تجهيز مقاتلة "ميغ-35" بنظام ملاحة جديد

أي نقاش جانبي ايضا سيتم حذفه بما انه الموضوع نقاش تقني

أي نقاش جانبي ايضا سيتم حذفه بما انه الموضوع نقاش تقني
استاذي العزيز
عندي سؤال مهم
عند مشاهدتي لفيلم الكتيبة ٤١٨
ذكر في الفلم انه ممكن توجة الصاروخ بشكل يدوي
ناحية الهدف في الفيلم تحس انة كان بيوجة الصاروخ كانة بيلعب فيديو جيم
هل ممكن تشرحلي الجزء دة

فقط فى منتدانا
اقوى شبكه دفاع جوى وقدرات رصد وانذار مبكر ومديات تغطيه متعدده وقدرات دمج فى الشرق الاوسط ومن الاقوى والاجدر بترتيب متقدم عالميا اصبحت متقادمه
ولا حول ولا قوه الا بالله

احياناً لما بقرا قدرات تركيا التي ستسحق روسيا أضحك ...

تخيل إنه تركيا شبكة راداراتها الإنذار المبكر طويل المدى كلها رادار واحد FPS-117 و 4 رادارات TRS-3D(رادار الامباسدور:D ) و أهمهم طبعاً الـTRS-22 بمدى 450 كم .. و كله يا دوب 14 رادار عمي و اتعشت ...

طبعاً محدش من البهوات هيقولك دي منظومة متقادمة ... :D

الناتو هناك يشغل الـTPS-59V3 بعدد رادار واحد فقط بالمناسبة :cool: و الـTPY-2 أيضاً

تخيل رادار التايجر مثلاً هناك عندهم منه قطعتين فقط ؟؟؟ إحنا عندنا منه 15 و يمكن أكتر لأنه الاحصائيات مش دقيقة تماما عندي

إحنا أحياناً بتلاقي من نوعية رادار واحدة بالـ40 و بيكون اعلى في المواصفات كمان

ببساطة لو ضربتلهم رادار هيخلق ثغرة في الدفاع الجوي .. لأنه مفيش بديل

التعديل الأخير:
انت مفهمتش الحتة دي
هو بيتكلم عن طيارة حرب الكترونية قامت بالتجسس علي الردارات المصرية وتحليل ترددتها وكشفها وهي داخل الحدود الاسرائيلية
المهم الطيارة قامت بنفس العمل معاهم وطلعت الاف ١٥ اعترضتها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يعنى طلعت اعترضت طائرة اسرائلية داخل الحدود الاسرائيلية
و طبعاً اجبرتها على الفرار ..ولكن فرت الى اين ؟
هذا هو الاعجاز العلمى

تخيل إنه تركيا شبكة راداراتها الإنذار المبكر طويل المدى كلها رادار واحد FPS-117 و 4 رادارات TRS-3D(رادار الامباسدور:D ) و أهمهم طبعاً الـTRS-22 بمدى 450 كم ..

الناتو هناك يشغل الـTPS-59V3 بعدد رادار واحد فقط بالمناسبة :cool: و الـTPY-2 أيضاً

تخيل رادار التايجر مثلاً هناك عندهم منه قطعتين فقط ؟؟؟ إحنا عندنا منه 15 و يمكن أكتر لأنه الاحصائيات مش دقيقة تماما عندي

بعد 67 تكتيكاتنا واسلوبنا فى القتال ومعتقداتنا العسكريه كمان اتغيرت تماما
مع مرر السنين ايقنا انه الغرب مش هيفيدك جويا بما تستطيع منافسه اعدائك المحتملين
عشان كده كأن واحد رسام قعد ادام لوحه وابدع وحطينا عصاره خبرات فى تكوين واحده من اقوى الشبكات الجويه على مستوى العالم بما يلائم قدراتنا واساليبنا التكتيكيه فى القتال وخبراتنا فى دمج المنظومات باختلاف انواعها مع بعضها
خلى بالك يديفو ...الصفقه الروسيه انا متاكد ان عمرها ما هتخلى من منظومات حرب الكترونيه ورادارت متعدده المديات لزياده قدراتنا اكثر واكثر :rolleyes::rolleyes:

بمناسبه تركيا ...عندهم صناعه عسكريه بتتطور ومش بعيد يطوروا قدراتهم فى تعزيز المديات الراداريه وغيرها من منظومات حرب الكترونيه محليا
بس فيه نواقص راكنين عليها ع الناتو ...مساله عدم وجود دفاع جوى طويل المدى فى منطقه زيهم مصيبه فى حد ذاتها
هعمل ايه لما كل دوله تقلى انا هشيل البطاريات اللى حاططها عندك o_O

تخيل إنه تركيا شبكة راداراتها الإنذار المبكر طويل المدى كلها رادار واحد FPS-117 و 4 رادارات TRS-3D(رادار الامباسدور:D ) و أهمهم طبعاً الـTRS-22 بمدى 450 كم ..

قبل كدا قلت ان اليونان بحالتها القحط قادرة على تحيد سلاح الجو التركى كاملا
واليوم تثبت نظريتى ولكن النظرية الوحيدة انك عشان غنى تبقى الاقوى بدليل تركيا اغنى من اليونان واليونان مفلسه انما عسكريا قادرة على قيادة الامور هناك
تخيل بلدان فى الناتو واعداء مش بيطيقوا بعض واليونانين حبايبك +الناتو عمره ما هيتدخل لصف حدمنهم اذا حصلت مناوشات :D
اليونان هواها شرقى ;)

عشان كده كأن واحد رسام قعد ادام لوحه وابدع وحطينا عصاره خبرات فى تكوين واحده من اقوى الشبكات الجويه على مستوى العالم بما يلائم قدراتنا واساليبنا التكتيكيه فى القتال وخبراتنا فى دمج المنظومات باختلاف انواعها مع بعضها
خلى بالك يديفو ...الصفقه الروسيه انا متاكد ان عمرها ما هتخلى من منظومات حرب الكترونيه ورادارت متعدده المديات لزياده قدراتنا اكثر واكثر :rolleyes::rolleyes:
معلش ممكن تأكدلى معلومات كان بيتناقش فىها احد الاعضاء امثال الراجح ومعه النخبة بتاعتنا من الاعضاء المتميزين فى قسم سوال وجواب
هل صحيح ان مصر مشغله لردرات hq9 الصينية المنظومة كاملة عدا القواذف والصواريخ انا بدور على لينك الموضوع ومش لاقيه بس قولت يمكن انت تأكدلى وتقريبا مربوطة بالبيتشورا والله واعلم لان البشتور بعد تطويرها صواريخها افضل من الصينية

بمناسبه تركيا ...عندهم صناعه عسكريه بتتطور ومش بعيد يطوروا قدراتهم فى تعزيز المديات الراداريه وغيرها من منظومات حرب الكترونيه محليا
بس فيه نواقص راكنين عليها ع الناتو ...مساله عدم وجود دفاع جوى طويل المدى فى منطقه زيهم مصيبه فى حد ذاتها
هعمل ايه لما كل دوله تقلى انا هشيل البطاريات اللى حاططها عندك o_O
علي بية
علي كلام راجح هو فعلا ردرات شرقي دخلت الخدمة

معلش ممكن تأكدلى معلومات كان بيتناقش فىها احد الاعضاء امثال الراجح ومعه النخبة بتاعتنا من الاعضاء المتميزين فى قسم سوال وجواب
هل صحيح ان مصر مشغله لردرات hq9 الصينية المنظومة كاملة عدا القواذف والصواريخ انا بدور على لينك الموضوع ومش لاقيه بس قولت يمكن انت تأكدلى وتقريبا مربوطة بالبيتشورا والله واعلم لان البشتور بعد تطويرها صواريخها افضل من الصينية
حقيقي فعلا موجود هو ردار بس مليش دعوة بالمنظومة للاسف مش فاكر اسم الردار
لكنة متواجد
وفية ردارات من روسيا ايضا دخلت حديثا

علي بية
علي كلام راجح هو فعلا ردرات شرقي دخلت الخدمة

فيه من زمان رادارات شرقي كتير كفاية في الروسي عائلة الـP و البوست للكشف السلبي مثلاً .. عندك رادارات البوك و التور البيسا و الايسا سواءً للكشف المبكر أو الاستهداف في التيلرز

في الصيني عندك الـYLC الصناعة المحلية بمدى كشف 370 كم كرادار إنذار محلي لكتايب البيتشورا ... و عندك الـHQ-9 اللي تركيا حاولت تشتريه من الصين من فترة

اتفضل يباشا
df-2000 الخاص بال hq-9 اهو فى مصر
41206

41209

ودى مداخله من استاذنا jack.beton.agent @jack.beton.agent بخصوص الموضوع ده

أولاََ شكراََ على المجاملة الجميلة دى من عضو جميل ذيك ..

