«العصار» يتفق مع «تاليس» الفرنسية علي «خط إنتاج» للصناعات الإلكترونية ببنها

التفاعل
8,319 9 0
استقبل الدكتور محمد العصار وزير الدولة للإنتاج الحربي، باسكال سوريس المدير التنفيذي الدولي لشركة «تاليس» الفرنسية – والتي تعد إحدى أهم الشركات العالمية العاملة في مجال الاتصالات والإلكترونيات ذات التكنولوجيا العالية، وذلك في إطار حرص قطاع الإنتاج الحربي المصري على فتح آفاق التعاون مع الشركات العالمية المتخصصة في العديد من المجالات.

وتم خلال اللقاء بحث العديد من الموضوعات ذات الاهتمام المشترك وفي مقدمتها إمكانية إنشاء خط إنتاج جديد بشركة بنها للصناعات الإلكترونية التابعة لوزارة الإنتاج الحربي لإنتاج منتج مدني جديد يتناسب مع أنشطة شركة تاليس في المجالات المدنية ومنها «اتصالات ـ تأمين ـ إلكترونيات»، وذلك بالاستفادة من خبرات شركة تاليس والإمكانيات المتوفرة بشركة بنها، كما تم التباحث في آليات تعظيم الاستفادة من إمكانيات شركة بنها من خلال اعتمادها كمركز إصلاح رئيسي بالشرق الأوسط وأفريقيا لمنتجات شركة تاليس.

ومن جانبها، أكدت المدير التنفيذي لشركة تاليس حرص شركتها على تنمية الشراكة مع الإنتاج الحربي المصري حيث ستقوم الشركة بدراسة إنشاء مشروع استثماري في مصر بمشاركة فرنسية وسيتم خلال الفترة المقبلة تبادل الأفكار والرؤى حول هذا الموضوع.

و اتفق الجانبان على دفع علاقات التعاون بينهما في كافة المجالات الممكنة، كما تم الاتفاق على قيام خبراء شركة تاليس بزيارات ميدانية لشركات الإنتاج الحربي المصرية للتعرف علي الإمكانيات المتوافرة بها والتي على ضوءها سيتم تحديد معالم المشاركة في المشروعات المستقبلية سواءاً في مجال الاتصالات أو المعدات أو التدريب.
المصدر:

ولان الموضوع به شق مدني فهذا احد الاخبار الرائعة من تاليس نفسها بخصوص تطوير انظمة الاتصالات لمترو القاهرة..

التعديل الأخير:
كما كانت اسرائيل نقطة التحول ومصدر المعرفة لبدء الصناعات العسكرية التركية، يبدو ان فرنسا ستلعب نفس الدور لصالح مصر..

بالأمس DCNS واليوم Thales
اللهم يسر لنا ودبر أمورنا إنا لا نحسن التدبير..

ولان الموضوع به شق مدني فهذا احد الاخبار الرائعة من تاليس نفسها بخصوص تطوير انظمة الاتصالات لمترو القاهرة..
سافرن ايضا مشتركه في مشروع تطوير مترو الانفاق الكترونيا

المفروض الاتفاق على انشاء فرع كامل لتاليس في مصر(thalesEgypt) تملكها شركة بنها او الانتاج الحربي مع تاليس جروب بكامل فروعه و علي اقتصاد و دخل تقنية حديثة و شغل سوق و خدم على الجيش و القطاع المدني بافضل طريقة مش تفواض على خطوط انتاج سلع كل شوية ! ما اروح لل source

المفروض الاتفاق على انشاء فرع كامل لتاليس في مصر(thalesEgypt) تملكها شركة بنها او الانتاج الحربي مع تاليس جروب بكامل فروعه و علي اقتصاد و دخل تقنية حديثة و شغل سوق و خدم على الجيش و القطاع المدني بافضل طريقة مش تفواض على خطوط انتاج سلع كل شوية ! ما اروح لل source
اظن والله اعلم ان الخطة المبدئية هي رفع كفاءة بنها وتشغيلها بشكل اقتصادي.
عموماً حتي الآن نقطة ضعفنا الأساسية هي الـ R&D,.ربنا يسهل وهي خطوة جيدة في كل الأحوال

بالمناسبة امتحاني القادم في الإلكترونيات، لكن الكترونيات طاليس حاجة تانية..
:مخطط:

اظن والله اعلم ان الخطة المبدئية هي رفع كفاءة بنها وتشغيلها بشكل اقتصادي.
عموماً حتي الآن نقطة ضعفنا الأساسية هي الـ R&D,.ربنا يسهل وهي خطوة جيدة في كل الأحوال
اهو حرفيا اللي انا بطلبه بيصب في مصلحة ال R&D و نفس الشئ ل DCNS مثلا
لان العقول المبتكرة المؤهلة في ال R&D مثلا مش حتعتب باب حكومي ، الموضوع خد و هات عايز حد يقدملك منتجات و انظمة مجنونة تقنيا لازملة اسلوب عمل محفز غير بيروقراطي يدفعه لكده
اقدر اقولك 1500 مثال من elbit الاسرائيلي و رايثون الامريكي حتى آبل و جوجل و انتل = business working environment/culture innovation

