رئيس الأركان المصري يصل الخرطوم لدى عودته من الكونغو فى زياره غير معلن عنها

على فكره انا تعليقى مش دفاع عن حسنى .لكن اللى قولتوا لحضرتك انا واثق منه الجيش المصرى كان قوى خلال فترة مبارك لكن كان استراتيجيته دفاعيه بحته
مبارك كان وطنى اه هناك عوامل فساد لكن بسبب اسرته فى الاغلب وتقدم سنه
لكن خلال فترته مصر رغم الحصار الامريكى عليها تبنت استراتيجية ابوغزاله عن او صواريخ ارض ارض والصواريخ الباليستيه هتبقى حاسمه فى الحروب القادمه ده حسب تعبير ابوغزاله فى احد اللقاءات

بالفغل مصر بنت برنامج مشرف جدا وكما وكيفا فى عصر مبارك بدون ززايده او محاوله للكلام فى الموضوع وانا واثق فى اللى بقولوا لحضرتك وده اللى خله السيسى يقول فى احد اللقاءات مع برنامج العربيه معانا اكتر من ووازن مع ايران ولو تعرف الحقيقه هتعرف ان حجم ايران بالنسبه لمصر فى الموضوع ده اقل بكتيير .ماعلينا دلوقتى بنبنى قوه تقليديه وبناخد.خطوات جريئه مش منعدم اه كان فيه عدم نشاط لكن كان الحد الادنى صدقتى موجود والا ماكنتش رجعت بالصوره السريعه دى العلاقات الدوليه بتحتاج بنيه تحتيه زى الصناعات العسكريه كده نش من يوم وليله ممكن تكون خامله لكن كنت موجود وعندك اطراف التواصل ماعرفش وصلت لحضرتك والا لاء
معندكش فكرة أن مصر عندها صناعة صواريخ كروز طويلة المدي ولا والدرون كمان

الدرون مصر من زمان بتصنع درون استطلاع وفيه اتفاقيه مع بيلاروسيا لانتاج درون انتحارى واستطلاع ومسلح والكروز ماشيين فيه حسب التحليل من التقارب المصرى الباكستانى لكن معلومات موثقه حيال الكروز لاء.لكن كتصور اكيد مصر خطت خطوات البدايه.وهنا بقصد كروز طويل المدى مش كروز بحرى لان مصر عندها كروز صينى بتصنعه وتطوره بالفعل

على فكره انا تعليقى مش دفاع عن حسنى .لكن اللى قولتوا لحضرتك انا واثق منه الجيش المصرى كان قوى خلال فترة مبارك لكن كان استراتيجيته دفاعيه بحته
مبارك كان وطنى اه هناك عوامل فساد لكن بسبب اسرته فى الاغلب وتقدم سنه
لكن خلال فترته مصر رغم الحصار الامريكى عليها تبنت استراتيجية ابوغزاله عن ان صواريخ ارض ارض والصواريخ الباليستيه هتبقى حاسمه فى الحروب القادمه ده حسب تعبير ابوغزاله فى احد اللقاءات

بالفغل مصر بنت برنامج مشرف جدا وكما وكيفا فى عصر مبارك بدون ززايده او محاوله للكلام فى الموضوع وانا واثق فى اللى بقولوا لحضرتك وده اللى خله السيسى يقول فى احد اللقاءات مع برنامج العربيه معانا اكتر من ووازن مع ايران ولو تعرف الحقيقه هتعرف ان حجم ايران بالنسبه لمصر فى الموضوع ده اقل بكتيير .ماعلينا دلوقتى بنبنى قوه تقليديه وبناخد.خطوات جريئه مش منعدم اه كان فيه عدم نشاط لكن كان الحد الادنى صدقتى موجود والا ماكنتش رجعت بالصوره السريعه دى العلاقات الدوليه بتحتاج بنيه تحتيه زى الصناعات العسكريه كده نش من يوم وليله ممكن تكون خامله لكن كنت موجود وعندك اطراف التواصل ماعرفش وصلت لحضرتك والا لاء
انا عارف انك مش بدافع عن حسنى مبارك وانا فى تعليقى مقصتش اقول ان حضرتك بدافع عنه انا كنت اقصد انه همشه بس كلامك يعيد للذاكره كلام جميل وهوه كلام السيسى.واتفق معاك مصر كان عندها قوه بس الان فى عهد السيسى تتكلم عن تنين بس هل تظن بامانه اننا عندنا تكنولوجي صواريخ اقوى من ايران .رئى انا ايون .وهبالغ كمان واقول ان مصر تقترب من برنامج كوريا
هى وصلت

