مصر تطلب 4 قطع بحرية جديدة من DCNS واستمرار التفاوض حول القمرين الصناعيين العسكريين

ياحضرات مافيش صعوبات مذكورة في الخبر ولكن الطريق مازال طويلا في المفاوضات ومستحيل الانتهاء من الصفقة في اسبوع واحد لانها ببساطة اقمار صناعية مش سيارات بيجو!!

اما القطع البحرية فهي عرض مقدم من فرنسا وليست بطلب مصري وفي رأيي الشخصي احنا مش في حاجة لقطع زي كده يتدفع فيها المبلغ ده وبفلوسها اطور القطع اللي عندي لو عايز حاجة للدورية الساحلية وبتعديلات بسيطة او اروح اجيب لنشات صواريخ روسي او صيني...
طيب لية ما اتفاوضناش علي مزيد من الفريم
رغم ان الكل متوقع دة خصوصا اني محتاج اكمل طاقم الحماية للميسترال

الترجمه اهى
.

France and Egypt have not been able to complete negotiations on the sale of two French satellites, one observation and one military telecommunications. Moreover, the Egyptian president in his hands a proposal for Paris for another four warships.
Despite all the will of the Egyptian and French teams of negotiations, the contract for an order of two satellites, one observation and one military telecom, could not be signed before the start of Tuesday the Egyptian delegation. Nothing serious so far. It is only "postponed," says one in Paris. "We started from too far away to finalize," says one in The Tribune. Yet the Egyptian president Abdel Fattah al-Sissi wanted a quick signature. To expedite negotiations, he had sent his faithful minister of Defence Production, General Al-Assar.As part of these discussions, Cairo negotiating with Airbus Space Systems and Thales Alenia Space (TAS), which was designated as representative. The contract amounts to approximately EUR 1 billion for the two satellites. The timetable was ambitious but nothing seems lost for France.Paris offers four new warships in CairoBesides the two satellites "Made in France", the Egyptian president has in his hands a very attractive proposal DCNS for the sale of a batch of four ships: two corvettes, Adroit OPV which was self-financed by the naval group then loaned to the Navy, and finally a smaller vessel provided by Piriou. An offer that would amount to approximately EUR 580 million. If an agreement was reached with France, Egypt eventually would own 11 French warships.She already has six vessels on order (four Gowind corvettes and two projection Buildings and Mistral command). Cairo has in operational service FREMM multimission frigate of "Long live Egypt" delivered in July 2015. The Egyptian Navy will by 2020, a fleet of seven French ships forefront..
..

العرض فرنسى وليس مصرى

ما هي المشكلة في ترجمة جوجل الملعونة .. استطيع ان اجادلك ان ترجمة جوجل تحمل المعنيين
لكن على الاقل موضوع القمرين فريق المفاوضين غادر دون اتفاق
ربما الفرنسيين يحتاجون وقت اطول للرد او شئ من هذا القبيل
l'un d'observation et l'autre de télécoms militaire, n'a pas pu être signé mardi avant le départ de la délégation égyptienne.

صحيح مليش فالفرنساوي اوي بس اعتقد ترجمة جوجل لتلك الجملة غلط
ولا ايه يا @Sam7

اسلام باشا تحياتي حسب فهمي للغه الفرنسيه هو يتحدث عن عرض مغري بين يدي الرئيس بعدد 4 قطع بحريه 2 كورفيت opv + بالاضافه ل2 قطعه صغيره مقدمه من شركهPiriou بقيمه 580 مليون يورو و انه ان تم الاتفاق بين مصر و فرنسا سترتفع عدد القطع الفرنسيه عندنا الي 11 قطعه

انا كنت فاكر من ردك يا استاذنا انك بتتكلم علي ٤opv فحبيت الفت انتبهاك لاكن انا فهمت ردت غلط
عندي دي ....اعتذاراتي يا استاذنا

ما هي المشكلة في ترجمة جوجل الملعونة .. استطيع ان اجادلك ان ترجمة جوجل تحمل المعنيين
l'un d'observation et l'autre de télécoms militaire, n'a pas pu être signé mardi avant le départ de la délégation égyptienne.

خايف فرنسا تتعرض لضغوطات من امريكا او حتى اسرائيل وترفض الطلب

من الخبرThe Egyptian Navy will by 2020, a fleet of seven French ships forefron
معنى كدة ان لسة مافيش كلام عن الجويند الاضافى ولا الفريم ولا الاسكوربيون

طيب لية ما اتفاوضناش علي مزيد من الفريم
رغم ان الكل متوقع دة خصوصا اني محتاج اكمل طاقم الحماية للميسترال

لاننا ببساطة متفقين عليها اصلا ومافيش غير موعد التوقيع والغير معروف لحد الان .. قائد القوات البحرية المصرية شخصيا اشار لده في كلمته اثناء مراسم حفل تسليم الفريم للبحرية المصرية في فرنسا ..

خايف فرنسا تتعرض لضغوطات من امريكا او حتى اسرائيل وترفض الطلب

لا فرنسا ملهاش في الكلام ده .. لكن المشكلة الحقيقية ان فرنسا مقاول فرعي في موضوع الاقمار وان الملعونة bae هي المقاول الرئيسي .. عشان كده المفاوضات ممكن تكون ارخم شوية .. لكن متاكد اننا هنتفق في الاخر

صحيح مليش فالفرنساوي اوي بس اعتقد ترجمة جوجل لتلك الجملة غلط
ولا ايه يا @Sam7
جوجل غلط
الترجمه الصح ان الاتفاق لم يكن من الممكن توقيعه قبل مغادره الوفد المصري يوم الثلاثاء

حتي ولو
السعر كبير جدا
لو الواحد وصل سعرة ٨٠مليون
يعني الاتنين ١٦٠مليون
الاتنين التانيين نقول زيهم رغم انه صعب
يبقي بنتكلم في٣٢٠مليون
اية اللي وصلهم ل٥٨٠مليون
الاثنان الاخران لن يتجاوزوا معا 20 مليون يورو بعد مطالعه كتالوج الشركه

لا فرنسا ملهاش في الكلام ده .. لكن المشكلة الحقيقية ان فرنسا مقاول فرعي في موضوع الاقمار وان الملعونة bae هي المقاول الرئيسي .. عشان كده المفاوضات ممكن تكون ارخم شوية .. لكن متاكد اننا هنتفق في الاخر

احنا بنتفاوض مع ايرباص و ثاليس حسب الخبر

انا كنت فاكر من ردك يا استاذنا انك بتتكلم علي ٤opv فحبيت الفت انتبهاك لاكن انا فهمت ردت غلط
عندي دي ....اعتذاراتي يا استاذنا
اخي الحبيب المهذب اسلام تحياتي لشخصك المحترم
طالعت كتالوج الشركه الاربع قطع 2 opv و القوارب الصغيره لن يتجاوزوا 80 مليون يورو
من الواضح ان العرض يشمل 2 جويند الاضافي لذلك هم يعتبرونه مغري

طيب لية السعر كبيييير كدة
اكيد العرض يشمل حاجات اخري
ولا تفتكر العرض شامل الهيل والطائرة بدون طيار
اعتقد العرض شامل 2 جويند الاضافي لذلك تم وصف العرض بالمغري
الهيل و UAV خارج الصفقه

اخي الحبيب المهذب اسلام تحياتي لشخصك المحترم
طالعت كتالوج الشركه الاربع قطع 2 opv و القوارب الصغيره لن يتجاوزوا 80 مليون يورو
من الواضح ان العرض يشمل 2 جويند الاضافي لذلك هم يعتبرونه مغري

اعتقد العرض شامل 2 جويند الاضافي لذلك تم وصف العرض بالمغري

ربنا يعزك يا استاذنا

و تقريبا زي ما انتا قلت ال ٢ جاويند الاضافيين في الصفقه
لان يمين شمال ليست منطقيه بدون الجاويند

الفرنسيين معروفين بالتكنولوجيا الفاخرة،
أحيي التوجه المصري لها،

بالنسبة للزورق صحيح أن تصميمه خاصة من الأمام شبحي بشكل كبير وممتاز،
لكن لا أظن مصر تحتاج لقطع كهذه بشكل كبير،
مع أن التطوير على كافة المستويات مطلوب،
بس الأولويات تقول أن إحضار جاويند وفريم وسكوربيون هو المهم،
وعلى العموم أنا أتصور الموضوع فيه لبس..
أو أنه عرض كغيره من العروض يحتاج إلى دراسة من الجانب المصري

المذكور العقود النافذة فقط

اعتقد يا راجح ان البتاعة ديه سواء كنا طالبينها او معروضة علينا هتكون بمواصفات خاصة جدا هتكون بديل ارخص للامباسادور الامريكي .. ازاحتها اكبر من الامباسادور .. وبالتالي ممكن احنا نكون عايزين نعمل نسخة خاصة منها تحمل اكسوسيت مثلا بدل الهاربون .. وارخص من الامريكاني وعند حبايبنا .

عودة
أعلى