وصول وفد أمريكى لبحث دعم التعاون العسكرى مع مصر

أنا أقصد إن الإتفاقية كانت من المفروض أن تكون إتفاقية شاملة ما بين مصر وإسرائيل عسكرياََ وإقتصادياََ وسياسياََ وثقافياََ تشمل كل المجالات لكن اليوم ماذا وصلت الإتفاقية .. أنا لا أقول أنها ليست فى مصلحتنا بالعكس هى على الأقل حافظت على القوة العسكرية المصرية وساعدتها فى التقدم برغم من التحفظات العديدة على التوجه المصرى الأمريكى بشكل شبه كامل .. لكن اليوم عسكرياََ مثلاََ فتم ضرب الحائط بالملح العسكرى للإتفاقية لم يعد هناك منطقة أ ولا ب ولا ج ولا حتى منطقة د داخل الحدود الإسرائيلية فإسرائيل نشرت قواتها داخل هذه المنطقة .. سياسياََ فأنت ترى أنه السفير الإسرائيلى منذ 2011 ترك مصر ولم يعد سوى من حوالى شهر نفس الكلام عن السفير المصرى فى تل أبيب .. ثقافياََ لا يوجد علاقات على الإطلاق .. إقتصادياََ فإتفاقية الجاد التى للأسف تم دفعنا فى أيام مبارك للتوقيع عليها ودخلت منتجات إسرائيلية إلى مصر الأن الإتفاقية شبه ميته تماماََ .. هناك حائط صد فى مصر ضد كل ما هو إسرائيلى ..

السادات كان عبقرى زمانه ولم يكن هناك البديل غيرها فأعيدت لنا أرضنا والموقف العربى وقتها كان دافعاََ لعمل الإتفاقية ..
اشكرك :)

ده سبب كافيه نحشر قوات زياده وزياده ...عشان ما نديش اصلا حجه لاسرائيل تهجم قبل ما اصلا ما نفكر نحارب الارهاب
كلام سليم لكن اسرائيل عمرها ما حتهجم كله كلام سياسي استفزازي
اسرائيل لو حتشتغل عليك حيكون بعمليات اختراق استفزازية او ضربة خاطفة لمجاميع ارهاب لكن دا ايضا صعب و شبه مستحيل لان تبعات الخطوة دي مصريا حتدخل الطرفين في دائرة مظلمة لفترة طويلة
و مظنش مع انخفاض اسعار النفط و عودة ايران بصحة و عافية حيكون في حد مستعد للمخاطرة بالشكل دا خصوصا هما
يعني انا اسرائيلي ربنا كرمها عليا ووقعت سوريا و العراق و ليبيا و اليمن و حزب الله حيحصلهم و اتقطع عن ايران و توقف لايران البرنامج النووي لكن عائدة بقوة تقليديا و الاردن مشغول بالارهاب حواليه و مصر و حماس كارهين بعض ، فاخيرا حنام مرتاح ، اقوم اصحي المصريين في جبتهم ليه يعني !!!! الهدوء حلو

يا جماعة عندى سؤال مهم بخصوص بند المعونة العسكرية فى الإتفاقية ..
هل المعونة ( بما إنها معونة ) بناخد بقيمتها أى سلاح تديهولنا أمريكا على كيفهم ( حتى لو مش محتاجينه ) ؟
و لا المعونة ( بما إنها تمن بتدفعه أمريكا من أجل السلام ) بناخد بقيمتها السلاح اللى إحنا محتاجينه مع الأخذ فى الإعتبار موافقة الكونجرس ؟
بمعنى آخر .. ممكن أطلب مثلآ بقيمة المعونة إمباسادور أو قمر صناعى بدل الفالكون المنقوصة ؟

