وصول وفد أمريكى لبحث دعم التعاون العسكرى مع مصر

التفاعل
2,734 0 0
وصل إلى القاهرة اليوم الإثنين " هارليس هوبر " مدير مكتب التعاون العسكرى الأمريكى قادما على رأس وفد عسكرى من تل أبيب فى زيارة لمصر تستغرق عدة أيام يبحث خلالها دعم علاقات التعاون العسكرى بين مصر والولايات المتحدة.

وصرحت مصادر مطلعة بأن الوفد الأمريكى يلتقي خلال زيارته مع كبار المسئولين بوزارة الدفاع المصرية، لبحث سبل دعم علاقات التعاون بين مصر والولايات المتحدة خاصة فى مجالى التدريب المشترك والتسليح.

تفتكرو الامريكان عرضين اي علينا طلاما جم بتوع التعاون يبقا في عرض وفيه قبول مبدائي

مدير المخابرات فى مصر لمدة يومين و كمان مدير مكتب التعاون العسكرى و جاى من إسرائيل علينا ..
أظن الموضوع هيكون له علاقة بتجديد إتفاقية كامب ديفيد مع عرض تسليحى ( تحفيزى ) لمصر ..
ربنا يستر ..

اييييييييييه ما دايم الا وجه الله
وحدووووووووووووووووووووووووووه
وحشتونا يبشريه

الموضوع أكيد خاص بإتفاقية السلام المزعومة ودخول قوات مصرية بكثافة إلى سيناء والقلق الإسرائيلى وأكيد عشان إستكمال المناورات الأمريكية المصرية

وأنا على يقين إن وزير الدفاع الأمريكيى جاى مصر قريب مع وفد عسكرى كبير لمحاولة تصحيح الأوضاع والعلاقات مع مصر

رفع قيمة المعونة اسوة باسرائيل
تعديل الاتفاقية بالكامل
عرض تكنولوجيا متطورة غير منقوصة بكل اوجهها (مع نقل التقنية) لتطوير الموجود و استلام الجديد و التعهد بذلك اسوة بالآخرين في العالم سواء فعليا على الارض من خطوات او كتابيا
غير كده لمو حاجتكم و امشو

تعديل الاتفاقية بالكامل
عرض تكنولوجيا متطورة غير منقوصة بكل اوجهها لتطوير الموجود و استلام الجديد و التعهد بذلك اسوة بالآخرين في العالم سواء فعليا على الارض من خطوات او كتابيا

كلام سليم يبيتو ...وبالمره نعرض عليهم يخشوا معانا حرب ضد اسرائيل ؛ث:؛ث:
حبيبى يبيتو والنعمه ....بس الكلام واسع شويه

تعديل الاتفاقية بالكامل
عرض تكنولوجيا متطورة غير منقوصة بكل اوجهها لتطوير الموجود و استلام الجديد و التعهد بذلك اسوة بالآخرين في العالم سواء فعليا على الارض من خطوات او كتابيا

والله أنا متفاءل بصراحة لأن الفكر المصرى إختلف إنته لأول مرة يكون عندك البديل وأكثر من بديل وده بيعزز موقفك فى المفاوضات مع الجانب الأمريكى كمان موضوع المعونة مصر شبه أعلنتها إنه فلوس المعونة لإطالة عمر الأسلحة الأمريكية وصيانتها وتوفير الدعم لها وخلاص ,,

أتوقع لو حنتعاقد على أسلحة جديدة حيكون فى 2018 وعليكم بخير ..

وبعدين مش عارف ليه إحنا زانقيين نفسنا فى خيارات ضيقة ما فيش غيرها صواريخ الإمرام وتطوير وزيادة الإبرامز مع إن فيه حاجات كتير عندهم للأسف مش عند غيرهم من الدول ..​

الموضوع أكيد خاص بإتفاقية السلام المزعومة ودخول قوات مصرية بكثافة إلى سيناء والقلق الإسرائيلى وأكيد عشان إستكمال المناورات الأمريكية المصرية
يعني الاتفاقية دي في مصلحتنا ولا في مصلحة اسرائيل ؟
ولو هي مزعومة زي ما حضرتك تفضلت ليه السادات عملها ؟

كلام سليم يبيتو ...وبالمره نعرض عليهم يخشوا معانا حرب ضد اسرائيل ؛ث:؛ث:
حبيبى يبيتو والنعمه ....بس الكلام واسع شويه

خالص بالعكس
احنا بدانا الاتفاقية ثلاث اطراف مستفيدة .. حتى الآن اثنين فقط استفادو بها استفادة قصوى و الثالث نحن نص نص
ليه انظر اليهم و انا already مكفي نفسي فرنسيا و روسيا و بحجات هو عمره ما كان حيدهالي
ليه انظر ليه و هو بيدي اسرائيل بنص التمن و يغلي عليا و الحمد الله لقيت نفس المعاملة روسيا فرنسيا مثل معاملته لاسرائيل
ليه انظر اليه كشراء فقط و اسرائيل نص اسلحتها شراء و تطوير و ا قتباس تقني من رايثون و لوكهيد و روكويل منا مش حشتري فقط و اللي جنبي مستفيد بالعلم و الشراء و عمال يصنع و يكسب
ليه انظر اليه و هو رافع القيمة لاسرائيل ل 4 و 5 مليار و عايز يخفضها عليا
ليه انظر اليه و هو قواته لازم تمر من عندي في اي اتجاه على الكوكب بامتيازات و مقدرنيش و قدر اللي مش مستفيد منه اسرائيل ( دي لوحدها عنصر دفع مالي لا يستهان بيه ) لشراء امتيازات
و كتير غيره
لا مش موسعها انا حقي كده معلش انا ماضي اتفاقية و مظبطه تعبويا و تخطيطا و استراتيجيا المفروض اتحط في خانة تركيا و كوريا الجنوبية و اليابان في التقدير للتعاون العسكري في حين دول اخرى لم تمضي او توقع شئ و بتحصل على نسخ خاصة من السلاح لا و بل بيمنع عني سلاع عادي اعتيادي لا يؤثر : بلاك هوك ، تاو 2 بي ، جافلين ، لونج بو ، عددية الكميات
انا عارف قيمتي هو عايزها لازم يدفعلها بالشكل المناسب و انا كده كده من غيره قريبا حكون مش محتاجه نهائي

