اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اخر تقرير شايفه بيقول انهم فى خلال اسبوعين ودى نهاية الملىء الثالث هيبقوا وصلوا ل 12 او 13 مليار دى هتبقى الحصيلة الإجمالية شاملة الملىء الاول والثاني والثالث
مش هيوصلو 13 انت كا مصر هامك الاول ان اثيوبيا تبان انها دولة معتدية و ده اللى الدولة المصرية بتعملو من اول مرحلة للملئ و هتلاقى السيسى فى كل زيارة ليه او كل استقبال ليه لائ رئيس هنا فى مصر بيجيب سيرة سد النهضة و امريكا قالت انها مع حق مصر فى النيل و الاتحاد الاوروبى قال من شهر انها مع مصر و الخبر ده اذعج الاثيوبيين جدا

مش عاوزك تنسى ان السد ده مش مجرد سد و خلاص ده ساحة لعب دولية ما بين امريكا و الغرب ضد الصين و امريكا حتى فى الحرب الاهلية الاخيرة حظرت اى دولى "السودان" من انها تعمل عملية عسكرية فى اثيوبيا و قالت ان الجيش الامريكى اللى فى جيبوتى هيتدخل لو الامر استدعى التدخل

بلد زى اثيوبيا ما تنفعش تقع بالنسبة لامريكا و الصين
امريكا بتستخدمهم كا مرتزقة فى محاربة الارهاب و تحقيق مصالحها فى القرن الافريقي
و الصين شايفاها بلد ذات يد عاملة رخصية جدا جدا و الصين بدات تفتح مصانع هناك و بتعمل مشاريع بنيه تحتية و بتدبسها بالقروض وهى اللى انقذت ابى احمد فى اللحظة الاخير لما بعتتلها وزير الخارجية و طيارات وينج لونج 2 ابى احمد زى بشار كده.... الصين هتدعمو عند فى امريكا
انا بحاول على قد ماقدر ما اشغلش بالى بالموضوع ده لانى عارف اخرته بنسبة 90 فى الميه و ده تانى او تالت مره اتكلم فى الموضوع ده فى ال11 سنة دولا

طالما الدنيا زبادي في الخلاط أذا لما كان كل هذا العويل والصراخ طيلة السنوات الماضية التي افتعلته الدولة المصرية يبقي أحنا بنتجني على أخواتنا الأحباش
لا تتجنى على اخواتك يا قاطع الرحم هما مش بني ادمين برضو ومن حقهم ينمو نفسهم عادي احنا نعالج الميه ونعظم مواردنا وهم يخدوا النيل ويمسكوا حنفيته وممكن عيل اثيوبي يعطش دولة كامله وكمان هيبيعولك الميه حسب تصريحاته (دينا مفتي) وممكن المعلم دلدله يروح يوسط إسرائيل عشان يدوك ميه

فرضية العمل العسكري معدومة لا جيشك يستطيع ولا دولتك لديها القدرة لتحمل التبعات
عندك حق يبقى رحم الله امرء عرف قدر نفسه سنكتفي بواللهي واللهي
تحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر

بس بالكمية دى هيصعب اى عمل عسكرى معاه 13 مليار رقم ضخم مش قليل خالص
و الله انا شاكك انه هيقع لوحدة و هياخد معاه الاخضر و اليابس و خصوصا في السودان و اخواتنا في السودان هتتبهدل.

و صراحتنا لن افتي و لا اعلم مدي التاثير اعتقد تختلف علي حسب الطريقة

ممدوح حمزة في مرة ذكر ان حل مشكلة السد ان مصر تحتل منطقة السد و مرة اعلامي مصري قالك نعمل خرم 😂 كلام يبان كوميدي لكن هو يقصد عمل عيب فيهويصعب إصلاحة و بالتالي المياة يتم تسريبها بشكل مقبول. ده غير ان اصلا علميا صعب انك تدمر السد الخرساني كله بضربة عسكرية دة انت هتحتاج نووي.

في الاول و الاخر كله كلام و الموضوع محتاج ناس متخصصة جدا.

لي صديق مهندس في الجيش اتريق علي الفديوهات اللي بيعملها الناس الهواه لطرق ضرب السد و هو ظابط متخصص و قال المفروض نلغي كل العلم اللي درسناه و نسمع للخبراء هؤلاء.