خالص بالعكس
احنا بدانا الاتفاقية ثلاث اطراف مستفيدة .. حتى الآن اثنين فقط استفادو بها استفادة قصوى و الثالث نحن نص نص
ليه انظر اليهم و انا already مكفي نفسي فرنسيا و روسيا و بحجات هو عمره ما كان حيدهالي
ليه انظر ليه و هو بيدي اسرائيل بنص التمن و هو بيغلي عليا و الحمد الله لقيت نفس المعاملة روسيا فرنسيا مثل معاملته لاسرائيل
ليه انظر اليه كشراء فقط و اسرائيل نص اسلحتها شراء و تطوير و ا قتباس تقني من رايثون و لوكهيد و روكويل منا مش حشتري فقط و اللي جنبي مستفيد بالعلم و الشراء و عمال يصنع و يكسب
ليه انظر اليه و هو رافع القيمة لاسرائيل ل 4 و 5 مليار و عايز يخفضها عليا
ليه انظر اليه و هو قواته لازم تمر من عندي في اي اتجاه على الكوكب بامتيازات و مقدرنيش و قدر اللي مش مستفيد منه اسرائيل ( دي لوحدها عنصر دفع مالي لا يستهان بيه ) لشراء امتيازات
و كتير غيره
لا مش موسعها انا حقي كده معلش انا ماضي اتفاقية و مظبطه تعبويا و تخطيطا و استراتيجيا المفروض اتحط في خانة تركيا و كوريا الجنوبية و اليابان في التقدير للتعاون العسكري في حين دول اخرى لم تمضي او توقع شئ و بتحصل على نسخ خاصة من السلاح لا و بل بيمنع عني سلاع عادي اعتيادي لا يؤثر : بلاك هوك ، تاو 2 بي ، جافلين ، لونج بو ، عددية الكميات
انا عارف قيمتي هو عايزها لازم يدفعلها بالشكل المناسب و انا كده كده من غيره قريبا حكون مش محتاجه نهائي

نظريا كلامك صح
واقعيا الست هيلارى هتكمل على نهج اوباما وممكن اسوأ
شخصيا مش متفائل اطلاقا باى تحسن فى العلاقات مع الجانب الامريكى فى المدى القريب/المتوسط
المهم ان انت دلوقتى اتجهت للبديل وبفلوسك جبت افضل من اللى كانوا مانعينه عنه كمان

كلام ممتاز وده حق فعلا بما انى طرف تانى فى الاتفاقيه .....
بس انا بتكلم عن اللى حاصل
رايى نزود قوات اكتر واكتر فى الشريط الحدودى ونخل باعداد المنطقه ج اكثر واكثر ونقول لامريكا قرفتونا بئا يولاد الهرمه وعاملونا زيهم ....ياما الاتفاقيه من جانبى بللللللللللللللللح

الجزء الخاص بعدد القوات فى الجانبين الله يرحمه بلللح
مصر كل انواع القوات على الحدود لا عاد فى منطقه ا وب وج
يا راجل دى الاف 16 كانت بتتفسح فوق غزه من كام يوم لرصد العناصر الارهابيه
والمدفعيه لسه كانت مشاركه بكثاافه فى عملية اقامة الكمين الاخيره مثلا
اسرائيل كمان حركت قوات كبيره بالقرب من الحدود تحسبا

دلوقتى خلاص فى امر واقع مفيش حاجه اسمها تجديد الاتفاقيه والكلام ده
فى اتفاقيه سلام لم يخل بها اى من الطرفين ويعتدى على الاخر اذا مكمله
الدعم الامريكى لاسرائيل مختلف وهيفضل دائما اضعاف الدعم المصرى وعلى فكرة زيادة الدعم مش محتاجه تعديل الاتفاقيه
لان نظرتهم لاسرائيل دوله مظلومه يحيط بها الاعداء من كل جانب فلازم دعمها لتحافظ على التفوق لحماية وجودها
بينما الدعم الامريكى لمصر هيقتصر على مكافحة الارهاب واستمرار توفير قطع الغيار والصيانه الخ
مفيش تعاقدات جديده قويه مع الجانب الامريكى قريب
على امل الست هيلارى تطلع بفضيحة زى بتاعة مونيكا ومتطولش ء,‘

اسرائيل عمرها ما حتهجم كله كلام سياسي استفزازي
اسرائيل لو حتشتغل عليك حيكون بعمليات اختراق استفزازية او ضربة خاطفة لمجاميع ارهاب لكن دا ايضا صعب و شبه مستحيل لان تبعات الخطوة دي مصريا حتدخل الطرفين في دائرة مظلمة لفترة طويلة
و مظنش مع انخفاض اسعار النفط و عودة ايران بصحة و عافية حيكون في حد مستعد للمخاطرة بالشكل دا خصوصا هما
يعني انا اسرائيلي ربنا كرمها عليا ووقعت سوريا و حزب الله حيحصلها و اتقطع عن ايران البرنامج النووي لكن عائدة بقوة و الاردن مشغول بالارهاب حواليه فاخيرا حنام مرتاح ، اقوم اصحي المصريين في جبتهم ليه يعني !!!! الهدوء حلو

