ﻫﺎﻡ | ﺻﻔﻘﺎﺕ ﻋﺴﻜﺮﻳﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﻟﻔﺮﻧﺴﺎ ﻣﻊ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺍﻹﻣﺎﺭﺍﺕ ﻗﺪ ﺗُﻮﻗﻊ ﺧﻼﻝ 2016

لا طبعا هتضيف عن الفريم مع الامبار مفرا و الاستر30 و يا سلام لو نسخه خاصه مع S 1850M و زياده خلايا سيلفر50
خلى بالك انها 16 خلية بس مش 32
ومكان ال 16 التانيين مشغولين للطاقم والمعدات الاضافية
وممكن تطلب انها ب 32 خلية وهاتكون محتاج شوية تعديلات

بص ياهندسة
الهوريزون مفيش اى مشكلة فى تصديرها ..وفرنسا لم تصرح انها ممنوعة للتصدير ولم يطلبها احد وتمانع
بخلاف ان انها مش تصنيع فرنسا بس ;)
عندك اماكن كتير فيها منتجات هاتتوافق مع الميسترال
عندك ايطاليا عندك اسبانيا وعلاقتك بيهم حلوه
حتى لو اطريت انك تشتغل مع امريكا هاتشتغل وهاتاخد منهم اللى انت عاوزة
وانا رايي اننا مستحيل نتخلى عن السلاح الامريكي ..اللى يتخلى السلاح الامريكي يبقى مخبول خاصة لو جت قدامة فرصة
ماهو يبقى غباء مننا اننا روحنا اشترينا ميسترال ومش قطعه واحدة دول اتنين ومش هانعرف نوفر ليها حماية قصوى مش استر 15 اخرنا
وعلى فكره ممكن نتجة لروسيا فى الموضوع ونربطها بالروسي وكده كده روسيا كانت هاتشتريها وهاتعمل وقتها بقى تغيير للتجهيزات
واعتقد ان الاتجاه ده مطروح بقوة اليومين دول خاصة بعد خبر مؤكد اليومين اللى فاتوا ان مصر طلبت اعادة تركيب اجهزة روسية على الميسترال ..ده فى حال لو فشلنا اننا نجيب قطع حماية aaw من اوروبا وده هايكون الخيار الاخير واعتقد انه الخيار اللى هايتم
انت تريد حماية بموثوقية عالية وادار عالى وتريد مواعيد تسليم قياسية على اقصي تقدير من اليوم حتى 5 سنين عيعنى على 2021 الميسترال تكون بكامل قدراتها التشغيلية
والله يادكتور كلام معقول لو ربطنا الاحداث ببعض يبقى الاتجاه الروسى اتجاه منطقى
بس ده لا ينفى ان تكون هناك قطع اوروبيه قادمه مع الفريم

كلامك صح
هو واضح ان الهواريزين جلا رغم قوه العلاقات فتوسعت دائره البحث لموردين اخرين
الفريدا اعتقد second best option
تمام هذا في الشق الغربي وهو الاختيار الاول فان تعثر فهناك روسيا و الصين كبديل ممكن
عموما مصر لن تقصر في حمايه الميسترال باي شكل فهي رمز قوتك البحريه الان

مفيش صفقات جديدة يا رجالة بقالنا يومين من غير صفقات . بدات اتوغوش \:

خلى بالك انها 16 خلية بس مش 32
ومكان ال 16 التانيين مشغولين للطاقم والمعدات الاضافية
وممكن تطلب انها ب 32 خلية وهاتكون محتاج شوية تعديلات
يا ريس انا باتكلم في ميكس جديد بين الهورايزون و الفريدا و ليس النسخه التقليديه من الفريم الايطالي خصوصا ان الازاحه تقريبا واحده

بص ياهندسة
الهوريزون مفيش اى مشكلة فى تصديرها ..وفرنسا لم تصرح انها ممنوعة للتصدير ولم يطلبها احد وتمانع
بخلاف ان انها مش تصنيع فرنسا بس ;)
عندك اماكن كتير فيها منتجات هاتتوافق مع الميسترال
عندك ايطاليا عندك اسبانيا وعلاقتك بيهم حلوه
حتى لو اطريت انك تشتغل مع امريكا هاتشتغل وهاتاخد منهم اللى انت عاوزة
وانا رايي اننا مستحيل نتخلى عن السلاح الامريكي ..اللى يتخلى السلاح الامريكي يبقى مخبول خاصة لو جت قدامة فرصة
ماهو يبقى غباء مننا اننا روحنا اشترينا ميسترال ومش قطعه واحدة دول اتنين ومش هانعرف نوفر ليها حماية قصوى مش استر 15 اخرنا
وعلى فكره ممكن نتجة لروسيا فى الموضوع ونربطها بالروسي وكده كده روسيا كانت هاتشتريها وهاتعمل وقتها بقى تغيير للتجهيزات
واعتقد ان الاتجاه ده مطروح بقوة اليومين دول خاصة بعد خبر مؤكد اليومين اللى فاتوا ان مصر طلبت اعادة تركيب اجهزة روسية على الميسترال ..ده فى حال لو فشلنا اننا نجيب قطع حماية aaw من اوروبا وده هايكون الخيار الاخير واعتقد انه الخيار اللى هايتم
انت تريد حماية بموثوقية عالية وادار عالى وتريد مواعيد تسليم قياسية على اقصي تقدير من اليوم حتى 5 سنين عيعنى على 2021 الميسترال تكون بكامل قدراتها التشغيلية
مش حينفع تعدل نظام التشغيل سينيت 9 فرنسي
طلب اعادة تركيب المعدات الروسي هو لمنظومة ادارة النيران للدفاع الذاتي و الحرب الاليكترونية و على اساس دا روسيا طلبت نقل تيك السينيت 9 عشان مشاريعهم الجديدة حتبني بيه و بكده يحققو ترابط بس حللي بقى على التسليم و بما ان الصفقة بيخ يبقى مفيش انظمة مطورة من السينيت 9 على مستوى قطع مستقبلية
الامريكان من الآخر تعرف تاخد ارلي بيرك يبقى مفهاش نقاش و لا تفاوض و لا حتى تردد .. طييييييييييييييييير وقتي :أشهر ابتسامه:بس مستحيل و مفيش مقابل تاني عندهم للهورايزن دا غير ان اسرائيل حيجلها cardiac arrest مزمن :D من قراءة الخبر فقط كا اهتمام
اسبانيا امريكي فنفس القضية
حتلاقي انها حتقف على ايطالي او فرنسي بنسبة اكبر لاعتبرات كتير .. الفكرة في عدم اقتناعنا بتصدير الهورايزن انها محصلتش قبل كده فا ايه وضع التصدير تخفيض قدرتها حيكون فين لان صعب جدا يصدروها كده .. يا ريت و اتمنى الحقيقة تصدر كما هيا

