الصين تعرض نسخة مسلحة من الطائرة (L-15) فى معرض سنغافورة ..

jack.beton.agent

خبير الدفاع الجوى
التفاعل
22,991 2 0
الصين تعرض نسخة مسلحة من الطائرة L-15 فى معرض سنغافورة

{{
(Supersonic Hongdu-built (L-15) Falcon attack / fighter / trainer (AFT) }}

الجديد فى التسليح مستودع الحرب الالكترونية والاعاقة (
KG600) الذى كان مخصص للمقاتلات الصينية عوضا عن المستودع الاقل (KG300) المزودة به الطائرة (JF-17) ..

KG600 POD2.jpg

كذلك الصواريخ جو جو (
SD-10A) بمدى (100) كيلومتر بدلاََ من لنسخة الاقدم (SD-10) بمدى (70) كيلومتر ..

والصورايخ الحرارية (
PL-5II) والقنابل الموجهة (LS-5) زنة (250) و (500) كيلوجرام الموجهة بالليزر ..

بخلاف القنابل الغير موجهة وقاذف الصورايخ الغير موجهة وقاذف الصورايخ الغير موجهة (
HF-18D) ..

وايضا تزود الطائرة بخزان وقود اسفل جسم الطائرة زنة (
800) لتر مثل الموجهة به الطائرة (JF-17) وهو ما يزيد المدى بشكل كبير وكذلك تزويدها رادار (AESA) ..

According to interview of L15's chief designer that L15 LIFT have equiped an advanced ESA radar,this is very rare for all trainers in world,
L15 Electronically Scanned Array radar

(( جدير بالذكر أنه الـ (L-15) ))

هــى طائرة تدريب متقدم من إنتاج شركة (هونجدو لصناعة الطيران) الصينية (نفس الشركة المصنعة K-8) ..

مصممة في الأصل لتدريب الطيارين علي قيادة مقاتلات الجيل الرابع ..

قامت بأول رحلاتها سنة (
2006) .. تم تطوير تلك الطائرة بمساعدة من مكتب التصميم الروسي (ياكوفليف) و بالتالي فأنها تتشابه مع (YAK-130) الروسية ..

الطائرة مصممة لتدريب الطيارين علي طائرات الجيل الرابع مثل (J-10 و SU-30) .
.
محرك الطائرة هو المحرك الأوكراني (
AL-222K-25F turbofan engines) وهو نفس محرك (YAK-130) و لكن نسخة تملك حارق لاحق .. وتحصل الصين علي رخصة تصنيع هذا المحرك .. قادر علي توليد (41) كليونيوتن باستعمال الحارق اللاحق ..

كما أن الطائرة أخف قليلا من نظيرتها الروسية نظرا لإستعمال ألياف الكربون و المواد المركية في حوالي (25)% من جسم الطائرة ..

تحتوي الطائرة علي تكنولوجيا متقدمة مثل (hands on throttle and stick controls HOTAS)
و جهاز (
HUD)حديث كما تمتلك نظاما متقدما جدا للطيران بالسلك و قمرة قيادة زجاجية عالية تتيح للطيار رؤية جيدة جدا سواء من الخلف أو الأمام ..

(( المواصفات العامة للـ (L-15) ))

:D الطاقم : (2) فرد ..
:D الطول : (12.27) متر ..
:D الوزن فارغة : (
4500) كجم ..

:D السرعة القصوي : (
1.4) ماخ ..
و هنا نلحظ أن (L-15) تستطيع الوصول لسرعات أكبر من قرينتها الروسية (YAK-130) و يرجع هذا إلي إستعمال نسخة تحمل حارق لاحق من المحرك الأوكراني (AL-222-25) عكس (YAK-130) التي تستعمل محرك تربوفان عادي ..
:D الحد الأقصي للأرتفاع : (16) كلم ..
:D معدل التسلق : حوالي (200) م/ث ..
:D المدي : حوالي (3000) كلم ..
:D الطائرة في الأصل للتدريب و لكنها مجهزة بـ (6) نقاط تعليق خارجية تستطيع حمل (3000) كجم أسلحة ..

:CH:نترك لكم حرية التعليق والإستمتاع بهذه التحفة الفنية :CH:

JACK.BETON.AGENT

منقول من صفحة EGY ARMY مع بعض الإضافات من عندى

الصين تعرض نسخة مسلحة من الطائرة L-15 فى معرض سنغافورة

مشاهدة المرفق 50862

{{ (Supersonic Hongdu-built (L-15) Falcon attack / fighter / trainer (AFT) }}

مشاهدة المرفق 50865

الجديد فى التسليح مستودع الحرب الالكترونية والاعاقة (KG600) الذى كان مخصص للمقاتلات الصينية عوضا عن المستودع الاقل (KG300) المزودة به الطائرة (JF-17) ..

مشاهدة المرفق 50866

كذلك الصواريخ جو جو (SD-10A) بمدى (100) كيلومتر بدلاََ من لنسخة الاقدم (SD-10) بمدى (70) كيلومتر ..

مشاهدة المرفق 50867

والصورايخ الحرارية (PL-5II) والقنابل الموجهة (LS-5) زنة (250) و (500) كيلوجرام الموجهة بالليزر ..

مشاهدة المرفق 50868

بخلاف القنابل الغير موجهة وقاذف الصورايخ الغير موجهة وقاذف الصورايخ الغير موجهة (HF-18D) ..

مشاهدة المرفق 50869

وايضا تزود الطائرة بخزان وقود اسفل جسم الطائرة زنة (800) لتر مثل الموجهة به الطائرة (JF-17) وهو ما يزيد المدى بشكل كبير وكذلك تزويدها رادار (AESA) ..

مشاهدة المرفق 50870

According to interview of L15's chief designer that L15 LIFT have equiped an advanced ESA radar,this is very rare for all trainers in world,
L15 Electronically Scanned Array radar

(( جدير بالذكر أنه الـ (L-15) ))

مشاهدة المرفق 50873

هــى طائرة تدريب متقدم من إنتاج شركة (هونجدو لصناعة الطيران) الصينية (نفس الشركة المصنعة K-8) ..

مصممة في الأصل لتدريب الطيارين علي قيادة مقاتلات الجيل الرابع ..

قامت بأول رحلاتها سنة (2006) .. تم تطوير تلك الطائرة بمساعدة من مكتب التصميم الروسي (ياكوفليف) و بالتالي فأنها تتشابه مع (YAK-130) الروسية ..

الطائرة مصممة لتدريب الطيارين علي طائرات الجيل الرابع مثل (J-10 و SU-30) .
.
محرك الطائرة هو المحرك الأوكراني (AL-222K-25F turbofan engines) وهو نفس محرك (YAK-130) و لكن نسخة تملك حارق لاحق .. وتحصل الصين علي رخصة تصنيع هذا المحرك .. قادر علي توليد (41) كليونيوتن باستعمال الحارق اللاحق ..

كما أن الطائرة أخف قليلا من نظيرتها الروسية نظرا لإستعمال ألياف الكربون و المواد المركية في حوالي (25)% من جسم الطائرة ..

تحتوي الطائرة علي تكنولوجيا متقدمة مثل (hands on throttle and stick controls HOTAS)
و جهاز (
HUD)حديث كما تمتلك نظاما متقدما جدا للطيران بالسلك و قمرة قيادة زجاجية عالية تتيح للطيار رؤية جيدة جدا سواء من الخلف أو الأمام ..

4500) كجم ..

:D السرعة القصوي : (1.4) ماخ ..
و هنا نلحظ أن (L-15) تستطيع الوصول لسرعات أكبر من قرينتها الروسية (YAK-130) و يرجع هذا إلي إستعمال نسخة تحمل حارق لاحق من المحرك الأوكراني (AL-222-25) عكس (YAK-130) التي تستعمل محرك تربوفان عادي ..

