بـوابة مصـر الأقتصادية

ونرجع نقول السياحة بايظة ليه يا أخي اعتبرهم لاجئين او مهاجرين غير شرعين من أفريقيا دا انت سايبهم يبرطعو فى مصر ومبتقلش لحد حتى اوراقك

ونرجع نقول السياحة بايظة ليه يا أخي اعتبرهم لاجئين او مهاجرين غير شرعين من أفريقيا دا انت سايبهم يبرطعو فى مصر ومبتقلش لحد حتى اوراقك
مشاهدة المرفق 548266
شئ غريب فعلا كمية برود غير طبيعية عند امين الشرطة
ارحموا الدولة بقى الفيديوهات دي فعلا بتاخد كتير من شكلنا بره واحد اجنبي في قرية مصرية ايهبب ايه يعني ايسرق جاموسة 🤣
ولو للحماية مش كده ولا بالتلزيق ده

نفسي الدولة تنشئ جهاز للسياحة وتلغي تماما وزارة السياحة وتكون وظيفته تدريب الكوادر والتعامل مع كل شخص ممكن يكون ليه تعامل ولو من بعيد مع سائح من اول المطار لحد مايرجع يسافر بس للاسف نعمل مؤتمرات الفنكوش ونسيب اولويات الدخل

وبمناسبة اللاجئين يااخي انا من ساكني مدينة نصر بمشي في الشارع بحس ان الاعراق المصرية اتغيرت هههههه ودي مش عنصرية والله هما ع دماغنا بس عمري ماشوفت ظابط وقف لاجئ وقاله لوسمحت ورقك او اقامتك ولا حد بيعترض ليهم وعايشين كأن دي بلدهم صراحة بيتعرضوا لبعض التنمر الغير مقبول لكن غير ممنهج من أطفال صغيرة لقلة الوعي لكن المشكلة الاساسية في حجمهم المهول وانا بكلم عن حي واحد انا فيه

التعديل الأخير:
البورصة تهبط أكثر من 3%.. والأحمر يكسو غالبية الأسهم بمنتصف التعاملات
للتفاصيل: bit.ly/3Y3z5Ff

شئ غريب فعلا كمية برود غير طبيعية عند امين الشرطة
ارحموا الدولة بقى الفيديوهات دي فعلا بتاخد كتير من شكلنا بره واحد اجنبي في قرية مصرية ايهبب ايه يعني ايسرق جاموسة 🤣
ولو للحماية مش كده ولا بالتلزيق ده

نفسي الدولة تنشئ جهاز للسياحة وتلغي تماما وزارة السياحة وتكون وظيفته تدريب الكوادر والتعامل مع كل شخص ممكن يكون ليه تعامل ولو من بعيد مع سائح من اول المطار لحد مايرجع يسافر بس للاسف نعمل مؤتمرات الفنكوش ونسيب اولويات الدخل

وبمناسبة اللاجئين يااخي انا من ساكني مدينة نصر بمشي في الشارع بحس ان الاعراق المصرية اتغيرت هههههه ودي مش عنصرية والله هما ع دماغنا بس عمري ماشوفت ظابط وقف لاجئ وقاله لوسمحت ورقك او اقامتك ولا حد بيعترض ليهم وعايشين كأن دي بلدهم صراحة بيتعرضوا لبعض التنمر الغير مقبول لكن غير ممنهج من أطفال صغيرة لقلة الوعي لكن المشكلة الاساسية في حجمهم المهول وانا بكلم عن حي واحد انا فيه
هوا على فكرة نيته خير عاوز يأمنهم علشان ميتخطفوش ويعمل لهم مشكلة أكبر لكن ده تفكير خطأ تماما انا لو كل سايح دخل عندى همشي معاه دوريات تأمين يبقا الى بيدخل موارد سياحة من اليمين هصرفة بنزين وسولار من الشمال ده طبعا لانهم بينظرو للشعب بدونيه وتم تأهيلهم لرؤية الشعب كا عدو محتمل مش أهلهم وان الأجنبي له كل الخير للأسف دى تركيبه تفكيرهم ميعرفش ان الى عمله ده بيوصل رسالة منيله عن البلد اكننا بنقول للسياح لو مشيت لوحدك هتتخطف علشان البلد مش أمان وهتكون فى أمان معانا احنا بس او مع شركة سياحة فا متتحركش لوحدك وده طبعا علشان هما يوروهم الى هما عاوزينهم يشفوه بس لو الموضوع ليه علاقة بالأمان وزع على كل سائح يدخل سوار تتبع بسيط مجهز بزرار استغاثة بدوريات الأمن او حدد له مناطق تجولة الى هتقدر على تأمينها أسهل من كل الهبل بتاع جمهوريات الموز الى بيحصل ده والله بقعد مع نفسي كده بقول هوا السيد وزير السياحة اكيد بيشوف الفديوهات دى هوا والسيد وزير الداخلية يعنى مفيش حد فيهم بيتحرك جواه الغيره على وطنهم ولا خلاص أجهزة ومسؤولين الدولة وصلو لمرحلة التياسة السياسية وكلها بقت متيسين

