بلومبيرغ :الرئيس السيسي يوسّط أوروبا لإقناع صندوق النقد بالتساهل مع مصر

طيب تفتكر الناس هتتحمل كل ده اللى معاشع فى التضامن 350 ولا400 جنية هيتحمل الكلام ده هيتحمل اى زيادات

لا طبعاً للاسف بس انا كنت عايز الفت نظركم الكراتين والاضافة اسبابها الحقيقية اليومين دول اية بس

:تمام: تبا للدولار عملة وسخة

صراحة الكوكب بعد الحرب العالمية القادمة يقعد كدا و اتفاقية بريتون ووزر جديدة و نتفق على عملة موحدة للكوكب بدون تاثير من حد و بقيمة موحدة للكل عشان موضوع الصرف دا صداع ملوش تلاتين لازمة حرفيا

سهلة اهي مش محتاجة :D

طيب تفتكر الناس هتتحمل كل ده اللى معاشع فى التضامن 350 ولا400 جنية هيتحمل الكلام ده هيتحمل اى زيادات
حقيقي ابقى كافر لو حاولت بس افكر الناس دي حتعمل ايه حرفيا و لكن برامج الدولة حتفرق بشكل كبير جدا للمساعدة حاليا
يعني لو حتحرر الصرف تماما يبقى الدعم ميتشلش خصوصا رغيف العيش او على الاقل يعاد توجيهه بشكل ادق للمحتاجين لحين الوصوع لحل اقتصادي مريح نبقى صناعيين او زراعيين مصدرين بهدف عملة قوية فقدرة شرائية اقوى فنلغي الدعم او من الضرائب ندعم

امور كالتامين الطبي الشامل مهمة جدا جدا

هو انا عندي سؤال ، قرات ان قيمة القرض هتكون ما بين ٣~٥ مليار دولار

المفترض انهم يعملوا ايه اصلا او يفيدوا بايه واحنا علينا تسديد دفعات ديون وخدمة دين بقيمة ٢٠ مليار دولار هذه السنة بالاضافة لوجود عجز ١٠ مليار بالميزان التجاري ..

القرض المفترض يحقق ايه او يغطي ايه
ذكرت ذلك اكثر من مرة ان الهدغ ليس قيمة القرض و لكن دخول الصندوق بيضمن استقرار الاقتصاد و ثقة المستثمريين في مصر و بالتالي ديون ارخض و تحويلات مالية أكثر الي مصر.

مثلا لما دخل الصندوق في مصر في ٢٠١٦ الصحف العالمية كلها اصبحت بتطبل لمصر زي احمد موسي (حتي البعض كان بيقولك هذة تقارير مجاملة للصندوق) لحد خروج الصندوق و بعدها لما الصندوق زعل مننا كل الصحف شغالة كتابة تقارير بشكل يومي عن مصر

سهلة اهي مش محتاجة :D
بجد و الله الكوكب كله اتنفخ عشان متخلف في امريكا بيطبع بدون حساب

و انا اتنفخت عشان عملتي ملهاش لازمة و انا مالي

و الاخ اللي عايش في لبنان سافر و مرجعش عشان عملته سلمت خلو للدولار انا معرفش بيطبعوها ليه حقيقي ما فاكس

و الروس اتحاربو في عملتهم ردت في صدر اللي حاربهم

العملة لغة تواصل زي العقد كدا .. مش منطقي ابدا كل واحد ليه عقده و عقد دا قصاد دا خصوصا في ظل المعاملات الدولية المعقدة و الضخمة و الا بنتواصل مع بعض ليه .. انا عايز شحنة منك و حدفع بس انت مش عايز عملتي حتعمل بيها ايه .. طب ما من الاول كلنا بعملة واحدة يضمنها الجميع و نركز في المهم انتاج براءات اختراع طاقة صحة

لكن مدمرين نفسنا على مستوى كوكب بسبب شئ معاملاتي اخترعناه ( مداف عفاف برده :ROFLMAO: الله يخرب بيتك يا شيخه) .. يا ريتنا بنتخانق في طاقة مثلا غير محدوده