:D الطائرة في الأصل للتدريب و لكنها مجهزة بـ (6) نقاط تعليق خارجية تستطيع حمل (3000) كجم أسلحة ..

مشاهدة المرفق 50872

:CH:نترك لكم حرية التعليق والإستمتاع بهذه التحفة الفنية :CH:

JACK.BETON.AGENT

منقول من صفحة EGY ARMY مع بعض الإضافات من عندى

ّتحّ سيكون لنا حظ معها تلك الطايره المميزه

4500) كجم ..

:D السرعة القصوي : (
1.4) ماخ ..

حرام نقارنها بالثاندر لأنها ( l-15 ) هتتظلم

مواصفات الثاندر :
سرعه : 1.8 ماخ بالمحرك rd-93 أما مع المحرك rd-93ma الله أعلم سرعتها هتصبح كام ...

سقف الإرتفاع : 17 كم

التسلق : 254 متر فى الثانيه مع المحرك rd-93 والله أعلم هتوصل لكام مع المحرك rd-93ma

حموله : 4 كجم من الأسلحه
477303672-pakistan-air-force-jf-17-thunder-military-gettyimages.jpg

المدى : 3500 كم
الثاندر : مُجربه عملياتيا

وإن شاء الله لما تنتجها وتصنعها عندك ، طور نموذج منها بمقعدين للتدريب ، ويبقى فى مصانعك وبإيدك ،

أو حتى كده

وحتى لو عايز تعمل فيها كده برده لن يلومك أحد لأنك عملتها فى مصانعك وبإديك

:)( ويخرب بيت دى دماغ ):)

العصفوره
المنصوره

يقول ايجبت يعني مصر عندها الثاندر الف مبروك
:جدا:
عقبال تدخل عندنا بكامل تسليحها الفتاك ورخصة تصنيع

بجانب دول اخرى مينمار و بنجلادش

بنسبه كبيره المفروض طائره تدريب متقدمه داخله الخدمه ان شاء الله
انت داخل على ميج 35 وسو 35 ان شاء الله ومقاتلاتك كلها ياما هتكون جيل رابع يرابع معزز ومحتاجه تدريب نضيف

قصدك أنى جمجمة يا كبير .. يا أخى نفسى مش جايبانى ليها .. أعمل إيه .
مقدرش أقول على حضرتك كده ، حضرتك استاذنا وبأتعلم منك ...

انا اقصد على الدماغ الى فكرت فى تصميم طائره بالفوتوشوب بالمنظر ده ...

اما بخصوص الثاندر فلو ان شاء الله أخدناها تصنيع فده باب خير كبير ربنا فتحته لينا ومع الوقت وبتصميماتنا وفكرنا والتذخير اللامحدود ليها هتبقى حاجه روعه
توطين التكنولوجيا ليس بالأمر الهين والثاندر ممتازه كبدايه ...

ربنا ييسر الأمر ويوفقنا ان شاء الله لما فيه الخير لبلادنا ...

يقول ايجبت يعني مصر عندها الثاندر الف مبروك
:جدا:
عقبال تدخل عندنا بكامل تسليحها الفتاك ورخصة تصنيع

بجانب دول اخرى مينمار و بنجلادش

الفيديو كان فى معرض باريس للطيران 2015 ( وش السعد على الثاندر ) والمذيع بيتكلم ان من ضمن الدول التى ابدت اهتمامها بيها ( مصر + دول أخرى )

بخصوص الثاندر انا ليه اشترى طيارة زى دى و انا عندى رافال و ميج 35 و اقل طيارة عندى هتبقى f16 كدة مضيعة للاموال

انما انا محتاج طيارات تدريب متطورة للتدريب على المقاتلات الجديدة و هتخش على خط التجميع بتاع k8 بسهولة

انا محتاج اصنع ذخااااااائر ( pl-10 و pl 12a + صواريخ كروز ) و ساعتها ادمجها على اى طيارة بتعديل سوفتوير

بخصوص الثاندر انا ليه اشترى طيارة زى دى و انا عندى رافال و ميج 35 و اقل طيارة عندى هتبقى f16 كدة مضيعة للاموال
الـ f-16 ممكن تشغل sd-10 a !!
هل ممكن تشغل الرعد كروز ( بشحناته المختلفه ) !!
هل ممكن تشغل الكروز
CM-400AKG الذى يعمل بسرعه 5.5 ماخ !!
هل ممكن تشغل الكروز
YJ -12 بمدى 400 كم !!