التعديل الأخير:
هوا على فكرة نيته خير عاوز يأمنهم علشان ميتخطفوش ويعمل لهم مشكلة أكبر لكن ده تفكير خطأ تماما انا لو كل سايح دخل عندى همشي معاه دوريات تأمين يبقا الى بيدخل موارد سياحة من اليمين هصرفة بنزين وسولار من الشمال ده طبعا لانهم بينظرو للشعب بدونيه وتم تأهيلهم لرؤية الشعب كا عدو محتمل مش أهلهم وان الأجنبي له كل الخير للأسف دى تركيبه تفكيرهم ميعرفش ان الى عمله ده بيوصل رسالة منيله عن البلد اكننا بنقول للسياح لو مشيت لوحدك هتتخطف علشان البلد مش أمان وهتكون فى أمان معانا احنا بس او مع شركة سياحة فا متتحركش لوحدك وده طبعا علشان هما يوروهم الى هما عاوزينهم يشفوه بس لو الموضوع ليه علاقة بالأمان وزع على كل سائح يدخل سوار تتبع بسيط مجهز بزرار استغاثة بدوريات الأمن او حدد له مناطق تجولة الى هتقدر على تأمينها أسهل من كل الهبل بتاع جمهوريات الموز الى بيحصل ده والله بقعد مع نفسي كده بقول هوا السيد وزير السياحة اكيد بيشوف الفديوهات دى هوا والسيد وزير الداخلية يعنى مفيش حد فيهم بيتحرك جواه الغيره على وطنهم ولا خلاص أجهزة ومسؤولين الدولة وصلو لمرحلة التياسة السياسية وكلها بقت متيسين
بظبط تياسة
واهي ماشية خليها ماشية زي ماهي طالما مفيش مشاكل كبرى تسمع اعتقد ده بقى منظور كل مسئول وسياسي في الدولة دي

الموضوع بسيط بسطها أنت من عندك مش تيجي زى موضوع مبادرة تسهيل استيراد السيارات للمصريين بالخارج وحطيت500الف شرط أفشل المبادرة قبل ما تنطلق المواطن مش لازم يكون حافظ مليون قانون علشان يعرف يستثمر هوا مش داخل كلية حقوق الدولة محتاجة تتعلم ان مش ديما هتطلع ربحانه اوقات كتير ممكن تطلع خسران مقابل ربح أكبر بكتير على المدى البعلد وقت ما نخلص من ثقافة السبوبة وان إزاى كل حاجة نطلع منها مصلحة البلد دى هتطلع بسرعة الصاروخ غير كده هيا عامله زى الى على فراش الكوت وكل لما الدكتور يجي علشان يديها علاج تساومه على اخد العلاج لحد لما فى مره هيسبوها تموت

عندنا 65 الف طبيب مصري في السعودية!!! و مصر فيها عجز في عدد الاطباء!!!

مهزلة

لسه فية مستشفي في بريطانيا اتحرق و مات فيها اطباء مصريين!

الحكومة متعمدة تهجيرهم للحصول علي تحويلات بالعملة الصعبة

و الكارثة ان مهما مصر رفعت مرتبات الاطباء في مصر هتبقي المرتبات هناك افضل

مرتب الطبيب في السعودية مثلا 10 الاف ريال سعودي اي مايعادل 80 الف جنية مصري.... كيف سوف توفر مصر هذا المرتب للطبيب!!!! لوقف الهجرة! و لن نتحدث عن المرتبات في الدول الاوربية و اللي تشمل الحصول علي جنسة دولة غربية محترمة....

لاحظت ان دول كثيرة تعاني من سرقة الاطباء مثل الهند و المكسيك و باكستان و نيجيريا و مصر و دول عربية و دول من اسيا و أمريكا الجنوبية... بسبب الاغراء بالاجور المرتفعه التي لن تسطيع بلادهم توفيرها

حتي خروج مقال يتحدث ان الموضوع غير اخلاقي من داخل بريطانيا نفسها و اللي بتسرق عدد كبير من الأطباء من أنحاء العالم لدعم منظومة NHS الحكومية

عندنا 65 الف طبيب مصري في السعودية!!! و مصر فيها عجز في عدد الاطباء!!!

