بـوابة مصـر الأقتصادية

الحمد لله كانت رؤيتنا صحيحة للذهب ونصحنا بالابتعاد عنه لبعد الانتهاء من التصحيح
٢٠٢٢٠٥١٣_١٥٥٧١٢.jpg
 
الارباح هي الايرادات ناقص المصروفات. و جهينة حققت صافي ارباح بمعدل نمو مرتفع (يابتوع سحب تراخيص سيارتهم) ، الشركة ظبطت الانفاق و حقق مبيعات مرتفعة

في شهر رمضان الشركة دائما بتحقق ارباح خيالية 😉

شركة بيتم محاربتها من الأشرار اعداء القطاع الخاص و حققت هذة المبيعات






اية علاقة أوراسكوم بالذهب!!!!!!!!!!!!! و استمارات رجل اعمال بعيدة عن شركات مسجلة في البورصة.

انت تقريبا لم تدخل مصر من التسعينات. أوراسكوم شغالة في كل مكان و اكبر شركة في مصر حاليا و لا ينافسها احد و لو هنتكلم علي منافسة القطاع الخاص فأوراسكوم بتحطم القطاع الخاص بقوتها و حجمها.

ده غير شركات سويرس الاخري اللي مكتسحة السوق و بتحقق صافي ارباح خيالية.

لم اذكر الطقم الاقتصادي و عيب هذا الاسلوب لما اكون في كلامي تحدث عن مشاكل الوزارات و الهيكل الإداري و الفساد المالي و الإداري و انت تقول كدة 😤

انا بجد بدات ازهق 😡 ، في فرق بين محافظ البنك المركزي و بين وزير المالية و باقي الوزارات. انا لا اري ان البنك المركزي عمل اخطاء كارثية و لو ان ذكرت احد احطأءه و انت و لا كاني ذكرت حاجة. 😡😡 و عملتني راضي عنهم.

انت بتحب تعملني راجل قش و خلاص.


معتدقش ان دية الفكرة خالص. الفكرة ان بسبب التضييق علي استخدام الدولار فطبيعي ان سعره ينخفض. لكن الازمة مازالت موجودة

حاليا هما بدأت الافرجات الجمركية و فتح الاستيراد بشكل عاجل للمصانع.

انا هقول نظريتي و طبعا ربما اكون مخطئ

الدولار دائما بعد صدمة التعويم بيصعد جامد بسبب حالة الطلب الشديد علية سواء من محاولات البنك المركزي و البنوك لجمع اكبر كمية من الدولارات او لهلع التجار و المواطنين لشراء الدولار

بيحصل overshooting و بعدها الدولار بينزل

تايع اللي حصل في تعويم 2016 وطول السنوات بعدة..... و شوف الارتفاع الكبير جدا فس سعر الدولار و ال overshooting حتي باعتراف البنك الدولي و توقعات الخبراء الاقتصادية المعارضين بهبوط شديد للجنية و تجوز العشرين جنية و بعضهم قال هيوصل ل ١٥٠ جنية.... بعدها انخفض و نزل من الاقتراب من ١٩ جنية إلي ١٥.٥ و صعد الاحتياطي الاجنبي الي ٤٥ مليار دولار
كلامك اخي صحيح لما يكون السوق اعتيادي دون وجود أي قيود .. وقتها السوق والسعر بيصححوا نفسهم تلقائيا .. أما ف حالتنا فكل شيء مدار عن طريق البنك المركزي ..
 

«اقتصادية قناة السويس»: الانتهاء من أول مشروع ياباني بالعين السخنة قريباً



السفير الياباني : الشركات اليابانية مهتمة بالصناعات التي تستهدفها المنطقة الاقتصادية


 
تتوزع الاحتياجات التمويلية في مشروع الموازنة بين العجز الكلي الذي يبلغ نحو( 30.18 مليار دولار)،

وسداد القروض المحلية وسداد القروض الأجنبية، بنحو (48 مليار دولار) قيمة القروض المحلية مقارنة بنحو (26 مليارا) العام المالي الجاري.


