طرق مواجهة صواريخ الجو جو ذات التوجيه الراداري

إنضم
25 ديسمبر 2014
المشاركات
568
التفاعل
2,734 0 0
الدولة
USA
شارك في كتابة الموضوع
راس البر @راس البر (نقلا عن الدكتور مينا عادل)
House @House


الجزء الاول : المناورة

بعض الناس بتعتقد ان الهروب من الصواريخ جو-جو المُطلقة من المقاتلات أمر مستحيل وصعب جدا ولكن هذا الاعتقاد خاطىء جملة وتفصيلا ،،

من المعروف والثابت إن المقاتلة بتقدر تعمل مناورة ضيّقة جدا عن الصاروخ وعشان الصاروخ يقدر يضربها دايما بيعوّض ده بالمناورات عالية الجهد High-G ،،

مثال (1) : المقاتلة التايفون بتقدر تعمل مناورة بجهد 9G ( يعني 9 مرّات ضعف قوة الجاذبية الارضية والضغط الجوي ) على سرعة 360 كم / ساعة وصاروخ الايريس-تي IRIS-T ( صاروخ مخصص للاشتباك الجوي ) اللي بتضربه التايفون وهو صاروخ حراري بيقدر يوصل لـ60G على سرعة 3 ماخ وده معناه معناة انه هايعمل دايرة دوران اكبر 4.5 مرة من التايفون .

latest


هذا مثال صغير عشان نشوف الموضوع بالارقام في القتال داخل مدى الرؤيا WVR ونلقى نظرة على الموضوع فى القتال خارج مدى الرؤية BVR ،،

امكانية نجاح الصاروخ البعيد خلف مدى الرؤية بتبقى قليلة لكن لماذ ؟

لأنه ببساطة صاروخ سريع جدا وبيقدر يشد G قليل عن الصواريخ الحرارية فى المدى القصير ،، طيب نطبق الكلام على صاروخ الامرام AMRAAM تحديدا ونحسبها :


tumblr_l187gs3OHq1qb0nnjo1_1280.jpg


مثال (2) : الامرام بيقدر يجيب 40G على سرعة 4 ماخ فدا معناه انه هيبقى دايرة دورانة اكبر بـ12.2 مرة من دايرة دوران التايفون زى ماشوفنا فوق حتى لو التايفون بتعمل دوران على 5G بس برضه الامرام هيبقى دايرة دورانه اكبر بـ6.75 مرة منها ونخلي بالنا كمان إن الصاروخ بمجرد مابينضرب من المقاتلىة ويبدأ في تعقّب المقاتلة اللي بتناور بيبدأ هو ينزف في الطاقة والوقود اللي بيقل بطول وقت المناورة ،، طيب اومال لو بالمنظر ده ايه اللي صعب فى تفادي الصواريخ ؟ في الحقيقة الصعب هو الوقت اللازم للمناورة, يعنى ايه ؟؟

حضرتك بتواجه صاورخ بيقرب عليك بسرعة 1.2 - 1.4 كم / الثانية يبقى في افضل حال لو انضرب عليك الصاروخ ده من مسافة 20 كم يبقى تقريبا كده هايوصلك في خلال 14- 20 ثانية لصاروخ BVR راداري او 20 - 23 ثانية لصاروخ WVR حراري ،، يبقى افتكر كدا فهمنا المشكلة فين ؟ طيب نخش بقى على المناورات الى لازم تتعمل فى وقت مناسب :

1) مناورة الـBarrel Roll مناورة مفيدة اوى لانها بتخلى الصاروخ ينزف طاقة فى دايرة دوران ضيقة جدا جدا وعلى جهد عالي High-G لأنك بتقعد تعمل دوران حلزوني مستمر زي مافي الصورة :


images
images


2) مناورة F-Pole او الكرانك يعني بتكسر يمين او شمال مناورة حادة بزاوية 90 درجة وبرضه نفس الكلام الصاروخ بيشد G عالي وبينزف طاقة بمجرد مالطيار يعكس الاتجاة ويرجع تاني لاتجاهه زي ماكان في الاول ( بيبقى الصاروخ قدامه دائرة كبيرة اوي ) وبيكون الطيار خرج برة دائرة الدوران للصاروخ وده المطلوب ،، والموضوع ده كمان مفيد فى الصواريخ قصيرة المدى الى بتنضرب وجها لوجه وده اللي كان عملة طيار يوغسلافي ضد صاروخ الامرام اللي كان مضروب علية من اف 15 ،، انضرب عليه صاروخين وهرب منهم بنفس الطريقة دى وكان طيار الميج على بعد 40 كم

