الـدفاع الجـــــــــــوى المـــصرى (2020) ,,

ما شاء الله عليك الله يقويك ويجعل علمك في ميزان حسناتك يا كبير
والله يجب الاستفاده منك في تدريس الطلبه في الدفاع الجوي
سؤال سريع السام 6 المطور ظهر بصاروخين فقط ؟ هل في سبب؟

لأن فيه تطويرين للنظام تطوير مصرى مع بعض المساعدات الخارجية وبالتحديد أوكرانيا وهو إلى إنته بتتكلم عليه بحيث المجنزرة بتحمل عدد (2) صاروخ فقط وهو تقدر تقول عليه تطوير شامل جعلها منظومة أخرى .. والتطوير الأخر وهو روسى بتغيير الصواريخ نفسها لكن كل مجنزرة عليها (3) صواريخ فقط بمدى (45) كلم للصاروخ ..
.

كنت عاوز اسال سؤال الدفاع الجوى المصرى يقدر يتعمل مع صورايخ العابرة للقارات ولا القوات المسلحة بتجهز نفسها بالمنظومات اللى طلبى التهديدات المنطقة المحيطة فقط وسؤال اخير الدفاع الجوى المصرى يقدر يصمد امام الناتو قد ايه فترة زمنية :لايتنج:

وإنته بنيت الإحتمال ده على أساس إيه !!

شكرا علي الشرح التفصيلي هذا وربنا يبارك فيك
السؤال
حتي الان لم تظهر منظومات الدفاع الجوي بعيده المدي والمتوسطه مثل الباتريوت اس 300 وغيره ؟؟؟؟
بالنسبه لقصدك من التركيز علي هذه الانظمه كما وضح الاخ عمرو وربما تلاشيت التطرق الي الانواع الاخري لتسرب خواصها الي اسرائيل عن طريق الدول المصنعه لها وبالتالي تستطيع العمل علي نقاط ضعفها ربما هذا احتمال وارد ولكن لا اعرف ان كان صحيح ام لا
شكرا لك

إنته عارف لسه فيه حته كده من (المدرسة السوفيتية) فى العقيدة المصرية على الرغم التطور الهائل فى جهاز (الشئون المعنوية) لكن طبعاََ الكلمة الأولى والأخيرة (للمخابرات الحربية) أنا عن نفس والله مش عارف حتى بالذات مع الجانب (الروسى والصينى) .. لكن يا عالم .

لو تلاحظوا فى كلامى حتجدوا إلى مركز على بعض الأنظمة كعصب للدفاع الجوى المصرى

مثل الـ (AMOON & PECHORA-2M & KAVDRAT) بشكل أساسى ..

مع الـ (VOLGA-3) وده حنشرح بعد كده التطوير المنتظر ليه القادم ..

أيضاََ نظام الـ (SHAPPRAL) وأيضاََ حنقدم تصور لتطويره تطوير ممتاز ..

إلى فاهم قصد كلامى من التركيز على الأنظمة دى بالتحديد له (عندى جائزة) ..
عالمي عالمي فعلا
الموضوع رائع وفية تفاصيل كتيييييييييييييييييييييييييير
منتظر البقية
اما لية المنظومات دي مركز عليها
في تصوري لان هي اللي هتشيل الاغراق الصاروخي بالكروز والصواريخ المضادة للاشعاع

عالمي عالمي فعلا
الموضوع رائع وفية تفاصيل كتيييييييييييييييييييييييييير
منتظر البقية
اما لية المنظومات دي مركز عليها
في تصوري لان هي اللي هتشيل الاغراق الصاروخي بالكروز والصواريخ المضادة للاشعاع

ما أنا قولت قبل كده (عبقرية الفكر) جاية من (خبرات 60) سنة فاتت

مجهود كبير يا استاذ تشكر عليه استمر لكن ليكن فى علمك اسرائيل تعرف تسليحنا ولكن لا تعرف التكتيكات فلا داعى لكشف التكتيكات

الموضوع مش عامل ترند عشان مفهوش حاجة مقارنة بين مصر والسعودية او الرافال والتايفون او القدرات التركية المنتدى للاسف ينجذب الى صراعات الديكة وليس للعلم بس الموضوع ممتاز والله

لو تلاحظوا فى كلامى حتجدوا إلى مركز على بعض الأنظمة كعصب للدفاع الجوى المصرى

أولا : ما شاء الله ... مجهودك و تعبك جعل من الموضوع فعلا يشع بكم هائل من المعلومات القيمة التي تفيد جميع الأعضاء ... لمثل هذه الموضوعات ظهرت المنتديات العسكرية ... الله يحميك و يحفظك.

ثانيا : بالنسبة لسؤالك فاعتقد لأن بعض المنظومات تصنع تصنيع كامل في مصر كنظام آمون و باقي الأنظمة تصنع جزئيا أو ذات تطوير مصري خالص بجانب قدراتنا الفعلية على إنتاج كافة أنواع الصواريخ و الذخيرة لهذه الأنظمة ، وبهذا يتوفر عامل الكم إلى جانب الكيف بناءا على أن تلك المنظومات مطورة و مصنعة من منظور مصري خالص آخذا في الاعتبار كافة العدائيات و التهديدات الموجهة إلينا.

و اعذرني في أي معلومة خاطئة ورد ذكرها في الرد فذلك لحداثة معلوماتي العسكرية، و التي ستتطور سريعا بمشيئة الله على يدك و يد غيرك ممن يوفرون مثل تلك المواضيع القيمة المليئة بالفائدة العلمية العسكرية... و إذا أصبت متنساش الجايزة:)

وإنته بنيت الإحتمال ده على أساس إيه !!