الموضوع محتاج دراسات قوية و محترمة و ملعومات يتم جمعها و الاخد في الاعتبار كل الحلول الممكنة و التاثيرات و.....

و صراحتنا عندي يقين بان الجيش اللي عمل مزرعة سمكية ضخمة شرق بورسعيد لن يسمح بهبوط مستوي النيل اللي هيدمر اقتصاد الجيش نفسة و معظم مشاريعه.

و الله انا شاكك انه هيقع لوحدة و هياخد معاه الاخضر و اليابس و خصوصا في السودان و اخواتنا في السودان هتتبهدل.

ممدوح حمزة في مرة ذكر ان حل مشكلة السد ان مصر تحتل منطقة السد و مرة اعلامي مصري قالك نعمل خرم 😂 كلام يبان كوميدي لكن هو يقصد عمل عيب فيهويصعب إصلاحة و بالتالي المياة يتم تسريبها بشكل مقبول. ده غير ان اصلا علميا صعب انك تدمر السد الخرساني كله بضربة عسكرية دة انت هتحتاج نووي.

لي صديق مهندس في الجيش اتريق علي الفديوهات اللي بيعملها الناس الهواه لطرق ضرب السد و هو ظابط متخصص و قال المفروض نلغي كل العلم اللي درسناه و نسمع للخبراء هؤلاء.

الموضوع محتاج دراسات قوية و محترمة و ملعومات يتم جمعها و الاخد في الاعتبار كل الحلول الممكنة و التاثيرات و.....

و صراحتنا عندي يقين بان الجيش اللي عمل مزرعة سمكية ضخمة شرق بورسعيد لن يسمح بهبوط مستوي النيل اللي هيدمر اقتصاد الجيش نفسة و معظم مشاريعه.
الموضوع ده معقد وكل ما افكر فيه بتعب والله

انا اشك اذا انا موجود ولتغرق مصر والسودان ثم يطالبون بتعويضات بعد أن يذهبوا في رحلة بحرية نحو البحر المتوسط فكر كأنك سيساوي طبلة الطبلة مبدأ حياة

المشكلة هي تعليقات الاخوة الصوماليين 😤

دول افريقيا معظمها مع الاسف متعاطفة مع اثيوبيا حتي الشعب السوداني ..

لاعتبارات زي شوية احساس بالظلم علي شوية ميول عنصرية ... و عايزين يسرقوا تاريخك و ينسبوا حضارتك لاجدادهم .

حقهم تحرضني وتورطني على استعداء الاحباش مع فارق القوة العسكرية والإقتصادية وتخلع أنت في الأخر
الموضوع من غير تحريض و لا اي شئ ، اثوبيا نفسها عملت سدود دمرت انهار الصوامل مثل نهر شبيلي

و عدم استخدامك الدبلوماسيه و التحالفات هيجعل اثيوبيا تبهدلك اكثر

صورة من جفاف نهر شبيلي الصومالي بعد بناء السدود الاثيوبية

images (1).jpeg

🍑👨‍✈️كل شيء بالاختلاف الا الخطورة بالاتفاق
كونوا مطمئنين تماما :ع......يات

اتفاق او اختلاف السد امر واقع بمحض الارادة المصرية في ٢٠١٣ او ٢٠١٥ و الجميع اخطأ في تقدير الامور ....

يبقي علي السيسي ان يتحمل مسؤلياته
اي كانت الطريقة او النتائج ....

الموضوع مبهم و الصورة مازالت ضبابية خصوصا مع التباطئ الاثيوبي في انجاز السد و الملئ وفقا للخطط المسبق اعلانها .

