وصول وفد أمريكى لبحث دعم التعاون العسكرى مع مصر

حبيبي يا جاك بك شايفك متحمس و دي مش حاجه سلبيه و لديك طموحات او امنيات بالنسبه للوضع الحالي مع اسرائيل
كل ده مش وحش انما لا تجعل طموحك يدفعك في طريق انك ممكن تاخد حطوه سلبيه و تعتبرها مكسب
شوف يا كبير من غير ما نكرر الكلام عن المراقبين في سيناء لان كان في موضوع شامل عنهم

حقيقة القوات الدولية في سيناء
الفكره انت خسران ايه من وجودهم؟ تقريبا ولا حاجه. طب المكسب ايه؟ اقولك علي حاجه بسيطه كلنا بنقول ان اتفاقيه السلام خصوصا الجزء المتعلق باعداد و توزيع القوات في سيناء متوقف تماما من 2011 لدرجه ان الاف 16 المصريه وصلت لفوق غزه
طيب ازاي انت قادر تكسر القيود دي كلها؟ الاجابه ان الناس اللي في سيناء دول هما الوسيط بينا و بين اسرائيل
الناس دي مابلغتش اي نقطه سلبيه عننا من 2011 و لا اعتبرت الاعداد في سيناء خرق للاتفاقيه بالعكس طالبت بمزيد من المعايير الامنيه لانهم حسوا انهم نفسهم في خطر بسبب الارهاب
يبقي انا من مصلحتي اني اخلي الناس دي في سيناء يتخضوا شويه فيبقوا وسيط بينا و بين اسرائيل في ادخال اعداد اكتر و اكتر
يا راجل حتي لو انا مش مستفيد منهم خالص طب انا ايه الضرر اللي واقع عليا نتيجه وجودهم؟

حبيبى يا كبير والله .. عمتاََ وجه نظرك جيده فهم ممكن لو مشوا إسرائيل حتعملها مندبة كل شوية .. كل ما الجيش يعمل حاجة فى سيناء يفضحونا ..

لكن أنا بتكلم على موضوع السيدة الوطنية أينعم هما لا بيهشوا ولا بينشوا .. لكن إنته عارف الموضوع شخصى يعنى مش عايزين حد على أرضنا غريب .

زانا قريت موضوعك عن القوات متعددة الجنسيات فى سيناء وموضوع ممتاز بين كل حاجة ومنع القيل والقال ..

مع كرهي للامريكان
الا اني اتمنا ان ترفع مصر سقف مطالبها وتطلب f35
سيرفضون ويقولو تكفي ال f15:D

يا جماعة عندى سؤال مهم بخصوص بند المعونة العسكرية فى الإتفاقية ..
هل المعونة ( بما إنها معونة ) بناخد بقيمتها أى سلاح تديهولنا أمريكا على كيفهم ( حتى لو مش محتاجينه ) ؟
و لا المعونة ( بما إنها تمن بتدفعه أمريكا من أجل السلام ) بناخد بقيمتها السلاح اللى إحنا محتاجينه مع الأخذ فى الإعتبار موافقة الكونجرس ؟
بمعنى آخر .. ممكن أطلب مثلآ بقيمة المعونة إمباسادور أو قمر صناعى بدل الفالكون المنقوصة ؟
على حسب علمي لا يوجد بند صريح يشمل المعونه
هو وعد من الادارات الامريكيه باحداث حاله من التوازن لا تسمح لطرف بانزال هزيمه ساحقه بالاخر
والله اعلم

حبيبى يا كبير والله .. عمتاََ وجه نظرك جيده فهم ممكن لو مشوا إسرائيل حتعملها مندبة كل شوية .. كل ما الجيش يعمل حاجة فى سيناء يفضحونا ..

لكن أنا بتكلم على موضوع السيدة الوطنية أينعم هما لا بيهشوا ولا بينشوا .. لكن إنته عارف الموضوع شخصى يعنى مش عايزين حد على أرضنا غريب .

زانا قريت موضوعك عن القوات متعددة الجنسيات فى سيناء وموضوع ممتاز بين كل حاجة ومنع القيل والقال ..

حبيبي انت اللي كبير
بالظبط خليهم buffer كده بينا و بين اسرائيل بدل ما اسرائيل تصوت كل شويه او حتي يساء تفسير اسباب رحيلهم ده ان رحلوا
يا كبير سيناء سياده مصريه مليون الميه من اولها لاخرها و لو الموضوع خوف علي السياده يبقي مادخلش اجانب في سيناء اساسا اللي بيدخلها اكبر عدد من الاجانب من اللي بيدخلوا مصر
وجود مراقبين ده مش ضعف و لا انقاص من السياده بالعكس ده انا اللي طالبهم و انا واثق في نفسي و في سيادتي و في جيشي
بعدين الناس بيعملولنا حفلات افطار رمضان و بيشتروا ودنا نقوم نمشيهم بعد ما اكلنا؟

معسكر قوات حفظ السلام بشرم الشيخ يقيم حفلًا للإفطار السنوي

الأربعاء 24/يونيو/2015 - 11:15 م
، بمحافظة جنوب ، اليوم الأربعاء، حفل الإفطار السنوي الذي تقيمه القوات متعددة الجنسيات سنويا، بحضور اللواء أسامة عبد العزيز رئيس جهاز الاتصال بالمنظمات الدولية، جنوب اللواء خالد فودة.

وشهد الحفل فقرات تراثية قدمها بعض الجنود الأجانب، كما أشاد قائد القوات اللواء دينس طومسون، بالدعم الذي تقدمه المحافظة للقوات للقيام بدورها في المناطق الحدودية بالمحافظة.

كما أشاد ، بالدور الحيوي الذي تقوم به قوات حفظ السلام في الأمن وحفظ السلام.

وفي نهاية الحفل تبادل الحضور الهدايا التذكارية.

حبيبي انت اللي كبير
بالظبط خليهم buffer كده بينا و بين اسرائيل بدل ما اسرائيل تصوت كل شويه او حتي يساء تفسير اسباب رحيلهم ده ان رحلوا
يا كبير سيناء سياده مصريه مليون الميه من اولها لاخرها و لو الموضوع خوف علي السياده يبقي مادخلش اجانب في سيناء اساسا اللي بيدخلها اكبر عدد من الاجانب من اللي بيدخلوا مصر
وجود مراقبين ده مش ضعف و لا انقاص من السياده بالعكس ده انا اللي طالبهم و انا واثق في نفسي و في سيادتي و في جيشي
بعدين الناس بيعملولنا حفلات افطار رمضان و بيشتروا ودنا نقوم نمشيهم بعد ما اكلنا؟

معسكر قوات حفظ السلام بشرم الشيخ يقيم حفلًا للإفطار السنوي

الأربعاء 24/يونيو/2015 - 11:15 م
، بمحافظة جنوب ، اليوم الأربعاء، حفل الإفطار السنوي الذي تقيمه القوات متعددة الجنسيات سنويا، بحضور اللواء أسامة عبد العزيز رئيس جهاز الاتصال بالمنظمات الدولية، جنوب اللواء خالد فودة.

وشهد الحفل فقرات تراثية قدمها بعض الجنود الأجانب، كما أشاد قائد القوات اللواء دينس طومسون، بالدعم الذي تقدمه المحافظة للقوات للقيام بدورها في المناطق الحدودية بالمحافظة.

كما أشاد ، بالدور الحيوي الذي تقوم به قوات حفظ السلام في الأمن وحفظ السلام.

وفي نهاية الحفل تبادل الحضور الهدايا التذكارية.

بصراحة أنا عشت جنبهم فترة فى خليج نعمة كنت ملاصق ليهم تماماََ وكانوا عايشين عيشة ترف بصراحة أكل وشرب ولبس حتى أبراج المراقبة مكيفة وكان عندهم طائرتين هيل كانوا بيطلعوا فى الليل يمشطوا المنطقة حوالين المعسكر خصوصاََ إن المعسكر على البحر وفوق هضبة عالية وجنبة نقطة لحرس الحدود ..

مع كرهي للامريكان
الا اني اتمنا ان ترفع مصر سقف مطالبها وتطلب f35
سيرفضون ويقولو تكفي ال f15:D
ولا اى حاجة , هما يطورو الموجود عندنا و يورونا جمال خطوتهم , باختصار وجود اى معدة امريكية او المانية او انجليزية فى الجيش خصوصا لو كانت باعداد كبيرة بيمثل ورقة ضغط على مصر فيما بعد
الحقيقة احنا بين نارين فيما يخص معاهدة السلام لو جددناها هيبقا فيه معونة عسكرية فى المقابل زادت أو قلت مش موضوعنا لكنها بالتدريج هتؤدى زيادة نفوذ أمريكا داخل مصر و هيزلو ميت..ن ابونا بيها و لو مجددنهاش فا هيبقا وضعنا سئ قصاد العالم ان احنا لسنا دعاة سلام و لو جددناها مع الغاء المعونة ف احنا بنخسر دعم عسكري مجانى من دولة متفوقة عسكريا
يا ترى ايه الحل ؟
ربنا يكون فى عون السيسى والله

ولا اى حاجة , هما يطورو الموجود عندنا و يورونا جمال خطوتهم , باختصار وجود اى معدة امريكية او المانية او انجليزية فى الجيش خصوصا لو كانت باعداد كبيرة بيمثل ورقة ضغط على مصر فيما بعد
الحقيقة احنا بين نارين فيما يخص معاهدة السلام لو جددناها هيبقا فيه معونة عسكرية فى المقابل زادت أو قلت مش موضوعنا لكنها بالتدريج هتؤدى زيادة نفوذ أمريكا داخل مصر و هيزلو ميت..ن ابونا بيها و لو مجددنهاش فا هيبقا وضعنا سئ قصاد العالم ان احنا لسنا دعاة سلام و لو جددناها مع الغاء المعونة ف احنا بنخسر دعم عسكري مجانى من دولة متفوقة عسكريا
يا ترى ايه الحل ؟
الذي اختلف هيا العقليه المصريه الشابه سواء السياسيه او العسكريه
وهي الحل ايضا
لاول مره يكون البديل لمصر افضل كثير من المتاح من امريكا
تخصيص نسبة 15% للسلاح الامريكي في الصفقات القدامه وتكون نوعيه وليس كميه مع صيانة واستدامت ماهو موجود

اعتقد انة يجب القضاء على وﻻية سيناء او انصار بيت المقدس فى اسرع وقت ممكن
نعم استفدنا من وجودهم فى الفترة السابقة باعادة تسليح الجيش وبسط السيطرة على سيناء ودخول قوات لم يكن مسموح دخولها
ولكن استمرار وجودهم الى بعد ذلك قد يؤدى الى ما لا يحمد عقباة وقد تستغل ذلك الادارة الامريكية اسواء استغلال
منها طبعا سقوط هيبة الدولة ،،،، 3 سنوات لم تستطع الدولة اﻻقضاء على تنظيم من عدد من الافراد
ثانيا والاهم قد يستغل ذلك التنظيم فى ما لا يحمد عقباة عن طريق شن هجمات ضد اسرائيل من الاراضى المصرية
يؤدى لتدخل اسرائيلى او توتر على الحدود او مطالبات بذيادة اعداد قوات حفظ السلام وزيادة نفوذها

الموضوع أكيد خاص بإتفاقية السلام المزعومة ودخول قوات مصرية بكثافة إلى سيناء والقلق الإسرائيلى وأكيد عشان إستكمال المناورات الأمريكية المصرية

وأنا على يقين إن وزير الدفاع الأمريكيى جاى مصر قريب مع وفد عسكرى كبير لمحاولة تصحيح الأوضاع والعلاقات مع مصر
بالضبط كده الموضوع ان مصر دخلت قوات هجوميه بكثافه و اتفاقيه كامب ديفيد تقريبا تعتبر فى الانعاش ... والتوتر اللى على الحدود سببه ان اسرائيل ضاقت بالقوات المصريه اللى على حدودها .. و السيسي مش هيطلع القوات المصريه من سينا تانى و ليذهب الامريكان و اليهود الى الجحيم ... الزمن ده عايز ايران و كوريا الشماليه مش عايز الدول اللى بتجيب ورا

