مباحثات بين مصر وبوينج لشراء معدات عسكرية متعددة تتضمن الاباتشي

نفس المواصفات تماماََ

وأنا عن نفسى .. عايزين نتناقش معاهم فى الحته دى .. ياريت

مشاهدة المرفق 51941

gulfstream n510ag

هي الدنيا سودة كده ليه :عويل:عويل
ربنا يخليلنا فرنسا وروسيا
وبعض الدول المتقدمة من هنا وهناك لن نرضى إلا بما نريد ولن ننزل لتحت مره اخرى :IRIS-T::CH:

بل بالاحسن في القادم بإذن الله​
مش فكرة سواد فكرة واقع
لا تتشائم كثيرا ياصديقي
هناك خير قادم كثير
وهناك اشياء بالفعل تم الاتفاق عليها وقيد التنفيذ
مفاجأت ستفاجئك كثييييييييييييييييييييييرا وتفاجئ الاخوه
شراء + معونة
الجيش هو المؤسسة الوحيدة اللى تغرد خارج السرب فى مصر
والله يا ريت يا دكتور بس الواقع صعب
تعاقدات بالشكل دا حتسمع وقتي و حتتعرف يمكن نشوف اعلان قريب بس اشياء توب نوتش مش عارف .. يا رب لو عليا بلا روسي بلا فرنسي بلا الماني حتى .. الامريكي لا يعلى عليه لو ضمن و تحت ضمن 300 خط

مش فكرة سواد فكرة واقع

تعاقدات بالشكل دا حتسمع وقتي و حتتعرف يمكن نشوف اعلان قريب بس اشياء توب نوتش مش عارف .. يا رب لو عليا بلا روسي بلا فرنسي بلا الماني حتى .. الامريكي لا يعلى عليه لو ضمن و تحت ضمن 300 خط
قريب جدا باذن الله هانسمع اعلان لما تم
فالامريكان يعرضون دائما الصفقات التى تتم

معلش انا عايز اسال سؤال حقيقى وياريت حد يجاوب بموضوعية
ايه يضمن لى كمصر ان امريكا لن توقف توريد السلاح الذى احتاجه لو حدثت حرب مع اسرائيل
لان معلش انا مش هاخد سلاح ووقت الجد يقوللى مفيش

معلش انا عايز اسال سؤال حقيقى وياريت حد يجاوب بموضوعية
ايه يضمن لى كمصر ان امريكا لن توقف توريد السلاح الذى احتاجه لو حدثت حرب مع اسرائيل
لان معلش انا مش هاخد سلاح ووقت الجد يقوللى مفيش
سيحدث بلا شك
والمخرج هو التامين الفني الشامل ومخزون كبير من الذخائر وبدائلها
واخير السعي لتقليل ااسلاح الامريكي الى ٣٠٪

مش فكرة سواد فكرة واقع

اهلا بك اخى العزيز ..
طب ايه رايك تعالى كدة نتناقش فى الحاجات اللى ممكن احنا نطلبها ..
و قلى كدة من وجهة نظرك ممكن تيجى او لا ؟؟!

1- تطوير الاف 16 الى بلوك محترم رادار ايسا بجانب الامرام
و هذا متوقع جداا فمنذ سنة او سنتين تلقت لوكهيدمارتن عقدا لتطوير انظمة الحرب الالكترونية على الاف 16 المصرية ..
2- الاسراع فى تطوير الابرامز الى M1A2 SEB
مصر بالفعل حلت مشكلة المحركات باشتراكها فى برنامج Tiger الاميريكى الخاص بمحركات الابرامز
و طورت من كفاءتها ..
كما ان لها 755 دبابة تحت التطوير لهذا المعيار فاعتقد ستكون هناك تتمة لهذا التطير مع زيادة الاعداد

The TIGER engine up-grade are also due to be completed by other national operators such as Egypt.
Egypt: 880 M1A1’s which have been co-produced from kits since 1988. In August 2007 Egypt placed an order for a further 125 M1A1 tank kits, which would bring the country’s fleet to 1005. Of these 1005, Egypt is having 755 M1A1 up-grade to the M1A2 SEP.

المصدر

3- المزيد من الامباسادور و دعم و تطوير البيرى ..
و دعم البيرى بدا بالفعل

4- تدعيم الباتريوت المصرى الذى بالفعل مصر تمتلك 7 بطاريات منه ..