المشكلة هي تعليقات الاخوة الصوماليين 😤

لاعتبارات زي شوية احساس بالظلم علي شوية ميول عنصرية ... و عايزين يسرقوا تاريخك و ينسبوا حضارتك لاجدادهم .
الحكاية مش حكاية عنصرية بس .... اثيوبيا محتلة ارض صومالى اسمه اوغادين و ابى احمد استقبل راجل صومالى ليه صيت كبير فى الصومال عاوز يفصل منطقة فى الصومال و يفكك الصومال و يخليها كونفدارلية و ليلة كبيرة جدا جدا اثيوبيا و الصومال ليهم صراع طويل مع بعض "انصحكم بشده" تتفرجو على الفيديو ده من اوله لاخره و تشوفو فيديوهات تانيه عشان تعرفو اكتر عن الموضوع.. الحكاية مش حكاية مصر بتحاول تجر الصومال و الهبد ده

حتي استغرب من الأشقاء في السودان منذ بداية ازمة سد النهصة ، لدرجة شخص سوداني ذكر ان الشعب السوداني سعيد بالسد اكثر من السودانين و كان السد لن يضر السودانيين او يعرضهم للخطر في حالة انهيارة.

غياب الحكومة بتاعتنا و القوة الناعمة المصرية عن هذة الدول دفع انتشار نظريات المؤمرة و كراهيته مصر لهذة الدول.....

و الحقيقة ان شعوب هذة الدول ناس طيبين جدا و المشكلة في الحكومات بتاعتهم و البروباجندا الي معمولة عننا في ظل غياب شديد للحكومة بتاعنا

الحكاية مش حكاية عنصرية بس .... اثيوبيا محتلة ارض صومالى اسمه اوغادين و ابى احمد استقبل راجل صومالى ليه صيت كبير فى الصومال عاوز يفصل منطقة فى الصومال و يفكك الصومال و يخليها كونفدارلية و ليلة كبيرة جدا جدا اثيوبيا و الصومال ليهم صراع طويل مع بعض "انصحكم بشده" تتفرجو على الفيديو ده من اوله لاخره و تشوفو فيديوهات تانيه عشان تعرفو اكتر عن الموضوع.. الحكاية مش حكاية مصر بتحاول تجر الصومال و الهبد ده

لاحظت تعليقات الصومالين اللي باللغة الإنجليزي علي تويتر أيضا عن ذلك. و لاحظت انهم اتكلموا عن السدود الاثيوبية اللي اثرت علي الصومال.

لكن اللي بالعربي قصة تانية.

حتي استغرب من الأشقاء في السودان منذ بداية ازمة سد النهصة ، لدرجة شخص سوداني ذكر ان الشعب السوداني سعيد بالسد اكثر من السودانين و كان السد لن يضر السودانيين او يعرضهم للخطر في حالة انهيارة.

غياب الحكومة بتاعتنا و القوة الناعمة المصرية عن هذة الدول دفع انتشار نظريات المؤمرة و كراهيته مصر لهذة الدول.....

و الحقيقة ان شعوب هذة الدول ناس طيبين جدا و المشكلة في الحكومات بتاعتهم و البروباجندا الي معمولة عننا في ظل غياب شديد للحكومة بتاعنا

مع الاسف الشعب السوداني معظمهم طيبين الي حد السذاجة و تم تدجينهم منذ الصغر علي شعارات زي ان المصريين هم سبب فقرهم و اختلافهم و اننا خونة و نحتل اجزاء من اراضيهم و بنحتقرهم و نصورهم في اعمال السينما و التليفزيون علي انهم خدم و بوابين و سفراجية .

التعديل الأخير:
لاحظت تعليقات الصومالين اللي باللغة الإنجليزي علي تويتر أيضا عن ذلك. و لاحظت انهم اتكلموا عن السدود الاثيوبية اللي اثرت علي الصومال.

لكن اللي بالعربي قصة تانية.
عادى يسطى مغيبين زى ما انت فى مصر عندك مصريين بيحبو اثيوبيا وعاوزين الخراب لمصر عشان بس يجو يقولولك ادى يا عم السيسى باع النيل
و زى ما فى فى السودان الناس بتوع يا اثيوبيا يا اخت بلادى يا شقيقة" انا مش بعمم"
طبيعى يبقى فى الصومال ناس شايفة اثيوبيا اللى محتله ارض صومالية تبقى حلوه + اثيوبيا عاوزا تقصم الصومال فا طبيعى زى ما انت كا مصرى عندك مصريين بيحبو تركيا و بيكرهو مصر يبقى في فى الصومال ناس بتحب اثيوبيا و بتكره مصر اللى واقفة مع الصومال فى وحدتها

عودة
أعلى