أنا أقصد إن الإتفاقية كانت من المفروض أن تكون إتفاقية شاملة ما بين مصر وإسرائيل عسكرياََ وإقتصادياََ وسياسياََ وثقافياََ تشمل كل المجالات لكن اليوم ماذا وصلت الإتفاقية .. أنا لا أقول أنها ليست فى مصلحتنا بالعكس هى على الأقل حافظت على القوة العسكرية المصرية وساعدتها فى التقدم برغم من التحفظات العديدة على التوجه المصرى الأمريكى بشكل شبه كامل .. لكن اليوم عسكرياََ مثلاََ فتم ضرب الحائط بالملح العسكرى للإتفاقية لم يعد هناك منطقة أ ولا ب ولا ج ولا حتى منطقة د داخل الحدود الإسرائيلية فإسرائيل نشرت قواتها داخل هذه المنطقة .. سياسياََ فأنت ترى أنه السفير الإسرائيلى منذ 2011 ترك مصر ولم يعد سوى من حوالى شهر نفس الكلام عن السفير المصرى فى تل أبيب .. ثقافياََ لا يوجد علاقات على الإطلاق .. إقتصادياََ فإتفاقية الجاد التى للأسف تم دفعنا فى أيام مبارك للتوقيع عليها ودخلت منتجات إسرائيلية إلى مصر الأن الإتفاقية شبه ميته تماماََ .. هناك حائط صد فى مصر ضد كل ما هو إسرائيلى ..

السادات كان عبقرى زمانه ولم يكن هناك البديل غيرها فأعيدت لنا أرضنا والموقف العربى وقتها كان دافعاََ لعمل الإتفاقية ..
بس خد بالك ... فى الاصل هما عرضوا على عبد الناصر سلام منفرد و استرجاع سيناء و هو رفض ... يعنى السادات اخد اللى هما عرضوه اساسا .... اسرائيل كان هدفها شق الصف العربى بسلام منفرد مع مصر الخطر العسكرى الاكبر عليها .. وحققت هدفها و حيدت مصر تماما و الدليل انها فى غزو لبنان فى 82 .. كانت امنه تماما من جهه مصر
والسادات من الاصل كان يريد ما نفر نحن منه الان ... ان يكون على علاقه مع امريكا مقابل العلاقه مع السوفييت ... و نحن الان نتجه عكس اتجاهه ... لان العلاقه مع امريكا تساوى ضعف مصر سواء اقتصاديا وا تسليحيا امام اسرائيل

يا ترى ايه الحل ؟

المعونة دي تمنها غالي اوي انتا دلوقت مش محتاجها
وخلى بالك المعونة دي قدامها البلد بحالها ومش ببالغ
انتا مش محتاج حد خالص غير ربنا سبحانه وتعالي
امريكا اتحرقت بالنسبة لنا
السيسى هينيمهم شويا بس
والحوار هيبان بعد فترة قليلة
لو رضي بالمعونة هيجدد المعاهدة
وطبعا هو مش راضي عشان كدا هيحط تعديل الاتفاقية الاول ثم اشوف حوار المعونة
طبعا هما مش هيوافقوا على التعديل
ودا هيبان فى الحشد اليهودى على حدودنا الايام الجاية
يبقي لغينا المعاهدة ومعاها المعونة وكل امتيازات امريكا واليهود معاها
لكن هنعمل ايه فى كميات السلاح الامركى المهولة الى عندنا دي ( الله يقهرك يامبارك )
عايزين قطع غيار وصيانة
بصراحة انا بتمنى يخلصونا من المعاهدة وقتها عدى الحمد لله
لو اتجددت ودا الى انا خايف منه يبقي الكل يعرف اننا لسا ممسوكين ولينا نقاط ضعف من طرف الجانب الامريكي
ممكن اوى يكون الجيش مصنع قطع الغيار الى بنحتاجها ويفاجئنا انه نطر امريكا
اتمنى السيسى يفرح البلد بعدةة اشياء ( معاش للعاطلين زي الدول المحترمة ( عشان الكل يهدي كدا ( وتنيم الداخل ) > الغاء معاهدة السلام > ضرب سد النهضة > إعلان نووي فى ( وقت مُعين ) > كل دا عايز شخص عنده شخصية وقرارات زي السيسى
والله العظيم ما هتاخد جديد من الامريكان
امريكا جت لحد عندك تساومك
وصدقونى موقفنا ضعيف جدا
الامريكان من اقذر الادارات

كلام سليم لكن اسرائيل عمرها ما حتهجم كله كلام سياسي استفزازي
اسرائيل لو حتشتغل عليك حيكون بعمليات اختراق استفزازية او ضربة خاطفة لمجاميع ارهاب لكن دا ايضا صعب و شبه مستحيل لان تبعات الخطوة دي مصريا حتدخل الطرفين في دائرة مظلمة لفترة طويلة
و مظنش مع انخفاض اسعار النفط و عودة ايران بصحة و عافية حيكون في حد مستعد للمخاطرة بالشكل دا خصوصا هما
يعني انا اسرائيلي ربنا كرمها عليا ووقعت سوريا و العراق و ليبيا و اليمن و حزب الله حيحصلهم و اتقطع عن ايران و توقف لايران البرنامج النووي لكن عائدة بقوة تقليديا و الاردن مشغول بالارهاب حواليه و مصر و حماس كارهين بعض ، فاخيرا حنام مرتاح ، اقوم اصحي المصريين في جبتهم ليه يعني !!!! الهدوء حلو
ماهو برضو لازم نرجع لان اسرائيل دوله ليها اهداف توسعيه .. وانها عايزه سيناء او عايزه جزء من سيناء لترهات فكريه فى العقيده الصهيونيه اساسا ان دوله اسرائيل الكبرى من نهر مصر الى نهر الفرات .... وحتى لو افترضنا ان نهر مصر زى ما هما بيقولوا مكانه كان فى العريش زمان يعنى مش النيل .. فبرده ده معناه انهم عايزين ياخدو من سيناء مناطق لحد العريش ..... و حاولوا انهم يشتروا من الاخوان المنطقه دى بحجه انهم يدوها للفسلطينيين ... عشان لما مصر تبيعها يبقا اسرائيل لما تاخدها من الفلسطينيين بالاحتلال مصر تبقا خارج الموضوع ... حاولوا انهم يشتروها مصر رفضت و خلعت النظام اللى كان هيبيعها ... حاولوا يعملوا حرب اهليه مقدروش ... حاولوا يضفطوا اقتصاديا الخليج وقف مع مصر ... حاولوا يمنعوا الاسلحه لقوا مصر بتتسلح اكتر من الاول و بقت اخطر من الاول .. وبدات الاسلحه تبقا تهديد حقيقى لاسرائيل ... مصر كانت بتشترى فرقطاتا مستعمله دلوقتى بتشترى فريم و فى كلام على هورايزون و ميج 35 و مرافال و ميسترال .. الخ .... فى النهايه الحل الوحيد فى مصر هو انها تضرب فى حرب مباشره زى 67 .. لانها لو اتسابت للحد 2020 الجيش المصرى هيبقا خطر لا يمكن تداركه على اسرائيل ... و السيناريو الوحيد عشان الحرب دى تتعمل هو ان داعش يسكن سيناء و يهدد امن اسرائيل فتكون دى حجه لتدخل اسرائيلي فى سيناء و لما مصر ترد على اسرائيل تبدا الحرب ساعتها ... هما عايزين يحتلوا جزء معين و مجلس الامن يطلب وقف اطلاق نار ... الموضوع كبير و هما مش هيسيبونا فى حالنا ..

المعونة دي تمنها غالي اوي انتا دلوقت مش محتاجها
وخلى بالك المعونة دي قدامها البلد بحالها ومش ببالغ
انتا مش محتاج حد خالص غير ربنا سبحانه وتعالي
امريكا اتحرقت بالنسبة لنا
السيسى هينيمهم شويا بس
والحوار هيبان بعد فترة قليلة
لو رضي بالمعونة هيجدد المعاهدة
وطبعا هو مش راضي عشان كدا هيحط تعديل الاتفاقية الاول ثم اشوف حوار المعونة
طبعا هما مش هيوافقوا على التعديل
ودا هيبان فى الحشد اليهودى على حدودنا الايام الجاية
يبقي لغينا المعاهدة ومعاها المعونة وكل امتيازات امريكا واليهود معاها
لكن هنعمل ايه فى كميات السلاح الامركى المهولة الى عندنا دي ( الله يقهرك يامبارك )
عايزين قطع غيار وصيانة
بصراحة انا بتمنى يخلصونا من المعاهدة وقتها عدى الحمد لله
لو اتجددت ودا الى انا خايف منه يبقي الكل يعرف اننا لسا ممسوكين ولينا نقاط ضعف من طرف الجانب الامريكي
ممكن اوى يكون الجيش مصنع قطع الغيار الى بنحتاجها ويفاجئنا انه نطر امريكا
اتمنى السيسى يفرح البلد بعدةة اشياء ( معاش للعاطلين زي الدول المحترمة ( عشان الكل يهدي كدا ( وتنيم الداخل ) > الغاء معاهدة السلام > ضرب سد النهضة > إعلان نووي فى ( وقت مُعين ) > كل دا عايز شخص عنده شخصية وقرارات زي السيسى
والله العظيم ما هتاخد جديد من الامريكان
امريكا جت لحد عندك تساومك
وصدقونى موقفنا ضعيف جدا
الامريكان من اقذر الادارات
متفق معاك جدا و دلوقتى فعلا فيه اخبار ابتدت تنتشر عن معاش للعاطلين , معاهد السلام مينفعش تلغيها لكن انت تجددها بشروطك , سد النهضة انا لا أؤيد الحل العسكرى بقدر ما أؤيد الحل السياسي او تلعب معاهم من تحت لتحت و مخابرتنا فى الحوار ده مدرسة
اما النووى ف برضه مينفعش لأن احنا أضحك علينا و وقعنا على اتفاقيات و معاهدات منع انتشار السلاح النووى غير ان مصر بتقود مبادرة "شرق أوسط خالى من السلاح النووى" و السيسى بيضغط على اسرائيل فى الاتجاه للكشف عن مخزونها من السلاح النووى و التخلص منه

