بـوابة مصـر الأقتصادية

بس مدى مصر بامانة مصادرها قويةكتير عن العربى هتلاقى العربى 21 ناقلين منهم
هي افضل من صحيفة الهبد عربي٢١ الاخوانية. لكن بردوا لها سقطات كتير جدا و غسلت ايدي منها من ايام متابعتي لمصادرها عن حرب لبيبا و اللي طلع كله غير صحيح في الاخر.

بس مدى مصر بامانة مصادرها قويةكتير عن العربى هتلاقى العربى 21 ناقلين منهم
مصدر الخبر بتاع مبادلة المواني مع الصين ليس مدي مصر و لكن طلع ايمن نور 🤣🤣🤣

عربي ٢١ اخذ المصدر من ايمن نور ، زي بيع المواني للامارات و دلوقتي للصين

المصدر اللي اخدوة من مدي مصر كان علي حجم الديون المستحقة و ليس عن هبدة الصفقة مع الصين.

مع العلم ان الصين بتطور مواني جافة و ارصفة في المواني لصالح مشروع طريق الحرير.

مافيش ترشيد فى المؤتمرات اللى مالهاش لازمه
و مرتبات المستشارين اللى مالهومش لازمه
و الهيئه الوطنيه للانتخابات اللى مالهاش لازمه
و علاوات و مكفأت الشركات القابضه اللى بتخسر و توزع أرباح و هما أصلآ ما لهومش لازمه
و أعضاء السلك الدبلوماسى اللى مالهومش أى تأثير فى قضايانا الخارجيه
و مصروفات مجلس الشعب و الشورى اللى مالهمش 60 لازمه
البلد بتنفق مليارات على الأرض حرفيآ و ناس فسده ما بيشبعوش

شاطرين بس يغلو الكهربا و المحروقات على المواطن الغلبان علشان الترشيد
يا أخى a7 ولا بلاش

و علاوات و مكفأت الشركات القابضه اللى بتخسر و توزع أرباح و هما أصلآ ما لهومش لازمه

يا أخى a7 ولا بلاش

يا أخى a7 ولا بلاش
عندي سؤال.. ليش اكثر مدراء مكاتب الخطوط المصرية لواءات متقاعدين من الجوية؟

منذ انقلاب عبدالناصر و هما ماشين بقاعدة أهل الثقه عندى أفضل من أهل الخبره
يعنى الكفأه ليست شرط
مدير خايب و حرامى و فاسد بس اهم حاجه موالى للنظام الحاكم

سيادتك فى المدينه التى أسكن فيها رئيس شركة مياه الشرب لواء
قس على ذلك باقى المناصب
معظم المحافظين و رؤساء الشركات

يا أخى a7 ولا بلاش

لاحظ انه قال زميلنا لان بعضهم لواءات جيش و الكل اتصدم بسبب التصريح دة.

حتي الايكونميست عملت مقال بسبب كدة

نفس السبب ان عندكم في السعودية كل المناصب رايحة لاسرة واحدة و المقربين لهم.

و في مصر في الخطوط الجوية بالذات ليس لدينا قطاع مدني قوي يخرج ناس مؤهلين لذلك للاسف ، لكن في باقي القطاعات لدينا بدائل كتيرة لكن نفس قصة السعودية ....

نفس السبب ان عندكم في السعودية كل المناصب رايحة لاسرة واحدة و المقربين لهم.

و في مصر في الخطوط الجوية بالذات ليس لدينا قطاع مدني قوي يخرج ناس مؤهلين لذلك للاسف ، لكن في باقي القطاعات لدينا بدائل كتيرة لكن نفس قصة السعودية ....
عدد افراد الاسرة الحاكمة اللي ماسكين مناصب حساسة ما يتجاوز 20 والمناصب الفنية لازم يكون مؤهل.. يعني قائد القوات الجوية صحيح امير لكنه طيار مقاتل وعنده اكثر من 3500 ساعة طيران...

عموما عشان ما نشطح انا مستغرب من كمية اللواءات المتقاعدين اللي يمسكون مناصب في تخصصات لاتخصهم.. يعني زي ما ذكر الزميل في المشاركة اللي قبلك،، لواء متقاعد ماسك مصلحة المياه 😑

عدد افراد الاسرة الحاكمة اللي ماسكين مناصب حساسة ما يتجاوز 20 والمناصب الفنية لازم يكون مؤهل.. يعني قائد القوات الجوية صحيح امير لكنه طيار مقاتل وعنده اكثر من 3500 ساعة طيران...

لا و عندكم مناصب رايحة لاشخاص غير متخصصين و المشكلة الاكبر انكم صرفتوا فلوس كتير لتعليم ابناء البلد و سافروا و اخدوا منح فق اعرق الجامعات و يرجع....

عموما عشان ما نشطح انا مستغرب من كمية اللواءات المتقاعدين اللي يمسكون مناصب في تخصصات لاتخصهم.. يعني زي ما ذكر الزميل في المشاركة اللي قبلك،، لواء متقاعد ماسك مصلحة المياه 😑
كلام صحيح و انا ذكرت لك انه نفس السبب.و الفكرة ان سواء في مصر او السعودية بيبقي دورهم اداري و ليس تقني او فني.

صراحتنا بتوع المياة كلهم مهندسين و دكترة متخصصين في مجالهم و حتي شركة المياة عامله لهم صفحة ليهم كلهم و تخصصاتهم

لا و عندكم مناصب رايحة لاشخاص غير متخصصين و المشكلة الاكبر انكم صرفتوا فلوس كتير لتعليم ابناء البلد و سافروا و اخدوا منح فق اعرق الجامعات و يرجع....

كلام صحيح و انا ذكرت لك انه نفس السبب.و الفكرة ان سواء في مصر او السعودية بيبقي دورهم اداري و ليس تقني او فني.

صراحتنا بتوع المياة كلهم مهندسين و دكترة متخصصين في مجالهم و حتي شركة المياة عامله لهم صفحة ليهم كلهم و تخصصاتهم

مناصب زي ايه؟

معاك حق .. على الاقل المملكه لا تكذب ولا تدعى اليموقراطيه وتداول السلطه ولا تزور .. المملكه نظامها ملكى ..

اما مصر دوله عسكريه يحكمها العسكر منذ 1952 .. وكذبوا على الشعب في ايههاهم تخليصهم من ملكيه محتكره للسلطه الى عسكريه محتكره للسلطه وكرسي الحكم حصرا للجنرال الى ان يموت
واول من ابتدعوا التزوير والكذب في انتخابات ابو 99.99 هم الجنرالات الى اسسوا الفساد والتزوير والمصالح الشخصيه ..

المملكه والخليج نظامه صريح ملكى .. ومستوى اقتصادى و معيشي مرتفع للمواطنين ودول جاذبه للاجانب

اما مصر نظام عسكرى ديكتاتورى مزور فاسد يدعي الدينوققراطيه ومحاربه الفساد وحريه الراي وتدوال السلطه ( امنعوا الضحك ) وهو نظام يعدل الدستور على مقاس الجنرال .. نظام عسكرى هو اساس الفساد والتزوير والكذب والفقر والفقر والفشل في كل المجالات التى تعيشه مصر سبعين سنه ..دوله تحت حكم العسكر طارده للسكان بتشجيع التظام العسكرى الحاكم والفشل الاقتصادى المزمن في عهدهم سبعين سنه

فرق كبير بين النظام العسكرى في مصر والنظام الملكى في الخليج

شوف يا غالى علشان تستريح و ما تتعبش دماغك
فى مصر
لا تجادل إخوانى و لا سيساوى و لا زملكاوى

عودة
أعلى