مسؤول رفيع : الزبائن الأجانب يصطفون للحصول على منظومات s300 الدفاعية

نظريا جيده ،، ولاكنها لم تجرب حتى الان اخي ،، أتمنى ان ارى فعاليتها على ارض الواقع قريبا .
اكيد اى سلاح قبل ما تشتريه بتجربه اكتر من مرة كمثلا التى 90 اللى تم تجريبها فى السعودية ولم تلبى طلبات الجيش السعودى

اكيد اى سلاح قبل ما تشتريه بتجربه اكتر من مرة كمثلا التى 90 اللى تم تجريبها فى السعودية ولم تلبى طلبات الجيش السعودى

نعم اخي ولاكن السلاح الذي يجرب في حرب أفضل بكثير من تجارب كفاءة عمل السلاح في بيئتنا الصحراويه ،، لذالك آلبي ام بي 3 بعد دخولها الحرب في اليمن تقييمها سيرتفع كثيرا وستعرف نقاط قوتها وضعفها بشكل تام وستزيد صفقاتها اذا ما اثبتت كفاءتها

و الله اتمني درع صاروخي عربي و سيكون عندي افضل من الاس10000 و الثاد مليون كمان

ماهو علشان كده كنت سألتك يا حاج راجح سؤال بس إنت ما ردتش على ..
سؤالى تانى هو .. هل يمكن ربط منظومات الدفاع الجوى المصرى بالسعودى بالإماراتى بالأردنى لكى تعمل كمنظومة واحدة ؟
هل ممكن ده من الناحية العلمية والعملية ؟ و إدا كان ممكن .. ليه ده مبيحصلش ؟

ماهو علشان كده كنت سألتك يا حاج راجح سؤال بس إنت ما ردتش على ..
سؤالى تانى هو .. هل يمكن ربط منظومات الدفاع الجوى المصرى بالسعودى بالإماراتى بالأردنى لكى تعمل كمنظومة واحدة ؟
هل ممكن ده من الناحية العلمية والعملية ؟ و إدا كان ممكن .. ليه ده مبيحصلش ؟

عملياََ ممكن ... بس ده موضوع صعب أوى .. بدل ربط كامل إعمل مراكز قيادة وسيطرة مشتركة .

عملياََ ممكن ... بس ده موضوع صعب أوى .. بدل ربط كامل إعمل مراكز قيادة وسيطرة مشتركة .

شكرآ على الرد .. طيب ماهو لما أعمل مراكز قيادة و سيطرة مشتركة يبقى موضوع الربط هيبقى أسهل ..
معلش أنا مش متخصص .. بس ديه أسئلة بتدور في دماغ الواحد ..

كل مشكله ولها ألف حلال...مادام هناك الدماغ البشري الذي خلقه الرحمن لن يعجزه شيئ في ابتكار الحلول ...
ليه كدهههههههههههههههه احنا ناقصين عقل اسرائيلي يشتغل زيادة
مش كفاية دولاب الستاند اوف اللي بيملكوه

بعيد عن الخبر
الاعلامي سلمان الانصاري

صاحب اللوبي السعودي في امريكا

اشار في خبر بأن روسيا مدة يدها الى السعوديه
وهناك تقارب كبير في الايام المقبله

jack.beton.agent @jack.beton.agent متكلمنا شوية عن امكانيات S300 PM2 النسخة الاصلية اللى انت بتقولوانها خلصت مميزاتها ايه عن VM الموجود وقدراتها بالنسبة S400

نعم اخي ولاكن السلاح الذي يجرب في حرب أفضل بكثير من تجارب كفاءة عمل السلاح في بيئتنا الصحراويه ،، لذالك آلبي ام بي 3 بعد دخولها الحرب في اليمن تقييمها سيرتفع كثيرا وستعرف نقاط قوتها وضعفها بشكل تام وستزيد صفقاتها اذا ما اثبتت كفاءتها

الب ام بي تتميز بمدفعها فقط

هي عربة ذات كثافة نارية عالية فيها 4 مدافع 2 عيار 7 و واحد عيار 30 و رئيسي عيار 100

عدا ذالك لا يستحق الذكر

لو ركب هذا البرج على عربية مثل البرادلي او اللاف افضل​

jack.beton.agent @jack.beton.agent متكلمنا شوية عن امكانيات S300 PM2 النسخة الاصلية اللى انت بتقولوانها خلصت مميزاتها ايه عن VM الموجود وقدراتها بالنسبة S400

تمام .. إنته خلاص إشتريت الـ ANTY-2500VM .. أنا إشتريته ليه من الأساس هل حيكون ضمن الهيكل التنظيمى لـ (دجو تشكيلات برية) ولا (دجو الدولة) والفرق كبير بينهم ..

أنا داخل على نهضة إقتصادية وعسكرية كبيرة ... أكبر خطر ممكن يهددنى هو الصواريخ وليس الطائرات أياََ ما كان نوعها .. وده راجع للإستراتيجية الغربية بشكل عام فى الحروب الحديثة ..

أنا عندى الـ PATRIOT لكن الكلام يطول عنه ومافيش داعى للخوض فيها ..

داخل على عمل ما يشبه الدرع الصاروخى (حاجة على أدنا كده) .. بالتالى محتاج منظومات بعيدة المدى ليس بالضرورة تكون متخصصة فى مجال الصواريخ فقط .. إذا كان أمامى فرصة إنى يكون عندى منظومة من أفضل المنظومات متعددة الأغراض فى العالم ..

غير إنه يعتبر تغيير كبير فى مفهوم الإعتراض عن غيره من الأنظمة الموجودة فى العالم ..

هو طبيعى إنه الأب الروخى للتريمورف وإن شاء الله حيكون بجانبه بعد فترة ..

ادخل على الملف الشخصى ليك وسوف كاتب ايه ليك؟

تسلم يا برنس .. بس لما عملت كده لقيت الرسالة ديه :
( ليس لديك تصريح بالدخول لهذه الصفحة أو القيام بهذا الإجراء.) ..
حلها إيه ؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى