ماهو الرد العربي لمواجهة الاقمار الصناعية الاسرائيلية؟

العرب يملكون المال-الخبرة لكن لايملكون قرارهم لو امريكا قالت لهم الاقمار الصناعية حرام يقولو اااامين

انا عاوز دليل واااااااااااااااااااااااحد يقول ان الامارات والسعودية عندهم قمر تجسس ..... مش عاوزين نتكلم بالفاضى من غير مصادر وكل واحد يتكلم كلمتين نصدقهم .... اما مصر فواضح للجميع ومش محتاج اتكلم عن القمر التجسسى لان فى موضوع شامل فى المنتدى عنة

معلش القمر ده للمسح والتصوير مش للتجسس يا جماعة ودي تصريحات مسؤول مصري وهو رئيس المركز القومي للاستشعار عن بعد
ثم في حاجة قمر تجسس ايه ده اللي بيدور على ارتفاع 600 كلم
وبرضه يوم لما اسرائيل تقول يا حرب امريكا بكل بساطة هتدمره عادي يعني
بس اللي مطمني شوية
ان المصريين بداو يتعلموا وده كلام الراجل المسؤول
انا مش فاكر معلومات دقيقة صراحة
ولكن والله اعلم ان المصريين دلوقتي اتعلموا ازاي يعملوا قمر وبعدين هيتعلمو ازاي يرسلوه
والراجل كان مركز على امتلاك التكنلوجيا ودي بقة انا متاكد منها
طبعا الدليل مش موجود ولكن ناس كتير اكيد شافوه في التلفزيون وهو بيصرح بالكلام ده في برنامج 90 دقيقة

انا عاوز دليل واااااااااااااااااااااااحد يقول ان الامارات والسعودية عندهم قمر تجسس ..... مش عاوزين نتكلم بالفاضى من غير مصادر وكل واحد يتكلم كلمتين نصدقهم .... اما مصر فواضح للجميع ومش محتاج اتكلم عن القمر التجسسى لان فى موضوع شامل فى المنتدى عنة

بزماننا هذا اخي فيلد مارشال اصبح من الصعب التكهن بشيء ومعرفة حقيقته

فهذه الامور عسكرية وسرية ولا نستطيع الجزم بها

اما قمر مصر فهو معروف للعالم اجمع انه قمر تجسسي

الاخ ما يتكلم في منهو الي يمتلك قمر صناعي دارين ان مصر تملك قمر صناعي بس مو زي قدرت القمر الصناعي الصهيوني وبعدين الموضوع هو ما هو الرد العربي من الاقمار الصناعيه الصهيونيه مو منهو احسن واحد وشكر مع تحياتي . * .

انا سمعت ان هناك تشويش لما فوق الافق .ممكن احد من الاعضاء الكرام يوضح ماهية هذا التكنولجي.

الاخ ما يتكلم في منهو الي يمتلك قمر صناعي دارين ان مصر تملك قمر صناعي بس مو زي قدرت القمر الصناعي الصهيوني وبعدين الموضوع هو ما هو الرد العربي من الاقمار الصناعيه الصهيونيه مو منهو احسن واحد وشكر مع تحياتي . * .

شكرا لك اخي على التفاعل مع الموضوع

على الدول العربية فعل شيئين :
1- التعاون مع روسيا في مجال بناء الاقمار الصناعية العسكرية واطلاقها الى الفضاء لاحداث توازن مع اسرائيل في هذا المجال.
2-التعاون مع الصين في مجال الصواريخ المضادة للأقمار الاصطناعية لأن الصين رائدة في هذ المجال ولكي نجعل اسرائيل تعلم بأن مصالحها ليست في امان حتى في الفضاء.

الرد العربي بيكون انبطااااااااااااااااح

التعديل الأخير:
متهيألى مصر هى الدولة العربية الوحيدة اللى عندها قمر تجسس ذو قدرة عالية وفية تكنولوجيا التحليل الطيفى اللى بتنفرد بيها مصر عن الهند واسرائيل

انت حاسب مصر ايه حتى ولو امتلكت افضل التكنلوجيا لن تستطيع فعل شيء والدليل هو مايجري في غزة والاختراقات والاستفزازات الاسرائيلية والقصف داخل الحدود المصرية اقمار اوهام لاتفيد في شيء وربما تفيد في رصد تحركات حماس لله اعلم؟

التعديل الأخير:
انت حاسب مصر ايه حتى ولو امتلكت افضل التكنلوجيا لن تستطيع فعل شيء والدليل هو مايجري في غزة والاختراقات والاستفزازات الاسرائيلية والقصف داخل الحدود المصرية اقمار اوهام لاتفيد في شيء وربما تفيد في رصد تحركات حماس اللله اعلم؟

اخي العزيز ميج 21
نصيحه من اخ لاخوه ان شاء الله
انتبه لكتابة لفظ الجلاله حتى ولو بالخطأ
نصيحه اقبلها او اتركها

انت حاسب مصر ايه حتى ولو امتلكت افضل التكنلوجيا لن تستطيع فعل شيء والدليل هو مايجري في غزة والاختراقات والاستفزازات الاسرائيلية والقصف داخل الحدود المصرية اقمار اوهام لاتفيد في شيء وربما تفيد في رصد تحركات حماس لله اعلم؟

اذا لم تكن تعلم ما هي مصر فمن الافضل ان تصمت , و ليس ك شان بما يكتب عنها من بعيد او من قريب و هذا تحذير .

رد: ماهو الرد العربي لمواجهة الاقمار الصناعية الاسرائيلية؟

الموضوع متعوب علي وشكرا اخ شهم
بس في نقطة نسيناها تصوروا نحن اطلقنا قمر تجسس رح تضحك الناس علينا يا اخوتي العالم اصبحت اقمار التجسس قديمة عنده لانه نحن اذا نريدها رح نقوم ببناء واحد ياخذ صور الان في العالم صور كل ثلث ثانية يعطي صورة يعني فيديو يعني تقدر تلحق سيارات وتشوف من يدخل ويخرج من اماكن معينة
ثاني شي نحن اذا سوينا تجسس هل نعلم انه هم وصولوا لاقمار قيادة عسكرية يعني يقودوا الصواريخ بالاقمار الصناعية يعني هم صابقينا صبقونا كثير
والي يتامل تعاون عربي يا اخي هم بجيبوا الاحتلال ليحتلوا بعض تتامل يتعاونوا مع بعض

رد: ماهو الرد العربي لمواجهة الاقمار الصناعية الاسرائيلية؟

ردة فعل العرب هي سيتبسمون و يقولون cheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeese
احنا بنتصور

عودة
أعلى