وتخطط وزارة المالية للاعتماد على مصادر تمويلية متنوعة داخلية وخارجية ذكرتها كالآتي:

إصدار سندات وأذون خزانة محلية بقيمة (74 مليار دولار) تقريبًا مقابل (53.5 مليارا) العام السابق ، والحصول على تمويل خارجي بقيمة( 8 مليار دولار) وإصدار سندات دولية بقيمة( 4.9 مليار دولار.)
 
انتقد عدد من النواب أداء الحكومة ومشروعها للعام القادم باعتباره يعتمد على الاستدانة، لسداد أقساط القروض وسد الفجوة التمويلية مع الاستمرار في مشروعات لا تدر على الدولة أية أرباح".


وقال محمد بدراوي، عضو لجنة الخطة والموازنة بالمجلس، في تصريح صحفي إن الحكومة "ليس لديها تصور لوقف الاقتراض، أو قصره على سد قيمة العجز وزيادة الموارد".

وقال النائب في لجنه الموازنه ضياء الدين داوود مشروع الموازنة، خلال كلمته في المجلس: "هناك أزمة طاحنة في البلد، وعلى المجلس أن يتحمل مسؤوليته"، لافتا إلى أنه من المتوقع أن ارتفاع الفائدة الأمريكية بنحو 3% مما قد يحمل الموازنة الجديدة عجزا إضافيا 300 مليار جنيه (16 مليار دولار تقريبًا).
وتساءل داوود: "ما الخطة لمواجهة ذلك؟ ويعلق داوود بأنه رغم الأزمة لم نر التقشف بعد في تصرفات الحكومة".
 
وقد صرح كامل الوزير أن ما يمكن فقط تأجيله هو المشروعات التي تقترح حديثًا ولم يتم البدء فيها فعليًا وتحتاج إلى موارد بالعملة الأجنبية.

وتوسعت مصر خلال السنوات الأخيرة في مشروعات كبرى مثل سبع مدن سكنية ضخمة بما فيها العاصمة الإدارية الجديدة، وشبكة واسعة للنقل تشمل قطارات متطورة وكباري وأنفاق وتوسعة ممر قناة السويس الملاحي.

وتأتي تلك الموازنة في وقت يتخوف فيه كثيرون من صعوبات اقتصادية أكبر في الأيام المقبلة، بسبب استمرار الاعتماد على الاستدانة وتزايد الفاتورة الاستيرادية، وتراجع موارد النقد الأجنبي.
 
انا بجد بدات ازهق 😡 ، في فرق بين محافظ البنك المركزي و بين وزير المالية و باقي الوزارات. انا لا اري ان البنك المركزي عمل اخطاء كارثية و لو ان ذكرت احد احطأءه و انت و لا كاني ذكرت حاجة. 😡😡 و عملتني راضي عنهم.

انت بتحب تعملني راجل قش و خلاص
المشهد بتاع الريس وطارق عامر عن شماله والحكومة على يمينه وانه الريس اللى طلع قرار الغاء قرار الاعتمادات المستنديه
( بالمناسبة ٨٠٪؜ من واردات مصر مستلزمات انتاج ) فالمشهد بيلخص الخناقة بين البنك المركزى والحكومة ، اللى مصطفى مدبولى عاش اسوء اسبوعين فى حياته وهو عاجز يرد على مجتمع الاعمال وطلبات الوزرات والاتحادات ان البلد واقفة ، بينما طارق عامر عامل فيها حامى الحمى وهو الوحيد اللى فاهم مصلحة البلد بس هو اكتر واحد عارف انه غلط لما سمح للاموال الساخنة انها تدخل وتصبح مصدر رئيسي للتمويل وكان داعم أولي لده وقال مفيش قلق واننا قادرين وفرد جناحاته فبيحاول يدارى على خيبته فقرر يوقف البلد بحكم انه محافظ البنك المركزى وهو جهة مستقله عن الحكومة وعن الرئيس قانونا ، فان الرئيس يقعد عشان يفض ووجهة نظر مجتمع الاعمال تنتصر على خوف طارق عامر ، ده معناه ان لازم يكون فى تغيير كبير فى البنك المركزى المصرى ويجى حد فاهم دور البنك زى ما طول عمره حد عنده الشجاعة يطرح الامر على حقيقته مش عشان الكرسى يقول كل حاجة تنفع.
 
EGY FTW @Egy for the Win
مش راجل قش ولا حاجه بس مشكلتك ماشي علي نهج الحكومه الحكومه قالت الحكومه عملت، لما طلع كامل الوزير وشبهه التنميه بألمانيا بما تفعله مصر الأن من بناء كباري وطرق وقطارات ده علي أساس بيسوق لشغله لكن الكل عارف الفرق الشاسع بين مصر وألمانيا مش في البنيه التحتيه بس في العقليه الناتجه عن التعليم الجيد والقوانين والتسهيلات وانعدام الفساد.والبيروقراطيه... الخ

شايفك دايما بتلوم المعارضه ومش بتلوم السلطه اللي في ايديها القرارات والحل والعقد لما الرئيس طالع يشتكي من رؤوساء مصانع قطاع الأعمال طب ما يتخذ قرار بفصلهم ويحل المشاكل المستعصيه ذي مثلا وهم الشباك الواحد والمحليات اللي الدستور نص علي انتخابها والرئيس بيعين فيها العساكر حتي الأمن الصناعي تم تعين رئيسها مستشار وده يدل علي الحفاظ علي مكامن البيروقراطيه في المؤسسات دون حلول إبداعيه.
 
التعديل الأخير:
EGY FTW @Egy for the Win
مش راجل قش ولا حاجه بس مشكلتك ماشي علي نهج الحكومه الحكومه قالت الحكومه عملت، لما طلع كامل الوزير وشبهه التنميه بألمانيا بما تفعله مصر الأن من بناء كباري وطرق وقطارات ده علي أساس بيسوق لشغله لكن الكل عارف الفرق الشاسع بين مصر وألمانيا مش في البنيه التحتيه بس في العقليه الناتجه عن التعليم الجيد والقوانين والتسهيلات وانعدام الفساد.والبيروقراطيه... الخ

شايفك دايما بتلوم المعارضه ومش بتلوم السلطه اللي في ايديها القرا، رات والحل والعقد لما الرئيس طالع يشتكي من رؤوساء مصانع قطاع الأعمال طب ما يتخذ قرار بفصلهم ويحل المشاكل المستعصيه ذي مثلا وهم الشباك الواحد والمحليات اللي الدستور نص علي انتخابها والرئيس بيعين فيها العساكر حتي الأمن الصناعي تم تعين رئيسها مستشار وده يدل علي الحفاظ علي مكامن البيروقراطيه في المؤسسات دون حلول إبداعيه.
عملتني راجل قش فعلا ، ده غير انك نشيت معارضتي للوزرات و مطالبتي باعادة الهيكلة للقضاء علي الفساد المالي و الإداري و انا و انت اتكلمنا كتير عن الموضوع دة و عن الكفاءات و المديريين الفاشلين و الفاسدين و شكوت السيسي نفسه منهم.

انا بلوم المعارض و النخب و بلوم الحكومة كمان و بلوم الشيوخ و علماء الدين و المدرسين و الاب و الام كمان.

و سبق و قولت الكل نازل ضرب فينا و في البلد.

المعارضة لومتها علي نظريات المؤمرات بتاعتها و انها اصبحت بتحارب البلد و ليس الحكومة. و النخب اللي عندهم قنوات تلفزيونية و سوشيال ميديا و عندهم متابعين بالملايين و شغالين هبد و تخلف طول اليوم.

و الحكومة اللي عندها اخطا ادارية و مالية كارثية. و سوء شديد في مكافحة الفساد.

لكن بالنسبة ليا الحكومة افضل من نظريات المعارضة الاشتراكية الرأسمالية الاسلامية المهلبية..... اللي شغالين بيها ليل نهار

شخص عوز الحكومة ايرداتها لا تصبح من الضرائب او القروض و لا الاموال الساخنة و في نفس الوقت رافض الحكومة تنافس القطاع الخاص و تعمل مشاريع و كمان رافض تغيير عقلية الشعب بالتحول للانتاج الاستثمار في الانتاج بدل الهيافة التانية.
 
