متوقع: بيع مصر للميراج 2000 وصفقات في زيارة رئيس فرنسا لمصر

الموقع ده شكله تعبان الصراحة .. مش عارف جايب معلوماته منين .. مثلا مش جايب سيرة السكالب الجوي

بالنسبة لرادار السي فاير فالمشكلة انه مش باين هيكون جاهز امتى .. عاملين زي رادار التايفون كده مش عايزين يعلنوا عن موعد جاهزيته .. شكله مش هيخلص غير بعد 2020
طيب عيبه ايه الهركليز المطور ما هو برضه هيشغل الاستر ٣٠ .. ١٦ خلية بمدى ١٢٠ كيلو نقلة جبارة ... ولا المشكلة في عدم اتاحة الاستر ٣٠ للتصدير لمصر او الصفقة هتبقى غالية جدا .. نفسي افهم .. الفريم بالتطوير ده وبالاستر ٣٠ هتبقى فتوة بجد .

٧٨ اف ١٥ و ٣٠١ اف ١٦ على فكرة الغالبية العظمى من هذ الطائرات مطورة .. لاحظ حضرتك اني انا حسبت الاف ١٦ والميراج ٢٠٠٠ المصرية على انهم كلهم طائرات حديثة .
لا مش كلهم مطورين
للى تقلق منهم الصوفا والراعم والباز طبعا ..

كده 2 فريم asw gp تطور لاحقا باسي فاير ان امكن و 2 فريم er aaw لو اللي بتقولوه حصل منهم 1 دخلت الخدمة
و 2 - 4 جروشكوف او جريجوفتش او تايب 052 لمهام الضرب في العمق
و نكون عملنا احلال لكل القطع القديمة
بس انا عندي سؤال بجد لما اعوز افصل نظام قيادة اسطول و اتصالات على قطعة فرنسية تستوعب اي مكون غربي اروح للروس ! و لا اساس الليلة و المجال تاليس و dcns
لا مش هانطور لسي فاير انت ماعن
كش الرفاهية عشان تستنى ل 2022 .. وبعدها كمان
اللى هايتم خيراكليز مطور ياشباب وده اللى بيتطور عشان الفريم دلوقتى

ما هو لو كدة كانت الهواريزون احسن
وفي الغالب القطع الكبيرة روسي
لكن اية هي قدرات الروس في الانذار المبكر من السفن

ما هو لو كدة كانت الهواريزون احسن
وفي الغالب القطع الكبيرة روسي
لكن اية هي قدرات الروس في الانذار المبكر من السفن
ياجدعان لو هيوريزون تقى فل اوى
لكن هما عرضوا شروط انقاص مواصفات من الهوريزون

ياجدعان لو هيوريزون تقى فل اوى
لكن هما عرضوا شروط انقاص مواصفات من الهوريزون
جميل يا دكتور
كدة يبقي المنطق ان القطع التقيلة تيجي روسي او صيني
خصوصا ان انا شغال قيادة وسيطرة خاصة بيا
طيب اية عند الروس يقدم حاجة شبة الهواريزون

لا مش هانطور لسي فاير انت ماعندكش الرفاهية عشان تستنى ل 2022 .. وبعدها كمان

مش السى فاير كان هيدخل خدمه فى 2018؟
طيب لو كده ليه الخلايا الاضافيه لسه متغطيه؟
ليه مركبتش الاستر 30 مع الهيركليز او الماكيدون اليونانى لو عايز كروز؟

مش السى فاير كان هيدخل خدمه فى 2018؟
طيب لو كده ليه الخلايا الاضافيه لسه متغطيه؟
ليه مركبتش الاستر 30 مع الهيركليز او الماكيدون اليونانى لو عايز كروز؟
هو السي فاير فعلا هايكون جاهز على 2018 لكن هايعمل بشكل فعلى فى الخدمة على الفرقاطات fti اللى هاتدخل الخدمة 2021 او 2022 ومش هايركب على الفريم
الل هايركب على الفريم هو الهيراكليز المطور ..دلوقتى الهيراكليز مش بيشغل الاستر 30 بكامل مداه اقصي مدى توجية له 90 كم
هو عادى بيشغلة لكن منقوص المدى .. فالافضل لينا الهيراكليز لانه هايتطور ببشكل سريع وهايدخل الخدمة الفعلية فى 2018 تقريبا او قبل كده مش فاكر .. لكن مش هانستنى السي فاير وطبعا فرنسا مش هاتدخلة الخدمة عندك قبلها