الثاندر : تقبل كل تسليح الـ f-16 يعنى نقدر نخرجها من الخدمه وتذخيرها هيكمل بعديها مع الثاندر ... !!

الرافال : معها الميكا + الميتيور + البلاك شاهين
ميج 35 : معها عائلة r + الكروز أونيكس

لاحظ كل ما
تم تلوينه باللون الأحمر وحضرتك هتتأكد إن كل طائره تمثل إضافه نوعيه للقوات الجويه المصريه كانت محرومه منها مع الـ f-16 ،

حتى الثاندر : تسليحها لوحده مع قدراتها الحاليه يمثل إضافه نوعيه للقوات الجويه ـ
فما بالك بعد إعادة التصميم وزيادة الحموله + رادار aesa !!!

أترك لحضرتك الحكم ...

بالإضافه الى أن كل طائره حديثه دخلت الخدمه مثل الرافال والميج ممكن استغل مُصنِّعيها فى تطوير الثاندر بكل مالذ وطاب ... وأنا اتمنى تطوير برادار ومحرك وأفينوكس فرنسى للثاندر ...

انما انا محتاج طيارات تدريب متطورة للتدريب على المقاتلات الجديدة و هتخش على خط التجميع بتاع k8 بسهولة

فعلا وايه المانع انها تكون l-15 وهتمثل إضافه نوعيه هى الأخرى وهتحل محل k-8e بجدار كتدريب + دعم أرضى

انا محتاج اصنع ذخااااااائر ( pl-10 و pl 12a + صواريخ كروز ) و ساعتها ادمجها على اى طيارة بتعديل سوفتوير

أنت وشطارتك فى عقد الصفقات والمفاوضات

الـ f-16 ممكن تشغل sd-10 a !!
هل ممكن تشغل الرعد كروز ( بشحناته المختلفه ) !!
هل ممكن تشغل الكروز
CM-400AKG الذى يعمل بسرعه 5.5 ماخ !!
هل ممكن تشغل الكروز
YJ -12 بمدى 400 كم !!

الثاندر : تقبل كل تسليح الـ f-16 يعنى نقدر نخرجها من الخدمه وتذخيرها هيكمل بعديها مع الثاندر ... !!

الرافال : معها الميكا + الميتيور + البلاك شاهين
ميج 35 : معها عائلة r + الكروز أونيكس

لاحظ كل ما
تم تلوينه باللون الأحمر وحضرتك هتتأكد إن كل طائره تمثل إضافه نوعيه للقوات الجويه المصريه كانت محرومه منها مع الـ f-16 ،

حتى الثاندر : تسليحها لوحده مع قدراتها الحاليه يمثل إضافه نوعيه للقوات الجويه ـ
فما بالك بعد إعادة التصميم وزيادة الحموله + رادار aesa !!!

أترك لحضرتك الحكم ...

بالإضافه الى أن كل طائره حديثه دخلت الخدمه مثل الرافال والميج ممكن استغل مُصنِّعيها فى تطوير الثاندر بكل مالذ وطاب ... وأنا اتمنى تطوير برادار ومحرك وأفينوكس فرنسى للثاندر ...

