الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

حكى ليه على رادار جديد عاجبه أوى ..رادار فرنسى هو إسمه على ما أتذكر (TRS-2140 FLAIR) تقريباََ .. بيقول عليه حلو .. :p:p

لقيت عنه كلام حلو هنا

طيب أنا عندي سؤال بس فيه جزء سياسي وجزء إقتصادي وطبعا جزء عسكري :
تفتكروا إيه اللي ممكن يحصل لو الخليج وقف مساعداته التمويلية لصفقات السلاح المصرية زي ما حصل مع لبنان ؟ يعني كيف سيتم تدبير التمويلات اللازمة ؟
وهل ده معناه تطوير الجيش المصري هيبقى وقف أو هيبقى أبطء ؟

تفتكروا إيه اللي ممكن يحصل لو الخليج وقف مساعداته التمويلية لصفقات السلاح المصرية زي ما حصل مع لبنان ؟ يعني كيف سيتم تدبير التمويلات اللازمة ؟

مفيش حد بيدعم صفقات مصر نهائي .. اي حاجة تانية كلام فارغ

القصه دي الرءيس السيسي نهاها لما قال ان محدش بيشتري للجيش الجيش معاه فلوس و قال علي حوار تحويش نص مرتبات الجيش لي ٢٠ سنه

حكى ليه على رادار جديد عاجبه أوى ..رادار فرنسى هو إسمه على ما أتذكر (TRS-2140 FLAIR) تقريباََ .. بيقول عليه حلو .. :p:p

لقيت عنه كلام حلو هنا

مشاهدة المرفق 50958

واحد منكو يعمل موضوع عن الرادار دا يا رجاله

ياريت و الله
الموضوع برد و محتاج يسخن
الواحد ماباقاش ليه نفس يشارك
ربنا يقرب البعيد و يسهل الأمور
مبسوط ؟!! :D
أدى الموضوع هيولع مش هيسخن بس

معرفش عنه اي حاجة يا اسلام باشا غير الكلام اللي اقتبسته
معرفش حتى شكله ايه :D
بأمانه انا بكسل ادخل و اقرأ كلام كتير طول النهار تقارير الخ في الشغل و انتا فاهم
انا بحب الخلاصه
الموضوع دا عند jack.beton.agent @jack.beton.agent هو يخلصه

لا يمكن ان يرهن الجيش المصرى خططه التطويريه التى محدده بمواعيد سلفا باموال اخرى غير مصريه يمكن ان تنقطع فى اى وقت

هات لي كلام من مصدر موثوق مش مجرد تكنهات أو تقارير صحفية
بتقول إن الصفقات المصرية يدعمها غير المصريين
بمعنى تصريح من مسؤول خليجي أو مصري
غير كده لا يعتد بتقرير صحفي أو خبر بجريدة أو موقع الكتروني
ومؤكد أي عاقل هايعرف إن صفقات تسليحنا إحنا من نقوم بتمويلها
بناءً على السعر ومدة السداد وإلا ما كانت تشكل عقبة في كثير من المفاوضات
فمثلاً لو الخليج يمول صفقة الرافال لماذا 24 طائرة فقط مع احتمال زيادتهم ل 36
ما من البداية بما اننا لن ندفع شيئ 36 مباشرة ولماذا التاخير الكبير في توقيع صفقة الميسترال
والإشارة إلى أن مصر بالفعل سددت القيمة ولم يتم التحدث عن سددت الدولة الفلانية أو غير
وللعلم كل ما أثار هذا اللغط أمرين أولهم
1- الصحف والمواقع الروسية أمثال روسيا اليوم وسبوتنيك الأقل من محترفة أو مطلعة على الأمور خاصة بمسار سير المفاوضات فهي ليست طرف ولا علاقة لها بكليهما وأيضاً لم تذكر أي من هذه المواقع تمويل دولة خليجية لأي صفقة روسية مصرية ؟؟ لماذا هل الخليج فقط يدفع ويمول لفرنسا أما روسيا لأ ؟؟
أم مصر تملك قيمة الصفقات الروسية عكس الفرنسية رغم أنها سابقة لها
2- المواقع المحترمة والتي على صلة بأصحاب القرار وسير المفوضات سواء مصر وحتى الكبيرة منها غربيا ً ومن مصر نفسها لم يصدر منها ما يؤكد ذلك أو حتى خبر عنها حتى لم تيم الإشارة له بالمرة مع العلم إنه لم تتحرج مصر من الحديث وذكر المنحة الصينية على لسان مسؤولين ومتحدثين عسكريين وقبلها زورق صواريخ المولينا فهل الصين وروسيا أقرب لنا من الخليج ليتم التصريح بهذا السلاح وهذه الهدايا أو المنح أياً كان المسمى ؟؟

حقيقة أجده غريباً وجداً أمرين أولهم أن أصحاب الشأن أنفسم أي الأشقاء من المملكة والإمارات لم يتحدثوا بذلك نهائياً
ونحن من نتحدث عنه بل وننساق إليه أمر أخر وهو بعض المصادر الضعيفة تكون قوية في حالة الأخبار راقت للبعض وتنتفي المصداقية في حالة لم ترق لهم بمعنى أن تكون الميج 35 تتحول لميج 29 تصبح مصدقة ويكون السلاح بتمويل خليجي هنا مصدقة وتكون غير مصدقة من نفس المصادر عندما تكون الميج 35 ويكون الاس 300 تم التعاقد عليه وتصديره لمصر
وبدون قسم نفس الأشخاص تسخر من المصدر هنا وتؤكد في مشاركة أخرى العكس