مش أفضل من مصر
بل أسوأ حالا
الناس هناك بتصرخ
بس هو مش سامع

لانه ملقح نفسه فى مواضيع مصر

أو ربما مزور معرف ويكون إخوانى

لان الإخوانى ليس مصرى على كل حال

متى ستتوقفون عن هاته الصبيانية ؟
كل من يخالفكم الرأي سصبح اخواني و تسيؤون لاهل بلده ؟
"الناس هناك بتصرخ" ازاي ؟

هذا منتدى عربي و يحق لي ابداء رايي في الاقتصاد المصري
كما افعل في باقي المواضيع بما فيها انتقاد اقتصاد بلدي

بجد و الله الكوكب كله اتنفخ عشان متخلف في امريكا بيطبع بدون حساب

و انا اتنفخت عشان عملتي ملهاش لازمة و انا مالي

و الاخ اللي عايش في لبنان سافر و مرجعش عشان عملته سلمت خلو للدولار اما معرفش بيطبعوها ليه حقيقي ما فاكس

و الروس اتحاربو في عملتهم ردت في صدر اللي حاربهم

العملة لغة تواصل زي العقد كدا .. مش منطقي ابدا كل واحد ليه عقده و عقد دا قصاد دا خصوصا في ظل المعاملات الدولية المعقدة و الضخمة و الا بنتواصل مع بعض ليه .. انا عايز شحنة منك و حدفع بس انت مش عايز عملتي حتعمل بيها طب ما من الول كلنا بعملة واحدة يضمنها الجميع و نركز في المهم انتاج براءات اختراع طاقة

لكن مدمرين نفسنا على مستوى كوكب بسبب شئ معاملاتي اخترعناه .. يا ريتنا بنتخانق في طاقة مثلا غير محدوده

البريكس ممكن يساعدنا الفترة اللي جاية لو انضمينا واتمنى نربط العملة عندنا مع الوقت بسلة عملات مش عملة فقط
والاهم من كل دة الانتاجية والتصدير ونهدي الدنيا في صفقات التسليح شوية :)

البريكس ممكن يساعدنا الفترة اللي جاية لو انضمينا واتمنى نربط العملة عندنا مع الوقت بسلة عملات مش عملة فقط
والاهم من كل دة الانتاجية والتصدير ونهدي الدنيا في صفقات التسليح شوية :)
مي توو ❤️

نفس الكلام حينما يقوله مغربي او عربي من جنسية غير مصرية
يتعرض للشتم

ده اللي كنا بنقولة لبعض الاعضاء و منهم كان بيختلف معانا باحترام و منهم اللي كان بينعتنا بالجهل ...

احنا شعب ١٠٠ مليون يابشر اي بديل عن اقتصاد قائم علي الانتاج الزراعي و الصناعي لن يجدي نفعا في حالتنا .

خلاص الشعب المصري العظيم في الصورة اسفله ..
لكن تأمل معي في الصورة ... وكانها رئة تنخرها مستعمرات طفيلية و آسف على التشبيه
الخرسانة لازلت تأكل من المساحات الزراعية و تضيع على مصر فرص نمو كبيرة

و لما الحكومة قررت نقل العاصمة للصحراء بعيدا عن الدلتا الناس زعلت و لما الحكومة اشتغلت في عمل مدن صحراوية و تبرطهم بقطارات كهرباء و شبكى طرق محترمة الناس زعلت بردوا.

و لما الحكومة قررت نقل العاصمة للصحراء بعيدا عن الدلتا الناس زعلت و لما الحكومة اشتغلت في عمل مدن صحراوية و تبرطهم بقطارات كهرباء و شبكى طرق محترمة الناس زعلت بردوا.
كان المفروض الابتعاد عن تعمير الديلتا من زمان
اي خطوة تبعد النمو الديمغرافي عن الديلتا هي خطوة
ذكية تستهدف المدى البعيد

في رأيي الشخصي ... لو السيسي استثمر فلوس تفريعة السويس الجديدة
في برنامج ري يستهدف القرى و الاراضي الخصبة حولها مع برنامج دعم للفلاحين المصريين الصغار
لكان احسن و اكثر مردودية اليوم من التفريعة