اولا كما جاء فى كتاب

The International Politics of the Red Sea

ان فى عام 1990 تسلمت مصر 48 قاذف و 384 صاروخ باتريوت ..

الرابط

ثم بعد ذالك تم دخول اسلحة امريكية اخرى و انظمة قيادة متطورة ..

كما جاء فى كتاب

The Military Balance in the Middle East

ان مصر دعمت شبكتها من دفاع جوى الى انزار مبكر بشكة قيادة و سيطرة C4I

الرابط

ثم جاء فى كتاب

Middle East Air Power in the 21st Century book

الصادر فى عام 2010 ان مصر تسلمت بالفعل 7 بطاريات باتريوت مما يدعم دفاعها الجوى للصواريخ الباليستية و المقاتلات

الرابط

فاظن ان خطوة تطوير الباتريوت و الشق الامريكى فى الدفاع الجوى مطروحة بقوة ..

4- نرجع لسلاح الجو مجددا ..
مزيدا من الاباتشى و تزويدها برادار اللونج بو ..

5- تدعيم الاواكس و تطويرها الى البلوك E2D

6- لا اتوقع دخول مقاتلة امريكية جديدة و لكن الاف 16 جزء من اى اتفاق كونها عماد القوات الجوية ..

ما رايك ؟؟

انا اتمناها لكن فعلا صعب جدا
ان تحصل على e-3 اسهل من ان تحصل عليها من وجهة نظري
اسرائيل ستعارض هكذا صفقة بالتاكيد لانها تقضي على شبحية الاف 35
او على الاقل سنحصل عليها بنسخة مخفضة بدون الرادار spy-9
اقرا المقال ده عن الطائرة

اهلا بك اخى العزيز ..
طب ايه رايك تعالى كدة نتناقش فى الحاجات اللى ممكن احنا نطلبها ..
و قلى كدة من وجهة نظرك ممكن تيجى او لا ؟؟!

1- تطوير الاف 16 الى بلوك محترم رادار ايسا بجانب الامرام
و هذا متوقع جداا فمنذ سنة او سنتين تلقت لوكهيدمارتن عقدا لتطوير انظمة الحرب الالكترونية على الاف 16 المصرية ..
2- الاسراع فى تطوير الابرامز الى M1A2 SEB
مصر بالفعل حلت مشكلة المحركات باشتراكها فى برنامج Tiger الاميريكى الخاص بمحركات الابرامز
و طورت من كفاءتها ..
كما ان لها 755 دبابة تحت التطوير لهذا المعيار فاعتقد ستكون هناك تتمة لهذا التطير مع زيادة الاعداد

The TIGER engine up-grade are also due to be completed by other national operators such as Egypt.
Egypt: 880 M1A1’s which have been co-produced from kits since 1988. In August 2007 Egypt placed an order for a further 125 M1A1 tank kits, which would bring the country’s fleet to 1005. Of these 1005, Egypt is having 755 M1A1 up-grade to the M1A2 SEP.

المصدر

3- المزيد من الامباسادور و دعم و تطوير البيرى ..
و دعم البيرى بدا بالفعل

4- تدعيم الباتريوت المصرى الذى بالفعل مصر تمتلك 7 بطاريات منه ..

اولا كما جاء فى كتاب

The International Politics of the Red Sea

ان فى عام 1990 تسلمت مصر 48 قاذف و 384 صاروخ باتريوت ..

الرابط

ثم بعد ذالك تم دخول اسلحة امريكية اخرى و انظمة قيادة متطورة ..

كما جاء فى كتاب

The Military Balance in the Middle East

ان مصر دعمت شبكتها من دفاع جوى الى انزار مبكر بشكة قيادة و سيطرة C4I

الرابط

ثم جاء فى كتاب

Middle East Air Power in the 21st Century book

الصادر فى عام 2010 ان مصر تسلمت بالفعل 7 بطاريات باتريوت مما يدعم دفاعها الجوى للصواريخ الباليستية و المقاتلات

الرابط

فاظن ان خطوة تطوير الباتريوت و الشق الامريكى فى الدفاع الجوى مطروحة بقوة ..

4- نرجع لسلاح الجو مجددا ..
مزيدا من الاباتشى و تزويدها برادار اللونج بو ..

6- لا اتوقع دخول مقاتلة امريكية جديدة و لكن الاف 16 جزء من اى اتفاق كونها عماد القوات الجوية ..

ما رايك ؟؟
مرحبا اخي العزيز
اتفق معك في كل ما شرحته بالمصادر التي اشكرك عليها
فعلا تطوير الفالكون منطقي و ممكن و تسليحها بالامرام و السايدويندر لكن ليس تسليح اعلى من ذلك و ليس تسليح باعداد كبيرة (عائلة القنابل الموجهة كبيرة العيار و الخارقة للتحصين و عائلة القنابل الموجهة الصغير جدا .. قس عليهما ال SDB و الجساو و الجدام و الجي بي يو و صواريخ الجسام و اللارسم و السلامر و الهاربون المحمول جدا .. لا)
الابرامز ممكن ايضا جدا لكن ليس upgrade معياري للنسخ v3 صعب ماليا و صعب سياسيا ممكن ال النسخة SEP على مضض و ممكن اكثر من الاثنين زيادة الاعداد بالشراء المباشر من المخزون الامريكي و لا حدود على الارقام هنا
الاباتشي زيادتها و التطوير للونج بو منطقي و ممكن ايضا
تطوير الباترويت لآخر المعايير كذلك امر منطقي جدا و لا استبعده تماما
تطوير الشبكة العامة الى C5I و ليس C4I ايضا منطقي و ممكن حتى اعلى من ذلك
مادام الامر دفاعي و قيادي فهو ممكن جدا امريكيا كفلسلفة تعاقد و علاقة
الامباسدور و البيري ايضا امر ممكن
جافلين و تاو الجديد توب اتاك .. لا
هوك 2 دي .. لا ممكن زيادة عدد الهوك اي 2000 لان الاولي تهديد على الشبحيات خطير ممكن تاخدها كردار ارضي انذار مبكر لكن محمول لا
ادفانسد سوبر هورنيت .. لا و ايجل لا ، ممكن المزيد من الفالكون
المدفعية عموما ممكن لكن خارج نطاق صواريخ كالاتكامز و القذائف الموجهة بالاقمار الصناعية الممتدة المدى
انظمة الاتصالات الميدانية التكتيكية و الاستراتيجية عالية التقنية لا او ستكون بشكل محدود او مقلل القدرة و نفس الامر لانظمة الاستطلاع و الرصد حتى لا يمنح لشبكة ال C5I مناعة او قدرة عمل عالية جدا فمصر بلد ضخم مقارنة باسرائيل

يا راجل حرام عليك e-3 ازاي بس
الاتنين بيخ بالنسبة لينا .. لكن اتمنى ايا منهما الصراحة

اهلا صديقي العزيز هاوس ..
اتمنى ان تكون بخير ...
بالنسبة E2D هل رادارها هيكون اول رادار عندك يعمل على موجات VHF او UHF ؟؟!
بالطبع لا لدى مصر تشكيلة واسعة من الرادارت التى تعمل على اكثر من مدى و اكثر من ارتفاع و اكثر من تردد ..!
خصوصا الرادارات صاحبة Long wavelength
كما ان المصادر رشحت مصر منذ فترة كزبون محتمل ..
دى بعض الترددات اللى بتعمل الرادارات المصرية بيها ...
F-VHF-L Band-S Band-E Band-E/F Band-S/L Band-C Band-X Band-G Band-G/X/H Band-J Band
images

images

images

images

يا راجل حرام عليك e-3 ازاي بس
الاتنين بيخ بالنسبة لينا .. لكن اتمنى ايا منهما الصراحة

طيب بس ادخل اقرا المقال بالراحة وبعدين قولي رايك .. فاكر لما كنت بقول ان الاف 35 لا يوجد حل عملي لاستهدافها .. هذه الطائرة هي الحل لاستهدادفها من مسافات بعيدة .. الـ e-3 لن تكون بنصف الفاعلية ضدها .

اهلا صديقي العزيز هاوس ..
اتمنى ان تكون بخير ...
بالنسبة E2D هل رادارها هيكون اول رادار عندك يعمل على موجات VHF او UHF ؟؟!
بالطبع لا لدى مصر تشكيلة واسعة من الرادارت التى تعمل على اكثر من مدى و اكثر من ارتفاع و اكثر من تردد ..!
خصوصا الرادارات صاحبة Long wavelength
كما ان المصادر رشحت مصر منذ فترة كزبون محتمل ..
دى بعض الترددات اللى بتعمل الرادارات المصرية بيها ...
F-VHF-L Band-S Band-E Band-E/F Band-S/L Band-C Band-X Band-G Band-G/X/H Band-J Band
images

images

images

images

حبيبي يا كبير والله :)

