هبوط الجنيه المصري

واضح ان المسئولين الحاليين بالبنك المركزي بيفضلوا التحرير التدريجي .. ولغاية ما ده يحصل هيفضل فيه غموض وترقب مع حائزي الدولار لحين اقتناعهم بالوصول للسعر العادل / المناسب .
خايفين انهم لو عملو تحرير سريع الجنية هيقل اكتر ماهو "محدد" ليه او بمعنى اصح قيمته الحقيقية

تقصد شركات السيارات هذا مصدرك
معلومه لك لا يوجد سيارات من الاساس لكي يتم تسعيرها
اذهب لا تثريب عليك
حاضر سنذهب لا تثريب علينا ..

اولا الاخ الفاضل انت مصري .. هل انت عايش معانا ولا حصرتك زى ما انت كاتب برلين .. تفرق طبعا .. لانك لو عايش هنا هتعرف ان كلامك خاطى تماما ولا علاقه له بارص الواقع

ثانيا
بطلب من حضرتك تمشي في شارع فيه توكيلات سياحيه او مكاتب تخليصات جمركيه او اسواق الذهب او التجار بجوار الميناء وحضرتك تعرف انك تتكلم بلا درايه وللجدال فقط

ثالثا
انا قلت لك اسعار الذهب عالميا ومحليا وحضرتك تعرف الفرق هو سعر السوق السوداء ..

رابعا
المصدر الى حصرتك معترض عليه .. وهو من جريده المال .. ف حصرتك تاتى انت بمصدر اخر ينفي هذا التسعير لانك من طلبت بالمصدر .. فيا ريت امت تاتى بمصدر يكذب هذا التسعير .. وحضرتك عندك خلط كبير بين غلق الاستيراد الحالى وبين اسعار السيارات في التوكيلات الرسميه الان الان الى اعلنوا عنها بنفسهم هذه التوكيلات وكل فتره بيزودا اسعارها على التجار والمستهلكين وفق اسعار دولار من شهر سبعه على اساس دولار 23 زى ما هو مكتوب في الخبر بالمصدر ..

خامسا
شوف كلام عمرو اديب والفكره الى في كلامه من واحد بيحتك مع تجار ومصنعين كبار ورجال اقتصاد يوم الاثنين 5 سبتمر
( اللي بيجرى أن أغلب التجار الكبار في السوق بيحاسبوا على الدولار بـ 21 جنيها".

وواصل عمرو أديب: "الذهب بره بينزل عندنا بيزيد.. لأن التجار بيعاملوا بعض أن الدولار معدى 21 جنيها، ولهذا لا تنخفض الأسعار في الداخل رغم انخفاضها في الخارج" )

يقصد التجار بيتعاملوا باسعار للدولار غير اسعار البنك ( السوق السوداء )

سادسا اقتناع او عدم اقتناع حضرتك لن يغير من الواقع في شي

سابعا .. لو انت مقتنع ان الدولار يباع ب 19.3 .. لو معاك فانا شاري فورا وتحت امرك ياىيس ياريت الناس كلها زيك عايشه ومغيبه عن الواقع على الارض .. ولو مش معاك فاذهب لا تثريب عليك .. تحياتى

التعديل الأخير:
واضح ان المسئولين الحاليين بالبنك المركزي بيفضلوا التحرير التدريجي .. ولغاية ما ده يحصل هيفضل فيه غموض وترقب مع حائزي الدولار لحين اقتناعهم بالوصول للسعر العادل / المناسب .
انا توقعت ذلك من زمان ، لعدم خروج التضخم عن السيطرة . و نسب التضخم مرتفعة اصلا.

السوق السوداء اصبحت بلا قيمة بسبب قانون الاستيراد و الناس فقط بتخزن للحفاظ علي قيمة العملة مثل ما فعلوا مع الذهب و سعره اصبح اعلي من السعر العالمي

الناس و صلت الدولار في التعويم الاول الي ١٩ جنية فب البنوك و برة البنوك كان كسر ٢١ جنية في ٢٠١٧ .

و رجع نزل بعدها وصل الي ١٦ جنية في نفس العام و رجع صعد الي ١٧ و استقر فترة طويلة حتي هبط الي ١٥.٥ .

بالمناسبة تسعير التجار عند ٢٢ للذهب و السيارات و ..... دة امر معروف و متبع من زمان لحماية التاجر . لما كان الدولار ب ١٥.٥ هما كانوا مسعرينه علي ١٨ ....

الموضوع ملوس علاقة بسعر الدولار الحقيقي ....يعني لو الدولار دلوقتي بقي ب ٢٢ جنية هما هيسعره عندهم علي ٢٦ و هكذا ...لازم يسيب مستوي مرتفع لحماية نفسة

قريبك اتضخك عليه
متعممش وتنشر آخبار تضر الناس

لسه عند مستوى ٢٠ : ٢٠.٥ في السوق السوداء
ما قمت به هو عملية بيع للدولار مش شراء .. وغالبا السعر مختلف من منطقة لأخرى .. مفيش سعر موحد ف السوق السوداء..

يبدو ان يوم الخميس القادم سيكون الميعاد للصب في مصلحة المواطن .. :تمام::تمام::تمام:

لو طبقوا هالنظام عندنا كان نص الشعب عليه قروض.. الله يدخل وطننا الجنة 😭
مش هيتطبق اصلا اعتقد
دا زي القرار اللي بيقول
اللي مش هيحضر المدرسة بنسبة معينة هيتحرم من الامتحان
وكله بيغيب وبيخش الامتحان عادي

اصل الطلاب مش هيدفعو بالدولار

ياريت تدي الموضوع من وقت فراغك حتي لو ٥ دقايق

عشان هما بينقو الاخبار الكئيبة وينشروها
لا انا منسحب من المواضيع الاقتصادية و يمكن انسحب قريبا من كله . و بعتذر لحضرتك

و يكفي ماحدث من اهانة و اتهامات و اسلوب سئ جدا في النقاش .

فتركت لهم الموضوع ياخدوا راحتهم و انصحك انت كمان تسيب لهم الموضوع و معروف من غير ما تفتح الموضوع هما بيقولوا اية و خلاصة الكلام معروفة و هتلاقي تكرار كتير جدا ....

كتير طفشوا و حتي من السوشيال ميديا بسبب الخلل الشديد دة و بقينا عايشين في فقعات دلوقتي .

خلي بالك اننا في منتدي بيسجل الردود بالترتيب و التاريخ و قالولك ان انا اللي بدأت الهجوم عليهم و شتمتهم .

و قالك اني مطبلاتي و لجنه و اعشق العبودية و الجنرال و ..... فلذلك هسيبها للمعارضين الشرفاء هما اعلم فقط بالحق .

و الصراحة ايضا اني لم استفيد او اتعلم شئ جديد في النقاشات عن الاقتصاد المصري هنا و كلها كلام مكرر غير مفيد .

انا احب النقاش الي هيضيف معلومات جديدة و نقعد نختلف و نبحث لاثبات و جهات النظر بتاعتنا و في الاخر كلنا ناس بنتعلم .

فتركت لهم الموضوع ياخدوا راحتهم و انصحك انت كمان تسيب لهم الموضوع و معروف من غير ما تفتح الموضوع هما بيقولوا اية و خلاصة الكلام معروفة و هتلاقي تكرار كتير جدا ....

كتير طفشوا و حتي من السوشيال ميديا بسبب الخلل الشديد دة و بقينا عايشين في فقعات دلوقتي .

خلي بالك اننا في منتدي بيسجل الردود بالترتيب و التاريخ و قالولك ان انا اللي بدأت الهجوم عليهم و شتمتهم .

و قالك اني مطبلاتي و لجنه و اعشق العبودية و الجنرال و ..... فلذلك هسيبها للمعارضين الشرفاء هما اعلم فقط بالحق .

و الصراحة ايضا اني لم استفيد او اتعلم شئ جديد في النقاشات عن الاقتصاد المصري هنا و كلها كلام مكرر غير مفيد .

انا احب النقاش الي هيضيف معلومات جديدة و نقعد نختلف و نبحث لاثبات و جهات النظر بتاعتنا و في الاخر كلنا ناس بنتعلم .

طب و ليه ... تقدر تضيف الخبر او المعلومة او حتي رأيك الشخصي و اي رد يكون فيه اهانه لشخصك اعمل ابلاغ و تجاهل للشخص ده ...

و لو حد حتي رد عليك برد محترم لكن التمست في رده جهل او قلة معرفة و النقاش معاه لن يفيد لا ترد عليه

لكن الانقطاع التام لا يفيد ستكون مع الضغط مضطر للرد لكن وقتها سيكون ردك الله اعلم به

😥

عودة
أعلى