هبوط الجنيه المصري

يعني بعد لما تركت مصر و عايش غرقان في الدولارات ، قاعد بتفكر فيا ❤️

المغفلين هما اللي سابوا الكتب و العلم و قاعدين يتابعوا ناس بتهبد في السياسة و الاقتصاد. و بيحطوا صورهم كمان 😉

تركوا التحليلات العلمية و مسكوا في كلام ناس بتهبد بكلام شعبوي. و انا مسكوا السلطة هيخربوها

و مشكلتك انك دائما بتضع من دعم ثورة ٣٠ يونيو

علي فكرة لما هترجع مصر هتلاقي ناس طمعانه فيك بسبب المعلومات المغلوطة عن ثراء العاملين بالخارج ، فاستمتع بقي و انت واحد مساهم في نشر هذه المعلومات.
بالظبط دا اللي انتا قاعد تعمله مصدق واحد بتاع صفا وانتباه بيخطط لبلد ورئيس الوزراء بتاعه كان وزير الاسكان

غرقوا البلد في ديون هنفضل ندفع فيها انا وانتا ليوم الدين

بالظبط دا اللي انتا قاعد تعمله مصدق واحد بتاع صفا وانتباه بيخطط لبلد ورئيس الوزراء بتاعه كان وزير الاسكان

غرقوا البلد في ديون هنفضل ندفع فيها انا وانتا ليوم الدين
و مين قالك اني بصدق معظم كلامهم 🤔

و ثانيا أنا ليا نقد في نقط الفساد المالي و الاداري و تعيين الكفاءات و دعم القطاع الخاص و بدعم الخصخصة من قبل مايعلنوا عنها (اللي بنسة ليكم بيع البلد) لاني شايف ان كل الدول الراسماليه الناجحة بتعمل كدة (ماعدا الصين طبعا)

لكن مش لازم اطلع كل حاجة خرة زي ماحضرتك بتصور و خلاص و اقول للناس خلاص هنفلس و هنجوع و... و الكلام الفارغ دة (و اللي كله اساسا نابع من كراهيتكم العسكريين)

و مش لازم زيكم اخلي كل مشاكل مصر متعلقة بالعسكريين زي ما لبعض بيطلع الاخوان و فريق مطلع الصهاينة هم سبب كل شئ....

دة كل شي الدولة بتعملة بيطلعوا بالف سبب لية الشئ دة هيتسبب في حراب الدولة

و مين قالك اني بصدق معظم كلامهم 🤔

و ثانيا أنا ليا نقد في نقط الفساد المالي و الاداري و تعيين الكفاءات و دعم القطاع الخاص و بدعم الخصخصة من قبل مايعلنوا عنها (اللي بنسة ليكم بيع البلد) لاني شايف ان كل الدول الراسماليه الناجحة بتعمل كدة (ماعدا الصين طبعا)

لكن مش لازم اطلع كل حاجة خرة زي ماحضرتك بتصور و خلاص و اقول للناس خلاص هنفلس و هنجوع و... و الكلام الفارغ دة (و اللي كله اساسا نابع من كراهيتكم العسكريين)

و مش لازم زيكم اخلي كل مشاكل مصر متعلقة بالعسكريين زي ما لبعض بيطلع الاخوان و فريق مطلع الصهاينة هم سبب كل شئ....

دة كل شي الدولة بتعملة بيطلعوا بالف سبب لية الشئ دة هيتسبب في حراب الدولة
لا ما خلاص البلد فلست واللي كان كان
ايوا هيبيعوا البلد علشان يسددوا الديون
ايوا مشكلة مصر العسكريين اللي حكمين البلد من بعد الملك فاروق اللي الان و برضوا الاخوان كانو امتداد للفشل في السنه اللي حكموها

ايوا مش هيتصلح حلنا الا لما نعترف بالمشكلة

لا ما خلاص البلد فلست واللي كان كان
ايوا هيبيعوا البلد علشان يسددوا الديون
ايوا مشكلة مصر العسكريين اللي حكمين البلد من بعد الملك فاروق اللي الان و برضوا الاخوان كانو امتداد للفشل في السنه اللي حكموها

ايوا مش هيتصلح حلنا الا لما نعترف بالمشكلة
الله يرحم الملك فاروق
يقال ان في عهدة كان الحلاقين في مصر من اليونان وايطاليا

الله يرحم الملك فاروق
يقال ان في عهدة كان الحلاقين في مصر من اليونان وايطاليا
لا برضك كان الشعب حافي و مهمش تلك البلاد أبتليت على مصر تاريخها بالضلمه والفسدة

تصريحاته سيئة جدا الحقيقة.

من ناحية التشخيص الدقيق للوضع العالمي أتفق معه نحن نتجه لكساد عظيم. لكنه رجل ذو منصب سياسي وليس محلل اقتصادي ويجب أن يكون على قدر المسئولية ولا يتحدث هكذا.

أمس عمرو أديب كانت حلقته قوية الصراحة. جايب خبير اقتصادي وخلاه يصارح الناس بالوضع الاقتصادي.

لو تشوف الحلقة تشعر بحجم المشكلة التي تواجه الإخوة في مصر.

مصر في وضع خطر والأمر لم يعد قصة يمكن إخفاءها بعبارات الروح الوطنية الخ.

لحد الآن صراحة لا أقف على الأسباب الحقيقية لأزمة مصر الإقتصادية ؟ كورونا والحرب الأوكرانية ليس جواب كافي بالنسبة لي فمصر لها بعض الموارد الغازية و النفطية ومفروض حالها يكون أفضل من بلدان أخرى كتيرة ؟
من يملك الجواب من ؟

عودة
أعلى