الدرون مصر من زمان بتصنع درون استطلاع وفيه اتفاقيه مع بيلاروسيا لانتاج درون انتحارى واستطلاع ومسلح والكروز ماشيين فيه حسب التحليل من التقارب المصرى الباكستانى لكن معلومات موثقه حيال الكروز لاء.لكن كتصور اكيد مصر خطت خطوات البدايه.وهنا بقصد كروز طويل المدى مش كروز بحرى لان مصر عندها كروز صينى بتصنعه وتطوره بالفعل
زجزاج

هوه فيه الدرون البيلاروسى وده وزن خفيف انما ثقيل ch5 حسب المناقصه الى مصر عملتها واظن ان الطائره الصينيه هى الى كسبت .الكروز امر محير المفروض فى 2008مصر اعلنت انها اطلقت صاروخ كروز بنجاح وهو ما يعرف باسم زجزاج مع الشراكة مع الصين لو انت عندك يبقى اكيد عندك التكنولوجيا بس مفيش حاجه ظهرت

هوه فيه الدرون البيلاروسى وده وزن خفيف انما ثقيل ch5 حسب المناقصه الى مصر عملتها واظن ان الطائره الصينيه هى الى كسبت .الكروز امر محير المفروض فى 2008مصر اعلنت انها اطلقت صاروخ كروز بنجاح وهو ما يعرف باسم زجزاج مع الشراكة مع الصين لو انت عندك يبقى اكيد عندك التكنولوجيا بس مفيش حاجه ظهرت
زجزاج مبني علي HN1 دة مداها كبير جدا بيوصل ٨٠٠ كم ولو مبني علي hy-4 بيوصل ٣٠٠كم

دة Hy-4 ولا حاجة احدث أسرع من الصوت شبة الياخنوت لأن فية كلام كتير أن مصر جابت الصاروخ دة تصنيع
اللى اقصده احدث من عائلة wx41
بالنسبه لمنظومة الباستيون الله اعلم هل جت والا لاء بس كل شئ جايز الله اعلم ماحدش يعرف

بس وجهة نظرى ان الجيش لسه قدامه صفقات على مستوى الافرع وربنا يكرمنا لان الصفقات بتحتاج تمويل كبير ولسه انت محتاج تطور قواتك البريه اكتر والدفاع الجوى محتاج اصافات اكيد والبحريه لسه محتاجه فلوس ربنا ييسر لمصر باذن الله

هل مصر تستطيع صناعة صاروخ كروز يطلق من الجو صناعه محليه

تسلم صديقى العزير واتفق لازم نحارب مع امريكا الصين فى افريقيا لان ده من مصلحتنا الصين فى افريقيا خطر اقتصادى وعلى النفوذ المصرى مهما كانت علاقتنا حلوه مع الصين

ولن تجد الفديو لان الشاذلى كان يكره السوفييت وكان يرى ان التسليح الى بيمدوه بينا مش هينفع للحرب وطالب السادات بطردهم انا معايا الفديو
ولكن من الأخطاء الكبرى إن تدي ضهرك لروسيا والصين
وإذا كان الروس فعلو شيء سئ معك في وقت سابق
فهم أيضا من دعموك بالسلاح الذي حررت به أرضك
حتى لو كان غير مكافئ او منقوص
فهذا السلاح ساعدك في استرجاع ارضك

والي مش هتحتاجه انهارده هتحتاجه بكره؟

عودة
أعلى