وصول رئيس الأركان اليابانى "كاتسوتشى كاوانو" بمطار القاهرة

التفاعل
91 0 0
وصل إلى مطار القاهرة الدولى قبل قليل الفريق أول "كاتسوتشى كاوانو" رئيس الأركان المشتركة وقوة الدفاع الذاتى اليابانى قادما من تركيا.

وكان فى استقبال المسئول اليابانى بمطار القاهرة السفير "تاكيهيرو كاجاوا" سفير اليابان لدى مصر.

ومن المقرر أن يلتقى الفريق أول "كاتسوتشى كاوانو" مع عدد من المسئولين المصريين لبحث دعم علاقات التعاون، وبحث تطورات الأوضاع بالمنطقة خاصة فى سوريا وليبيا واليمن.

خبر غريب جدا
خصوصا اننا معندناش علاقات عسكرية قوية باليابان
واية اللي ممكن اليابان تقدمة لينا

الرجل بيتفسح بدل ما هو قاعد فاضي .. بيحلل الفلوس اللي بياخدها :D

اليابان من بعد ما غيرت مسمى الادارى للجيش اليابانى من ما يسمى وكاله الدفاع الى وزاره للدفاع ومن بعد ان اقرت البرلمان ارسال قوات يابانيه الى الخارج
العالم يتغير وكل بلد له طموح
المانيا واليابان كانتا دولتين امبراطورتين فيما مضى وتركيا هى الاخرى

ظهرت نتيجة تعديل الدستور الياباني بما يسمح بإرسال قوات خارج البلاد رغم انها خطوات متأخره وبتحفظ لكن يبدو ان اليابان تبحث عن دور في حل الأزمات العالميه حتي ولو كان مجرد جولات مكوكيه تماما كما حدث في تركيا من سياسة صفر مشاكل الي سياسة جلب المشاكل فهل ستجلب اليابان المشاكل ام ستساهم في حلول فعليه دون التصيد والمهاترات العسكريه والمراهقة السياسيه ما يطمئنني ان اليابان لها باع طويل في المساعدات الإنسانيه والإغاثه الطبيه ولها دور واضح في ذلكـ بالنهاية الإمبراطور الياباني يجب ان يحافظ علي تاريخه ويبحث عن وضعه الحقيقي ..

اليابان افضل شريك عالمى ودولى لمصر واليابان نواياها من ناحية مصر جميلة والشعب اليابانى جميل جدا وبيحب مصر جدا
ايام حسب الله الكفراوى والجنزورى جت عرضت على مبارك عمل محور تنمية لقناة السويس بشراكة كبرى شركات التصنيع اليابانى وتخيلوا بقى لو كان حصل الموضوع من 20 سنة كنا زمانا هونج كونج منو لله مبارك
اليابان لولا الحظر اللى عليها لكانو ساعدونا كتير واحسن من الصين بمراحل

كده بأءة نقدر نقول إن مصر أصبحت بوابة الشرق الأوسط عن حق وإن للمنطقة الأن صاحب الكل لازم يعدى عليه ويتشاور وينسق معاه .. ما تنساش إ اليابان داخلة بتقلها فى مشروع وادى السليكون .. أنا مش عايز منهم سلاح .. بس إنته كله دلوقتى لازم يعدى عليك لو عايز يفهم إلى بيحصل فى المنطقة .. أنا عايز دعم تكنولوجى وصناعى وتجاى من اليابان وسياحة .. أهم عندى من السلاح ..

الناس الامستخربه من الزيارة اليابان من اكبر شركاء مصر الاقتصادين غير انها من اكبر الدول اهتمام بالاثار المصرية
المتحف المصري الكبير بقروض ومنح يابانية العلاقات المصرية اليابانية علي احسن ما يكون وانت تبني مناطق اثتثمارية حاكمه علي اهم ممر ملاحي

صحيح مش لازم كل بلد اخذ منها سلاح كل دوله لديها جواهر والشاطر من يأخذ هذه الجواهر ممكن لقاء تشاورى لا اكثر لو رئيس الاركان زار اليابان ممكن نقول فى حاجه بعدين
ربنا يسهل

الناس الامستخربه من الزيارة اليابان من اكبر شركاء مصر الاقتصادين غير انها من اكبر الدول اهتمام بالاثار المصرية
المتحف المصري الكبير بقروض ومنح يابانية العلاقات المصرية اليابانية علي احسن ما يكون وانت تبني مناطق اثتثمارية حاكمه علي اهم ممر ملاحي
بحزن اوى ان العالم دى مش واخده حقها فى العلاقات الكاملة من حيث الاقتصاد والتصنيع العسكرى معانا عالم دماغهم الماظ وبيحبو مصر جدا عندهم غير محدود لمصر