مهزلة

لسه فية مستشفي في بريطانيا اتحرق و مات فيها اطباء مصريين!

الحكومة متعمدة تهجيرهم للحصول علي تحويلات بالعملة الصعبة

و الكارثة ان مهما مصر رفعت مرتبات الاطباء في مصر هتبقي المرتبات هناك افضل

مرتب الطبيب في السعودية مثلا 10 الاف ريال سعودي اي مايعادل 80 الف جنية مصري.... كيف سوف توفر مصر هذا المرتب للطبيب!!!! لوقف الهجرة! و لن نتحدث عن المرتبات في الدول الاوربية و اللي تشمل الحصول علي جنسة دولة غربية محترمة....

لاحظت ان دول كثيرة تعاني من سرقة الاطباء مثل الهند و المكسيك و باكستان و نيجيريا و مصر و دول عربية و دول من اسيا و أمريكا الجنوبية... بسبب الاغراء بالاجور المرتفعه التي لن تسطيع بلادهم توفيرها

حتي خروج مقال يتحدث ان الموضوع غير اخلاقي من داخل بريطانيا نفسها و اللي بتسرق عدد كبير من الأطباء من أنحاء العالم لدعم منظومة NHS الحكومية

سرقة ولا تطفيش؟

سرقة ولا تطفيش؟
الاثنين بالنسبة لمصر لكن لا أعلم عن باقي الدول . التطفيش ساعد علي السرقة في مصر

من ضعف المرتبات في القطاع الحكومي و عدم توافر بيئة أمنه للعمل و قوانين لحماية الاطباء

لكن لو حتي مصر رفعت المرتبات و قللت عوامل التطفيش مازالت اغراءات السفر اعلي بكثير.... تخيل انت كحكومة هتقدر توفر 80 الف في الشهر للطبيب علشان يفضل في القطاع الحكومي!!!

و لا هتخلي مصر زي أوروبا علشان الطبيب يقرر يتنارل عن فكرة الحصول علي الجنسية الاوروبية مقال البقاء في مصر!!!

لذلك ليست مصر فقط المتضررة لكن دول كثيرة و لذلك ارفقت مصدر علي هذا الوضع

من حق الأطباء المصريين السفر والعمل بالخارج ومن حق الدول الغربيه تلبية احتياجاتها للقطاع الطبي لكن المفروض حساب تكلفة تعليم طالب الطب واعتبارها مديونية عليه لجامعته وإذا استقال أو سافر إلى العمل في خارج مصر يكون ملزم بدفع هذه التكلفة إلى جامعته طالب الطب في مصر يتعلم مجانا على حساب الدولة وفي المقابل يجب أن يخدم مجتمعه وإذا كان يريد أن يسافر فهذا حقه ولكن عليه وقتها أن يدفع تكلفة تعليمه إلى المجتمع مرة أخرى وإلا فالدوله حاليا تدفع تكاليف تعليم أطباء لصالح دول أكثر قدرة مالية منا مثل بريطانيا والمانيا ودول الخليج!!!!

من حق الأطباء المصريين السفر والعمل بالخارج ومن حق الدول الغربيه تلبية احتياجاتها للقطاع الطبي لكن المفروض حساب تكلفة تعليم طالب الطب واعتبارها مديونية عليه لجامعته وإذا استقال أو سافر إلى العمل في خارج مصر يكون ملزم بدفع هذه التكلفة إلى جامعته طالب الطب في مصر يتعلم مجانا على حساب الدولة وفي المقابل يجب أن يخدم مجتمعه وإذا كان يريد أن يسافر فهذا حقه ولكن عليه وقتها أن يدفع تكلفة تعليمه إلى المجتمع مرة أخرى وإلا فالدوله حاليا تدفع تكاليف تعليم أطباء لصالح دول أكثر قدرة مالية منا مثل بريطانيا والمانيا ودول الخليج!!!!
ازاي الدولة بتدفع التكلفة مش فاهم ؟

من حق الأطباء المصريين السفر والعمل بالخارج ومن حق الدول الغربيه تلبية احتياجاتها للقطاع الطبي لكن المفروض حساب تكلفة تعليم طالب الطب واعتبارها مديونية عليه لجامعته وإذا استقال أو سافر إلى العمل في خارج مصر يكون ملزم بدفع هذه التكلفة إلى جامعته طالب الطب في مصر يتعلم مجانا على حساب الدولة وفي المقابل يجب أن يخدم مجتمعه وإذا كان يريد أن يسافر فهذا حقه ولكن عليه وقتها أن يدفع تكلفة تعليمه إلى المجتمع مرة أخرى وإلا فالدوله حاليا تدفع تكاليف تعليم أطباء لصالح دول أكثر قدرة مالية منا مثل بريطانيا والمانيا ودول الخليج!!!

