4 بس
دة بالتوازي مع التراخيص المطلوبة وتكلفتها وثمنها واشتراطتها كل دة وانت بتدفع اساساً ضرايب سنوية
المشكلة كل دة جاي بعد سنين كورونا والحرب وأثارها مش عارف ازاي جالهم دماغ يعملوها دلوقتي وكانوا عايزنها في 15 يوم والناس كلها بتدخن من ورا اساساً
هو الفكرة كويسه لكن زي ما قولت حضرتك توقيتها سيئ الي جانب انه في استثناءات و مش معمم علي كل الناس و ده هيأثر علي تنافسية السوق للاسف

التعديل الأخير:

صوره لمواطن مصرى يشاهد الانجاز المدهش لتقاطع المونوريل مع القطار الكهربائي فى العاصمه الاداريه

عودة
أعلى