ﻫﺎﻡ | ﺻﻔﻘﺎﺕ ﻋﺴﻜﺮﻳﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﻟﻔﺮﻧﺴﺎ ﻣﻊ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺍﻹﻣﺎﺭﺍﺕ ﻗﺪ ﺗُﻮﻗﻊ ﺧﻼﻝ 2016

مش قصدك على الحاجات اللي بنتكلم عليها هنا .. ده معدش جديد يا كبير .. عايزين حاجة جديدة لانج :D
صفقه الاقمار مع فرنسا تقريبا تم الاتفاق
صفقه جويه سياده جويه تقريبا تم الاتفاق
صفقه بحريه قطع ASW/AAW/GP لسه مفاوضات و مفاضله للمتاح

ازاي مش هتضيف هي تملك الامبار و الاستر30 يعني قدرات AAW جيده يعيبها عدم الكثافه النيرانيه في مهام AAW لانها غير متخصصه هي قطعه GP
ممكن تضيف 16 خلية ويبقوا 32
لكن فى هذة الحالة محتاج 4 فرقاطات 2 لكل حاملة
بواقع لكل حاملة
3 فريم (2 aaw ) وواحدة asw
2 جاويند
2 غواصة
1سفينة امداد وتموين

صفقه الاقمار مع فرنسا تقريبا تم الاتفاق
صفقه جويه سياده جويه تقريبا تم الاتفاق
صفقه بحريه قطع ASW/AAW/GP لسه مفاوضات و مفاضله للمتاح

الجديد بالنسبالي هو ان صفقة الاقمار تم الاتفاق :D
بس بيني وبينك لو كان تم الاتفاق كنت هتلاقي الواد بتاع لاتريبيون طالع يعمل فرح :;:

برده لا الهيراكليز بيرصد صاروخ سطح-سطح يعني مقطع صغير جدا من 80 كم يبقي اي طائره بمقطع 1م2 هيرصدها و يستهدفها من مدي مريح جدا
ممكن التطوير لرصد الطائرات الشبحية ورصد عدد اكبر من الاهداف والتعامل بالتالي مع عدد اكبر من الاهداف بما يعني توجية الدفاعات الجوية للقطع المرافقة والتي لا تستطيع راداراتها رصد الاهداف التي يراها رادار السي فاير ... تعليقي جاء لانني الاحظ ان الاسلحة الفرنسية الجديدة مثل الرافال مثلا تهتم بالعمل الجماعي وتوجيه النيران بالاعتماد على اى معلومة او امكانات لدى قطعة اخرى في وضع افضل والمثال الاخر الحديث عن ان احد الاقمار الصناعية التي تريدها مصر يقوم بتوجيه القذائف الذكية ذات المدى الكبير دون الحاجه لبقاء الطائرة المغيرة في مناطق الاشتباكات وده من الامور التي تسبب قلق كبير للأسرائيليين .

بس بيني وبينك لو كان تم الاتفاق كنت هتلاقي الواد بتاع لاتريبيون طالع يعمل فرح :;:
هو تم الاتفاق لكن العقد لم يوقع بعد
وهايكون فيه احتفال للتوقيع
فرنسا بتحب الزيطة

بواقع لكل حاملة
2 جاويند
2 غواصة
1سفينة امداد وتموين

على فكرة انا متفق معاك في استنتاجك ده وشايفه الافضل والاوفر
الفريدا كويسه لكن لو هناخدها نسخة كاملة
والفريم مكافحة الغواصات كمان يتم تطويرها على 2020 وتبقى gp
لكن المشكلة في التفاصيل
يعني مثلا الفرم بتاعتنا من وجهة نظري هي جويند لكن بقدرات مكافحة غواصات اكثر قوة بعد ما شالوا منها السكالب والنيتونو
وانا مش خايف غير من تفاصيل المواصفات مش اسم القطعة اللي جاية ileysق

مفيش نيرون ؟:)
انت طماع اوى ياراجل
الصفقة الاهم والافضل مع فرنسا الفتره القادمة هى
برنامج تطويرى شامل للميج 21 المصرية
بكمبيوتر مهام جديد ..شغال بويندوز 8
وزيادة الحمولة والتسليح بالميكا والميتيور
والاهم من ده كله هو تركيب نظام سبكترا على الميج 21
وتجديد الكابينة باضافة دريكسيون multi fun
وair bags