اذا كان بيعملوا كدة مع ظباط الجيش و الشرطة لكن بيرفضوا كدا مع الاطباء و اعتقد بسبب طمعهم زي مانا قولت في تحويلات المصريين من الخارج هما عوزينهم يسافروا اصلا.

لازم يطوروا التعليم الجامعي و يربطوا الطلاب بعقد 15 سنة مثلا في القطاع الطبي (بمرتب معقول) لو هيخالف العقد يدفع التكاليف زي ماتكرمت

و اللي عوز يهاجر يروح يدرس الطب في البلد لللي هيهاجر ليها و ليس في مصر

و خد كارثة تانية ياحيذيفة.. مصر العظمي تسمح للاجانب بدخول كلية الطب و بتقضي علي نصف الاماكن في كليات الطب للاجانب 😤 و بيدخلوا كمان بمصاريف قليلة

دعم كلية طب ليس كدعم كلية تجارة يايوسف

و الطبيب اللي عوز يهاجر كندا و لندن كان يدرس الطب هناك و يسيب المكان للمصري الي هيملي القطاع الصحي المصري

دعم كلية طب ليس كدعم كلية تجارة يايوسف

و الطبيب اللي عوز يهاجر كندا و لندن كان يدرس الطب هناك و يسيب المكان للمصري الي هيملي القطاع الصحي المصري
غريب معرفش حاجه عن الكلام ده بصراحة

اذا كان بيعملوا كدة مع ظباط الجيش و الشرطة لكن بيرفضوا كدا مع الاطباء و اعتقد بسبب طمعهم زي مانا قولت في تحويلات المصريين من الخارج هما عوزينهم يسافروا اصلا.

لازم يطوروا التعليم الجامعي و يربطوا الطلاب بعقد 15 سنة مثلا في القطاع الطبي (بمرتب معقول) لو هيخالف العقد يدفع التكاليف زي ماتكرمت

و اللي عوز يهاجر يروح يدرس الطب في البلد لللي هيهاجر ليها و ليس في مصر

و خد كارثة تانية ياحيذيفة.. مصر العظمي تسمح للاجانب بدخول كلية الطب و بتقضي علي نصف الاماكن في كليات الطب للاجانب 😤 و بيدخلوا كمان بمصاريف قليلة
اه ودي مشكله كبيره لو كل طبيب سافر للخارج دفع رقم كويس هتقدر تطور الرواتب عندك وتزود سعة كليات الطب ويحصل للقطاع الطبي عندك تشبع

بالمقارنه مع الدول الغربيه ودول الخليج الي تكلفة الدراسه عندهم عاليه والكوادر عندهم قليله انت بتعلم المصريين عندك ببلاش وبيروحو يشتغلو عندهم فالأخر وبتطلع من المولد بلا حمص

في الولايات المتحده بتوصل مصاريف كلية الطب السنويه 40ألف دولار في المتوسط
بس متقارنش جودة التعليم وجودة وفخامة الجامعات ومدي تحقيق الرفاهية للطالب
بين هنا وهنا

في العراق لا يتم اعطاء الأطباء الخريجين شهادة التخرج لمنع سفرهم.. اما من يرغب منهم باستلام شهادته والعمل في الخارج عليه دفع مبلغ مالي كتعويض عن تركه العمل..

تعيين خريجي المجموعة الطبية في العراق الزامي ومعدل الراتب ٦٠٠ دولار شهريا.

اما في مصر اعتقد الأمر سياسة مقصوده كما قالوا الاخوه أعلاه (تصدير الشهادات) لغرض الحصول على تحويلات مالية منهم..

غريب معرفش حاجه عن الكلام ده بصراحة
الكليات العلمية غير الكليات النظرية. الجامعات العلمية. بتختاج مصاريف تشغيل اكبر بكثير من مجرد كلية الشخص فيها هياخد كلام نظري وخلاص
كلية الطب كمان بيتم عمل مستشفيات خاصة بيها...

لذلك كلية الطب الخاص سعرها مرتفع جدا سواء في مصر او خارج مصر و كذلك باقي الكليات العلمية

عودة
أعلى