219939Fpole.png


3) مناورة تانية فى وضع الـHead On ( يعني انت وخصمك داخلين وجها لوجه ) هى انك تاخد 30 - 60 درجة مع المسار بتاع الصاروخ الى جاي عليك وبعد كدا تعمل مناورة غطس Dive لأسفل عشان تحافظ على السرعة بتاعتك وتعرض الصاروخ للارباك والتشويش الناتج عن الارض ( الأرض ليها مجال كهرومغناطيسي وحراري بيشوّش على البواحث الرادارية والحرارية ) وبمجرد ما الصاروخ يقرب منك يتبدأ تناور فى الاتجاة المعاكس يعني تعمل تسلق Climb ولو الصاروخ لسة وراك بيعكس ويكمل مناورة وعبقال مايلحق يعدّل مساره هيكون نزف الطاقة بتاعته ،، بمعنى اصح انت بتاخد شكل مناورة الحلزون وانت نازل وده الى عملة طيار اف 16 بكستانى ضد ميراج 2000 هندى لما اتعمل عليه Lock-on منها بصاروخ السوبر ماترا فعمل نفس المناورة دى وكان بيرمى رقائق معدنية Chaffs مضللة للباحث الراداري للصاروخ .

4) لو الصاروخ مضروب عليك من الخلف بتبدأ تغطس وتاخد اكبر سرعة ممكن تاخدها وتجرى وتبعد المسافة بقدر الامكان بينك وبينه ،، والصاروخ أكيد هايجرى وراك لكن هايفقد طاقته بالوقت وخلاص ،، الموضوع ده ناجح ضد صواريخ البعيدة لكن فاشل فى الصواريخ الحرارية .

5) المناورة التانية لصاروخ مضروب من الخلف برضه انك تجري وتعمل تسلق لأعلى وفى اللحظة دي الصاروخ بيجري وبيحاول يتسلق زيك برضه وبمجرد مابيعمل ده بيبدأ يحرق وقود جامد جدا منه ( لأنه بيطلع عكس اتجاه الجاذبية فابيبذل مجهود اكبر في الدفع ) ووقوده بيقرب ينفذ وبمجرد مبيوصل لمسافة 1.5 كم منك بتبدأ تعمل مناورة اسبليت اس Split-S يعني تعمل غطس لأسفل وتاخد سرعة وتطلع تاني تاني وكل ده بيخلى الصاروخ اللي وراك راح فى داهية فى الزاوية وفي الطاقة كل حاجة وده شكل المناورة :

Split-S_Maneuver-1.jpg


6) مناورة للصواريخ الحرارية وضع 3 / 9 بمعنى انك تخلي الصاروخ فى وضع الساعة 3 ( يمينك ) او الساعة 9 ( شمالك ) وتناور في الاتجاه وتحافظ على الصاروخ فى الوضع ده دايما وبمجرد مابيقرّب منك بعد مايكون فقد طاقة كبيرة هيبقى سهل عليك لو عكست اتجاهك انه يخرج برة دائرة الدوران بتاعتك .

طيب هل ده كافي اني اعمل مناورة حادة وارمي Chaffs بس بدون مراعاة التوقيت وينفع بعدها اهرب ؟ او بمعنى تاني ازاى طيار الاف 16 الغير مسلح بالأمرام يشتغل ضد الصاروخ ده ؟

ببساطة مناوره حادة بـG عالي واطلاق الـChaffs في نفس التوقيت ،، الا ان الصاروخ لو تم اطلاقه وهو مستوفي لشروط اطلاق Envelope صحيحة فصعب تفاديه والـChaffs او الشرك الخداعي الراداري هايكون تأثيره محدود لأن الصاروخ عمل Lock-on علي الهدف خلاص.

وان كان الافضل عمل المناوره اول مايتعمل عليك Lock-on في محاوله لعمل Brake-Lock او قبلها اللي احنا شرحنا بتتعمل ازاى فوق بالمناورات، عن طريق تغيير وضعية المقاتلة الهدف Aspect Angle ونخليها على وضع Beam ( يعني على يمين او شمال المقاتلة المهاجمة بزاوية 90 درجة ) بدلا من وضع المواجهة Head-on لتقليل مدى اطلاق الصاروخ لنص المسافة تقريبا والدخول في مدى اطلاق الصاروخ الخاص بالمقاتلة الهدف وبالتالي التساوي في مدى الاطلاق بين المقاتلتين والتغلب على ميزة المدى الاطول للأمرام ،،

وكمان ممكن التغلب على الصاروخ باستخدام تكتيكات في اعداد المقاتلات وشكل التشكيل نفسه وطبقا لنوع وطراز الرادار وطراز المقاتلة نفسها.

يعنى ببساطة الطيار اول مهمة مطلوبة منه انه مايتعملش عليه Lock-on اصلا ان قدر وان حصل واتعمل يكسره ويبدأ يجري ويكسر مدى الصاروخ للمقاتلة. طيب لو انا معايا صاروخ متوسط المدى وهتعامل بيه ؟

ببساطة بتخلي صواريخ العدو تطير اكبر مسافة ممكنة عن طريق انك تجهدها بالمناورات لأطول مسافة تقدر عليها فى نفس الوقت تقرب انت للهدف اللي عايز تضربه .