التعديل الأخير:
خالص بالعكس
احنا بدانا التفاقية ثلاث اطراف مستفيدة .. حتى الآن اثنين فقط استفادو بها استفادة قصوى و اثالث نحن نص نص
ليه انظر اليهم و انا already مكفي نفسي فرنسيا و روسيا و بحجات هو عمره ما كان حيدهالي
ليه انظر ليه و هو بيدي اسرائيل بنص التمن و هو بيغلي عليا و الحمد الله لقيت نفس المعاملة روسيا فرنسيا مثل معاملته لاسرائيل
ليه انظر اليه كشراء فقط و اسرائيل نص اسلحتها شراء و تطوير و ا قتباس تقني من رايثون و لوكهيد و روكويل منا حشتري فقط و اللي جنبي مستفيد بالعبم و الشراء
ليه انظر اليه و هو رافع القيمة لاسرائيل ل 4 و 5 مليار و عايز يخفضها عليا
ليه انظر اليه و هو قواته لازم تمر من عندي في اي اتجاه على الكوكب بامتيازات و مقدرنيش و قدر اللي مش مستفيد منه ( دي لوحدها عنصر دفع مالي لا يستهان بيه ) لشراء امتيازات
و كتير غيره
لا مش موسعها انا حقي كده معلش انا ماضي اتفاقية و مظبطه تعبويا و تخطيطا و استراتيجيا في حين دول اخرى لم تمضي او توقع شئ و بتحصل على نسخ خاصة من السلاح لا و بل بيمنع عني سلاع عادي اعتيادي لا بؤثر : بلاك هوك تاو 2 بي جافلين

كلام ممتاز وده حق فعلا بما انى طرف تانى فى الاتفاقيه .....
بس انا بتكلم عن اللى حاصل
رايى نزود قوات اكتر واكتر فى الشريط الحدودى ونخل باعداد المنطقه ج اكثر واكثر ونقول لامريكا قرفتونا بئا يولاد الهرمه وعاملونا زيهم ....ياما الاتفاقيه من جانبى بللللللللللللللللح

يعني الاتفاقية دي في مصلحتنا ولا في مصلحة اسرائيل ؟
ولو هي مزعومة زي ما حضرتك تفضلت ليه السادات عملها ؟

أنا أقصد إن الإتفاقية كانت من المفروض أن تكون إتفاقية شاملة ما بين مصر وإسرائيل عسكرياََ وإقتصادياََ وسياسياََ وثقافياََ تشمل كل المجالات لكن اليوم ماذا وصلت الإتفاقية .. أنا لا أقول أنها ليست فى مصلحتنا بالعكس هى على الأقل حافظت على القوة العسكرية المصرية وساعدتها فى التقدم برغم من التحفظات العديدة على التوجه المصرى الأمريكى بشكل شبه كامل .. لكن اليوم عسكرياََ مثلاََ فتم ضرب الحائط بالملح العسكرى للإتفاقية لم يعد هناك منطقة أ ولا ب ولا ج ولا حتى منطقة د داخل الحدود الإسرائيلية فإسرائيل نشرت قواتها داخل هذه المنطقة .. سياسياََ فأنت ترى أنه السفير الإسرائيلى منذ 2011 ترك مصر ولم يعد سوى من حوالى شهر نفس الكلام عن السفير المصرى فى تل أبيب .. ثقافياََ لا يوجد علاقات على الإطلاق .. إقتصادياََ فإتفاقية الجاد التى للأسف تم دفعنا فى أيام مبارك للتوقيع عليها ودخلت منتجات إسرائيلية إلى مصر الأن الإتفاقية شبه ميته تماماََ .. هناك حائط صد فى مصر ضد كل ما هو إسرائيلى ..

السادات كان عبقرى زمانه ولم يكن هناك البديل غيرها فأعيدت لنا أرضنا والموقف العربى وقتها كان دافعاََ لعمل الإتفاقية ..

كلام ممتاز وده حق فعلا بما انى طرف تانى فى الاتفاقيه .....
بس انا بتكلم عن اللى حاصل
رايى نزود قوات اكتر واكتر فى الشريط الحدودى ونخل باعداد المنطقه ج اكثر واكثر ونقول لامريكا قرفتونا بئا يولاد الهرمه وعاملونا زيهم ....ياما الاتفاقيه من جانبى بللللللللللللللللح
هي كده كده بلح
هما فقط مش عايزين شكل البلح يبقى اسوء من كده او لنقول نحط البلح في شكل مقبول نسبيا
الارهاب صداع لاسرائيل قبل ما يكون صداع لينا
عشان كده بقول تعديل الاتفاقية امر مهم

صراحة عايزين القوات امتعددة الجنسيات الموجودة فى خليج نعمة .. تتوكل على الله ويرجعوا من حيث أتوا .. لأنه أصبح غير مقبول حالياََ وجودها على أرض مصر رغم أنهم موجوديم بصفة مراقب فقط .. لكن بصراحة مسعيب وجودهم على أرضنا ..

عودة
أعلى