الـــدفاع الجـــوى المـــصرى (2020) قريبـــاََ ..

jack.beton.agent

خبير الدفاع الجوى
التفاعل
22,991 2 0
بــــسم الله الــــرحـــمن الــــــرحيم

إن شاء الله خلال ساعات حننشر الموضوع الأضخم عن (الدفاع الجوى المصرى 2020) وحيكون بإذن الله هو تصور كتير منه قائم على معلومات وأيضاََ بعضه قائم على توقعات شخصية ..

الموضوع إلى حد ما كبير لذلك إن شاء الله حيكون مكون من عدة نقاط أو رؤوس مواضيع مع شرح مكثف للنقاط الأتية ,,

أولاََ : مدى التطور الحاصل لدى العدو الجوى (الإسرائيلى) من طائرات وصواريخ وتكتيكات إستخدامها مع شرح وافى ,,

ثانياََ : الإمكانيات الحالية والمتيسرة لدى قوات الدفاع الجوى المصرى من (أنظمة إنذار مبكر - صواريخ - مدفعية - وغيره) ,,

ثالثاََ : أنظمة التسليح العالمية المتاحة لمصر فى الفترة المقبلة والمتوقع دخولها الخدمة ,,

رابعاََ : تصور تام لقوات الدفاع الجوى المصرية فى عام (2020) إن شاء الله إن أعطانا ربنا العمر ورأيناه ,,
خامساََ : هو رجاء شخصى (إسئلوا عليه لو غبت لفترة طويلة) :وداع::وداع::وداع::وداع: ,, .،..،..،.

(( أتمنى البعد عن المشاركات السياسية تماماََ ))

:100&::100&: EGYPTIAN AIR DEFENSE FORCES 2020 :100&::100&:

:يو::يو: EGYPTIAN STRATEGY FOR ANTI-ACCESS :يو::يو:

:لايتنج: JACK.BETON.AGENT :لايتنج:

جاك ....بصراحه مش عندنا مواضيع فى المنتدى تبرز قوه ومتانه الدفاع الجوى المصرى مع تقدير محاولاتك بالطبع
نفسى فى موضع شامل عن انواع الرادارت العامله فى الدفاع الجوى المصرى وهى بالعشرات
موضوع كده من بتاعوت جاك

منتظرين على احر من الجمر الدفاع الجوي المصري عملاق الشرق الاوسط

الكبار كلهم معاية إذن إيه بس
Picture 042.jpg

وصيتكم الواد

ادعو له يا اخوانا

انا عندي رجاء من الاداره يعملو ارشيف المواضيع القديمه الي في الاقسام الاساسيه طيران ومدرعات لان ده الي مخلي الاقسام.مهجوره لان موضوع جديد بيضيع وسط موضوع من سنه 2009 ايام مختلفه تماما

بالتوفيق يا اخونا العزيز جاك بصراحة ان متاكد انه هيكون موضوع رائع هي عمليه فدائية اتوكل علي الله

بالتوفيق أستاذ جاك..
وفي انتظار موضوعك،

ولاتنسى أي أحد من قرايبك يبلغنا رقم العنبر عشان نزورك لاسمح الله:D

معليش يا جاك من قبل ماتحط موضوعك ليا رأي

هو دفاعنا الجوي حلو ومحترم لكن بالنهاية هو دفاع جوي اعتيادي اللي هو بطاريات ومركز قيادة ومعندناش دفاع طبقي متخصص هرمي وله تمركز زي الدرع الماسي الاماراتي

مع احترامي لأي خطوة لتطوير الدفاع الجوي المصري

جهز قنبلتك النووي وبعدين ظبط زي مانته عاوز

علشان اتكلم في جراوند ماستر وربط واحط انتاي 2500 ولا تريومف واخش بالمامبا ولا اتش كيو انته عاوز 30 مليار مقفولة وتبقى ظبطت الدلتا بس

خط القناة عاوز ومطروح واسوان

الفاتورة هتبقى كبيرة ولازم قدرة الردع تطور قبل قدرة الصد

هو دفاعنا الجوي حلو ومحترم لكن بالنهاية هو دفاع جوي اعتيادي اللي هو بطاريات ومركز قيادة ومعندناش دفاع طبقي متخصص هرمي وله تمركز زي الدرع الماسي الاماراتي

علشان اتكلم في جراوند ماستر وربط واحط انتاي 2500 ولا تريومف واخش بالمامبا ولا اتش كيو انته عاوز 30 مليار مقفولة وتبقى ظبطت الدلتا بس

استاذنا الكبير صباح الفل
ابوس ايدك بلاش تشائم
اولا الامارات او اسرائيل
الاتنين دفاعهم الجوي مخصص بالاساس لمواجهة الصواريخ البالستية
دفاعك الجوي بيركز اكتر علي تغطية البلد بشكل متشابك لاكتر من نوع لعدة اسباب
منها الحماية من اسلحة الجو ومن الذخائر زي الكروز
ودة التهديد رقم واحد
الصواريخ البالستية مفيش في المنطقة حد بيهددك بيها ولو قولنا اسرائيل فالمسافة متسمحش اوي للبالستي انة ياخد مسارة علي ارتفاع كبير لذلك الانتاي ممتاز وبعد كدة اطلب الاس٤٠٠ لو عاوز
لكن لو حسبتها تهديدات عاجلة
الصواريخ الكروز و الذخائر خصوصا الشبحية مستقبلا
اما الردع النووي متفقين تماما
لازم سلاح ردع

استاذنا الكبير صباح الفل
ابوس ايدك بلاش تشائم
اولا الامارات او اسرائيل
الاتنين دفاعهم الجوي مخصص بالاساس لمواجهة الصواريخ البالستية
دفاعك الجوي بيركز اكتر علي تغطية البلد بشكل متشابك لاكتر من نوع لعدة اسباب
منها الحماية من اسلحة الجو ومن الذخائر زي الكروز
ودة التهديد رقم واحد
الصواريخ البالستية مفيش في المنطقة حد بيهددك بيها ولو قولنا اسرائيل فالمسافة متسمحش اوي للبالستي انة ياخد مسارة علي ارتفاع كبير لذلك الانتاي ممتاز وبعد كدة اطلب الاس٤٠٠ لو عاوز
لكن لو حسبتها تهديدات عاجلة
الصواريخ الكروز و الذخائر خصوصا الشبحية مستقبلا
اما الردع النووي متفقين تماما
لازم سلاح ردع
بص ياريس

انته محتاج تغطي 30 سنة الفجوة التسليحية فيهم بتوسع

انته عاوز 500 مقاتلة على الأقل أقلهم تبقى مقاتلة على وزن فالكون بلوك 52 وبعد 5 سنين هقولك اقلهم تكون فايبر

عاوز تحدث فرقك المدرعة او تجيب فرقتين جداد بمعايير حرب حديثة SOFT KILL /HARD KILL / DATA LINK

عاوز تكمل قدرات البحرية

فاتورة كبيرة وهتتقضى على عدد سنين معين

بص انته اعمل القنبلة وبعدين ربنا يسهلها

بص ياريس

انته محتاج تغطي 30 سنة الفجوة التسليحية فيهم بتوسع

انته عاوز 500 مقاتلة على الأقل أقلهم تبقى مقاتلة على وزن فالكون بلوك 52 وبعد 5 سنين هقولك اقلهم تكون فايبر

عاوز تحدث فرقك المدرعة او تجيب فرقتين جداد بمعايير حرب حديثة SOFT KILL /HARD KILL / DATA LINK

عاوز تكمل قدرات البحرية

فاتورة كبيرة وهتتقضى على عدد سنين معين

بص انته اعمل القنبلة وبعدين ربنا يسهلها
انا معاك طبعا
بس انت اية رايك
يعني هما اكيد عارفين كدة
يروحوا يجيبوا اتنين ميسترال ويقولوا علي المدي البعيد ممكن نفكر في اتنين كمان!
الناس دي مش هبل ولا اية ؟
غير انة ضاعف الهيل الهجومي
عموما اللي متاكد منة ان الجيش المصري اجمالا هيكون فية كم وكيف في كل تسليحة
وربنا يكرم

قنبله نوويه ايه بس يا استاذنا و انت خبرتك في المجال النووي و التكنولوجيا النوويه لا تتعدي مدام سعاد بتاعت مفاعل أنشاص؟
استاذي الفاضل اولا : انت تملك zero experience في تشغيل و الاستخدام الحقيقي للطاقه النوويه
و عندما يبدأ المفاعل الجديد في العمل تستطيع ان تعد سنوات الخبره من وقتها
ثانيا : كما تعلم ان امتلاك المفاعل لا يعني امتلاك القدره علي فهم او الوصول لتكنولوجيا التسليح النووي .. فيجب ان تملك تكنولوجيا تصنيع الوقود النووي و امتلاك اجهزه الطرد المركزيه القادره علي انتاج و تخصيب النظائر المشعه و يجب ان تمتلكها بإعداد كبيره حتي تحصل علي الوقود النووي الكافي بنسبه تشبع معينه
و لو فرضنا اننا نملك العلم و العلماء مجرد التفكير في انتاج الوقود النووي سيفتح عليك أبواب لن تستطيع ان تغلقها و بزيادة اجهزه الطرد ستزداد أبواب الجحيم عددا
و حتي لو استطعت ان تتخطي كل هذا تستطيع الوصول لمرحله weaponize the radio-active elements
لاكن ستكون قنابل قذره و ليس نوويه
اما صنع قنبله نوويه سنحتاج لل know how او بمعني اخر سنحتاج لعبد القدير خان المصري الذي سيسرق البيانات و المعلومات و الأبحاث اللازمه لصنع قنبله كما فعل الباكستاني لباكستان