ودايما بنأكد ان مافيش مقاتلة مستحيل تنضرب مهما كانت امكانياتها وقولنا ديما ان اللي بيفرض اسلوبه على خصمة هو اللي دايما بيكسب لأنك لازم تتوقع هو هايعمل ايه وعلى اساسة بتتعامل معاه وده الى انتا عايزه دايما انه يتصرف بالاسلوب اللي انت فرضته عليه ،، ومهما كانت امكانيات مقاتلتك اقل من خصمك ممكن تظبط الميزان بتكتيك او بالعدد او بمنظومات تضيفها حتى لو كانت الرابتور نفسها او السو 35 مافيش مقاتلة مستحيل تنضرب .

ودايما هانفتكر كلام الطيار الباكستاني لما اتسأل عن رأيه في المقاتلة Su-30MKI الهندية المتطورة والمخيفة جدا ،، قال بكل بساطة :

Good plane but it is not invincible. It is built by humans, flown by humans and maintained by humans. It is our strong belief that if anything is created by humans it can be countered by humans.


طائرة جيدة ولكن ليست منيعة. فهي مصنعة بشريا وتطير بشريا ويتم صيانتها بشريا. نحن نؤمن وبشدة ان اي شيء مصنوع بأيدي البشر يمكن التغلب عليه من قبل البشر .

الجزء الثاني : التشويش

اولا التشويش الضوضائي Noise jamming :

هذا النوع التقليدي من التشويش يعتمد بالاساس على طاقة التشويش .. فكلما زادت طاقته زادت فعاليته وقلت المسافة التي سيتمكن خلالها رادار العدو من الاغلاق عليك او Burn through range

عندما نتحدث عن الباحث الراداري الخاص بالصاروخ فالباحث لا يمتلك قدرات القفز الترددي وطاقته ليست كبيرة بالمقارنة بمصدر التشويش وبالتالي سيكون قابل للتشويش عليه بشكل تقليدي تماما .

لكن الامرام يمتلك اكثر من شكل من اشكال التوجيه .. فاذا تعرض الباحث الراداري الخاص بالصاروخ للتشويش فانه يستهدف مصدر التشويش ذاته ويحوله لهدف وتسمى تلك الخاصية home on jamming (HOJ) .. لكن في الحقيقة يمكن التغلب على ذلك باكثر من طريقة :

1- ان تتبادل طائرتان متباعدتان التشويش على صاروخ الامرام .. وبالتالي يغير صاروخ الامرام اتجاهه مرات عديدة مستهلكا وقوده قبل ان يصيب اي منهما .

2- ان يتم استخدام طائرة اخرى للتشويش تقع على مسافة بعيدة عن الطائرة المستهدفة والصاروخ .. وبالتالي لا تستخدم الطائرة المستهدفة التشويش بينما تشوش الطائرة البعيدة المتواجدة على مسافة آمنة على باحث الصاروخ فيتوجه نحوها ويفقد طاقته ويسقط قبل ان يصل اليها .

يمكن التغلب على تلك التكتيكات بالاعتماد على التوجيه من رادار المقاتلة وليس باحث الصاروخ حتى يصبح الصاروخ على مسافة اقل بكثير من 1 كم من هدفه .. وذلك لضمان ان الباحث الراداري للصاروخ لن يمكن التشويش عليه حيث اصبح داخل ما يسمى Burn through range .

هنا يجب فهم العلاقة بين طاقة التشويش وقدرة الرادار على الرصد .. فالفهم الشائع ان طاقة التشويش تحتاج ان تماثل طاقة الرادار لتنجح في التشويش عليه غير صحيح .. فاقل طاقة تشويش تؤثر على المدى الحقيقي لرصد الرادار .. لكن كلما زادت طاقة التشويش كلما قل المدى الفعال الذي سيتمكن الرادار من التغلب عليه والاغلاق على الهدف وهو ما يسمى burn through range

ايضا في الواقع العملي فان burn through range اقل مما نعتقد .. فالطائرة عندما ترصد هدف تعتمد في ذلك على استقبال فقط الجزء من الموجات الذي ترتد من الهدف وتعود اليها .. هذا الجزء من الطاقة هو ما نحتاج للتشويش عليه .. وبالتالي فبينما تقطع موجات الرادارالمدى الفاصل بينها وبين الهدف مرتين فان التشويش يقطع تلك المسافة مرة واحدة فقط فاقدا نصف الطاقة فقط .. وبالتالي فان التشويش بطاقة هي نصف طاقة الرادار قادرة على تقليص مدى الرصد بشكل كبير .. يمكن فهم تلك العلاقة لمن يجيد اللغة الانجليزية من هذا المثال

burnthru.jpg


يمكن ان نلاحظ هنا في هذا المثال انه رغم ان مصدر التشويش يبعد عن الرادار حوالي 200 ميل بينما الرادار يحتاج الى رصد هدف يبعد عنه فقط 100 ميل .. الا ان الرادار لن يمتلك القدرة على التغلب على هذا التشويش ورصد هدفه الا عندما يقترب منه الى مدى حوالي 840 قدم فقط (الميل = 6000 قدم)

هنا ايضا تبرز اهمية المقطع الراداري للطائرات .. فكلما قل حجم الطائرة كلما احتاجت لطاقة اقل للتشويش الفعال .. بمعنى مثلا لو افترضنا طائرة كالميج 35 مقطعها الراداري 1 متر مربع تحتاج طاقة 10 كيلو وات للتشويش على رادار ما بمدى معين .. فان طائرة كالـ B-52 مقطعها الراداري 100 متر مربع ستحتاج الى طاقة مقدارها 1 ميجا وات (1000 كيلو وات) للتشويش على نفس الرادار بنفس المدى .

عموما يمكن استخدام هذا الشكل من التشويش اما بالتشويش على تردد معين وحينها سيكون فعالا وقويا ضد هذا التردد لكنه لن يستطيع ان يشوش على رادار يقوم بالقفز الترددي ويغير تردداته بشكل مستمر .. يمكن ايضا استخدام هذا الشكل من التشويش ليغطي طيف متعدد من الترددات في نفس الوقت ليسمى حينها Barrage jamming لكن هذا سيعني تقسيم طاقة التشويش بين كافة تلك الترددات وبالتالي ضعفها في مواجهة رادار قوي .

ثانيا التشويش الخداعي Deceptive jamming :

في هذا الشكل من التشويش الطاقة ليست العامل الرئيسي لكن القدرة على التعرف على الموجة الصادرة من الرادار ثم القدرة الآنية على تحليلها وارسال اخرى تحقق الهدف من الخداع (على اختلاف اشكاله) .. القيام بذلك في مواجهة الباحث الراداري لصاروخ كالامرام سهل وهو الاكثر انتشارا في المقاتلات الحديثة واكثرها فاعليه ضد الامرام .. ففي تلك الحالة الامرام لن يدرك انه يخضع للتشويش وبالتالي لن يتحول الى خاصية hoj .. ينقسم هذا الشكل من التشويش الى قسمين رئيسيين اما اخفاء الهدف تماما او تغيير مكانه :

1- الالغاء الايجابي للهدف : وهي ببساطة تتمثل في القدرة على انشاء موجات يمكنها ان تلغي الموجات المرتدة نحو باحث الصاروخ .. وبالتالي يختفي الهدف بالنسبة لباحث الصاروخ .

2- التلاعب بمكان الهدف : ولتلك الطريقة اشكال عديدة .. منها التلاعب بالمدى الفاصل بين الهدف وباحث الصاروخ .. او التلاعب بسرعة او ارتفاع الهدف .. او حتى التلاعب بموقع الهدف بطريقة مثل Cross-eye jamming ... او حتى الاعتماد على الشرك المجرور Towed Decoy .. ولكل طريقة تكنيك مختلف في التنفيذ .

يمكن التغلب على تلك الطريقة ايضا بالاعتماد على رادار المقاتلة بدلا من باحث الصاروخ .. لكن تلك المرة يجب الاعتماد على رادار المقاتلة حتى النهاية وعدم استخدام باحث الصاروخ نهائيا ... ايضا فان التشويش الخداعي قادر على التغلب على الرادار مهما بلغت طاقته طالما استطاع التعرف على الموجة الصادرة من الرادار ثم القدرة الآنية على تحليلها وارسال اخرى ( تحقق شكل الخداع المراد تنفيذه) .. لذلك تجد تلك الطريقة صعوبات امام رادارت الايسا الحديثة التي تصعب من قدرة منظومات التحذير الراداري على التعرف على الموجات الصادرة من الرادار او حتى القدرة على مواكبة التغيير اللحظي في الترددات المستخدمة من قبل الرادار .. لكن ايضا منظومات التشويش لا تقف مكتوفة الايدي وتستمر في التطور .. في صراع يحتاج موضوع اخر لمناقشته .

الخلاصة :

في مواجهة طائرات الجيل الرابع المعزز او الجيل الخامس سيستخدم الامرام (وما يماثله من الروسي او الصيني) كصاروخ غير ذاتي التوجيه اكثر بكثير من الاعتماد عليه كصاروخ ذاتي التوجيه .
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:
موضوع هام و مفيد شكرا
في حال اطلاق صاروخين على نفس الطائرة يكون الأمر محسوم لصالح الصواريخ
اسرائيل و الولايات المتحدة أطلقت الجيل الجديد من صواريخ جو - جو
التي حققت نسبة اصابة فوق 90% من الصاروخ الأول
 
دائما تذكر الصاروخ .. لديه اجنحة قصيرة جدا ... فقدرته على المناورة راح تكون ضعيفة نوعا ما .. لكن المشكلة تزويد بعض الصواريخ الان بالدفع الموجه ..
 
لدي سؤال واتمنى من الخبراء الاجابة ..

ما اصعب انواع الصواريخ من حيث صعوبة الهروب منه ، سواء من ناحية المدى ( بعيد - متوسط - قصير ) وكذلك من ناحية الصواريخ نفسها كالميتيور والامرام وغيرها ؟
 
لدي سؤال واتمنى من الخبراء الاجابة ..

ما اصعب انواع الصواريخ من حيث صعوبة الهروب منه ، سواء من ناحية المدى ( بعيد - متوسط - قصير ) وكذلك من ناحية الصواريخ نفسها كالميتيور والامرام وغيرها ؟

◘ منطقة الا-هروب أو منطقة عدم الأفلات هي المنطقة التي يوجد بها أحتمالية عالية للقتل "بالنسبة لصواريخ الجو-جو" حتي لو علم أو تنبه الهدف الخصم بالتهديد عن طريق الأنظمة الالكترونية علي الطائرة بقدوم صاروخ موجه راداريا عليه.

◘ منطقة القتل ترسم بشكل وهمي علي شكل مخروطي لتكون شكل زاوية هندسية طرفها يبدأ عند الباحث الراداري للصاروخ و تفتح زاوية و مدي الشكل المخروطي علي حسب قوة الباحث الراداري للصاروخ و مدي الصاروخ نفسه , بجانب الأمر الأكثر أهمية و هو قدرة الصاروخ علي المناورة عن طريق أقصي معدل دوران له , كلما زاد معدل دوران الصاروخ كلما زاد القدرة علي فتح زاوية أكبر و التي تتيح بدورها تتبع أهداف علي زوايا صعبة حتي يصل الهدف الي منطقة ال-لا فرار.

◘ لا يوجد أرقام رسمية للمدى القاتل ومنطقة اللا افلات لكل الصواريخ الجو-جو لكن هناك أجتهادات بعضها ثبت صحتها و بعضها لا , بعض تلك الأرقام التقريبية:

- الصاروخ R-77 الروسي = 20 كم كمنطقة لا افلات و25 كم كمدى قاتل .
- الصاروخ AIM-120C7 الأميركي = 30 كم كمنطقة لا افلات و40 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ AIM-120D الأمريكي = 45 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ MICA الفرنسي = 40 - 50 كم كمنطقة لا افلات و60 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ Meteor الأوروبي = 75 كم كمنطقة لا افلات و 90 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ Derby الاسرائيلي = 40 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ PL-12 الصيني = 40 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ R-27EA الروسي = 35 كم كمنطقة لا افلات و40 كم كمدى قاتل.

 
◘ منطقة الا-هروب أو منطقة عدم الأفلات هي المنطقة التي يوجد بها أحتمالية عالية للقتل "بالنسبة لصواريخ الجو-جو" حتي لو علم أو تنبه الهدف الخصم بالتهديد عن طريق الأنظمة الالكترونية علي الطائرة بقدوم صاروخ موجه راداريا عليه.

◘ منطقة القتل ترسم بشكل وهمي علي شكل مخروطي لتكون شكل زاوية هندسية طرفها يبدأ عند الباحث الراداري للصاروخ و تفتح زاوية و مدي الشكل المخروطي علي حسب قوة الباحث الراداري للصاروخ و مدي الصاروخ نفسه , بجانب الأمر الأكثر أهمية و هو قدرة الصاروخ علي المناورة عن طريق أقصي معدل دوران له , كلما زاد معدل دوران الصاروخ كلما زاد القدرة علي فتح زاوية أكبر و التي تتيح بدورها تتبع أهداف علي زوايا صعبة حتي يصل الهدف الي منطقة ال-لا فرار.

◘ لا يوجد أرقام رسمية للمدى القاتل ومنطقة اللا افلات لكل الصواريخ الجو-جو لكن هناك أجتهادات بعضها ثبت صحتها و بعضها لا , بعض تلك الأرقام التقريبية:

- الصاروخ R-77 الروسي = 20 كم كمنطقة لا افلات و25 كم كمدى قاتل .
- الصاروخ AIM-120C7 الأميركي = 30 كم كمنطقة لا افلات و40 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ AIM-120D الأمريكي = 45 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ MICA الفرنسي = 40 - 50 كم كمنطقة لا افلات و60 كم كمدى قاتل.

- الصاروخ Meteor الأوروبي = 75 كم كمنطقة لا افلات و 90 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ Derby الاسرائيلي = 40 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ PL-12 الصيني = 40 كم كمنطقة لا افلات و50 كم كمدى قاتل.
- الصاروخ R-27EA الروسي = 35 كم كمنطقة لا افلات و40 كم كمدى قاتل.



بهذه الطريقة اذا تقابلت تايفون ضد F22 ،
فإن F22 ستقترب من التايفون الى مسافة 45 كيلومتر لتظمن الدخول في منطقة عدم الهروب من صاروخها 120D
ومع الافتراض ان كل المقاتلتين تطيران بسرعة 2000 كيلومتر في الساعة ، فإن كل ثانية ستقربهم من بعضهم 1.1 كيلومتر ، اي ان عشر ثواني بعد اطلاق الصاروخ سيقرب F22 من التايفون بمقدار 11 كيلومتر ، اي انها ستكون على بعد 34 كيلومتر مما قد يؤدي الى اكتشافها وتدميرها بالميتيور ..

اتمنى تصحيح هذه الافتراضات

وشكرا ...
 
بهذه الطريقة اذا تقابلت تايفون ضد F22 ،
فإن F22 ستقترب من التايفون الى مسافة 45 كيلومتر لتظمن الدخول في منطقة عدم الهروب من صاروخها 120D
ومع الافتراض ان كل المقاتلتين تطيران بسرعة 2000 كيلومتر في الساعة ، فإن كل ثانية ستقربهم من بعضهم 1.1 كيلومتر ، اي ان عشر ثواني بعد اطلاق الصاروخ سيقرب F22 من التايفون بمقدار 11 كيلومتر ، اي انها ستكون على بعد 34 كيلومتر مما قد يؤدي الى اكتشافها وتدميرها بالميتيور ..

اتمنى تصحيح هذه الافتراضات

وشكرا ...

ليش شرطا اطلاق صاروخ من منطقة اللاهروب ..
الرابتور لن تطلق صاروخ واحد .. صاروخين التشويش سيكون صعب انت بحاجة لحرق الباحث الخاص بالصاروخ حرقا .. ولهذا تحتاج رادار وجامر جبار وقوة بث كبيرة .. ولو حاولت المناورة قد تنجو من الصاروخ الاول لكن بنسبة جدا كبيرة لن تنجوا من الصاروخ الثاني فقد افقدتك المناورة مع الصاروخ الاول السرعة ..
 
ليش شرطا اطلاق صاروخ من منطقة اللاهروب ..
الرابتور لن تطلق صاروخ واحد .. صاروخين التشويش سيكون صعب انت بحاجة لحرق الباحث الخاص بالصاروخ حرقا .. ولهذا تحتاج رادار وجامر جبار وقوة بث كبيرة .. ولو حاولت المناورة قد تنجو من الصاروخ الاول لكن بنسبة جدا كبيرة لن تنجوا من الصاروخ الثاني فقد افقدتك المناورة مع الصاروخ الاول السرعة ..


ايهما قد تكون حظوظه اكبر في النجاة امام الرابتور من ناحية قوة الرادار والجامبر وقوة التشويش والمناورة ، تايفون مجهزة برادار القيصر ومسلحة بالميتيور ام F15sa ؟
وشكرا ....
 
ايهما قد تكون حظوظه اكبر في النجاة امام الرابتور من ناحية قوة الرادار والجامبر وقوة التشويش والمناورة ، تايفون مجهزة برادار القيصر ومسلحة بالميتيور ام F15sa ؟
وشكرا ....

التايفون توفر رادار 1500 موديلز .. الليجل توفر رادار يزيد غن 1500 موديلز .. التايفون اتوقع قوة بث رادارها 15KW واكثر .. اما الايجل في Apg-63 كان 20KW لاعلم لي كم وصلوا في APG-82 لكن التفوق واضح للايجل على اي حال ..

من ناحية الجامرز .. لم نرى التايفون وDASS في قتال حقيقي بعد .. يعني اطن يحتاج ان يثبت نفسه في قتال حقيقي او على الاقل تخرج معلومات عنه .. الايجل تتفاخر نورثوب جرومان بان الايجل حققت ساعات طيران ( لا اذكرها تحديدا ) دون سقوط اي طائرة كانت تستخدم ALQ-135 النسخة الحديثة ..

كما ان الSA بنطام DEWS تحوي قدرات تشويش ممتازة ..

عموما من هذه الناحية افضل الايجل .. لكن التايفون يقف لصالحها المقطع الراداري الصغير

اما المناورة يميز الايجل سرعتها الكبيرة 2.5 ماك .. التايفون لو زودتها بمجموعة الديناميكا الجديدة مع محرك دفع الموجه .. فهي بالتاكيد افضل ...
 
اعتقد ان في الصراعات الحديثة دور التشويش اكبر من دور المناورات في مواجهة الصواريخ

الاف35 مثلا تمتلك قدرات مناورة قليلة لكن تمتلك قدرات كبيرة في تفادي الصواريخ

عندي اقتراح للاستاذ راس البر اذا لم يكن لديه مانع
ان ادمج موضوعي عن التشويش علي الصواريخ مع موضوعه عن مناورة الصاروخ ليصبح موضوع موحد عن مواجهة الصواريخ

وسيكون الموضوع باسمه لا يوجد عندي اي مشكلة
 
الهروب من الصاروخ ليس مستحيل ابدا لاكن صعب جدا وهذا امر معروف لديك قسمين او قتالين BVR و WVR القتال بعيد المدى شيء سهل جدا الهروب من الصواريخ الى في حالات محدده وهذه الحالات لها حلول معتبره مثل خاصيه HOJ منطقه القتل او لا افلات انا شخصيا اعتقد انها صعبه جدا اطلاق الصاروخ منها لان التهديد كبير جدا هنا العبره دعونا نقول انك تحمل 3 صواريخ AIM-120D واردت اطلاقها من مسافه دعونا نقل 100 كيلومتر اذا تم كشف الصواريخ كلها من مسافه معتبره وهو اصلا اذا تم كشف الطائره المعاديه فلن تجد مشكله في كشف الصواريخ لاكن لو اطلق الصاروخ بدون كشف الطائره فمتى سيتم كشف الصاروخ نفسه وهو بمدى 180كيلومتر اذا دعونا نقل من 80 كيلومتر هل تعلمون بان AIM-120D قادر على تحقيق نسبه اصابه 90% في حالات التشويش الشديد فالتشويش الفعال والسريع من اواكس او منصات ارضيه بقدرات تشويش عاليه حالتها سيبدا الطيار بمناوره عاليه جدا ضد ال3 صواريخ كلها فيرتفع تاره وينزل تاره ولاكن الان هنالك برصيد الصاروخ 80 كيلومتر وبقوه الg هو قادر على اصابت الطيار وبالذات ان مناورات محدده تبطئ من سرعه الطيار طيب ماذا لو اطلق 3 صواريخ لاكن بعد ماتتعدى الاولى 50 كيلومتر وهكذا انت وضعت الطيار بحاله صعبه جدا الصواريخ تطورت بشكل كبير فقتال الBVR هناك صعوبه على الطيار اما الWVR وهنا بالتحديد الصواريخ الحراريه باختصار شديد الصواريخ الحراريه تطورت فاصبحت تعلم الفرق بين الهدف والشعلات الحراريه عموما تقيم الامر مو سهل بل هو على حسب الموقف والوضع
 
اعتقد ان في الصراعات الحديثة دور التشويش اكبر من دور المناورات في مواجهة الصواريخ

الاف35 مثلا تمتلك قدرات مناورة قليلة لكن تمتلك قدرات كبيرة في تفادي الصواريخ

عندي اقتراح للاستاذ راس البر اذا لم يكن لديه مانع
ان ادمج موضوعي عن التشويش علي الصواريخ مع موضوعه عن مناورة الصاروخ ليصبح موضوع موحد عن مواجهة الصواريخ

وسيكون الموضوع باسمه لا يوجد عندي اي مشكلة

لااعتقد ذلك مو في الوقت الحالي عموما التشويش هل سيفيد عند دخول منطقه القتل وعمل LOCK ON عليك هل ستشوش بدون مناوره وهل تستطيع كسر ال لوك اون لا لاكن على حسب حالتك والبيئه وتشكيل مقاتلاتك الخ.....
 
لااعتقد ذلك مو في الوقت الحالي عموما التشويش هل سيفيد عند دخول منطقه القتل وعمل LOCK ON عليك هل ستشوش بدون مناوره وهل تستطيع كسر ال لوك اون لا لاكن على حسب حالتك والبيئه وتشكيل مقاتلاتك الخ.....

التشويش افضل كثيرا واكثر فاعلية سواء كان تشويش خداعي في مواجهة الصواريخ الرادارية او تشويش ليزري في مواجهة الصولريخ الحرارية

محدوديته الوحيدة هو عدد الصواريخ التي يمكن التعامل معها في نفس الوقت.. لكن نفس الامر للمناورة ان لم تكن حتي اصعب
 
التشويش افضل كثيرا واكثر فاعلية سواء كان تشويش خداعي في مواجهة الصواريخ الرادارية او تشويش ليزري في مواجهة الصولريخ الحرارية

محدوديته الوحيدة هو عدد الصواريخ التي يمكن التعامل معها في نفس الوقت.. لكن نفس الامر للمناورة ان لم تكن حتي اصعب

كلامك متفق عليه لاكن هناك انا قلت حسب السيناريو الي يحصل التشويش قد لاينفع اذا اطلق الصاروخ من مسافه 50 كيلومتر لماذا لان اولا الصاروخ لديه قوه G عاليه مع مدى كبير مع خاصيه HOJ وهنا التشويش هل سيحصل بمثلا طائرتين حتى يتم تضليل الصاروخ او غيرها من الحلول لا لاكن عمل مناورات وليس لكسر الاقفال الراداري بل للافلات من الصاروخ وهنا ممكن يتم اطلا صاروخين من طائرتين بمجموع اربع صواريخ يطل الاول وبعد وصوله للهدف يطلق الثاني انت هنا انهكت الطيار بالذات لو الاطلاق من اكثر من جهه فمناوراتك قد لاتعمل لذلك التشويش قد يعمل مع BVR وفي حالات محدده
 
