مصر تطلب 4 قطع بحرية جديدة من DCNS واستمرار التفاوض حول القمرين الصناعيين العسكريين

دة مجرد اقتراح
انا اقصد ان ممكن منها تطلع اكتر من تصور لقطعة بحرية تخدمك انت
حتي لو المشروع مخدمش فرنسا
فاهمني
زي الثاندر عايز تنتج خليك طموح و اشتغل علي مشاريع قويه لها مستقبل و سيبك من المشاريع المريضة دي

انا اراهنك اننا واخدينه برخص التراب اذا مكنش فوق البيعة .. زي المولينا كده مع روسيا .. حاجة فرنسا مش عايزاها وهنستلمها فوري وحلوة في الدوريات (4 دوريات في بعض لانها بتشيل مروحية وكمان زورقين) وعليها منظومة رصد بصري حلوة
بعيدا عن 2 الجويند ب 500 مليون يتبقي 80 مليون و يعتبر اهدار صرفهم بهذا الشكل يمكن استغلالها بشكل افضل لشراء مروحيات ASW او كامكوبتر مثلا او تسليح بحري

بعيدا عن 2 الجويند ب 500 مليون يتبقي 80 مليون و يعتبر اهدار صرفهم بهذا الشكل يمكن استغلالها بشكل افضل لشراء مروحيات ASW او كامكوبتر مثلا او تسليح بحري

انا معتقدش ان صفقة الجويند تساوي 500 مليون دولار بالظبط .. هتلاقيها اكتر من كده .. كمان انت متعرفش طبيعة الطلبات اللي جنب الجويند .. ممكن نكون طلبنا حاجة جنبها .. انا ااكدلك (بالمنطق كده) اننا واخدينها رخيصة جدا لانها مستعملة كمان

لو سعره فعلاً 50 مليون يبقى كويس جداً ..

إزاحة 1500 طن مدى واسع (15.000 كم)
قابلية لحمل الهليكوبتر و الـUAVs

و أعتقد إنه بإزاحة كهذه يمكن طلبه مع تسليح طوربيد+اكسوزيت و ان كان المهم هو الاكسوزيت لانه كدة كدة قابلية حمل الـNH-90 تجعله منصة معقولة ضد الغواصات نوعاً ما

ممتاز للدورية و لكن الافضل انتاجه محليا

ده كفاية الكابينة بتاعته .. فيها طقم كومبيوترات .. الظباط بتوعنا هيطلعوا يتفسحوا عليه :D

بس انا متكيف اوي من موضوع قمر الاتصالات العسكري الجديد ده

هيفرق جداً معاناً .. خصوصاً مع الميسترال الميسترال جزء اساسي منها من منظومة القيادة العبقرية للـSENIT-9 هي منظومة الاتصال عالي التأمين عن طريق الاقمار العسكرية

إتصالات مؤمنة جدا جدا بمديات خرافية

عموماً لما نتكلم عن مركبات دورية اهم شئ هو السعر علشان نكون واضحين .. انت هتحتاج مش اقل من 10 فعلاً ...

اهم شئ قابلية لحمل الهليكوبتر و الـRHIBsمستشعرات جيدة و سعر لا يتعدى الـ40-50 مليون و كل ده متوفر فعلاً فيه ..

الشئ الوحيد المطلوب كاضافة مهمة هو الاكسوزيت

و أعتقد إنه بإزاحة كهذه يمكن طلبه مع تسليح طوربيد+اكسوزيت و ان كان المهم هو الاكسوزيت لانه كدة كدة قابلية حمل الـNH-90 تجعله منصة معقولة ضد الغواصات نوعاً ما

ما دة اللي بقولة
اتصنع منه قطعة واحدة وعاوزين يخلصوا منها
نشيل احنا المنصة نفسها بتكاليف المشروع ونبنيها لصالحنا سواء. بوضعها الحالي او باضافات اخري

ما دة اللي بقولة
اتصنع منه قطعة واحدة وعاوزين يخلصوا منها
نشيل احنا المنصة نفسها بتكاليف المشروع ونبنيها لصالحنا سواء. بوضعها الحالي او باضافات اخري

كلام معقول ...

عايزين نشوف البدايل الاخرى غير DCNS مواصفات و اسعار

اوروبي امريكي و صيني و ركزوا على الصيني بالاخص
همتكم يا رجالة

كلام معقول ...

همتكم يا رجالة
عندك الحتة الامريكاني دي مثلا

انا معتقدش ان صفقة الجويند تساوي 500 مليون دولار بالظبط .. هتلاقيها اكتر من كده .. كمان انت متعرفش طبيعة الطلبات اللي جنب الجويند .. ممكن نكون طلبنا حاجة جنبها .. انا ااكدلك (بالمنطق كده) اننا واخدينها رخيصة جدا لانها مستعملة كمان
الصفقه مع DCNS بخصوص الجويند فقط لا تشمل المروحيه او uav او التسليح و هي تكمله الصفقه الاصليه 4 جويند بدون تسليح بمبلغ 1 مليار يورو
عموما خد الفقره دي عن هذا opv
DCNS has yet to find a paying customer for the Gowind OPV represented by the L’Adroit.

ملحوظه ازاحه هذا الكورفيت 1000 طن فقط و ليس 1500 كما ذكرت سابقا

كلام معقول ...

همتكم يا رجالة
كمان الروس عندهم حاجة شبيها بالقطعة الفرنسية
اسمها روبين

عندك الحتة الامريكاني دي مثلا

فئة مختلفة ... ده زورق ميعديش 180 طن ... بنعمل زيه عندنا في ترسانة بورسعيد

احنا بنتكلم عن زوارق دورية Blue Water ثقيلة في حدود 1000+ طن إزاحة

أنا شخصياً معجب جداً بالبينونة الاماراتي .. خصوصاً إنه ميكملش 1000 طن عايز حاجة شبهه بتصميم احدث

الصفقه مع DCNS بخصوص الجويند فقط لا تشمل المروحيه او uav او التسليح و هي تكمله الصفقه الاصليه 4 جويند بدون تسليح بمبلغ 1 مليار يورو
DCNS has yet to find a paying customer for the Gowind OPV represented by the L’Adroit.

اية رايك في الحتة الروسي دي

مع الاسف الطول 87م و الازاحه 1000 طن فقط و المروحيه 5طن فقط يعني دوفيين او من نفس الفئه مروحيه متوسطة
الازاحه لن تسمح بتسليح قوي اضافي كبيره 4 الاكسوسيت و 8 ميكا ان امكن و السعر سيكون كبير 120 مليون حيث سعره الحالي 60 مليون يورو

التعديل الأخير:

قصدك بحوالي مليار يورو حسب ما اتذكر (الصفقات مبتكونش في الغالب برقم صحيح كده .. ده بيكون رقم تقريبي)

بالنسبة للكورفيت ده يا ريس ادخل على موقع dcns هتلاقي منه تنوع في الازاحة والطول حسب الطلب .. زيه زي باقي منتجات الشركة اللي قابله للتعديل حسب طلب الزبون :)

قصدك بحوالي مليار يورو حسب ما اتذكر (الصفقات مبتكونش في الغالب برقم صحيح كده .. ده بيكون رقم تقريبي)

بالنسبة للكورفيت ده يا ريس ادخل على موقع dcns هتلاقي منه تنوع في الازاحة والطول حسب الطلب .. زيه زي باقي منتجات الشركة اللي قابله للتعديل حسب طلب الزبون :)

عودة
أعلى