يبقى انت مقرتش المقال :)

هل تعتقد انني معجب بالطائرة بسبب فقط الموجة التي يعمل عليها رادارها .. ان اللي عاجبني ان تلك الطائرة تمكنت من حل عيوب موجات uhf بان وفرت دقة كبيرة كافية للاستهداف .. وذلك بفضل معالجاتها المتطورة للغاية .. رادار مثل النيبو ام يدعي قدرات مماثلة رغم ان قدرات معالجته للمعلومات لن تكون في افضل الاحوال نصف قدرات تلك الطائرة .. ليس هذا فقط .. لكن حتى ولو افترضنا ان النيبو ام متطور كفاية ليتمكن من الاستهداف الا ان كونه رادار ارضي يجعل اداؤه ضعيف ضد الطائرات شديدة الانخفاض في طيرانها وهو مجال تخصص الاف 35 .. لكن تلك الطائرة لن تعاني من نقطة الضعف تلك .

هذه الطائرة لو صدق كلام الامريكان ستكون الحل الفعال لاستهداف الشبحيات من مسافات كبيرة

الصورة دي حطيطها المتحدث العسكري وواضح فيها كافة الصفقات الي عملها الجيش من غواصات لحد ميسترال والرافال لكن الي يلاحط يلاقي اباتشي مع ميسترال وكان في تصريح لشركة بوينج من فتره ان مصر عايزه اباتشي للميسترال هل من الممكن ان تكون اباتشي للميسترال

المرفقات

218.4 KB · المشاهدات: 79
الصورة دي حطيطها المتحدث العسكري وواضح فيها كافة الصفقات الي عملها الجيش من غواصات لحد ميسترال والرافال لكن الي يلاحط يلاقي اباتشي مع ميسترال وكان في تصريح لشركة بوينج من فتره ان مصر عايزه اباتشي للميسترال هل من الممكن ان تكون اباتشي للميسترال

والله انا امبارح جيه في دماغي نفس الامر واننا نكون هنتعاقد على نسخة مجهزة بحريا منها وهي نسخة سبق اختبارها .. لكن بعد كده قلت معتقدش ان احنا هنبيع الروس في موضوع الكاموف البحري

طيب بس ادخل اقرا المقال بالراحة وبعدين قولي رايك .. فاكر لما كنت بقول ان الاف 35 لا يوجد حل عملي لاستهدافها .. هذه الطائرة هي الحل لاستهدادفها من مسافات بعيدة .. الـ e-3 لن تكون بنصف الفاعلية ضدها .
قريته انا مش بقلل منها بالعكس انا بقول مستحيل ناخدها مع التانية لانها ايدج عملاق
الفكرة في السنتشري المودز اعلا و الرينج اعلى قبل التطوير اصلا و الاير فريم بيدى امكانيات اعلى عن الهوك
و اضمنلك ال APY-9 حيلاقي طريق للسنتشري كتطوير ان محصلش already

والله انا امبارح جيه في دماغي نفس الامر واننا نكون هنتعاقد على نسخة مجهزة بحريا منها وهي نسخة سبق اختبارها .. لكن بعد كده قلت معتقدش ان احنا هنبيع الروس في موضوع الكاموف البحري
مكن المروحيتين حيشتغلوا على الميسترال بصراحه لو حصل حتبقى جحيم

قريته انا مش بقلل منها بالعكس انا بقول مستحيل ناخدها مع التانية لانها ايدج عملاق
الفكرة في السنتشري المودز اعلا و الرينج اعلى قبل التطوير اصلا و الاير فريم بيدى امكانيات اعلى عن الهوك
و اضمنلكن ال APY-9 حيلاقي طريق للسنتشري كتطوير ان محصلش already

صحيح انا عمري ما قريت مصدر محترم لمدى رادار الـ e-3
اديني مصدر لو تعرف .. بس يكون مصدر من مكان معروف يعني
اللي بقراه اكتر من 600 كم فقط

صحيح انا عمري ما قريت مصدر محترم لمدى رادار الـ e-3
اديني مصدر لو تعرف .. بس يكون مصدر من مكان معروف يعني
اللي بقراه اكتر من 600 كم فقط
عيني اعتر على واحد بس و اجبهولك