اهو حرفيا اللي انا بطلبه بيصب في مصلحة ال R&D و نفس الشئ ل DCNS مثلا
لان العقول المبتكرة المؤهلة في ال R&D مثلا مش حتعتب باب حكومي ، الموضوع خد و هات عايز حد يقدملك منتجات و انظمة مجنونة تقنيا لازملة اسلوب عمل محفز غير بيروقراطي يدفعه لكده
اقدر اقولك 1500 مثال من elbit الاسرائيلي و رايثون الامريكي حتى آبل و جوجل و انتل = business working environment/culture innovation
من غير ما تجيب لي، اجيب لك انا 2000 مثال لشغل الصهاينة في مشروع تخرجي، مش ممكن تلاقي لهم عملاق في الكهرباء مناظر لسيمنس الألمانيةمثلاً لكن لازم تلاقي لهم علامة في اي شئ يخص مستقبل الكهرباء في العالم، كل ما ابحث عن حاجة فيها artificial intelligence او monitoring او control يقفزوا في مقدمة نتائج البحث زي العفريت. ربنا ياخدهم..

رغم كل ما فات انا مش محبط بصراحة، طالما في حراك وتغيير يبقى مفيش مشكلة وممكن نعتبر الاتفاق ده خطوة على الطريق..
ربنا يوفقك يا كبير بالنجاح ان شاء الله و التوفيق
الله يكرمك ياكبير، انا وانت وكل الناس.

Thales modernises Cairo Metro
تاليس تحدث مترو القاهرة (مترو الانفاق)
التفاصيل علي الرابط

practical magic @practical magic
بالنجاح و التوفيق باذن الله
آمين يارب العالمين، انا وكل الناس.
تسلم ياكبير..
بخصوص المترو Ⓜ فهو احتكار لفرنسا تقريباً وغير كده هو الغريب.

من غير ما تجيب لي، اجيب لك انا 2000 مثال لشغل الصهاينة في مشروع تخرجي، مش ممكن تلاقي لهم عملاق في الكهرباء مناظر لسيمنس الألمانيةمثلاً لكن لازم تلاقي لهم علامة في اي شئ يخص مستقبل الكهرباء في العالم، كل ما ابحث عن حاجة فيها artificial intelligence او monitoring او control يقفزوا في مقدمة نتائج البحث زي العفريت. ربنا ياخدهم..

رغم كل ما فات انا مش محبط بصراحة، طالما في حراك وتغيير يبقى مفيش مشكلة وممكن نعتبر الاتفاق ده خطوة على الطريق..

انا سامع ان الاسرائيلين عاملين اختراقات في الفيزياء و الكيمياء و البرمجة بالذات مرعبة جدا و الطب كمان كمراكز بحثية اسرائيلية و علماء و باحثين اسرائيلين مش يهود

انا سامع ان الاسرائيلين عاملين اختراقات في الفيزياء و الكيمياء و البرمجة بالذات مرعبة جدا و الطب كمان كمراكز بحثية اسرائيلية و علماء و باحثين اسرائيلين مش يهود
ياصديقي طبيعي ان دولة بتنفق علي البحث العلمي باكبر نسبة انفاق مقارنة بالناتج القومي في العالم لازم توصل، 7% لو انا فاكر صح..

شركه بنها للالكترونيات عموما عصب للقوات المسلحه فى امور كثيره منها تصنيع اجزاء كثيره من منظومه القياده والسيطره وبالتاكيد تطويرها واضافه الجديد ليها هيساهم فى احداث طفره تكنولوجيه منتظره ......على الجانب الاخر اللى عامل الصفقات دى كلها فعلا مش غايب عن ذهنه التطوير المحلى وزياده التصنيع تدريجيا ....المجمع العسكرى المحد للمصانع الحربيه واللى شارف على الانتهاء جزء مهم جدا من المرحله اللى بناملها واللى التطوير المحلى هو عمادها واساسها ...منتظر بفارغ الصبر برضه التعاون مع مدينه زويل العلميه
الله كريم

فعلا للاسف اسرائيل قدمت للعلم والبشريه الكثير من الاختراعات التي نستخدمها دون حتي ان نتخيل انها اختراع اسرائيلي نتمني ان نقتفي اثرهم في هذا ليسبقونا بخمس سنوات فقط لا بربع قرن

ربنا يوفقنا وًنبدا ... اي حاجه بس نبدأ
و نرفع ميزانيه البحث العلمي علشان دا السبيل الوحيد
اما بالنسبة لاسراءيل : هي دوله تستحق الاحترام رغم كل شيء
و لا بترول و لا ثروات طبيعية و لا ولا ولا
و قدور يوصلو لمستوي تكنولوجي و تقدم رهيب في كثير من المجالات
بعض من أشهر شركات التكنولوجيا في العالمً إسرائيليه
في الطب - الفيزياء - الكيمياء - الفضاء - الذكا الصناعي - السلاح ... الخ
كل ده في اقل من ٧٠ سنه
الميزه في اليهود انهم بيستغلوا كل مصدر يقدرو يحصلو عليه للوصول الي هدفهم
يا ريت نتعلم منهم

ربنا يوفقنا وًنبدا ... اي حاجه بس نبدأ
و نرفع ميزانيه البحث العلمي علشان دا السبيل الوحيد