كلامك متفق عليه لاكن هناك انا قلت حسب السيناريو الي يحصل التشويش قد لاينفع اذا اطلق الصاروخ من مسافه 50 كيلومتر لماذا لان اولا الصاروخ لديه قوه G عاليه مع مدى كبير مع خاصيه HOJ وهنا التشويش هل سيحصل بمثلا طائرتين حتى يتم تضليل الصاروخ او غيرها من الحلول لا لاكن عمل مناورات وليس لكسر الاقفال الراداري بل للافلات من الصاروخ وهنا ممكن يتم اطلا صاروخين من طائرتين بمجموع اربع صواريخ يطل الاول وبعد وصوله للهدف يطلق الثاني انت هنا انهكت الطيار بالذات لو الاطلاق من اكثر من جهه فمناوراتك قد لاتعمل لذلك التشويش قد يعمل مع BVR وفي حالات محدده

الكلام ده يخص التشويش الضوضائي للطائرات القديمة التي لا تملك قدرات drfm
لكن انا بتكلم عن التشويش الخداعي اللي مبيحتجش طاقة كبيرة وبيخدع الصاروخ وبيخليع ميتحولش لنمط hoj
التشويش الخداعي ضد بواحث الصواريخ ناجح بنسبة تقترب من مية في المية من تضليل الصاروخ.. والتغلب عليه يتطلب اطلاق عدد كبير من الصواريخ اكثر من قدرة الطائرة علي التشويش عليهم بشكل متزامن

والتشويش الخداعي منه اشكال كتير جدااا بتاثر علي مكان الهدف للصاروخ.. سواء ارتفاع الهدف او سرعته او تعدديته او حتي اخفاؤه

انا كتبت الكلام ده في الموضوع التاني يا كبير
لكن استخدام التشويش الضوضائي التقليدي ده محصور فقط في حالة طائرات لا تمتلك قدرات drfm حديثة
 
الكلام ده يخص التشويش الضوضائي للطائرات القديمة التي لا تملك قدرات drfm
لكن انا بتكلم عن التشويش الخداعي اللي مبيحتجش طاقة كبيرة وبيخدع الصاروخ وبيخليع ميتحولش لنمط hoj
التشويش الخداعي ضد بواحث الصواريخ ناجح بنسبة تقترب من مية في المية من تضليل الصاروخ.. والتغلب عليه يتطلب اطلاق عدد كبير من الصواريخ اكثر من قدرة الطائرة علي التشويش عليهم بشكل متزامن

والتشويش الخداعي منه اشكال كتير جدااا بتاثر علي مكان الهدف للصاروخ.. سواء ارتفاع الهدف او سرعته او تعدديته او حتي اخفاؤه

انا كتبت الكلام ده في الموضوع التاني يا كبير
لكن استخدام التشويش الضوضائي التقليدي ده محصور فقط في حالة طائرات لا تمتلك قدرات drfm حديثة


انا تكلمت عن كلا الحالتين لماذا لان في حاله اطلا صاروخ من 50 كيلومتر بعدد اربع صواريخ من اكثر من جهه فهل يمكن عمل الاتي تحليل الموجه وارسالها اخرى هل ستحصل بثواني معدوده رغم انها فعاله 100% وانا اعلم ذلك الامر يااستاذ لذلك المناوره في WVR هي الافضل
 
انا تكلمت عن كلا الحالتين لماذا لان في حاله اطلا صاروخ من 50 كيلومتر بعدد اربع صواريخ من اكثر من جهه فهل يمكن عمل الاتي تحليل الموجه وارسالها اخرى هل ستحصل بثواني معدوده رغم انها فعاله 100% وانا اعلم ذلك الامر يااستاذ لذلك المناوره في WVR هي الافضل

في المقاتلات الحديثة التي تمتلك منظومات rwr رقمية حديثة فان تحليل الموجات والرد عليها لا يحتاج ثواني ولا حتي لحظات.. بل بسرعة انية في نفس الوقت

ربما حتي اسرع من ضغطك علي الكيبورد ليظهر الحرف

ول ذلك يقول البعض ان الايسا افضل في مقاومة التشويش الخداعي.. بسبب اساليبه التي تتطلب معالجة لوقت اطول لتحليلها ثم الرد عليها اذا تمكنت من التعرف عليها اصلا

لكن بواحث الصواريخ لا توجد معها اي مشكلة علي الاطلاق.. في الحقيقة نظريا باحث الصاروخ لن يعمل ضد مقاتلة حديثة منخفضة المقطع الرادارذ الا من مدي اقل من 10 - 20 كم.. لكن اقل من ذلك حتي لا يوجد اي مشكلة في التعامل معه

ربما ما يحتاج بعض الللحظات او الثواني القليلة هو الليزر في مواجهة الصواريخ الحرارية.. لكن تاثيره مثبت علب المروحيات ضد المانباد الذي يطلق من مسافات اقل من عشرة كم من المروحية
 
عودة
أعلى