هو تم الاتفاق لكن العقد لم يوقع بعد
وهايكون فيه احتفال للتوقيع
فرنسا بتحب الزيطة

ممتاز .. بس متعرفش باه مين تراجع .. يعني هم وافقوا على شروطنا ولا العكس .. ولا اخدنا حلول وسط (بغض النظر المشاكل دي كانت ايه)

بواقع لكل حاملة
2 جاويند
2 غواصة
1سفينة امداد وتموين
ماشي فين المشكله التكلفه واحده و عدد اكبر من الاستر 30-15 و ايضا من الاكسوسيت3 و MU90

نعم انتو حتجنونا ليه بقى :D
هو مش انتو اللي اكدتلونا ان طقم الحماية فرنسي لدواعي الربط و دواعي الشراكة مع DCNS و المشاريع المستقبلية الواعدة عندهم الاقرب للامريكي و التوأمة السياسية ؛ث:
حنخلف وعد من اولها
ما اسبانيا بلح و المانيا بلح خفيف و هولندا و التشيك و بولندا والسويد و الذي منه بالنسبالنا كائنات فضائية لا نقربها
فضل ميييييييييين ايطاليا و ايطاليا مشارعها اقتباس من DCNS
انا مع حضرتك سفن الحماية للميسترال غالبا فرنسية بنسبه كبيرة جدا وقد نرى الروسي بحكم انها كانت لهم من البداية لكن الاكثر فاعليه ( وجهة نظر ) انها فرنسية لزوم الربط بينها وبين المسترال والجويند والفريم . . بالاضافة لاستقلالية القرار السياسي الفرنسي فيما يخص الصفقات العسكرية .

انت طماع اوى ياراجل
وair bags

حاولت اتخيل سبيكترا على الميج 21 :هه:

على فكرة انا متفق معاك في استنتاجك ده وشايفه الافضل والاوفر
الفريدا كويسه لكن لو هناخدها نسخة كاملة
والفريم مكافحة الغواصات كمان يتم تطويرها على 2020 وتبقى gp
لكن المشكلة في التفاصيل
يعني مثلا الفرم بتاعتنا من وجهة نظري هي جويند لكن بقدرات مكافحة غواصات اكثر قوة بعد ما شالوا منها السكالب والنيتونو
وانا مش خايف غير من تفاصيل المواصفات مش اسم القطعة اللي جاية ileysق
ما هو ده اللى مأخر الموضوع على ما اعتقد
لانك لمرافقة حاملة لابد ان تكون مهام سفن كاملة المهام خصوصا فى مجالات التشويش والالكترونيات وايطاليا لمتوافق عل اعطائنا البينوتو على الفريم اللى اخذناها

في ابريل يا معلم الموافقة موجوده و لاتريبيون نشر فعلا من 3 ايام ان العقد سيوقع في 2016

ماشي فين المشكله التكلفه واحده و عدد اكبر من الاستر 30-15 و ايضا من الاكسوسيت3 و MU90
مفيش مشكلة ياريس
المشكلة انك ممكن تختصر قطعتين فى قطعه واحدة
فيه مشكلة تانية وهى مواعيد التسليم مع فرنسا فى الفتره اللى جاية هبااااااااااااااااااااب

انت طماع اوى ياراجل
وair bags

هى الصفقه مع فرنسا و لا مع الحرفيين ؟

ممكن التطوير لرصد الطائرات الشبحية ورصد عدد اكبر من الاهداف والتعامل بالتالي مع عدد اكبر من الاهداف بما يعني توجية الدفاعات الجوية للقطع المرافقة والتي لا تستطيع راداراتها رصد الاهداف التي يراها رادار السي فاير ... تعليقي جاء لانني الاحظ ان الاسلحة الفرنسية الجديدة مثل الرافال مثلا تهتم بالعمل الجماعي وتوجيه النيران بالاعتماد على اى معلومة او امكانات لدى قطعة اخرى في وضع افضل والمثال الاخر الحديث عن ان احد الاقمار الصناعية التي تريدها مصر يقوم بتوجيه القذائف الذكية ذات المدى الكبير دون الحاجه لبقاء الطائرة المغيرة في مناطق الاشتباكات وده من الامور التي تسبب قلق كبير للأسرائيليين .
لذلك اري ضرورة الاسمارت ال لمصر ليعمل ضمن اسطول الميسترال

عودة
أعلى