ثانياََ مصر يعتبر إشترت كل مكونات منظومة ال (HQ-9) الصينية ما عدا الصواريخ والقواذف بتاعتها .. الله أعلم السبب لكن لأن ال VOLGA-2 المصرى كان محتاج يتم تغير الرادار الخاص بيه وهو رادار ال (SNR-75M3 / Fan Song E) إلى بيعمل بنظام التيوبس القديم .

مشاهدة المرفق 41205

الموضوع بدء عن طريق الحاجة لتطوير ال (VOLGA-2) لذلك تم تطويرة بعدة برامج تعاون مع اوكرانيا ببرنامج استمر عشر سنوات من (1995-2005) وده يشمل الصاروخ فأصبح الصاروخ بعد التطوير مداة (80) كيلو مترا وببعض مكونات النظام (S-300) ..

التطوير مع الجانب الصينى هو دمج الردار الصينى (DF-2000) المستخدم فى النظام الصينى .. وكان الهدف من برامج التطوير من عام (1995) هو من الأخر كده القدرة على التعامل مع الطائرت الحاملة للصواريخ ٍ(STAND OFF PopeyeAGM-142) الذى سلحت به اسرائيل من نهاية الثمانينات وأيضاََ مضاعفة قدرة البطارية لاطلاق (3) صورايخ فى وقت واحد والتعامل (3) اهداف واصابتها فى نفس الوقت ..

البرنامجين الصينى والاوكرانى استخدما لتطوير عدد (40) بطارية حيث اخرجت (25) بطارية (SAM-2) من الخدمة واستبدلت بعدد (8) بطاريات (SAM-12A/B) بعقد وقع عام (1997) ...

مشاهدة المرفق 41206
مشاهدة المرفق 41207

فيه من زمان رادارات شرقي كتير كفاية في الروسي عائلة الـP و البوست للكشف السلبي مثلاً .. عندك رادارات البوك و التور البيسا و الايسا سواءً للكشف المبكر أو الاستهداف في التيلرز

في الصيني عندك الـYLC الصناعة المحلية بمدى كشف 370 كم كرادار إنذار محلي لكتايب البيتشورا ... و عندك الـHQ-9 اللي تركيا حاولت تشتريه من الصين من فترة
اكيد طبعا لكن انا كنت اقصد النيبو ام
وبالمناسبة قريبا جدا خلال العام القادم
قد نتسلم الكراسوخا

استاذي العزيز
عندي سؤال مهم
عند مشاهدتي لفيلم الكتيبة ٤١٨
ذكر في الفلم انه ممكن توجة الصاروخ بشكل يدوي
ناحية الهدف في الفيلم تحس انة كان بيوجة الصاروخ كانة بيلعب فيديو جيم
هل ممكن تشرحلي الجزء دة

تقريباً ده التوجيه الـTVM Command
28442

اكيد طبعا لكن انا كنت اقصد النيبو ام
وبالمناسبة قريبا جدا خلال العام القادم
قد نتسلم الكراسوخا

ال NEBO-M فى نص السنة الجاية ومعاه ال KARASUKHQ-4 وشوية رادارت صينى تانية PASSIVE و AESA وشوية منظومات EC معاهم مع التوير الحالى لل CCS المصرية ل C5IBM وبدخول ال SATELLITES FOR ISR يعنى شغل كبيييييييييييييير .

تقريباً ده التوجيه الـTVM Command
28442
طيب وهل يحتاج لردار المنظومة
لان النقاش كان ان
الاف١٥ هتقوم بالتشويش علي فرض ان ردار الاس ٣٠٠ مقفول ممكن ردار سلبي يلقط مصدر التشويش ويعطي الاحداثيات للاس ٣٠٠ ويتم توجيهه بتلك الطريقة ولا لازم ردار الاس٣٠٠ يشتغل

ال NEBO-M فى نص السنة الجاية ومعاه ال KARASUKHQ-4 وشوية رادارت صينى تانية PASSIVE و AESA وشوية منظومات EC معاهم مع التوير الحالى لل CCS المصرية ل C5IBM وبدخول ال SATELLITES FOR ISR يعنى شغل كبيييييييييييييير .
انت عارف الحبة دول اهم من الاس٣٠٠
انا قلقان جدا من قدرات الاف٣٥
وقدرتها علي التشويش
والهجوم السيبراني

عودة
أعلى