موضوع إنخفاض سعر النفط ده ومع دخول الإنتاج الإيرانى كمان من النفط أكتر المتفائلين بيقولو إن سعر البرميل حيوصل إلى 10 أو 15 دولار يعنى كارثة على الدنيا كلها .. حسائر العالم من الأزمة دى من أو سنة 2016 بتعادل تريليون دولار يومياََ .. سنه سعيدة علينا .. أنا خايف إن الموضوع ده وإلى أكيد حيأثر علينا وعلى مشروعتنا القومية وأقلة شركان إستخراج النفط إلى شعالة عندك .. ربنا يستر .. يعنى ممكن نلاقى المصريين إلى شغالين بره نلاقيهم جايين مصر بعد تسريحهم .. وسياحة وغيره وإستثمارات خارجية ..

المشكلة إن أمريكا زى إسرائيل كل المسءولين فى الأدارتين تلاقيهم بيعملو ويشتركوا فى المصايب السياسية والعسكرية ضمن السياسة الخارجية لدولهم وبيكونوا أطراف فاعلين ... وبعد ما يخرجوا من المنصب فى الإدارة .. تلاقيهم ينتقدوا إداء السياسة والإدارة إلى هما كانوا أطراف أساسين فى قرارتها .. لذلك أنا لا متفاءل لا بـالست هيلارى ولا غيره .. أمريكا دولة مؤسسات لا علاقة لها بتغير الأفراد كله ماشى على خط مرسوم ليه جه أوباما جه بوش جه الجن الأزرق كله بيتبع السياسة المرسومة .. هيلارى كلينتون أسوء من أوباما لا خير فيها على الإطلاق كلهم كدابيين

عشان كده قولت اكتر واكتر يابو الاماشير لانى عارف اننا استبحنا الدنيا هناك

وحتى قبل العمليات الأخيرة صدقنى الجيش والهيشة الهندسية كانوا مهيأين سيناء لأى موقف .. من أنفاق فى سيناء بطولها وعرضها ومخازن سلاح و تجهيزات هندسية وأنابيب وقود وماء و حاجات كتير ما ينفعش تتقال .. كله كان تحت السيطرة ..

نظريا كلامك صح
واقعيا الست هيلارى هتكمل على نهج اوباما وممكن اسوأ
شخصيا مش متفائل اطلاقا باى تحسن فى العلاقات مع الجانب الامريكى فى المدى القريب/المتوسط
المهم ان انت دلوقتى اتجهت للبديل وبفلوسك جبت افضل من اللى كانوا مانعينه عنه كمان

الجزء الخاص بعدد القوات فى الجانبين الله يرحمه بلللح
مصر كل انواع القوات على الحدود لا عاد فى منطقه ا وب وج
يا راجل دى الاف 16 كانت بتتفسح فوق غزه من كام يوم لرصد العناصر الارهابيه
والمدفعيه لسه كانت مشاركه بكثاافه فى عملية اقامة الكمين الاخيره مثلا
اسرائيل كمان حركت قوات كبيره بالقرب من الحدود تحسبا