بحزن اوى ان العالم دى مش واخده حقها فى العلاقات الكاملة من حيث الاقتصاد والتصنيع العسكرى معانا عالم دماغهم الماظ وبيحبو مصر جدا عندهم غير محدود لمصر

للأسف التصنيع العسكرى فى اليابان مرتبط بالعلاقات السياسية بين الصين وأمريكا .. فأمريكا بتستخدم اليابان لناكفة الصين عن طريق السماح لها مثلاََ بالدخول فى مشروع تصنيع عسكرى ما والإعلان عنه .. لكن فى المقابل معظم المكونات الإلكترونية الدقيقية مثل الميكروشبس وغيرها من ال بوردات اليابان تتفاخر بأن فى كل سلاح أمريكى مكون إلكترونى يحمل إسم اليابان ...

أفضل سائح فى حد نظرى السائح اليابانى فهو سائح أثرى يأتى مصر لدراسة الأثار لذا تجدهم فى القاهرة وأسوان والأقصر .. العلم ثم العلم ..

يكفى أن أول من إخترع تكنولوجيا ال aesa هى اليابان ..

لابد ان ناخذ من كل بحر قطره فى جميع المجالات حتى و ان لم يكن فى الشق العسكرى

قبل زيارة الرئيس إلى اليابان :rolleyes:
فعلا هو تحضير لما قبل الزياره و لما يكون التحضير على هذا المستوى تقولنا حجم الزياره ايه.العجبني في اليابان انه جاب من الاخر لسه هيبعت حد من الاقتصاد و يشوف ايه موقف المؤسسه العسكريه . هو جاي و عارف مين المعاه الحل و الربط عشان كده بعت رئيس الاركان دي ناس معندهاش وقت جاي يجيب من الاخر ( دي وجه نظري) و بصراحه في ظل وضع اليابان و تابعيتها لامريكا التعاون الاقتصادي معاهم احسن من اي سلاح . ويجب الاشاره الي السلاح الياباني الاسطوره ( الغواصه الحامله للطائرات) سلاحهم سابق الزمن بس الظروف اتغيرت يبقى خلينا في الاقتصاد

كده بأءة نقدر نقول إن مصر أصبحت بوابة الشرق الأوسط عن حق وإن للمنطقة الأن صاحب الكل لازم يعدى عليه ويتشاور وينسق معاه .. ما تنساش إ اليابان داخلة بتقلها فى مشروع وادى السليكون .. أنا مش عايز منهم سلاح .. بس إنته كله دلوقتى لازم يعدى عليك لو عايز يفهم إلى بيحصل فى المنطقة .. أنا عايز دعم تكنولوجى وصناعى وتجاى من اليابان وسياحة .. أهم عندى من السلاح ..
فعلا صاحب عسكري...ولو استمر مستوى التسليح المصري بهذه الوتيرة من 5-10 سنوات...ستكون مصر قوه جباره ان شاء الله على 2025....ولكن ما أتمناه ان نكون مصدر جذب اقتصادي أيضاً.

اليابان افضل شريك عالمى ودولى لمصر واليابان نواياها من ناحية مصر جميلة والشعب اليابانى جميل جدا وبيحب مصر جدا
ايام حسب الله الكفراوى والجنزورى جت عرضت على مبارك عمل محور تنمية لقناة السويس بشراكة كبرى شركات التصنيع اليابانى وتخيلوا بقى لو كان حصل الموضوع من 20 سنة كنا زمانا هونج كونج منو لله مبارك
اليابان لولا الحظر اللى عليها لكانو ساعدونا كتير واحسن من الصين بمراحل
فعلا والله منه لله مبارك اخرنا كتير عندما انظر الكمية المشاريع وصفقات التسليح في عهد السيسي في العامين الماضيين أري كم كنت مخطي في تأييد مبارك

فعلا والله منه لله مبارك اخرنا كتير عندما انظر الكمية المشاريع وصفقات التسليح في عهد السيسي في العامين الماضيين أري كم كنت مخطي في تأييد مبارك
اسمحي احيك على شجعتك ليس الكثير من يعترف بخطئه . انت رجل محترم

اليابان تمتلك مشروع طموح جدا لطائرة شبحية تعمل عليه شركة ميتسوبيشى
فهل قررو مشاركة حليف اقتصادى مهم مثل مصر فى مشروعهم ولسحب السجادة من تحت اقدام الصين التى تقيم علاقة استراتجية كبيرة مع مصر اقتصادية وعسكرية . اتمنى كل الخير لجيش بلادى

عودة
أعلى