تمام ...اصلا الفقره مش بتعارض ده
هى بتقول ان الفرقاطات دى واللى هتتسلم بدايه من التاريخ ده هيتم ادماج الرادار بيهم
يعنى ممكن يتم ادماجه قبل كده على قطع اخرى
العمل علي التصدير يتم بالتوازي يعني ممكن من 2020 باذن الله لان 2021 مرتبطه بخطوات بناء اول قطعه فريم فرنسيه AAW اما مصر مجرد تطوير

كده 2 فريم asw gp تطور لاحقا باسي فاير ان امكن و 2 فريم er aaw لو اللي بتقولوه حصل منهم 1 دخلت الخدمة
و 2 - 4 جروشكوف او جريجوفتش او تايب 052 لمهام الضرب في العمق
و نكون عملنا احلال لكل القطع القديمة
بس انا عندي سؤال بجد لما اعوز افصل نظام قيادة اسطول و اتصالات على قطعة فرنسية تستوعب اي مكون غربي اروح للروس ! و لا اساس الليلة و المجال تاليس و dcns
انت رايح لروسيا لتجربتها في ربط الفرنسي مع منظوماتها و انت تريد تمصير هذا التوليف الروسي للمنظومات الفرنسيه

Par ailleurs, Airbus Space Systems et Thales Alenia Space, désigné comme maître d'oeuvre, pourraient également signer un contrat portant sur la vente d'un satellites de télécoms militaires pour un montant estimé à environ 600 millions d'euros. (un de télécoms et un autre d'observation) mais les Égyptiens ont trouvé la facture trop salée. Les Russes et les sud-Coréens auraient proposé moins cher, assure-t-on à La Tribune

قمرين مش قمر واحد يا راجح باشا ...واحد اتصالات وواحد مراقبه ....
اولا انا مليش دعوه بالخبر الفرنسي كلامي مجرد تعقيب عليه و علي المحتوي داخله
ثانيا شوف دي تاني
signer un contrat portant sur la vente d'un satellites de télécoms militaires pour un montant estimé à environ 600 millions d'euros

التعديل الأخير:
العمل علي التصدير يتم بالتوازي يعني ممكن من 2020 باذن الله لان 2021 مرتبطه بخطوات بناء اول قطعه فريم فرنسيه AAW اما مصر مجرد تطوير
طب ولية مانتعقدش علي الفريدا بدل التعديل ونستني تطوير الهيركليز ولا السي فاير
هل ايطاليا رفضت؟

منين المعلومة دي يا كبير ؟
من المخطط الزمني لبرنامج الفريم الفرنسيه
6 فريم الفئه اكواتين تنتهي تسليمها في 2019
2 فريم AAW مع رادار SF-500 يبدا بناء الاولي في 2018 و تسلم في 2021 و الثانيه 2022

٧٨ اف ١٥ و ٣٠١ اف ١٦ على فكرة الغالبية العظمى من هذ الطائرات مطورة .. لاحظ حضرتك اني انا حسبت الاف ١٦ والميراج ٢٠٠٠ المصرية على انهم كلهم طائرات حديثة .
غير صحيح الاف16 منها بلوك1-5-10 و دي بدات تخرج من الخدمه من 2012

يا دوك الفريم مخطط ليها تحمل السي فاير بعدد قطعتين بعد انتهاء ال6 قطع المضادة للغواصات و سيحمل ايضا على ال FTI الفكرة و موضوع انتظارك
كده كده مش حيتم تشغيل تام الا على 2024 بالراحة ... المهم كفاءة عمل الاسطول ردار زاي الهركليز ميسدش حتى لو تم تطويره ، طوره مش مشكلة المهم انه مش غايتك الرئيسية .. بالنسبة لفرنسا هوا مرحلة عبور وقتية للسي فاير عشان كده بقول ممكن نطور ال GP بيه كمان
مصدر راجح وضح دا للي عايز ... فرنسا غالبا حتعملها بس قداااااااام اوي
المهم انت البلاتفورم بتاعك كده شكله فريم unified مثلا بعدد 4 2 كده و اتنين كده و بعدين يحلها حلال في شرقي في غربي اصغر
ليه عشان التكلفة و الصيانة و قيادة اسطول موحد دا مهم جدا في العمليات البحرية و للسيك 21 و السينيت 9
الفكرة في السي فاير ان حيستحمل تداعيات اليوم و غدا .. الهركليز اخره اليوم فقط .. انت حتواجه ucav و شبحيات و ذخائر شبحية و عمل دفاع جوي متقدم و مزنوق في عدد قطع قليل و عمليات تغطية جوية صديقة و توجيه ذخائر (الاستر 30 مخطط ليه تطويرات ابعد ) فا ليله كبيرة
فصدقني تستنى رفاهية الاداء لانك كده كده قدامك حبة حلوين احسن ما نلبس في الحيط لان حتى السمارت ل و المفرا مش حيدو قدام الجوينت في فورميشن هجومي محترم