تمام هذا في الشق الغربي وهو الاختيار الاول فان تعثر فهناك روسيا و الصين كبديل ممكن
عموما مصر لن تقصر في حمايه الميسترال باي شكل فهي رمز قوتك البحريه الان
ليس من اجل حمايه الميسترال فقط بل من اجل الحصول على فرقاطه دفاع جوى
دى نقله لوحدها

لا طبعا هتضيف عن الفريم مع الامبار مفرا و الاستر30 و يا سلام لو نسخه خاصه مع S 1850M و زياده خلايا سيلفر50
انا قصدي على البرجنيني نسخة ايطاليا من الفريم مش حتضيف عن الفريم كتير

يا ريس انا باتكلم في ميكس جديد بين الهورايزون و الفريدا و ليس النسخه التقليديه من الفريم الايطالي خصوصا ان الازاحه تقريبا واحده
ياريس لا تملك الرفاهية فى الوقت عشان تعمل مكس وتعدل عليه والكلام ده هياخد وقت
انت عاوز باقصي سرعة
من الاخر الكلام مع ايطاليا حاليا خصوصا الاتجاه ليها عشان مواعيد التسليم

تسلملى يا كبير
انا فاكر انه موضوع جديد ..ده انا دايسفيه قبل كده
بس ريحوا نفسكم الخيار تم حسمة وقريبا سنسمع اخبار مفرحة جدا ومفاجأة

فاجانا يا كبير (وان كان الواحد باه صعب يتفاجا مؤخرا) \:

طلب اعادة تركيب المعدات الروسي هو لمنظومة ادارة النيران للدفاع الذاتي و الحرب الاليكترونية و على اساس دا روسيا طلبت نقل تيك السينيت 9 عشان مشاريعهم الجديدة حتبني بيه و بكده يحققو ترابط بس حللي بقى على التسليم و بما ان الصفقة بيخ يبقى مفيش انظمة مطورة من السينيت 9 على مستوى قطع مستقبلية
الامريكان من الآخر تعرف تاخد ارلي بيرك يبقى مفهاش نقاش و لا تفاوض و لا حتى تردد .. طييييييييييييييييير وقتي :أشهر ابتسامه:بس مستحيل و مفيش مقابل تاني عندهم للهورايزن دا غير ان اسرائيا حيجلها cardiac arrest مزمن :D من الخبر فقط
حتلاقي انها حتقف على ايطالي او فرنسي بنسبة اكبر لاعتبرات كتير .. الفكرة في عدم اقتناعنا بتصدير الهورايزن انها محصلتش قبل كده فا ايه وضع التصدير تخفيض قدرتها حيكون فين لان صعب جدا يصدروها كده .. يا ريت و اتمنى الحقيقة
الميسترال ياريس كانت هاتروح لروسيا بالسينيت 9 وكانوا هايشتغلوا بيه وهاينقلوا تكنولوجيا بتاعته وكانوا وافقوه مع منظوماتهم ..وتقريبا هما نقلوا تقنيتة خلاص
مش بتكلم عن الامريكان انك هتاخد حاجة كاملة منهم
ممكن تاخد تسليح ومنظومات على الاوروبي زى الاسبانى مثلا

المطبخ شغال يا معلم جوي و بحري والاخبار هتبدا تظهر بعد يونيو

مش قصدك على الحاجات اللي بنتكلم عليها هنا .. ده معدش جديد يا كبير .. عايزين حاجة جديدة لانج :D

انا قصدي على البرجنيني نسخة ايطاليا من الفريم مش حتضيف عن الفريم كتير
ازاي مش هتضيف هي تملك الامبار و الاستر30 يعني قدرات AAW جيده يعيبها عدم الكثافه النيرانيه في مهام AAW لانها غير متخصصه هي قطعه GP

الامريكان من الآخر تعرف تاخد ارلي بيرك يبقى مفهاش نقاش و لا تفاوض و لا حتى تردد .. طييييييييييييييييير وقتي :أشهر ابتسامه:بس مستحيل و مفيش مقابل تاني عندهم للهورايزن دا غير ان اسرائيل حيجلها cardiac arrest مزمن :D من قراءة الخبر فقط كا اهتمام
حتلاقي انها حتقف على ايطالي او فرنسي بنسبة اكبر لاعتبرات كتير .. الفكرة في عدم اقتناعنا بتصدير الهورايزن انها محصلتش قبل كده فا ايه وضع التصدير تخفيض قدرتها حيكون فين لان صعب جدا يصدروها كده .. يا ريت و اتمنى الحقيقة تصدر كما هيا
امال روسيا كانت هتربط ازاى ؟

عودة
أعلى