و ما اتحدث عنه يستغرق عقود و لَيْس سنوات اذا توافرت الكوادر العلميه و هي بالطبع غير متوفره
اللهم الا لو اتجهت للشراء المباشر و من كان يريد الشراء كان عليه فعل ذلك خلال الفرضي التي اتبعت انهيار الاتحاد السوفييتي( و ربما تكون مصر اشترت الله اعلم خاصه ان هناك تقارير أمميه تتحدث عن اختفاء مايقرب من ١٠٠٠ راس نووي خلال تلك الفتره )

بنظره موضوعيه : الردع يكون علي مستوي قدره المنافس
اسراءيل تملك رؤوس نًوويه صحيح لاكن لا تستطيع استخدامها أمامك
و لو ارادت لديك القنابل الكيميائيه و البيولوجية و هو رد اكثر من كافي و ردع اكثر من كافي
اما في حاله التفكير في القنبلة لردع الدول العظمي : فلا قنبله و لا ١٠٠ قنبله هيدروجينية يستطيعوا ردع الدول العظمي

فكلمه الحصول علي قنبله نوويه كشرط للردع اوً حتي فكره الحصول علي قنبله نوويه في اعتقادي الشخصي مبالغه غير واقعيه خاصه ان لديك الردع الأكثر من مناسب لعدوك المباشر

قنبله نوويه ايه بس يا استاذنا و انت خبرتك في المجال النووي و التكنولوجيا النوويه لا تتعدي مدام سعاد بتاعت مفاعل أنشاص؟
استاذي الفاضل اولا : انت تملك zero experience في تشغيل و الاستخدام الحقيقي للطاقه النوويه
و عندما يبدأ المفاعل الجديد في العمل تستطيع ان تعد سنوات الخبره من وقتها
ثانيا : كما تعلم ان امتلاك المفاعل لا يعني امتلاك القدره علي فهم او الوصول لتكنولوجيا التسليح النووي .. فيجب ان تملك تكنولوجيا تصنيع الوقود النووي و امتلاك اجهزه الطرد المركزيه القادره علي انتاج و تخصيب النظائر المشعه و يجب ان تمتلكها بإعداد كبيره حتي تحصل علي الوقود النووي الكافي بنسبه تشبع معينه
و لو فرضنا اننا نملك العلم و العلماء مجرد التفكير في انتاج الوقود النووي سيفتح عليك أبواب لن تستطيع ان تغلقها و بزيادة اجهزه الطرد ستزداد أبواب الجحيم عددا
و حتي لو استطعت ان تتخطي كل هذا تستطيع الوصول لمرحله weaponize the radio-active elements
لاكن ستكون قنابل قذره و ليس نوويه
اما صنع قنبله نوويه سنحتاج لل know how او بمعني اخر سنحتاج لعبد القدير خان المصري الذي سيسرق البيانات و المعلومات و الأبحاث اللازمه لصنع قنبله كما فعل الباكستاني لباكستان

و ما اتحدث عنه يستغرق عقود و لَيْس سنوات اذا توافرت الكوادر العلميه و هي بالطبع غير متوفره
اللهم الا لو اتجهت للشراء المباشر و من كان يريد الشراء كان عليه فعل ذلك خلال الفرضي التي اتبعت انهيار الاتحاد السوفييتي( و ربما تكون مصر اشترت الله اعلم خاصه ان هناك تقارير أمميه تتحدث عن اختفاء مايقرب من ١٠٠٠ راس نووي خلال تلك الفتره )

بنظره موضوعيه : الردع يكون علي مستوي قدره المنافس
اسراءيل تملك رؤوس نًوويه صحيح لاكن لا تستطيع استخدامها أمامك
و لو ارادت لديك القنابل الكيميائيه و البيولوجية و هو رد اكثر من كافي و ردع اكثر من كافي
اما في حاله التفكير في القنبلة لردع الدول العظمي : فلا قنبله و لا ١٠٠ قنبله هيدروجينية يستطيعوا ردع الدول العظمي

فكلمه الحصول علي قنبله نوويه كشرط للردع اوً حتي فكره الحصول علي قنبله نوويه في اعتقادي الشخصي مبالغه غير واقعيه خاصه ان لديك الردع الأكثر من مناسب لعدوك المباشر
ياحاج اشتري واركن هو انا بقولك صنع

ابو الخدود ممكن يبيعلك مقابل كارت شحن موبينيل

تاني حاجه

انا بردع العدو اللي جنبي

معندهوش عمق

يعني لو حد غلط وضربه في منطقة وسط اسرائيل هيزعلهم

تاني حاجه

انا بردع العدو اللي جنبي

معندهوش عمق

تبقا انتا حلتها يا ريس
لو ينفع نشتري يبقا احنا أكيد اشترينا و ركنا و القصه انتهت
و لو ماكنش ينفع او ينفع ومشتريناش يبقا أدي الله و أدي حكمته

و لو حد غلط و ضربهم في وسط اسراءيل المنطقهً كلها هاتزعل و الخريطه هاتتغير للأبد
الكيماوي حلو في العلن و كفايه
و الله اعلم باللي موجود في المخازن

تاني حاجه

انا بردع العدو اللي جنبي

معندهوش عمق

تبقا انتا حلتها يا ريس

يعني انتو مش مكفيكو ان جاك اختفى
و عايزين تختفو انتو كمان :D

موافقك يا مارش في موضوع الدفاع الجوي قلبا و قالبا و القوات الارضية

تبقا انتا حلتها يا ريس

بص يا حاج سامح

إسرائيل ... بنت قوتها العسكرية وعملت بعبع نووي على 73 كانت بتهدد بيه

وبعدين كملت اللي كملته

مخططك الزمني والإحتياجات وتنامي التهديدات والظرف العالمي مش محتاج تسويفات

يعني ...

*كوريا الشمالية مثلا لو وصلت لاتفاق مع الأمريكان ... التنمية مقابل السلام ... هتجيب انته منين ... خلاص
*الصين .. تنامي تعاونها مع إسرائيل وبعد 10 سنين انته مش هتعرف تكلم الصين لأنها هتبقى زيها زي الأمريكان
*روسيا .. تبيعك بيعة اللحمة في العيد

دول الخيارات في النووي

مخطط التسليح
احسب معايا ....

1-تكملة تطوير القوات الجوية ... انته معاك دلوقتي 20 فالكون و 24 رافال و 46 ميج يعني 80 طيارة جديدة والباقي عاوز يتطور او يتغير
2-البرية ... مدافع ذاتية الحركة ... فرقتين مدرع جداد ... استبدال الفهد ... عربية مدرعة متعددة المهام جديدة للجيش .. المقذوفات
3-البحرية ... تأمين الميسترال وطلبية غواصات وطيران هيل بحري
5-الدفاع الجوي .. هتخرج الكروتال والامون والافينجر والسامات وعاوز بوك وتور وبانتسير وانتاي وتريومف
6-اسلحة متخصصة زي طيران الاواكس والحرب الالكترونية
7-خطة ادامة وتحديث اسلحة الردع زي الصواريخ والمحرم دولي

عدوك دلوقتي بيصرف على سلاحه 2:1 عالهجوم
يعني سرب جوينت .. هجومي
ودلافين .. هجومي
وساعر .. بيحرمك بره مياهه الاقليمية

وفي الاخر المقلاع والارو

لو العدو لاحظ تغير في التهديد ... اللي هوه بضربة ترجعه ورقة وسخه في كتاب التاريخ

هيتجه اكتر للصرف على الحماية والدفاع

نمو امهم هيقف شويه

أرى أولوية كبيره جدا في إنفاق ولو مليار أو 2 أو حتى 3 بالدولار أو حتى اليورو لهدف استراتيجي جدا..

تعاون مع Thales - مثلا- في نظام تحكم ب Data link مصري يربط الانظمه الشرقيه والغربية.. رادارات.. دفاع جوي.. مقاتلات.. اواكس.. الخ

اي منظومة يتم التعاقد عليها.. يتم ادماجه فيها والانضمام إلى تلك المنظومة المتصلة تماما

المعارك الحديثه قائمه على connectivity في 90% من فاعليتها

امتلاك أحدث المنظومات دون اتصال تام بينها.. وليس مجرد التنسيق أو التفاعل عن طريق مراكز السيطره والتحكم.. يقلل من فاعليتها لأقل من النصف..
لم يعد الأمر رفاهية تماما..

لو سادسا الدفاع الجوى اليهودى يبقى ميه ميه يابرنس

(اعتذر عن غيابى المتكرار ادعولى )

عودة
أعلى