مصر ستحصل على f15

هل تعلم ان بايدن كان مستحلف لمصر و السيسي بعقوبات و وقف المعونة و لما جه للسلطة افرج عن المعونة و اتم صفقات محترمة مع مصر ، صواريخ بحرية و هركليز و....

الكونجرس نفسة كان عوز يطبق عقوبات علي مصر و ناوي علي نسة سوده و محصلش حاجة. غير تجميد ١٣٠ مليون محفوظين لوقت لاحق 😉.

أمريكا بلد العجائب و حتي عملتها مع السعودية بشكل أسوأ ، تحس انهم كانوا هيعلنوا الحرب علي السعودية 😂 انا حرفيا كنت خايف علي السعودية ولاقيتهم طلعوا بط بلدي و جابوا ورا.
ربنا يخلي لنا حماس ورجالتها ورجالتنا ❤😁

لايوجد شيء اسمه هياكل تحتها عفاريت، دولة لاتمتلك bvr حتى ٢٠١٨ فهي دولة متأخرة جدا جويا.

حتى بحريا كانت مصر تمتلك نوكس وبيري برادارات مضحكة!!!
بريا تمتلك ابرامز من الثمانينات بدون دروع محترمة ولامنظومات حماية

ياراجل عيب تقول مبارك وزفت، اسوأ شيء حصل فتاريخ الجيش المصري هو مبارك دا....السيسي استلم الجيش حرفيا لايوجد به سوى عقيدة قتالية وافراد شجاعة لكن ولا أي تقنية ولا اي معدات!! ياراجل البحرية تم اعادة بنائها بالكاااامل وكذلك الجوية وتقولي ماخفي اعظم....بطلو بقا ضحكتو الناس علينا ورب الكعبة.

الحمد لله على نعمة السيسي المتصالح مع نفسه...مش بتاع ماخفي اعظم!!
ماخفي اعظم تتقال عن التجارب البيولوجية والصاروخية وممكن الناس تصدقك لان لها مصادر و حقايق، لكن ماخفي اعظم في طيارات وهياكل وصواريخ!
اقسم بالله لو حدث اشتباك جوي في المتوسط قبل الميج والرافال لكانت اصبحت فضيحة لمصر!! هتحاربهم بالسايندويدر!!!
اعتقد أنه متأثر بهيدروجين او الاخ اوكسجين a little bit

لا يوجد اف 15 من لأساس الكونجرس بالاجماع سيرفض جميع الأخبار والمؤشرات الأمريكية التي قرأتها تقول ذلك أعضاء من الكونجرس نفسهم تفاجئوا من تصريحات ماكنزي

ومعانا المتحدث الرسمي للكونجرس ينضم الينا في المنتدى ونقول ألو

ان شاء الله تجي F15 من المعونات الامريكيه ببلاش يعني
وتروح مصر تشتري سوخوي
😂😂😂
والله يالنعسان بياكل بالجزمه

ان شاء الله تجي F15 من المعونات الامريكيه ببلاش يعني
وتروح مصر تشتري سوخوي
😂😂😂
والله يالنعسان بياكل بالجزمه
كيف تشتري سوخوي ولا يوجد تعاملات بنكية مع روسيا ؟ راح ترسلهم بالزوارق ؟

ssotiter @ssotiter

اخر تحذير ليك كفاك استفزاز وردود طفولية
ومحاولة تخريب الموضوع

عقليتك دى مش مرحب بيها هنا

نفسي اعرف لية الانتاي ٢٥٠٠ لم يظهر حتي الان ، مع ان الصفقة من سنوات و هو ليس سلاح معجزة ليتم إخفائها. احنا احتفالنا تقريبا بكل الصفقات و ظهرت في المناورات الا دية. انا بدائت اشك اننا اخدناه اصلا و ممكن هنا للعرض و بس.

عجبني انك ذكرتنا بموضوع بولندا ، و دة فعلا ينفي فكرة انا أمريكا تدعم صفقة زيها. امريكا فورا نفت و رفضت موضوع الميج البولاندية.