هو انخفض لهذة الاسباب و ليس لهذا القرار ، نظرا لتوقف الاستيراد و الطلب علية. و هو جة العرض و للطلب.

و لم أري طلبات بخفضة اربعة جنية ، بل كل الطلابات هي الحفاظ علي مستوي التضخم الحالي و منع حدوث مذيد من التضخم (لذلك الدولة هتحاول دعم العملة)

هاني توفيق له تصريحات غبية جدا الفترة السابقة
التصريح تهكم علي تصرفات طارق عامر بس خيالك ضيق مفهمتوش
 
التصريح تهكم علي تصرفات طارق عامر بس خيالك ضيق مفهمتوش
مهو علشان ضيق إنت مفهمتوش. المفروض تقولي خيالك واسع 😉 لو عوز تتريق.

اقصد إن بسبب القوانين الجديدة و وقف الاستيراد و التقيد فقل الطلب علي العمله و دة هيخفض سعر الدولار.

المستورد لن يلجا للمضاربة او السوق السوداء للحصول علي الدولار خلاص و معظم مستهلكين الدولار هما المستوردين.

كمان بعد التحرير في مارس حصل overshooting لسعر الجنية زي متحصل في ٢٠١٦ و كسر حاجز ال ١٩ جنية و بعدها انخفض كله بسبب هلع السوق

افضل مقياس حاليا شوف اللي بيحصل في سوق الذهب و اسعارة اللي فرقت جدا عن السعر العالمي بفارق كبير. هتعرف منها حجم الهلع اللي في السوق و الناس اللي بتجري تخزن و تحول.

حتي ان بعض المصريين في الخارج حصلهم هلع بردوا (وخصوصا بعد كل الاشاعات و تحليلات الخبراء العظماء و نظريات مؤمرة بالمرة) و قلت التحويلات موقتا. و فيه اللي رافض يحول للجنية و مستني كسر حاجز العشرين

الخلاصة من و جهة نظري و خيالي الضيق 😉 الجنية لما اتحرر في مارس انخفض جامد عن قيمتة الحقيقة (علشان الدولة تعرف تلم دولارات) و اعتقد هيتم تثبية علي هذة القيمة.

و الدولة لن تسمح بانخفاض قيمتة اكثر من كدة لكبح التضخم ، لان التضخم و صل ١٤٪ ، فمستحيل تسمح بحدوث موجة تضخم جديدة حاليا.
 
الراجل دة جاب الخلاصة للي بيسأل عن الذهب و الدولار و كلامه علمي بعيدا عن الهبد و النظريات.

و ركز علي نقطة ان الذهب في مصر سعرة بقي مرتفع جدا و اعلي بكثير من السعر العالمي

 
احمد موسى: المشروعات المصرية فى ظل تداعيات حرب اوكرانيا تقف ولا تكمل؟ :unsure:
كامل الوزير : المشروعات الى فيها مكون "جنيه" تكمل
كامل الوزير : المشروعات الى فيها مكون "دولاري" تدرس الوقوف او الاستكمال(y)

 

مش للدرجة دى , هو بس هيزود سعر القمح عالميا نتيجة قلة المعروض. درجات الحرارة فى الهند وصلت 60 الاسبوع اللى فات فالمحصول هيدمر على الارجح
استيرادنا من روسيا زاد الشهر اللى فات 25% , ده غير اوروبا لسه. مش هنغلب ان شاء الله
 
مش للدرجة دى , هو بس هيزود سعر القمح عالميا نتيجة قلة المعروض. درجات الحرارة فى الهند وصلت 60 الاسبوع اللى فات فالمحصول هيدمر على الارجح
استيرادنا من روسيا زاد الشهر اللى فات 25% , ده غير اوروبا لسه. مش هنغلب ان شاء الله
لذلك انا ضد اغضاب روسيا ، روسيا حاليا ممكن تببع لك القمح بالروبل و بسعر منخفض
 
عودة
أعلى