وبالنهاية أعتذر على التطويل وسؤال بمصدر
أريد أي مسؤول مصري أو خليجي أو فرنسي أو روسي صرح بأن أي صفقة مصرية تم تمويلها من جهة غير مصر ؟؟
مسؤول وليس تقرير لصحفي أو موقع الكتروني​

التعديل الأخير:
واعتقد انه زكر في المنتدى من قبل يا استاذ راجح موضوع اتفاقية النوايا بين مصر وروسيا في موضوع التدريب على السوخوي 35 .. مظبوط كدة
مظبوط مليون الميه بجانب عرض روسيا 30 سو كا تسليم العام

القصه دي الرءيس السيسي نهاها لما قال ان محدش بيشتري للجيش الجيش معاه فلوس و قال علي حوار تحويش نص مرتبات الجيش لي ٢٠ سنه
بجانب وديعه دولاريه بالمليارات مربوطة من 91 تم فكها في 2011 شوف بقي وديعه مدتها 10 سنوات لفترتين تعمل كام يعني اضرب في 4

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة للقوات الجوية المصرية

مجرد رأي شخصي ,,,,

هناك خطة تطوير عاجل وخطة طويلة الأمد

**خطة التطوير العاجل وبسبب تنامي التهديدات فتم استدعاء صفقة 24 طائرة rafale لصالح القوات الجوية المصرية وصل منها 6

**صفقة ال MIG-29 الجديدة بعدد يقارب ال 50 مقاتلة

يعني تم تجديد ربع قوة السلاح الجوي المقاتل المصري بصفقتين

بالنظر الى الصفقات الحالية هناك عدة خيارات كالتالي ,,,

1-تعميم المقاتلات المتوسطة متعددة المهام لصالح الجيش وهنا رجوعا على الصفقتين الجدد من MIG-29 /RAFALE
فالمتوقع هو مقاتلة متوسطة كباقي المقاتلات
الخيارات كالتالي,,,

*زيادة اعداد الرافال بعد تجربتها داخل القوات الجوية وتوصية قيادة العمليات للجنة التسليح
*زيادة اعداد ال MIG-29
*تطوير البلوكات المتقادمة من ال F-16 والتي لم تستهلك بدنيا

خيارات اخرى واقعية
*JF-17 وقياسا على وجود اسراب فالكون ورجوعا للداتا شيت اراها رجوع للوراء
*J-10 واعتقده خيار افضل

2-استحداث فرقة جوية من المقاتلات الثقيلة وهذا استبعده لأننا لو تحدثنا بهذا المنطق كانت ستكون صفقة ال SU-30SM بدلا من الرافال لمحدودية البند المالي المصري

خيارات تحتمل النقاش
*ال J-11 الصيني

رد في كلمتين

مش هنعطل

صفقة فرنسا تمويل COUVAS بنسبة 50/50

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة للقوات الجوية المصرية

مجرد رأي شخصي ,,,,

هناك خطة تطوير عاجل وخطة طويلة الأمد

**خطة التطوير العاجل وبسبب تنامي التهديدات فتم استدعاء صفقة 24 طائرة rafale لصالح القوات الجوية المصرية وصل منها 6

**صفقة ال MIG-29 الجديدة بعدد يقارب ال 50 مقاتلة

يعني تم تجديد ربع قوة السلاح الجوي المقاتل المصري بصفقتين

بالنظر الى الصفقات الحالية هناك عدة خيارات كالتالي ,,,

1-تعميم المقاتلات المتوسطة متعددة المهام لصالح الجيش وهنا رجوعا على الصفقتين الجدد من MIG-29 /RAFALE
فالمتوقع هو مقاتلة متوسطة كباقي المقاتلات
الخيارات كالتالي,,,

*زيادة اعداد الرافال بعد تجربتها داخل القوات الجوية وتوصية قيادة العمليات للجنة التسليح
*زيادة اعداد ال MIG-29
*تطوير البلوكات المتقادمة من ال F-16 والتي لم تستهلك بدنيا

خيارات اخرى واقعية
*JF-17 وقياسا على وجود اسراب فالكون ورجوعا للداتا شيت اراها رجوع للوراء
*J-10 واعتقده خيار افضل

2-استحداث فرقة جوية من المقاتلات الثقيلة وهذا استبعده لأننا لو تحدثنا بهذا المنطق كانت ستكون صفقة ال SU-30SM بدلا من الرافال لمحدودية البند المالي المصري

خيارات تحتمل النقاش
*ال J-11 الصيني
يا مارشال مقتنع؟
بخلاط تعدد المهام و الضغط في التشغيل و الذخائر و قطع الغيار امام تقليص فايدة كل مكون للعدد القليل
مش كان احسن بدل كل دا التركيز على نوعين سيطرة جوية و قصف عميق مع متعددة مهام محترفة تقنية
على الاقل كنا ضمنا الرافال بكميات محترمة و خطوط بعض انتاجها او ذخائرها عن الفريم مثلا
انا مش مقتنع نهائي ان احنا طاقتنا 24 رافال - 36 رافال فقط و الامارات 60 ! على الاقل الهند معاها 300 سو 30 محترمين يسدو مع 36 رافال والامارات معاها فالكون فحيت
لكن احنا معناش هيا الميج 35 فقط اللي لسه حتيجي
و اجي اجيب ثانر بعد كل دا و اناقض نفسي في موضوع التسليم السريع عشان حجمعها عندي بعد 6 سنين بمعايير النهارده و اصلا اصلا حاجي بعد الخطوة دي مضطرا اجيب طيارة تاني شبه ال l-15 عشان اعوض الالفاجيب و الالبيرتوس و الكي 8 !!
و لسه متكلمناش في حوار الفالكون او الجيل الخامس بعدين

عودة
أعلى