انا صراحتا شايف ان مصر تبيع الميج للسودان الشقيق و يمكن الميراج كمان ، لزيادة امنة ضد اثيوبيا. و نتخلص من العبء الإستراتيجي للاسلحة الكثيرة.

اتنمي ايضا ان تكتمل مفاوضات تحديث دبابات الابرهامز.

شريف الصيرفى بتاع اليوتيوب كان جاب صورة للاس 300 (المصرى) فى ليبيا بس الفيديو ده قديم فا مش هعرف اجيبهولك اسف

مع احترامي مصر من الاساس غلطانة تجيب سوخوي وبجانبها اسرائيل اف 15 واف 35 شوف السعودية على كثر مؤامرات الغرب ضدها والتعقيد بالتسليح الا ان التسليح الغربي خصوصا بالمجال الجوي هو الاساس
مصر جابت السوخوى لسببين اولا رفض امريكا بيع اف 35 لمصر عشان هيقلب موازين القوة مابين مصر و اسرئايل عكس الاف 16 الموجود الى مالوش لازمة بصواريخ الاسبارو و مخلى مصر بدون اى قوة جوية و صواريخ جو جو خلف مدى الرؤية

وثانيا لما زعيم الشواذ اليسارى اوبامنا

لما منع قطع الغيار للاف 16 و احتجاز طيارات الاباتشى الى كانت فى الصيانة فى امريكا لو السيسى

ومن 2013 بدات الاعتماد فى تنويع مصادر التسليح الى زود عليها وبقى بيطلب توطين الصناعة فى مصر زى الميكو والجو ويند و k9 و غيرها من الصناعات ودول لمجرد التدليل مش للحصر مصر ماشية فى تنويع السلاح وان شاء الله مش هتتوقف

If the United States will not provide Egypt with greater air to air capabilities, Egypt will risk sanctions in order to acquire them

وثانيا لما زعيم الشواذ اليسارى اوبامنا

لما منع قطع الغيار للاف 16 و احتجاز طيارات الاباتشى الى كانت فى الصيانة فى امريكا لو السيسى

ومن 2013 بدات الاعتماد فى تنويع مصادر التسليح الى زود عليها وبقى بيطلب توطين الصناعة فى مصر زى الميكو والجو ويند و k9 و غيرها من الصناعات ودول لمجرد التدليل مش للحصر مصر ماشية فى تنويع السلاح وان شاء الله مش هتتوقف

If the United States will not provide Egypt with greater air to air capabilities, Egypt will risk sanctions in order to acquire them

امريكا لم تحتجز طائرات مصرية ، امريكا اوقفت تسليم ١٠ طائرات اضافية ورجعت سمحت بيهم لمكافحة الارهاب في سيناء

اقرأ الخبر من ال CNN

امريكا لم تحتجز طائرات مصرية ، امريكا اوقفت تسليم ١٠ طائرات اضافية ورجعت سمحت بيهم لمكافحة الارهاب في سيناء

اقرأ الخبر من ال CNN

ما انا قصدى اتحتجازها انها مرضيتش تسلمهم

ومعانا المتحدث الرسمي للكونجرس ينضم الينا في المنتدى ونقول ألو

مشاهدة المرفق 468893

تابع الأخبار الأمريكية قبل الرد بدون فهم

قرات تصريحات لاعضاء كونجرس رافضين للصفقه و يطلقون عليها هدايا لانظمه قمعية - لاكن هناك شيء ثابت في السياسه الامريكيه ربما يخفي علي الكثيرين:

ان قررت قيادات الجيش الامريكي عقد صفقه مع دوله - مهما اعترض اعضاء من الكونجرس و ظهرت اصوات تندد و ترفض بينهم ستمرر الصفقه و سيوافق الكونجرس
كما تم تمرير الصفقه الاخيره لمصر بفارق ضئيل سيحدث نفس الامر
كلامي ليس معناه ان الجيش هو المتحكم في الشؤون السياسيه لدينا كحال معظم دول العالم الثالث - لاكن قرارات الجيش تكون بناء علي مصالح الامن القومي الامريكي و عندما تدخل اي قرار او صفقه او او في فضاء الامن القومي الامريكي لا يملك الكونجرس فعل اي شيءٍ سوي الموافقه بعيدا عن التوجهات الحزبيه لاعضاءه

دعونا ننتظر حتي تتقدم مصر بطلب رسمي لوزاره الخارجيه لدينا و بعدها سنري ماذا سيحدث

بالتوفيق لمصر

كلمة السر ملف الغاز وزيارة السعودية للمساعدة في التمويل وتقديم ضمانات للصفقة
بس احسن اخوانا الكبسة بيزعله من حكاية التمويل وفي كل صفقة يقلك انت هتاخد السلاح انا ليه امولك

قرات تصريحات لاعضاء كونجرس رافضين للصفقه و يطلقون عليها هدايا لانظمه قمعية - لاكن هناك شيء ثابت في السياسه الامريكيه ربما يخفي علي الكثيرين:

ان قررت قيادات الجيش الامريكي عقد صفقه مع دوله - مهما اعترض اعضاء من الكونجرس و ظهرت اصوات تندد و ترفض بينهم ستمرر الصفقه و سيوافق الكونجرس
كلامي ليس معناه ان الجيش هو المتحكم في الشؤون السياسيه لدينا كحال معظم دول العالم الثالث - لاكن قرارات الجيش تكون بناء علي مصالح الامن القومي الامريكي و عندما تدخل اي قرار او صفقه او او في فضاء الامن القومي الامريكي لا يملك الكونجرس فعل اي شيءٍ سوي الموافقه بعيدا عن التوجهات الحزبيه لاعضاءه

دعونا ننتظر حتي تتقدم مصر بطلب رسمي لوزاره الخارجيه لدينا و بعدها سنري ماذا سيحدث

بالتوفيق لمصر
كنت تتوقع صفقة زى دى لمصر ...
و هل هنشوف قريب تطوير الاف ١٦ و الابرامز

كنت تتوقع صفقة زى دى لمصر ...
و هل هنشوف قريب تطوير الاف ١٦ و الابرامز

بطبيعة الحال لم اكن اتوقع ابدا ان تحصل مصر علي الاف ١٥ - كان تطوير الاف١٦ هو اقصي الطموح
لاكن اي توقعات سابقه لاي شخص لم تعد لها قيمه في ظل التغيرات المفاجئه و المتسارعة علي الساحه الدوليه

ان تحصل مصر علي الاف ١٥ في اداره بايدن ذلك يقول الكثير
لذلك لا توجد توقعات لدي الان
انا انتظر خطاب المبيعات الخاص بالخارجيه الامريكية سيظهر الكثير فيه
سنري ماذا سيحدث

للمعلومية ..
في نفس جلسة الاستماع ماكنزي قال ان السعودية مهتمة بطائرات و انظمة دفاع جوي متقدمة

للمعلومية ..
في نفس جلسة الاستماع ماكنزي قال ان السعودية مهتمة بطائرات و انظمة دفاع جوي متقدمة

ارسلت السعودية طائرة RE-3 الى امريكا لاضافة انظمة جديدة وتحديثات

باقي ان شاء الله البي 8

بالتوفيق لمصر

علشان كده انا متطمن لان الصفقة مصالح متبادلة مش مجرد صفقة، وماكينزي مش هيصرح كده من فراغ الا وهو على الاقل راسم سيناريوا

البنتاجون فعليا ممكن يضغط لتمرير الصفقة علشان مقابل معين ليها

اخيرا صيغة السؤال كان عن العلاقات بين ومصر والسعودية والإمارات مع امريكا كحلفاء وايه التطورات فيها، نتيجة للجمود والفتور الي اصابها اخر فترة

عودة
أعلى