مصر ستحصل على f15

بس ضمان ايه الى هيخدوه من أمريكا دول منثقش فيهم لمترين قدام
يعني انا حضرب السد كمان اسبوع و الاقيكم بتدعموني و تسكتو اي معارضة ليا .. مثلا
السلاح دعمه بالكامل هنا او على الاقل بنسبة 70% قطع غيار عمرات تطوير و لا يمنع عني شئ في متناول الجميع .. مصنع محلي يعني مع التصدير و التربح بالمشاركة باستثمارات امريكية مباشرة بالدولار و مثلها في القطاع الخاص سيارات كهرباء .. مصانع لابل و غيرها .. امتيازات للسفر للمصريين و العمل و المنتجات المصرية و التعليم و الصحة

عايز اغرزه هنا في البلد بفلوسه

بس ضمان ايه الى هيخدوه من أمريكا دول منثقش فيهم لمترين قدام

اعرف اوكرانيا مع الوعود الامريكية صارت اوكا و رانيا
وانت عندك مشكلة
السد
والمتوسط اسرائيل وتركيا
وايه ضمان استمرار الالتزام الدفاعي وتقديم كل مايلزم من الامريكان !

هو انت من متعرفش ان الامريكان اعترضوا على تحليق الاباتشى اثناء الثورة المصرية .
فعلا هم لهم اشتراطات على استخدام سلاحهم المباع الى حلفأئهم .
وهو انت يعنى بتسمع كلامهم متوحد الله

سوخوي 35 و ميج 35
رافال و تايفون (لو أستبعدنا الميراج 2000)
أف 16 و أف 15

هوللللللييي شييتتت
الناس العادية عندها هواية جمع الطوابع, أحنا عندنا هواية جمع المعدات العسكرية من الشرق و الغرب

تدركون حجم القوة الجوية العربية؟

اف ١٥ تورنيدو تايفون رافال اف ٣٥ ميج وسوخوي؟

لو بخصل توافق يباسي فقط على تنظيم مجهود اقوك الجوية العربية سنكون شيء فظيع يهابنا الكوكب باسره.
أمريكا العظمى ودول الغرب الذي يهابهم العالم عاملين حلف الناتو للدفاع المشترك .. ماذا عن العرب لو فعلوا اتفاقية طبق الأصل من الناتو ونضع قوات للرد السريع من 50 ألف جندي عربي من كل الجنسيات يتدربون معاً ومائة طائرة جاهزة في أي وقت .. الكل سيعمل لنا حساب ومصاريف الحرب ستكون قليلة جداً

المصدر يناقش حصول مصر علي الأف 15 و لا يوجد أي ذكر لتخلي مصر عن السوخوي 35 أو زيادة عدد الرافال مستقبلا
الموضوعية R.I.P

بص انا زيك كاهاوى للأخبار العسكرية الأخبار دى بتفرحنى كا مواطن مصري عارف ان مصاريف التسليح دى كلها خازوق وهنلبسة فى الآخر 🤣 شعور متناقد بس خلاص رئيسنا وبنفرحة بحتتين سلاح جداد علشان ميشبطش فى سلاح غيره🤣
مشاهدة المرفق 468352
مش كمصاريف لكن كمان مش أفضل إختيار انا فرحت بصفقه الرافال ((عسكريا بس لكن ماليا الله أعلم في فساد ولا لأ)) عكس معاتيه إسطنبول الي بيسمو نفسهم معارضه
لكن السو كانت أحسن لنا عسكريا

مش يمكن هنبدل معاهم بالميج وهناخد فرق :cool:
اصلهم بيدورو على اسلحه روسيه لاوكرانيا :unsure:
وهمه الكاسبنين:devilish:
يا عم لا استغفر الله العظيم ده احنا كده نبقي خربناها خالص رمي البيض كله في سله واحدة غلطة كبيرة غلطناها سابقا أتمني أن لا نقع فيها مرة أخري ومفكرين أن احنا ناصحين وفي الاخر طلعنا المغفلين وهم عملوا اللي عايزينه

وانت عندك مشكلة
السد
والمتوسط اسرائيل وتركيا
وايه ضمان عدم استمرار الالتزام الدفاعي وتقديم كل مايلزم من الامريكان !
يعني انا حضرب السد كمان اسبوع و الاقيكم بتدعموني و تسكتو اي معارضة ليا .. مثلا
السلاح دعمه بالكامل هنا او على الاقل بنسبة 70% قطع غيار عمرات تطوير و لا يمنع عني شئ في متناول الجميع .. مصنع محلي يعني مع التصدير و التربح بالمشاركة باستثمارات امريكية مباشرة بالدولار و مثلها في القطاع الخاص سيارات كهرباء .. مصانع لابل و غيرها .. امتيازات للسفر للمصريين و العمل و المنتجات المصرية و التعليم و الصحة

عايز اغرزه هنا في البلد بفلوسه
مش مختلف معاكم المهم نعرف أمريكا عاوزة فى المقابل ايه 🤔 يعنى إيه الى فكرهم بينا تانى اليومين دول مين الى قال يجب ان تعود مصر قوية مين محتاج دور مصر فى المنطقة تانى معتقدش انو جو بايدن ممكن يكون طلب الطلب ده ممكن يكون طلب من البنتاغون الأمريكي نفسه🤔

وانت عندك مشكلة
السد
والمتوسط اسرائيل وتركيا
وايه ضمان استمرار الالتزام الدفاعي وتقديم كل مايلزم من الامريكان !
اسرائيل ليست عدو وتركيا مجرد مناوشات وذهبت لحالها واتوقع في المستقبل علاقات مع تركيا
لا يوجد تهديد حقيقي لمصر

هو انت من متعرفش ان الامريكان اعترضوا على تحليق الاباتشى اثناء الثورة المصرية .
فعلا هم لهم اشتراطات على استخدام سلاحهم المباع الى حلفأئهم .

كلامك صحيح 100% ومن ينكر هذا اما جاهل أو مدلس

مش كمصاريف لكن كمان مش أفضل إختيار انا فرحت بصفقه الرافال ((عسكريا بس لكن ماليا الله أعلم في فساد ولا لأ)) عكس معاتيه إسطنبول الي بيسمو نفسهم معارضه
لكن السو كانت أحسن لنا عسكريا
التنويع شئ كويس أكيد

الموافقة شئ طبيعي وبيحصل عادي بس دا مش معناه أنها خلاص جايه البنتاجون بيوافق علي معظم الصفقات
بس هل الكونجرس والإدارة الأمريكية وغيرها هيوافقوا
ولو حتي تمت ايه انواع المقاتلات الي هتيجي اكيد مش اخر اصدار لضمان أمن إسرائيل + هل من غير أمرام ولا بامرام نسخ بدائية
اعتقد لن يتم التخلي عن صفقة السوخوي الا حين التأكد من الجانب المصرى

مع أحترامي بناء الأقتصاد أولي وأهم من نهم شراء السلاح
التجربه دي مكرره للاتحاد السوفيتي والنتيجه معلومه

أكبر ضمانه للأمن القومي في مصر هو تعزيز وتقويه الطبقه المتوسطه اللي هيا عماد المجتمع واللي بتختفي للأسف الشديد

لذا أنا ضد أي صفقات تسليح حاليا حتي يتحسن الأقتصاد ويشعر المواطن بالرضا المعيشي

عودة
أعلى