الكويت إيقاف ربط القوى العاملة مع مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اول شي عندنا امير واحد مش امراء وثاني شي عمله الكويت هي الدينار في السابق وحاليا والعراق هي الدينار في زمن صدام حسين ، لو كان الكلام صحيح وصدر من الكويت كان قالوا بالدينار مش بالدولار ، هذه كذبه استخدمها صدام لتبرير غزوه للكويت والكل صدقها وبزمن صدام كل كلامه كان عن الدولار بسبب مصاريف الحرب والنفط وماكان يستخدم كلمه الدينار العراقي.
الكلام ده اكده عميل مكتب التحقيقات الفدرالي جورج بيرو الى كان مسؤول وقائد الفريق المسئول عن استجوب صدام حسين وقال ان السبب ده مع التديق الكويتى على الاقتصاد العراقي كانت احد الدوافع الى دفعت صدام لكده

التعديل الأخير:
منو المغفل اللي يقول فيه عنصرية بالكويت
الكويت فيها 140 جنسية محد اشتكي اللي يتكلم عن حالات فردية من اعداد بالملايين
فهو بصراحة حمار مرخص وليس حمار عادي

انا كتبت انواع المقيمين وكلامي لكل العرب
بس مشكلتهم حساسين

الكلام ده اكده عميل مكتب التحقيقات الفدرالي جورج بيرو الى كان مسؤول وقائد الفريق المسئول عن استجوب صدام حسين وقال ان السبب ده مع التديق الكويتى على الاقتصاد العراقي كانت احد الدوافع الى دفعت صدام لكده

مسؤول امريكي سابق بالمخابرات قال ان جمال والسادات عملاء للامريكان لطرد النفوذ الانجليزي

نصدقه !

يا صاحبى انا بأتكلم فى أساسيات
يعنى لو البلد بإداره جيده عندك تعليم و صحه و اقتصاد منتج و توسع فى مختلف المجالات
ماحدش من عندك أصلآ هيطلع يشتغل بره غير الناس المطلوبين

أما ما تتحدث انت عنه فده نتاج لسوء الاداره أصلآ
و اللى يرخص نفسه يستاهل اللى يحصل له
صحيح نكبة مصر في جيشها بداية من الملعون الحنجوري عبد الناصر وشلته نهاية بطبيب الفلاسفة

مسؤول امريكي سابق بالمخابرات قال ان جمال والسادات عملاء للامريكان لطرد النفوذ الانجليزي

نصدقه !
بص صعب جدا إثبات الوقائع دى لكن أحد الأطراف اكده الى هوا صدام حسين ولا ينكر أحد ان الكويت بدائت تضيق اقتصادي على العراق فى وقت كان صعب جدا على العراق

بص صعب جدا إثبات الوقائع دى لكن أحد الأطراف اكده الى هوا صدام حسين ولا ينكر أحد ان الكويت بدائت تضيق اقتصادي على العراق فى وقت كان صعب جدا على العراق

ولا بتضيق ولا شي
تم دعمه من دول الخليج بس الصايع صايع

والعراق عينه على الكويت اصلا من قبل يحكم صدام ومش اول توتر وسبق ارسلت السعودية ومصر جيش لحماية الكويت من غزو محتمل على ايام الملك سعود وناصر

وبعد صدام مازالت الفكرة وحدثت توترات

ولا بتضيق ولا شي
تم دعمه من دول الخليج بس الصايع صايع

والعراق عينه على الكويت اصلا من قبل يحكم صدام ومش اول توتر وسبق ارسلت السعودية ومصر جيش لحماية الكويت من غزو محتمل على ايام الملك سعود وناصر

وبعد صدام مازالت الفكرة وحدثت توترات
عارف التوتر السابق وما حدث سنه 1962 من إرسال القوات العربية لكن انا بتكلم كل المصادر التاريخية اتكلمت فى النقطة دى ان صدام مكنش عنده نيه حقيقية قبل الحوادث دى ولكن كانت احد مسببات احياء الصراع وكانت احد أسباب دفعه للغضب والتصرف بجنون

ابرم برمتين يامولانا علشان تتفتح بصيرتك

هم قبايل مايتربون على كبر

العربي ماعنده عنصريه ممكن قبليه حتى الجزء السيء من العصبية القبلية انتهى

وبعدين هم منا ليش يتعنصرون فقط ضد دولة واحده

عنصريه عرقيه المفروض على كل ماهو مختلف مو نوع واحد

عارف التوتر السابق وما حدث سنه 1962 من إرسال القوات العربية لكن انا بتكلم كل المصادر التاريخية اتكلمت فى النقطة دى ان صدام مكنش عنده نيه حقيقية قبل الحوادث دى ولكن كانت احد مسببات احياء الصراع وكانت احد أسباب دفعه للغضب والتصرف بجنون

وصدام نفسه يقول لاولاده لو انا جرى لي حاجة روحوا لابوكم جابر

نصدق اي واحد او اي مقطع !

مجرد مبررات يدخل الناس ويجندهم ( الجيش الشعبي ) عشان يحارب فيهم
وهم طالعين من 10 سنوات حرب

الخلاصة و ما انتهى عليه الحوار

الشعب الكويتي شعب كريم و مضياف و أخلاقه اخلاق عروبه و إسلامية و مكارم الأخلاق

انا حقيقة لا اعلم هل هو صائب فعلا ام متسرع.

لانه فيه فائدة من القوى العاملة المصرية، فهي رخيصة الاجر وتتحدث العربية ومسلمة. لذلك لا اعلم ان كان ايقاف الربط له نتائج سلبية مستقبلا.

مقارنة مع العمالة من الدول العربية اعتقد العمالة المصرية هي الارخص ثمنا بين الدول العربية، يعني ممكن هذا سيرفع تكاليف بعض الخدمات بالكويت خاصة القائمة على العمالة.

لمن لم يفهم ما اقصد، مثلا الاردن بلد يعتبر فقير لكن رغم ذلك تجد به الكثير من العمالة المصرية بسبب رخص اجورهم مقارنة بغيرهم.

يجب على الكويت اعادة النظر او تقييم للقرار بعد مدة من تطبيقه على الاقل

العمالة الاسيويه خاصه الفلبينيه والتايلندية افضل بالكويت

الجيش المصري مهمته كان متمركز فى كل المناطق فى الدول العربية ال كان صدام ناوى يدخلها هل تعرف عدد القوات الى كان متمركز فى حفر الباطن فى السعودية هل تعرف السياق التاريخي صدام كان عاوز يعمل ايه فى المناطق دى يكفى مصر تحويل القرار العربي تخيل لو كانت مصر دولة ظالمة وتبنت موقف صدام فى رأى الخاص كانت بوصلة الحدث بالكامل هتتغير

المشاركة المصريه كانت رمزيه حالها حال اغلب قوات التحالف + حتى لو تبنت مصر موقف صدام قوات قوات التحالف ستأتي لتحرير الكويت والدعس على الجميع

مش احنا الى بنقول داخليا المجتمع فيه مشكلة ومن زمان مش من دلوقت من زمان جدا حتى بينكم وبين نفسكم وكانت ديما بتجر عليكم الويلات والبلاوى من اول لما قال احد الامراء لصدام حسين إنه لن يتراجع قبل أن يحوّل كل امرأة عراقية إلي مومس لقاء 10 دولارات طيب بذمتك ده كلام نا اسوياء نفسيا فى مشكلة كبيرة وغيرها وغيرها من الحوادث التاريخية مع شعوب تانية كتير وفى مواقف تانية لكن لحسن حظكم كانتم ديما بتقعو مع أشخاص يمتلكو عقول تفكر لكن الحظ مش ديما هيكون فى صالحكم

اي كلام مثله مثل الكلام المنسوب للملك حسين رحمه الله وقتها

بانه سوف يجعل بكل بيت عراقي عزا انتقاما لمقتل العائله الهاشميه في العراق

( طبعا بدعمه لصدام لغزو الكويت ولكي امريكا تضربه )

اي كلام وخلاص

المشاركة المصريه كانت رمزيه حالها حال اغلب قوات التحالف + حتى لو تبنت مصر موقف صدام قوات قوات التحالف ستأتي لتحرير الكويت والدعس على الجميع

اظن القوتين العربية اللي دخلت الكويت مع التحالف الغربي
السعودية و الكويت فقط

ما ساهمو في شيء

غير صحيح.

الكويت على سبيل المثال لا الحصر، مدينة لاربعة من الفقهاء الدستوريين المصريين العظام: عبدالرزاق السنهوري، ومصطفى كامل ، عثمان خليل عثمان، والمشرع الدستوري عبدالفتاح حسن في وضع دستور بلادهم.

مستحيل مصر كانت هتكون ضامن لتدفق النفط ده السبب الوحيد الى تدخلت قوات التحالف له مش علشان سواد عيونهم وصدام كان فاهم كده كويس وهوا بيقدم العرض لمصر ده غير ان مصر كانت هتغير موقف دول كتير وكان وقتها القوى الدولية مصدقت مصر كنت فى مكان وابتعدت عن صراعهم اقل تقدير مكنتش هتوصل لمحو العراق لكن الحمد الله مصر عمرها مكانت بتمشي ورا مبدأ الانحياز للاقوى والا مكنش ده بقا حالنا

الفلوس مهمة لكن عمرها ما بتعمل بني ادم سوي لديه هويه فكرية و وعي ثقافي مع الاسف

نحن في نهاية ٢٠٢٢ و مازالت بعض العقليات تتعامل مع الموظف بشئ من التمنن و التفضل ( عبيد و ساده )

وظفته لعجز و قلة حيله مش شطارة أو تفضل منك و الانجاز دائما اغلي من الثمن و القيمة المادية ... مصر و ابنائها خيرهم علي بلاد الدنيا كلها لكن عمرهم ما بيقولوا الحمد لله.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى