ﻫﺎﻡ | ﺻﻔﻘﺎﺕ ﻋﺴﻜﺮﻳﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﻟﻔﺮﻧﺴﺎ ﻣﻊ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺍﻹﻣﺎﺭﺍﺕ ﻗﺪ ﺗُﻮﻗﻊ ﺧﻼﻝ 2016

الفورميدابل قد تكون خيار منطقي لقطر فهي فرقاطة متوسطة تناسب أكثر مياه الخليج
بلاش الفورميدابل الرادار الهيركليز عليها يعني نفس مشكله الفريم في تشغيل الاستر30
batteryneon @batteryneon House @House
يا ريت اسمع رايكم في الموضوع

بلاش الفورميدابل الرادار الهيركليز عليها يعني نفس مشكله الفريم في تشغيل الاستر30

انا كنت قريت حوار لمسئول في مشروع الفريم كان اتسال في حتة ضعف الرادار في توفير المدى الكامل للاستر 30 لكنه نفى وجود اي مشكلة .. بتهيالي كنت اتكلمت فيه معاك

ربما هذا هو السبب الذي جعل فرنسا تتخوف من خطف ايطاليا هذه الصفقة !
لكن تظل فرنسا في اعتقادي لديها امتياز العلاقات التاريخية مع قطر (( الميراج، رافال، NH-90 " متوقعة " ))
ناهيك عن العلاقات السياسية مما يقربها من الظفر بالصفقة

أما الأستر 30 فيمكن التعاقد على الفريم أو الفورميدابل 2016 / 2017 .. اكتمال البناء 2019 / 2020 .. دمج السي فاير والأستر 30 ودخول الخدمة 2021
العلاقات السياسية قد تحسم الأمور لفرنسا

انا كنت قريت حوار لمسئول في مشروع الفريم كان اتسال في حتة ضعف الرادار في توفير المدى الكامل للاستر 30 لكنه نفى وجود اي مشكلة .. بتهيالي كنت اتكلمت فيه معاك
لا دي اول مره عموما في كلام ان الرادار بيستهدف المقاتلات من 180 كم و الصواريخ 80 كم و مع السي سكيمنج 20+ كم
كده يبقي قادر علي توجيه الاستر30 بمدي كامل طيب ليه مش موجود علي الفريم نسخه الاكواتين المصريه و المغربيه

لا دي اول مره عموما في كلام ان الرادار بيستهدف المقاتلات من 180 كم و الصواريخ 80 كم و مع السي سكيمنج 20+ كم
كده يبقي قادر علي توجيه الاستر30 بمدي كامل طيب ليه مش موجود علي الفريم نسخه الاكواتين المصريه و المغربيه

اعتقد انهم مش عايزين يصدروه

اي خدمة :D

Navy Recognition (NR): How did Thales managed to increase the detection range of the Herakles ?
Thales radar expert (TRE): The increased range is obtained by:
• The increase in power (adding additional Tx modules in the transmitter bay)
• The generation of new impulses
• The creation of a new search/watch mode
NR:Does this "new" Herakles radar has a new name ?
TRE: No
NR: Will this "boosted" HERAKLES be a limiting factor relative to the capacity of Aster 30 missiles? In other words, in case of interception, will the FREDA + Herakles + Aster 30 combination have the same capabilities as the Horizon + Smart L+ Aster 30 combination ?TRE: The Horizon frigates are equipped with SMART-L radar and EMPAR. Aster 30 firing tests (with French and foreign navies) showed that Herakles was very effective in its current configurations.

احنا معانا الزرقة وعايزين الصفرا

اعتقد انهم مش عايزين يصدروه

اي خدمة :D

Navy Recognition (NR): How did Thales managed to increase the detection range of the Herakles ?
Thales radar expert (TRE): The increased range is obtained by:
• The increase in power (adding additional Tx modules in the transmitter bay)
• The generation of new impulses
• The creation of a new search/watch mode
NR:Does this "new" Herakles radar has a new name ?
TRE: No
NR: Will this "boosted" HERAKLES be a limiting factor relative to the capacity of Aster 30 missiles? In other words, in case of interception, will the FREDA + Herakles + Aster 30 combination have the same capabilities as the Horizon + Smart L+ Aster 30 combination ?TRE: The Horizon frigates are equipped with SMART-L radar and EMPAR. Aster 30 firing tests (with French and foreign navies) showed that Herakles was very effective in its current configurations.

احنا معانا الزرقة وعايزين الصفرا
مشاهدة المرفق 50273
و الله الصفرا او البرتقالي كمان مع النافال يبقي حلو اوي
طيب ازاي سينغافورا بتشغل الاستر30 علي الفورميدابل في وجود الهيركليز العادي و متقوليش المدي اقل والا كانوا اخدوا الفلوريال بتكلفه اقل من الاتنين او لو مش فرقه يخدوا فريم نسخه مصر او المغرب

و الله الصفرا او البرتقالي كمان مع النافال يبقي حلو اوي
طيب ازاي سينغافورا بتشغل الاستر30 علي الفورميدابل في وجود الهيركليز العادي و متقوليش المدي اقل والا كانوا اخدوا الفلوريال بتكلفه اقل من الاتنين او لو مش فرقه يخدوا فريم نسخه مصر او المغرب

لا انا مش قصدي انهم مش هيصدروه نهائي .. انا قصدي مش هيصدروه لينا كعرب ارهابيين يعني :D
اخونا المحترم الموريسكي @الموريسكي كان ليه راي في الموضوع ده وانا موافقه جدا الحقيقة

لا انا مش قصدي انهم مش هيصدروه نهائي .. انا قصدي مش هيصدروه لينا كعرب ارهابيين يعني :D
اخونا المحترم الموريسكي @الموريسكي كان ليه راي في الموضوع ده وانا موافقه جدا الحقيقة
معتقدش ان التصدير ممنوع علي مصر طيب ازاي بنتكلم معاهم في اسطول حمايه الميسترال و قطع AAW
عموما تطوير الرادار حاليا غبر متاح هو مخطط 2018-2022 مع انتاج 2 فريم لصالح البحريه الفرنسيه نسخه AAW

بعد كل هذا سوف يجن جنون شركات السلاح الامريكيه ضد اوباما وادارته الغبيه
الوضع هناك اوشك علي الانفجار بين لوبي شركات الاسلحه والبيت الابيض
الفرنسيون يديرون معركه سوق السلاح بجداره وبعدهم الروس واخفاق امريكي واضح
خلي الاخوان وايران تنفعوهم
اغبي اداره امريكيه في تاريخ امريكا كلها

الولايات المتحدة تبيع السلاح بشروط سياسية مجحفة
و يتعاملوا مع المشترى كأنهم المحتكر الوحيد لهذا النوع من السلاح
اما فرنسا ..بلا شروط .ادفع وشيل

معتقدش ان التصدير ممنوع علي مصر طيب ازاي بنتكلم معاهم في اسطول حمايه الميسترال و قطع AAW
عموما تطوير الرادار حاليا غبر متاح هو مخطط 2018-2022 مع انتاج 2 فريم لصالح البحريه الفرنسيه نسخه AAW

ايوه تطوير الهركليز هيكون في اخر2 فريم فرنسية .. لكن انا بتكلم عن الهركليز الحالي

بالنسبة لمفاوضتنا انا قلتلك قبل كده اني مش متفائل
عموما انا بدات اسمع كلام اننا ممكن نكون بنتجه لايطاليا اكتر في التفاوض .. ربما يكون فيه تعنت فرنسي
الله اعلم :لا أعلم:

ايوه تطوير الهركليز هيكون في اخر2 فريم فرنسية .. لكن انا بتكلم عن الهركليز الحالي

بالنسبة لمفاوضتنا انا قلتلك قبل كده اني مش متفائل
عموما انا بدات اسمع كلام اننا ممكن نكون بنتجه لايطاليا اكتر في التفاوض .. ربما يكون فيه تعنت فرنسي
الله اعلم :لا أعلم:
الهيركليزالحالي بيشغل بمدي منقوص طبقا لكلامك
طيب سنغافورة بتعمل ايه بيه في الفورميدابل
بالنسبه لعائله صواريخ الاستر هي بالاصل مشروع مشترك ايطالي فرنسي يعني التعامل هيكون واحد من الطرفين

الهيركليزالحالي بيشغل بمدي منقوص طبقا لكلامك
طيب سنغافورة بتعمل ايه بيه في الفورميدابل
بالنسبه لعائله صواريخ الاستر هي بالاصل مشروع مشترك ايطالي فرنسي يعني التعامل هيكون واحد من الطرفين

لا يا حج الراجل بيقولك مفيش مشاكل مع الهركليز الحالي في توجيه الاستر 30
Aster 30 firing tests (with French and foreign navies) showed that Herakles was very effective in its current configurations.

Aster 30 firing tests (with French and foreign navies) showed that Herakles was very effective in its current configurations.
بمدي كامل هو ده السؤال و الا لما مشروع لتطوير الرادار للنسخ AAW من الفريم اذا كان قادر فعلا علي اداء المهمه بوضعه الحالي

بمدي كامل هو ده السؤال و الا لما مشروع لتطوير الرادار للنسخ AAW من الفريم اذا كان قادر فعلا علي اداء المهمه بوضعه الحالي

ما هو الراجل اللي بيسال بيقوله هل الرادار الجديد هيكون مدى توجيه للاستر 30 مش كامل .. فالراجل رد عليه وقاله الرادار حاليا بالفعل مبيعانيش من مشاكل في الحتة دي

اما ليه التطوير فانا من وجهة نظري ان الخدعة في المقطع الراداري للهدف .. يعني الهركليز حاليا مثلا يقدر يستهدف هدف اكبر من 5 متر مثلا بمدى الاستر الكامل .. لكن التطوير عشان يخليه اكثر فاعلية ضد الاهداف الاصغر

بالصلاه على النبى
كده ان شاء الله يبقى اكيد الاستر 30 مع الفريم المصريه (تحيا مصر ) وشغال بمداه الكامل ..............
ده خبر ممتاز جدا جدا

ما هو الراجل اللي بيسال بيقوله هل الرادار الجديد هيكون مدى توجيه للاستر 30 مش كامل .. فالراجل رد عليه وقاله الرادار حاليا بالفعل مبيعانيش من مشاكل في الحتة دي

اما ليه التطوير فانا من وجهة نظري ان الخدعة في المقطع الراداري للهدف .. يعني الهركليز حاليا مثلا يقدر يستهدف هدف اكبر من 5 متر مثلا بمدى الاستر الكامل .. لكن التطوير عشان يخليه اكثر فاعلية ضد الاهداف الاصغر
برده لا الهيراكليز بيرصد صاروخ سطح-سطح يعني مقطع صغير جدا من 80 كم يبقي اي طائره بمقطع 1م2 هيرصدها و يستهدفها من مدي مريح جدا

قريت فى المنتدى بعد الصفقه ما اتوقعت ان المشكله مش المدى فى حاجه زى تغطيه الرادار تقريبا ان الرادار يقدر يوجه الصاروخ بمدى كامل لكن مش على نمط البحث 3d وانه عشان الرادار يشتغل 3d بمدى الاستر بيحتاج طاقه اعلى فا بتطر انك تضحى بالطاقه الموجهه للسونارات او حاجه زى كده

عودة
أعلى