مكن المروحيتين حيشتغلوا على الميسترال بصراحه لو حصل حتبقى جحيم

اهو ده بقى مستحيل .. انت محتاج كمان مروحية نقل عسكري وممكن حتى اواكس او مكافحة غواصات .. هيكون جنون لوجيستي لو عملت كده .. اكيد لا

مرحبا اخي العزيز
اتفق معك في كل ما شرحته بالمصادر التي اشكرك عليها
فعلا تطوير الفالكون منطقي و ممكن و تسليحها بالامرام و السايدويندر لكن ليس تسليح اعلى من ذلك و ليس تسليح باعداد كبيرة (عائلة القنابل الموجهة كبيرة العيار و الخارقة للتحصين و عائلة القنابل الموجهة الصغير جدا .. قس عليهما ال SDB و الجساو و الجدام و الجي بي يو و صواريخ الجسام و اللارسم و السلامر و الهاربون المحمول جدا .. لا)
الابرامز ممكن ايضا جدا لكن ليس upgrade معياري للنسخ v3 صعب ماليا و صعب سياسيا ممكن ال النسخة SEP على مضض و ممكن اكثر من الاثنين زيادة الاعداد بالشراء المباشر من المخزون الامريكي و لا حدود على الارقام هنا
الاباتشي زيادتها و التطوير للونج بو منطقي و ممكن ايضا
تطوير الباترويت لآخر المعايير كذلك امر منطقي جدا و لا استبعده تماما
تطوير الشبكة العامة الى C5I و ليس C4I ايضا منطقي و ممكن حتى اعلى من ذلك
مادام الامر دفاعي و قيادي فهو ممكن جدا امريكيا كفلسلفة تعاقد و علاقة
الامباسدور و البيري ايضا امر ممكن
جافلين و تاو الجديد توب اتاك .. لا
هوك 2 دي .. لا ممكن زيادة عدد الهوك اي 2000 لان الاولي تهديد على الشبحيات خطير ممكن تاخدها كردار ارضي انذار مبكر لكن محمول لا
ادفانسد سوبر هورنيت .. لا و ايجل لا ، ممكن المزيد من الفالكون
المدفعية عموما ممكن لكن خارج نطاق صواريخ كالاتكامز و القذائف الموجهة بالاقمار الصناعية الممتدة المدى
انظمة الاتصالات الميدانية التكتيكية و الاستراتيجية عالية التقنية لا او ستكون بشكل محدود او مقلل القدرة و نفس الامر لانظمة الاستطلاع و الرصد حتى لا يمنح لشبكة ال C5I مناعة او قدرة عمل عالية جدا فمصر بلد ضخم مقارنة باسرائيل

اتفق معك اخى فى معظم الطرح ..
و لكن لى بعض التعقيب ..
بالنسبة لتسليح الاف 16 .. فبالفعل هى تتسلح بال JDAM و GBU ..

the EAF will now receive a batch of 16 F-16C Block 52+ and four F-16D Block 52s, together with JDAM kits for the EAF’s stock of Mk84 bombs. The supply of AIM-120 AMRAAM beyond visual range missiles remains problematic

المصدر

كما انك تستعمل قنابل كال BGU 15 و غيرها ..

Together with the 5th order, Egypt decided to modify older F-16C/D aircraft in-country through Engineering Change Proposals detailing requirements for the installation and integration of HARPOON and GBU-15 weapons capability, aircraft radar modifications and other related elements of program support. Principal contractors for the upgrade program will be McDonnell Douglas, St. Louis, Mo.; Rockwell International, Tactical Systems Division, Duluth, Ga. and the Westinghouse Electronic Systems Group, Baltimore, M.D.

All aircraft in the Block 15 and 32 series have been or will be upgraded with most Block 40/42 features, thus retaining the Pratt&Whitney F-100 engines and the small inlet ducts. As a consequence, every Egyptian F-16 (Block 15, 32 or 40) can accommodate the LANTIRN-system (they have been modified with the holographic HUD) giving them full autonomous laser weapon handling (i.e. GBU-15's, 's). Together with the 6th deal, a batch of AGM-88 missiles was also delivered for usage on the block 40 airframes.

المصدر

اللينك دا فيه معظم تسليح الاف 16 المصرية ..

فيه ما لذ و طاب ..

بالمناسبة ايه رايك فى الحتة اللى على الشمال دى ..!

قدام المافريك ..

مش دى برده كنت فاكرها مش موجودة فى مصر ..

و بالنسبة لجزئية ال E2D فانا وضحتها من شوية ..

عودة
أعلى