انا عاوز اعرف يا افندم مصر واخده المركز الرابع فى الدفاع الجوى على اساس ايه اكيد مش هتاخد المركز ده لم يكون فى حاجه اكبر من التهديدات اسرائيل نفسها انا اسف على سؤال خلفيتى مش قد كده واحنا بنتعلم منك شكرااااا.

كالعادة

لا تنسوا تقولو ماشاء الله هههه

مصر عايزة تعتمد اكتر على النظم اللى السورس كود بتاعها مش مع اى حد تانى ومش بتثق فى اى حد حتى روسيا وهتحاول تغير التشفير ونظم الاعاقه فى اى تسليح د جو هيجى وعشان دة بيعمل مشاكل مع الامريكان فهما مستبعدين من ال دجو

ماشاءالله أقل حاجة تتقال أن الموضوع عالمي ودايما نتعلم من حضرتك ومواضيعك المميزة جدا :&:

مجهود رائع و مستوى تقنى و كم تفاصيل ولا اروع
اتمنى ضم اجزاء الموضوع فى جزء واحد
عاوز اعرف الفرق بين الرادار الايجابى و الرادار السلبى ؟
كمان على قدر معرفتى انه يمكن اكتشاف الاف 35 من مدى معتبر لكن المشكلة تكمن فى التعقب و الاستهداف لان الترددات ذات الطول الموجى الكبيرالتى تعمل فى الحيز الترددى ال باند و اس باند لا توفر معلومات دقيقة عن الهدف كافية لتحديد مكانه و ارتفاعه و سرعته واتجاهه بدقة
فى انتظار بقية الاجزاء بفارغ الصبر

ما أنا قولت قبل كده (عبقرية الفكر) جاية من (خبرات 60) سنة فاتت
في تقديرك كم بطاريه 300 vm تحتاج مصر لتوفير الحمايه للتشكيلات البريه المناط بها صد هجوم اسرائيلي كبير?لجبهة سيناء اقصد؟

الموضوع مش عامل ترند عشان مفهوش حاجة مقارنة بين مصر والسعودية او الرافال والتايفون او القدرات التركية المنتدى للاسف ينجذب الى صراعات الديكة وليس للعلم بس الموضوع ممتاز والله
يا عمي الله يهديك خلي الموضوع نظيف بلا صداع

متالق كالعادة دائما
فى منظومة مصرية متوسطة فى الطريق بالتعاون مع شريك اجنبى الكلام ده صحيح او شبه صحيح؟

على دماغى يعم جاك .....
للامانه نفسى فى حاجه تانيه خالص بعيدا عن التكتيكات ....موضوع شامل عن انواع الرادارات المصريه
وحبذا موضع شامل برضه عن المعدات ....اغلب مواضيعك حوالين الدفاع الجوى المصرى تكتيكات مواجهه وحوارات
انا عايز احصاء بانواع الرادارات والاليات ولما بقول كده سهل جدا انى اخش واجيب مواضيع مترميه هنا وهناك .....نفسى فى حاجه من اسلوبك
اتمنى تكون وصلت

ماذا يمكن أن أزيد عن ماذكره الزملاء من مدح فهو موضوع مميز ورائع جداً
وبالذات الجزء الثاني منه رغم وجود بعض المصطلحات بحاجة لتفسير
مثل "الفصوص " ما المقصود بها ؟؟
(CSOC-MCOC-COC-SABOC )
المرسلات الخداعية .. ماهي ؟؟
أجهزة ( سنتيمترية – ديسيمترية – مترية ) .. هل المقصود بها الطول الموجي للرادارات ؟؟
خفض الضغط العالي .. كهرباء أو طاقة الإرسال ؟؟
العواكس الركنية .. ماهي ؟؟
قنابل البلي .. ؟؟؟؟؟
ما المقصود وسائل الدفاع الجوي الإيجابية ؟؟ وهل هناك سلبية ؟؟
الخلايا الأسطوانية أو المخروطية ذات الانحراف الحاد وغيرهم .. ايه دي ؟؟
.....
وليه المقاتلة سو 35 بالذات ؟؟
وقلقان من (E-2C) ليه ؟؟
......
استخدام محاولات تقدير درجة الخطورة للأهداف المعادية بالنسبة للأهداف المدافع عنها
ويتم تقدير الخطورة بصورة نصف آلية أو يدويا طبقا للموقف . مفهمتش النقطة دي نصف الية ازاي ويدوية ازاي ؟؟
.....
وأتمنى يكون فيه صور مرافقة لأهم الرادارات والأجهزة والأسلحة في الموضوع ليكون واضح وكامل بصورة كبيرة
وهذا لا يقلل أبداً من روعة الموضوع الشامل برأيي
.....
وسؤال أخير ربما يبدو دون المستوى
منذ فترة ظهرت أخبار عن ظهور أحد طائرات التجسس الروسية بسوريا على شاشات الرادار التركية
تحت مسمى طائرة ركاب أو شحن سويسرية على ما أتذكر
سؤالي هنا ألا يمكن أن ننخدع نحن أيضاً تحت إجراء مماثل وخصوصاً
أن حركة الطيران فوق الأراضي المصرية كبيرة
ويمكن إستغلال شيئ مشابه لفتح ثغرة في دفاعنا الجوي
ولو هناك إجراء لتفادي مثل ذلك فما هو السلاح المنوط به
وما دور الدفاع الجوي فيه
.....
وعفواً لكثرة الأسئلة وطلب التوضيج وشكراً

عودة
أعلى