لكن تبقى خيارات دولة تحترم في نهاية الامر

الصورة الى انت جايبها دى ابلغ رد على معارضى العاصمه الادارية و المدن الجديدة الاخرى .....السيسى ببساطة شايف لقدام خطوتين تلاته ....دولة تعدادها فوق 100 مليون يعيشون على الدلتا التى تاكل منها 2 مليون فدان .....ماذا تفعل ...ابنى فى الصحراء ببساطة لانه ببساطة فى خلال 50 سنه سوف تبلغ 200 مليون و ستكون الدلتا انتهت بالكامل .....لكن هناك من ينتقد بدون اى عقل

متى ستتوقفون عن هاته الصبيانية ؟
كل من يخالفكم الرأي سصبح اخواني و تسيؤون لاهل بلده ؟
"الناس هناك بتصرخ" ازاي ؟

مشاهدة المرفق 501342

هذا منتدى عربي و يحق لي ابداء رايي في الاقتصاد المصري
كما افعل في باقي المواضيع بما فيها انتقاد اقتصاد بلدي
اوف عل قوه مش مكمل ٢ جنيه😮😮😮😮😮!!!!!

فكرة جيدة لكن لا اعلم الرأي من الناحية الدينية....
السيسي يوجه بالتوسع في طرح كراتين السلع الغذائية المدعمة بنصف التكلفة وتوزيع وزارتي الأوقاف والتضامن لحوم الأضاحي على مدار العام

:تمام: تبا للدولار عملة وسخة

صراحة الكوكب بعد الحرب العالمية القادمة يقعد كدا و اتفاقية بريتون ووزر جديدة و نتفق على عملة موحدة للكوكب بدون تاثير من حد و بقيمة موحدة للكل عشان موضوع الصرف دا صداع ملوش تلاتين لازمة حرفيا
ما ينفع لان وقتها العملات تصبح بلا قيمة.
ومسألة عودة التقييم مقابل الذهب لن تفعل سوى مزيد من الضرر والتضخم

المشاريع دي صح جدا لكن البدء بيها بدون موارد متجددة هوا اللي مكنش صح لانك عامل زي اللي بيشطب شقته و صرف كل الفلوس على الكهربا و الصحي على امل انك حتبعها بسعر اعلى و معكش دخل اخر

المفروض كانت 50 - 50 نصف الموارد المالية تكون للطاقة و النقل ما تم فيهم و ما يمكن تحقيقه في اي ملف اخر و النصف الباقي لضمان الوصول لمستوي تصدير 100 مليار دولار في خلال 6 او 7 سنوات مثلا بحيث معامل تشغيلك عالي (مش محتاج برامج دعم زي دلوقتي) و ساند نفسك بعيدا عن القروض و لو احتجت قروض فنسبة و تناسب انت مغطي نفسك تلات مرات و بعدين ترجع بالضرايب تعمل المدن براحتك خالص لان اغلبها قطاع خاص حيكون و كدا كدا كانت حتقوم لوحدها حسب التخطيط العام فحتحصل حتحصل لكن بدون خسارة قدرتك الشرائية كعملة مما نتج عنه الحاجة للدعم اللي مش قادرين نخلص منه بسهولة و نتاثر باي هزة عالمية بشكل اكبر من الغير

الصورة الى انت جايبها دى ابلغ رد على معارضى العاصمه الادارية و المدن الجديدة الاخرى .....السيسى ببساطة شايف لقدام خطوتين تلاته ....دولة تعدادها فوق 100 مليون يعيشون على الدلتا التى تاكل منها 2 مليون فدان .....ماذا تفعل ...ابنى فى الصحراء ببساطة لانه ببساطة فى خلال 50 سنه سوف تبلغ 200 مليون و ستكون الدلتا انتهت بالكامل .....لكن هناك من ينتقد بدون اى عقل
بطل هبد الاصل ان لدينا عجز مائي بمعني نهر النيل خارج اي تطوير او توسع زراعي

الافضل استصلاح الاراضي ف الصحراء لتوفر المياة الجوفية و العمل علي انشاء محطات تحلية و محطات معالجة مياة الصرف الصحي .

عودة
أعلى