ههههههه
كده برضه ,,,,, :عويل:عويل
حبيبي يا كبير دي شهادة ثقة ان الاسطول العامل كله من انتاجك .. دا نجاح تسويقي انت بليونير :cool: انت lord of war

جميل يا دكتور
كدة يبقي المنطق ان القطع التقيلة تيجي روسي او صيني
خصوصا ان انا شغال قيادة وسيطرة خاصة بيا
طيب اية عند الروس يقدم حاجة شبة الهواريزون
شبيه الهورايزون صيني التايب 052 دي مع رادار تايب 346(348)

طب ولية مانتعقدش علي الفريدا بدل التعديل ونستني تطوير الهيركليز ولا السي فاير
هل ايطاليا رفضت؟
ايطاليا موافقه المشكله في التعديلات المصريه المطلوبه لزياده عدد خلايا VLS بدلا من عدد 16 الموجوده حاليا مع قواذف ايه50 بالاستر30

يا دوك الفريم مخطط ليها تحمل السي فاير بعدد قطعتين بعد انتهاء ال6 قطع المضادة للغواصات و سيحمل ايضا على ال FTI الفكرة و موضوع انتظارك
كده كده مش حيتم تشغيل تام الا على 2024 بالراحة ... المهم كفاءة عمل الاسطول ردار زاي الهركليز ميسدش حتى لو تم تطويره ، طوره مش مشكلة المهم انه مش غايتك الرئيسية .. بالنسبة لفرنسا هوا مرحلة عبور وقتية للسي فاير عشان كده بقول ممكن نطور ال GP بيه كمان
مصدر راجح وضح دا للي عايز ... فرنسا غالبا حتعملها بس قداااااااام اوي
المهم انت البلاتفورم بتاعك كده شكله فريم unified مثلا بعدد 4 2 كده و اتنين كده و بعدين يحلها حلال في شرقي في غربي اصغر
ليه عشان التكلفة و الصيانة و قيادة اسطول موحد دا مهم جدا في العمليات البحرية و للسيك 21 و السينيت 9
الفكرة في السي فاير ان حيستحمل تداعيات اليوم و غدا .. الهركليز اخره اليوم فقط .. انت حتواجه ucav و شبحيات و ذخائر شبحية و عمل دفاع جوي متقدم و مزنوق في عدد قطع قليل و عمليات تغطية جوية صديقة و توجيه ذخائر (الاستر 30 مخطط ليه تطويرات ابعد ) فا ليله كبيرة
فصدقني تستنى رفاهية الاداء لانك كده كده قدامك حبة حلوين احسن ما نلبس في الحيط لان حتى السمارت ل و المفرا مش حيدو قدام الجوينت في فورميشن هجومي محترم

حبيبي يا كبير دي شهادة ثقة ان الاسطول العامل كله من انتاجك .. دا نجاح تسويقي انت بليونير :cool: انت lord of war

يا هندسة ما فهمتش انا عاوز اقول ايه بالظبط بص يا سيد المعلمين
انت نفسك بتقول السي فاير على 2024 من دلوقتى 8 سنين
من الطبيعي انى مش هاستنى واحد ايدى على خدى 8 سنين
انا دلوقتى عندى واحدة احط لها هيراكليز مطزر ومعاها واحدة كمان تكون قبل 2020 بكده استفدت من الاستر 30 ومدى اكبر
بص من الاخر احنا مش هانستى ل 24 عشن فريم بالسي فاير ..فيه اتجاه تانى دلوقتى وربنا يسهل الامر واتجاه غربي مش شرقي
سيبها على ربك تخلص على خير
فانا بقول استفيد الاستفادة القصوى فى الوقت الحالى او المستقبل القريب كمان سنتين

AL RAGH @AL RAGH
المشكلة مش فى تعديلات زيادة الخلايا
زيادة الخلايا مفيهاش مشكلة ..هى الفريم بتاعتهم مصممة على انها تشيل 32 خلية على فكره ومكانهم جاهز لكن هما فضلوا فى بتاعتهم انها تكون ب 16 خلية و استغلال مكان ال 16 خلية الفارغ كمكان زيادة للطاقم وبعض المعدات ..لكن لو انت عاوزها ب 32 كده كده التصميم بتاعها جاهز عندهم يامعلم

عودة
أعلى