ملخص كامل عن قدرات مصر العسكرية من سنة 1950 حت&#1609

الله أكبر والله الواحد فرح من قلبه
ألف شكر يا عم رابتووووور على الموضوع الجاااااامد دااا
انا عاوز مصدر صريح يذكر
ان مصر امتلكت صاروخ الاباتشى وركبتة على مخزونها من المقاتلات الفرنسية
لان هذة المعلومة وصلتنى من صديق عزيز وغالى طبعا وحد غير رابتور
بالنسبة للسوخو30 نصيحة لكم
ابحثوا عن حلقة طلائع النصر التى تناولت يوم تفوق الجيش الثالث الميدانى
وماذا تناولت الحلقة أخي deadly strike ؟؟؟؟؟؟

فى الدقيقة 9.15 من الحلقة
تظهر فى الافق
طائرتين
اقل ما يقال عنهم
ليستا من الاسطول المعلن عنة __!!!
يعنى لا من عائلة الميراج او الاف 16-4
وطبعا ليست ميج21
ههههه
للاسف لااملك رابط حالى للحلقة

اريد ان اعرف يا اخوانى كم عدد صواريخ الهارم المصرية وصواريخ الارمات وصواريخ الاكسوسيت جو ارض وصواريخ الهارفون جو ارض؟

التعديل الأخير:
اريد ان اعرف يا اخوانى كم عدد صواريخ الهارم المصرية وصواريخ الارمات وصواريخ الاكسوسيت جو ارض وصواريخ الهارفون جو ارض؟

انا لا افيدك فى الاعداد يا اخى لانك لا يمكن ان تعرف الاعداد الحقيقية
لكن هذا رابط يعرفك انواع الصواريخ البحرية التى تمتلكها مصر واسرائيل وايران والعراق والسعودية وليبيا وامديتها . ممكن ان يفيدك شوية

مشكور زارو على الإفادة الرائعة

على اية يا مان هو انا عملت حاجة المفروض الشكر لصاحب الموضوع الراقى الاستاذ الفاضل احمد رابتور صاحب المواضيع الحصرية دائما "عينى علية باردة ":eek:

على اية يا مان هو انا عملت حاجة المفروض الشكر لصاحب الموضوع الراقى الاستاذ الفاضل احمد رابتور صاحب المواضيع الحصرية دائما "عينى علية باردة ":eek:

والله أنا بستفاد مكنم كتيييير

تقبلوا تحياتي جميعا

وعينك الباردة سلاح فعال ضد الاّخرين

ههههههههه

بضحك معاك:tongue:

الهارم مافيش تاكيد رسمي علي وجوده في مصر و الهاربون الموجود لدي مصر ليس جو ارض بل صاروخ بحري

الهارم مافيش تاكيد رسمي علي وجوده في مصر و الهاربون الموجود لدي مصر ليس جو ارض بل صاروخ بحري

. يااااااااااارجال اتقى الله دة كلالالالالالالالالالالالام دة:confused::

الهارم موجود يا الوكا واتى مع الفانتوم اول ما جات وبعد ذلك مع صفقات الاف 16 وابحث كويس هتلاقى يوجد مواقع تقول ان الاعداد قليلة ويوجد مواقع اخرى تقول ان مصر لم تتفق علية اصلا وانت فاهم الباقى بقى .

اما عن الهاربون فعلا مصر تمتلك الصاروخ السطح سطح فقط لكن يوجد ناس تقتنع ان مصر اخذت بعض الصواريخ لتركب على الاف 16 لكن لا يوجد تاكيد فعلى .لكن الله اعلم
ولاثبات كلامى هذة الصورة التى وضعها رابتور فى الموضوع .
هذة هى اسماء الهاربون واستخدامها :
السطح - سطح : RGM - 84
العمق - سطح : UGM - 84
الجو - سطح : AGM-84 E - AGM-84 F - AGM-84 H/K
لاحظ الاسم الذى على الصورة :RGM-84 L يعنى الصاروخ سطح سطح

الهارم موجود يا الوكا واتى مع الفانتوم اول ما جات وبعد ذلك مع صفقات الاف 16 وابحث كويس هتلاقى يوجد مواقع تقول ان الاعداد قليلة ويوجد مواقع اخرى تقول ان مصر لم تتفق علية اصلا وانت فاهم الباقى بقى .

اما عن الهاربون فعلا مصر تمتلك الصاروخ السطح سطح فقط لكن يوجد ناس تقتنع ان مصر اخذت بعض الصواريخ لتركب على الاف 16 لكن لا يوجد تاكيد فعلى .لكن الله اعلم

سمعت كلاما كهذا ............

فى الدقيقة 9.15 من الحلقة
تظهر فى الافق
طائرتين
اقل ما يقال عنهم
ليستا من الاسطول المعلن عنة __!!!
يعنى لا من عائلة الميراج او الاف 16-4
وطبعا ليست ميج21
ههههه
للاسف لااملك رابط حالى للحلقة
يا باشا ولا يهمك لكن مش ممكن يكونوا ميج 29؟؟؟
طبعا أنا واثق أنك تعرف الفرق في النوع
بس ممكن يكون مثلا المسافة بعيدة أو أي شيء آخر ؟؟؟

حياك الله اخى هذا رابط يتحدث عن وجود الهارفون جو سطح فى مصر بعدد 28 صاروخ agm 84

التعديل الأخير:
وهذا رابط ايضا يتحدث عن وجود صواريخ اكسوسيت جو ارض لدى مصر من نوع am 39http://www.missilethreat.com/cruise/id.5/cruise_detail.asp

التعديل الأخير:
[حياك الله اخى هذا رابط يتحدث عن وجود الهارفون جو سطح فى مصر بعدد 28 صاروخ agm 84
[/quote]

وموجود كمان على موقع f-16 انا لاقيت هذة الروابط بالامس بعدما وضعت المشاركة اشكرك اخى

[حياك الله اخى هذا رابط يتحدث عن وجود الهارفون جو سطح فى مصر بعدد 28 صاروخ agm 84

وموجود كمان على موقع f-16 انا لاقيت هذة الروابط بالامس بعدما وضعت المشاركة اشكرك اخى[/quote]
العفو اخى الكريم وشكرا على مرورك

الصفقه مخفضه المعايير يا زارو ابحث عن تفاصيل الصفقه و انت تعرف

اغلب الموجود في التقرير بيانات مغلوطة
ملهاش اي مصدر
الا المصادر الي عايزانا نعيش الوهم

عودة
أعلى