فعلا وايه المانع انها تكون l-15 وهتمثل إضافه نوعيه هى الأخرى وهتحل محل k-8e بجدار كتدريب + دعم أرضى

أنت وشطارتك فى عقد الصفقات والمفاوضات
انا موافق جدا على L-15 لكن الثاندر مستحيييل

قدراتها كطائرة بدون حساب الذخائر اقل من اقل طائرة عندك و شرائها فعلا مضيعة للاموال

اما لو كانت لديك رغبة فى طائرة صينية بعيوبها فيجب تدخل فى طائرة تستحق و تكون على الاقل مماثلة لاقل طائرة لديك و ليس اقل و الافضل طبعا الجيل الخامس بحساب الزمن اللازم للتصنيع و التعديل و و
يعنى لو على حسب رغبتك تصنع الثاندر على سنة كام و هتعملها كام تعديل و سعرها هيبقى كام بعد كل ماسبق و فى الاخر هتفضل برضه امكانياتها اقل من اقل طيارة عندك فى المستقبل f-16

اما بخصوص تركيب الذخائر على ما هو لديك اعتقد لا الصين ولا فرنسا مثلا ستمانع تركيب ما تريد يعنى مثلا رافال تطلق سايدوندر و ذخائر امريكية و الصين فى امكانياتها ان تدمج لك ما تريد
يا اخى ثاندر دى فى مؤخرة طائرات الجيل الرابع و احنا حاليا بنطور لما فوق و ليس للاسفل كفاية حتى ان اكثر صورها فوتوشوب و جسمها صغير على القيام بتعديلات تستحق

انا اميل اكثر لتصنيع L15 و كان فى صورة لماكيت خاص بيها فى حوار للهيئة العربية للتصنيع على ما اتذكر

انا موافق جدا على L-15 لكن الثاندر مستحيييل

قدراتها كطائرة بدون حساب الذخائر اقل من اقل طائرة عندك و شرائها فعلا مضيعة للاموال

اما لو كانت لديك رغبة فى طائرة صينية بعيوبها فيجب تدخل فى طائرة تستحق و تكون على الاقل مماثلة لاقل طائرة لديك و ليس اقل و الافضل طبعا الجيل الخامس بحساب الزمن اللازم للتصنيع و التعديل و و
يعنى لو على حسب رغبتك تصنع الثاندر على سنة كام و هتعملها كام تعديل و سعرها هيبقى كام بعد كل ماسبق و فى الاخر هتفضل برضه امكانياتها اقل من اقل طيارة عندك فى المستقبل f-16

اما بخصوص تركيب الذخائر على ما هو لديك اعتقد لا الصين ولا فرنسا مثلا ستمانع تركيب ما تريد يعنى مثلا رافال تطلق سايدوندر و ذخائر امريكية و الصين فى امكانياتها ان تدمج لك ما تريد
يا اخى ثاندر دى فى مؤخرة طائرات الجيل الرابع و احنا حاليا بنطور لما فوق و ليس للاسفل كفاية حتى ان اكثر صورها فوتوشوب و جسمها صغير على القيام بتعديلات تستحق

انا اميل اكثر لتصنيع L15 و كان فى صورة لماكيت خاص بيها فى حوار للهيئة العربية للتصنيع على ما اتذكر

والله قلت كده .. مع تصنيع نفس باكدج الأسلحة من صواريخ وكروز وقنابل ..

والله قلت كده .. مع تصنيع نفس باكدج الأسلحة من صواريخ وكروز وقنابل ..
العقل و المنطق بيقول كدة ليه ارجع للخلف و انا بطور قواتى للامام ؟

يعنى بعد ما اشترى طيارات حديثة جدا و بسرعة كبيرة للدخول فى الخدمة اقوم ادخل طيارة صغيرة و كمان لسة هتتعدل و تتنيل لحد ما سعرها يوصل لنفس سعر الحديث و بقدرات اقل و كمان لسة بدرى على دخولها عندى ؟ طب ليه ؟

اما L15 خيار منطقى جدا انت حاليا عندك اسراب طيارات جدية داخلة الخدمة و محتاج طيارات تدريب حديثة تتماشى معاها و انت بتصنع k8 بعد كبير جدا من التعديلات منها محرك امريكى يبقى ادخل بقى على الجديد

عودة
أعلى