دلوقتى خلاص فى امر واقع مفيش حاجه اسمها تجديد الاتفاقيه والكلام ده
فى اتفاقيه سلام لم يخل بها اى من الطرفين ويعتدى على الاخر اذا مكمله
الدعم الامريكى لاسرائيل مختلف وهيفضل دائما اضعاف الدعم المصرى وعلى فكرة زيادة الدعم مش محتاجه تعديل الاتفاقيه
لان نظرتهم لاسرائيل دوله مظلومه يحيط بها الاعداء من كل جانب فلازم دعمها لتحافظ على التفوق لحماية وجودها
بينما الدعم الامريكى لمصر هيقتصر على مكافحة الارهاب واستمرار توفير قطع الغيار والصيانه الخ
مفيش تعاقدات جديده قويه مع الجانب الامريكى قريب
على امل الست هيلارى تطلع بفضيحة زى بتاعة مونيكا ومتطولش ء,‘
عادي بقى براحتها هيلاري انا عارف انها من مدرسة اوباما و يمكن اسوء
بس زاي ما انت قلت انا كفيت نفسي بالبديل فاللي عايزني حيجيلي + لو قلت ادبها هيلاري خليها تشوف حاملة زاي الايزنهاور واقفة مستنية دورها تعبر زاي اي سفينة عادية بال 8 ساعات في عرض الميه و يمكن انا ابوخ و اخرها يوم لا و ممكن تتفتش كمان عايزين تبقو special treatment ادوني special treatment مش صعبة يعني ، اه سوسو غلبانة و وسط اعداء بس انت يا امريكا محتاجة مني كذا و كذا خلاص اديني كذا و كذا
موضوع إنخفاض سعر النفط ده ومع دخول الإنتاج الإيرانى كمان من النفط أكتر المتفائلين بيقولو إن سعر البرميل حيوصل إلى 10 أو 15 دولار يعنى كارثة على الدنيا كلها .. حسائر العالم من الأزمة دى من أو سنة 2016 بتعادل تريليون دولار يومياََ .. سنه سعيدة علينا .. أنا خايف إن الموضوع ده وإلى أكيد حيأثر علينا وعلى مشروعتنا القومية وأقلة شركان إستخراج النفط إلى شعالة عندك .. ربنا يستر .. يعنى ممكن نلاقى المصريين إلى شغالين بره نلاقيهم جايين مصر بعد تسريحهم .. وسياحة وغيره وإستثمارات خارجية ..
لا مش للدرجة اصلها مش حتوصل لمستوى قطاع السياحة المصري
اه حيبقى في تباطؤ اقتصادي لكن مش للمرحلة دي حتفرق لو دولة بتفكر في عمل استراتيجي ضخم حرب مثلا او مشاريع عملاقة
و مع ذلك يا اخي تلاقي البنزين عندنا احنا بس غالي و يقولك حنشيل دعم كمان !!!!! WTF

بالعكس انت كا مصر من اكبر المستفدين من خفض السعر هايوفر في المزنية وهايوفر في احتياطي النقد الاجنبي عندك ده فرصة حقيقية لمصر تنقلها نقلة كبري كل ده كمان هيخلي كل الشريكات الهاربة من الكساد الاروبي يلقو سوق كبير عمالة رخيصة ومنتصف العالم يعني كمان توفير في النقل

بص إنته عندك فوائد فى الموضوع ده منه إنه حيخفض الأموال إلى بتروخ للوقود بشكل عام بحوالى 53 مليار .. يعنى مصائب قوم عند قوم فوائد .. لكن أكيد الموضوع حيأثر ولو عن طريق تباطوء فى المشاريع وكله حاطط إيده على قلبه .. والبنزين حيرخص حيرخص إذا كان فى أمريكا محطات البنزين علقت لوحة إلكترونية لعرض أسعار البنزين يومياََ وكل يوم سعره فى النازل .. لدرجة فيه دول بتفكر تتخلى على مشاريع الطاقة النظيفة مع إنخفاض أسعار النفط حيكون أرخص بكتير . والإخوة فى الخليج حتى الإمارات نفسها مقبليين على أيم مش لطيفة ..

لا مش للدرجة اصلها مش حتوصل لمستوى قطاع السياحة المصري
اه حيبقى في تباطؤ اقتصادي لكن مش للمرحلة دي حتفرق لو دولة بتفكر في عمل استراتيجي ضخم حرب مثلا او مشاريع عملاقة
و مع ذلك يا اخي تلاقي البنزين عندنا احنا بس غالي و يقولك حنشيل دعم كمان !!!!! WTF

شوف روسيا وايران اكبر المستفيدين فى المدى المتوسط
الخليج كله باستثناء الامارات ومعاه الجزائر هيخسروا كتير بسبب هبوط اسعار النفط
اللى فى تقارير بتتكلم عن هبوطه لاقل من 10 دولار كمان

خليها تشوف حاملة زاي الايزنهاور واقفة مستنية دورها تعبر زاي اي سفينة عادية بال 8 ساعات في عرض الميه

على فكره انت اديت لروسيا نفس اولوية العبور لسفنها العسكريه ومرور الطائرات فى اجواء مصر زى امريكا وممكن الصين كمان قريب

و مع ذلك يا اخي تلاقي النزين عندنا احنا بس غالي و يقولك حنشيل دعم كمان !!!!! WTF

ولازم هيتشال ويبقى البنزين بالسعر العالمى
فى فكره مش عارف هتتطبق امتى لكن كانت اتطرحت
كارت البنزين بعد كده يبقى محدد بكمية 200لتر مثلا مدعمين عديت استهلاك اكتر من كده تدفع سعر عادى
وده افضل حل ماهو مش معقول الدوله تدعم كله! والدعم ياكل الميزانيه .. وفى ناس غنيه وبتستهبل ويتاخد كله مدعم من الدوله "ابوبلاش بقى"
تخيل واحد نازل من مرسيدس احدث موديل يجيب تموين مدعم! منظر شفته من كام يوم

بص إنته عندك فوائد فى الموضوع ده منه إنه حيخفض الأموال إلى بتروخ للوقود بشكل عام بحوالى 53 مليار .. يعنى مصائب قوم عند قوم فوائد .. لكن أكيد الموضوع حيأثر ولو عن طريق تباطوء فى المشاريع وكله حاطط إيده على قلبه .. والبنزين حيرخص حيرخص إذا كان فى أمريكا محطات البنزين علقت لوحة إلكترونية لعرض أسعار البنزين يومياََ وكل يوم سعره فى النازل .. لدرجة فيه دول بتفكر تتخلى على مشاريع الطاقة النظيفة مع إنخفاض أسعار النفط حيكون أرخص بكتير . والإخوة فى الخليج حتى الإمارات نفسها مقبليين على أيم مش لطيفة ..

صدقني حيعدي الموضوع كل مرة كده مع غلاءه او رخصه
الفكرة تتعامل معاه ازاي او تستعد اقتصاديا ازاي
الخليج حيتعاقى منه الخليج قادر جدا و مدرسة اقتصادية لوحدها و دي خطوتهم هما مش شئ بيمر عليهم مفاجئ
و مصر كده كده (خالف تعرف) بالنسبة للاقتصاد احنا اصلا مش فاهمينا :D بورصتنا ملهاش اي لازمة تذكر و بتخسر اكبر من خسارتي في بنك الحظ و مع ذلك مشاريع عملاقة بتم و الشركات بتنجو و الدنيا ماشية
و العالم زاي ما انت قلت انخفاض السعر حيساهم في ازدياد عجلات الانتاج و الادخار و التوفير فا لوووز يعني

فى فكره مش عارف هتتطبق امتى لكن كانت اتطرحت
كارت البنزين بعد كده يبقى محدد بكمية 200لتر مثلا مدعمين عديت استهلاك اكتر من كده تدفع سعر عادى
وده افضل حل ماهو مش معقول الدوله تدعم كله! والدعم ياكل الميزانيه .. وفى ناس غنيه وبتستهبل ويتاخد كله مدعم من الدوله "ابوبلاش بقى"
تخيل واحد نازل من مرسيدس احدث موديل يجيب تموين مدعم! منظر شفته من كام يوم
و ليه دعم اساسا و ليه وجع الراس دا كله و ليه فكر مرسيدس و فقير و غني على فكرة ماهو بتاع المرسيدس ده دافع في السنة 15 الف ترخيص غير تمنها بالجمرك اللي الحمد الله اتشال !!! يعني حيلم تمن العربية تاني على 7 - 10 سنين معلش ليه حق يطلب دعم الصراحة مفيش حد في الدنيا بيعمل كده :D انا معايا بيجو 504 قبل ما تقول اني واقف في صفه ؛ث:
و بعدين حد يفهمنا ليه انا بدفع تمن بنزين غالي سواء مدعم او لا و هو رخيص بره ! و ليه اسمع عن دعم اساسا ... و اصلا بقى البنزين اللي في السوق كله مضروب حرفيا و ادي دقني لو ال 95 جاب 90 اساسا :D

ياريت :cool:

F18 Advance Super Hornet

الامريكان مكثفون زياراتهم هذه الايام والسبب واضح طبعا
قدوم الرئيس الصيني
هم لا يريدون خساره مصر اكثر و اكثر نتيجه غباء اوباما خصوصا ان الجميع هناك حذره
بعد الثوره وان مصر متجهه في ركاب روسيا لكنه ظل علي غيه والنتيجه وحسب الامريكان نفسهم
خساره مصر فعليا علي ارض الواقع رغم خروج التصريحات الجميله والبراقه من الطرفين طبعا بخلاف الواقع
اعتقد ان الرد المصري كان سريعا علي الصلف والتعنت الامريكي وخصوصا من الكجلس العسكري
طرد مكاتب حقوق الانسان الامريكيه في مصر واتهامها بالجاسوسيه والقبض علي بعضهم
دخول مزيد من القوات المصريه في سيناء بحجه محاربه الارهاب والكل يعرف حجمه وماذا يحتاج
توقف تقديم الدعم اللوجستي للطائرات الامريكيه في قاعده غرب القاهره
السماح للبحريه الروسيه لتلقي مزيد من الدعم الخدمي واللوجستي في المواني المصريه
اولويه المرور للروس ندا بند للامريكان
توقف تبادل المعلومات المخابراتيه في مجال الارهاب خصوصا ان مصر تحتضن المفرخه الاساسيه ( الاخوان )
وقد بدا واضحا للجميع ارتباك السياسه الامريكيه في قضايا الشرق الاوسط ومدي تاثير امريكا بها بعد فقدهم
للحليف الاكبر مصر في المنطقه والان ومنذو فتره يحاول الجميع في امريكا رأب الصدع في العلاقه
وتحسينها قدر الامكان وتقديم مزيد من التنازلات الامريكيه لمصر من خلال وجهتين مازالت تحتفظ بعلاقات جيده
مع نظيرتها المصريه وهم البنتاجون و الس اي ايه وبعض اعضاء الكونجرس الامريكي الجمهوريين
اتمني الاتي
الابقاء علي شعره معاويه في العلاقات مع هؤلاء الكلاب رغم كرهي الشديد لهم
عدم التخلي عن اي مكتسبات سابقه وميزات لمصر بعد خروج مصر من الغطاء الامريكي
عدم التجديد لاتفاقيه السلام الا بشروط مصريه وقويه جدا في اكثر من مجال
التعامل ندا بند مع امريكا وغيرها
عسكريا اتمني طلب 24 طائره اف 35 منهم 12 من الطراز البحري علي ان يتم تسليمهم من الحصه الامريكيه وقبل 2020
خط انتاج لصاروخ امرام وطاروخ كروز بحري وبري بمدي لا يقل عن 500 كيلوا
مشاركه امريكيه في تصنيع محرك طائرات مصري
لا اتمني عوده النجم الساطع وتعويضها بمناورات غربيه اوروبيه ( فرنسا - ايطاليا - اسبانيا ) نفس المدرسه

صراحة عايزين القوات امتعددة الجنسيات الموجودة فى خليج نعمة .. تتوكل على الله ويرجعوا من حيث أتوا .. لأنه أصبح غير مقبول حالياََ وجودها على أرض مصر رغم أنهم موجوديم بصفة مراقب فقط .. لكن بصراحة مسعيب وجودهم على أرضنا ..

حبيبي يا جاك بك شايفك متحمس و دي مش حاجه سلبيه و لديك طموحات او امنيات بالنسبه للوضع الحالي مع اسرائيل
كل ده مش وحش انما لا تجعل طموحك يدفعك في طريق انك ممكن تاخد حطوه سلبيه و تعتبرها مكسب
شوف يا كبير من غير ما نكرر الكلام عن المراقبين في سيناء لان كان في موضوع شامل عنهم

حقيقة القوات الدولية في سيناء
الفكره انت خسران ايه من وجودهم؟ تقريبا ولا حاجه. طب المكسب ايه؟ اقولك علي حاجه بسيطه كلنا بنقول ان اتفاقيه السلام خصوصا الجزء المتعلق باعداد و توزيع القوات في سيناء متوقف تماما من 2011 لدرجه ان الاف 16 المصريه وصلت لفوق غزه
طيب ازاي انت قادر تكسر القيود دي كلها؟ الاجابه ان الناس اللي في سيناء دول هما الوسيط بينا و بين اسرائيل
الناس دي مابلغتش اي نقطه سلبيه عننا من 2011 و لا اعتبرت الاعداد في سيناء خرق للاتفاقيه بالعكس طالبت بمزيد من المعايير الامنيه لانهم حسوا انهم نفسهم في خطر بسبب الارهاب
يبقي انا من مصلحتي اني اخلي الناس دي في سيناء يتخضوا شويه فيبقوا وسيط بينا و بين اسرائيل في ادخال اعداد اكتر و اكتر
يا راجل حتي لو انا مش مستفيد منهم خالص طب انا ايه الضرر اللي واقع عليا نتيجه وجودهم؟

سؤال جانبي يا جماعة الافراج عن الدكتور عبدالقادر حلمي كان علشان خلص مدته ولا صفقة مع الامريكان ( الجاسوس الاسرائيلي الامريكي او مكاتب حقوق الانسان ايام المجلس العسكري )

سؤال جانبي يا جماعة الافراج عن الدكتور عبدالقادر حلمي كان علشان خلص مدته ولا صفقة مع الامريكان ( الجاسوس الاسرائيلي الامريكي او مكاتب حقوق الانسان ايام المجلس العسكري )
تبادل

عودة
أعلى