إذا كان فى أمريكا محطات البنزين علقت لوحة إلكترونية لعرض أسعار البنزين يومياََ وكل يوم سعره فى النازل ..
لا ياجاك, جميع محطات البنزين معلقة لوحات الكترونية او لوحات عادية لعرض اسعار البيع من عقود طويلة و حتى عندما كان اسعار البترول فوق ال 100 دولار للبرميل, و الاسعار بتتغير يوميا فعلا و لكن ليست موحدة بمعنى كل محطة بتبيع بسعر مختلف فى نفس اليوم و ممكن تغير السعر فى نفس اليوم اكتر من مرة حسب رغبة اصحبها وليس للبنزين او السولار تسعيرة محددة .

WE MISS YOU MR ALI SO MUCH

حبيبى يجاك ...اوووول انجلش ...اوووول ذا طايم

قفشتك يا محمد بيه: مقتبس مشاركه علي و بتمسي علي عادل :D
و علي بيرد المسي و شاكيرا شاكيرا :ها:
تيجي ازاي دي يا فنان ؟ :يو:

الموضوع أكيد خاص بإتفاقية السلام المزعومة ودخول قوات مصرية بكثافة إلى سيناء والقلق الإسرائيلى وأكيد عشان إستكمال المناورات الأمريكية المصرية

وأنا على يقين إن وزير الدفاع الأمريكيى جاى مصر قريب مع وفد عسكرى كبير لمحاولة تصحيح الأوضاع والعلاقات مع مصر

غالبا معظم الكلام هايكون عن تجديد الاتفاقيه و سماع مطالب مصر بعد سماع مطالب اسرائيل
و باقي الكلام هايكون عن العلاقات المصريه الامريكيه
مننساش ان مدير المخابرات دوره سياسي اكثر منه عسكري

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
موضوع إنخفاض سعر النفط ده ومع دخول الإنتاج الإيرانى كمان من النفط أكتر المتفائلين بيقولو إن سعر البرميل حيوصل إلى 10 أو 15 دولار يعنى كارثة على الدنيا كلها .. حسائر العالم من الأزمة دى من أو سنة 2016 بتعادل تريليون دولار يومياََ .. سنه سعيدة علينا .. أنا خايف إن الموضوع ده وإلى أكيد حيأثر علينا وعلى مشروعتنا القومية وأقلة شركان إستخراج النفط إلى شعالة عندك .. ربنا يستر .. يعنى ممكن نلاقى المصريين إلى شغالين بره نلاقيهم جايين مصر بعد تسريحهم .. وسياحة وغيره وإستثمارات خارجية ..

و السحر انقلب علي الساحر بعد ما حضر العفريت معرفش يصرفه و العفريت بقا مارد
و ادينا بنتسلي ;)

قفشتك يا محمد بيه: مقتبس مشاركه علي و بتمسي علي عادل :D
و علي بيرد المسي و شاكيرا شاكيرا :ها:
تيجي ازاي دي يا فنان ؟ :يو:

غالبا معظم الكلام هايكون عن تجديد الاتفاقيه و سماع مطالب مصر بعد سماع مطالب اسرائيل
و باقي الكلام هايكون عن العلاقات المصريه الامريكيه
مننساش ان مدير المخابرات دوره سياسي اكثر منه عسكري

تصدق بالله يسام ...خدت بالى بس قلت انا وعم عادل الدكتره واحد :ء:

عودة
أعلى