استلام الدفعة الثانية من طائرات "رافال" خلال أيام

تسليم غوصات قريبا من المانيا والان 3 رافال ء,‘
قلبى الصغير لا يتحمل :عويل
عايزين خبر برى بقى
:p

السنة الجاية تاريخية ... اكتمال تسليم الانتاي-2500 + الكا-52 كاتران + ميسترال + ميج-35 + رافال + غواصتين تايب-209/1400

الفكرة انه هي دي الاولويات العاجلة التي لا يمكن تأجيلها ... أسلحة مثل الغوصات و المقاتلات لا يمكن مد خدمتها بسهولة

البري صحيح مش محتاج تمويل كبير زي الجوي&البحري لكنه بيحتاج دراسة-مجهود-خبرة اكتر بكتير

عموماً حسب كلام الروس احنا كنا متفقين معاهم على سلاح يقوم حوالي 3 فرق تقريباً يعني تطوير لمايكافئ 25% من حجم الجيش المصري العامل الحالي (بدون الإحتياط)

لا تنسى ايضا انه اغلب معدات الجيش منتجة محلياً (دبابتك الرئيسية - مدفعك الرئيسي مقطور و ذاتي - إلى اّخره) فبالتأكيد سترغب في رخص إنتاج و ليس صفقات شراء و هذا سيأخذ مزيد من الدراسة ايضاً

كل دا محتاج وقت و دراسة جيدة جداً لكن ان شاء الله انا واثق انه بشائره هتظهر في 2016

أهمها على الاقل إنتاج 45-60 دبابة M1A1 بنهاية 2016 , بالنسبالنا رقم صغير لكن بالنسبة لـ97% من الدول التانية رقم مهول في سنة واحدة

الجيش الفرنسي لديه 200 دبابة ليكليريك فقط عاملة و 200 في الاحتياط !!

التعديل الأخير:
مش عارف انا مقلق من صفقه الميج ٣٥ لا حس ولا خبر و في كلام انه حصل استبدال لصفقه روسيه باخري فرنسيه اللي هي الرافال .. وبعدين مفيش اي كلام رسمي .... اتقال ميج ٢٩ و بعدين اتقال الميج ٣٥ و كان اتقال ١٢ سوخوي ٣٠ ...في ميج ولا مفيش ميج مازالت المسافه بين مصر و اسرائيل بعيده جدا في المقاتلات للاسف

يا باشا الميج جاية 1000% بإذن الله ... و لسه في تأكيد نازل طازة من يومين من رئيس شركة ميج ذات نفسه و موجودة التفاصيل على المنتدى لو حابب من خلال الرابط التالي

http://defense-arab.com/vb/threads/101068/

مش عارف انا مقلق من صفقه الميج ٣٥ لا حس ولا خبر و في كلام انه حصل استبدال لصفقه روسيه باخري فرنسيه اللي هي الرافال .. وبعدين مفيش اي كلام رسمي .... اتقال ميج ٢٩ و بعدين اتقال الميج ٣٥ و كان اتقال ١٢ سوخوي ٣٠ ...في ميج ولا مفيش ميج مازالت المسافه بين مصر و اسرائيل بعيده جدا في المقاتلات للاسف

لو تم تبديل الميج بالرافال فهتكون اخبار حلوة

الف مبروك لبلدي مصر الحبيبة اتمني زيادة الرافال الي 48 مقاتلة ونتسلم الدفعة الثانية مباشرة بعد انتهاء عقد 24 الأولي وهناك اخبار متواترة انه خلال ثلاث سنوات علي الأكثر ربما يتم ادخال تطويرات اكثر علي الرافال خصوصا المحرك والرادار وما حدش يقول تكلفة وعبئ مصر الأن ليس مصر الماضي غير ان 24 مقاتلة رافال ستقوم بدور طائرتين علي الأقل من مثل الميج 35 يعني في وجهة نظري السعر متقارب بل سنكسب الكفاءة والتقدم والتطور الذي يوجد بالرافال يارب نكملهم 48 هفرح اوي اوي وهعمل فررررررررح ربنا يحفظ مصر ويديم عليها التطور والتقدم وعقبال الأقتصاد ان شاء الله

لو تم تبديل الميج بالرافال فهتكون اخبار حلوة
انا معاك ان الرافال تفضل من الميج بس الميج منصه محترمه للذخيره الروسي .... بالاضافه لرخص الميج و تقريبا ساعه طيران الميج نصف تكلفه ساعه طيران الرافال
تقريبا مصر ماخدتش الميتيور في الرافال ولكن اكيد هتاخد الار ٧٧ مع الميج ....احنا محتاجينها جدا .. و برضو محتاجين سوخوي للسياده الجويه و الدعم البحري ... طياره جباره اواكس مصغره مداها جبار كمنصه ذخيره محترمه ... حتي لو سربين فقط هيفرقوا كتير جدا و تتفرغ الرافال للقصف الجراحي العميق
ولو تم الاكتفاء ب ٧٢ طائره اف ١٦ مع التحديث لمعيار بلوك ٥٢ و بيع الباقي و استبداله بسوخوي ٣٥ او رافال حتي ولو باعداد اقل لان السوخوي ٣٥ الواحده او رافال واحده افضل من ٢ اف ١٦ بلوك ٣٢ او
٤٢

التعديل الأخير:
عودة
أعلى