اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

أظن أن هذا الخطاب قد جاء فى مصلحتنا أكثر مما نتصور:
مشاهدة المرفق 404048
1- أثبت القيام بالملء بشكل أحادى دون اتفاق
2- يثبت (فى حالة اكتمال الملء عند 2 مليار متر مكعب) الرغبة فى الاضرار بالسودان بشكل متعمد من خلال ارسال معلومات مغلوطة ومضللة بخصوص كمية الماء المحجوز وكذلك موعد اكتمال التخزين ...... أرجو أن يبدأ السودان فورا فى اجراءات التعامل مع 11.5مليار متر مكعب زيادة عن المتوقع فى فيضان هذا العام
للاسف هتبقا اكبر كرثه لو ده الى هيحصل وان اثيوبيا مش هتملى غير 2 مليار ..السودان لن يتحمل على ما اظن ولست متاكد ان الفيضان السنادى اكبر بكثير من السنه الى فاتت حتى الاثيوبين تكلمو عن كده يعنى الضرر هيكون مضاعف ...هل مصر تنتظر ما سوف يحدث للسودان حتى تخليهم يتعدلو فى الموقف بتعهم المتقلب كل شويه .اظن السنه الى فاتت السودان كانت مع اثيوبيا ولكن بعد الملئ الاول تغير موقفها بالكامل هل تتكرر الموقف مره اخرى بس المره دى اظن ان السودان لن يكون سعيدا بما سيحدث له (المانيا اليوم تبكى )فماذا سوف تصنع السودان كمان اسبوع

ياريت المطبـ 🥁لاتية تلاميذ احمد موسى يبطلوا هرى بقى شوية ... الميه المحجوزة دى من حصة مين ان شاء الله

العميد سمير راغب يمسح الارض بإلاثيوبي ياسين احمد : نسيت نفسك ياثيوبي هتقل ادبك هربيك​

انا مصرى يابنى اقوى كلمه بتحرق ناس كتير

انت اللي المفروض تجيب مش انت اللي بتقول الواقع كده..اثبت!

انا قلت من اول السد يحتاج احتلال الارض اللي فيه
وتفريغ المياة بشكل آمن وبعدها نسفه بالمتفجرات

تفضل عطنا تفصيل ضربه جوية

بسبب مقال ينتقد فيه سياسات السيسي بخصوص سد النهضة ويدعوه للتنحي. قوات الأمن تعتقل الكاتب عبد الناصر سلامة لتستمر سياسة تكميم الافواه.

لا اله الا الله ...جيش ابي احمد بقى كفته يا جدعان ..لا ينصح مشاهدته لمحبي سيد قطب

قوات جبهة تيغراي يوقع قافلة للجيش الاثيوبي في كمين محكم ويكبدهم خسائر فادحة.

خساير ثقيله جدا جدا. في المعدات
هذا كميه كبير .... ويدل علي وجود قوه نيرانيه ايضا لدي المعارضه او التيجراي.
هناك من يعاون هؤلاء وبقوه.
ليس فقط بمعدات. ولكن خبرات وتخطيط
التحرك نحو اقليم عفار او فكره قطع الاتصال مع جيبوتي والتحكم في هذا الممر. تخطيط كبير.
المرشال برعي طلع دماغه تقيله اوي يا زناتي

قد نكون امام اللحظات الفارقة.
نحن امامها بالفعل استاذي العزيز.
تحركات قوات التيجراي لها من التنسيق والتكتيك العسكري كبير اوي وجدا....
هناك من يساعدهم بدون شك.
واعتقد ان بهذه التحركات والامكانات. نحن ننتظر مفاجئه في الايام القادمه تاتي من اثيوبيا.
ان شاء الله اخبار ليست سعيده لابي احمد.

بسبب مقال ينتقد فيه سياسات السيسي بخصوص سد النهضة ويدعوه للتنحي. قوات الأمن تعتقل الكاتب عبد الناصر سلامة لتستمر سياسة تكميم الافواه.

90% من تجارة اثيوبيا تمر عبر الطريق المار بإقليم عفار نحو جيبوتي ...التيجراي يخططون الارتباط مع جيبوتي حدوديا في حال قرروا اعلان دولتهم ليكون لهم طريق نحو البحر والموانىء ولا يكونوا دوله حبيسة
هناك من هو وراءهم. و واضح جدا من التخطيط. وليس فقط بمعدات. لا. وبالتكتيك ايضا. ما بقولك.
المرشال برعي طلع دماغه تقيله اوي يا زناتي.

علي فكره. ومعلش يعني.
اول من طرح هذه الفكره. كنت انا. والبعض تهكم علي هذا الطرح.
ثانياً. انا بطمنك لو حصل في الامور امور هذا سيكون الحل ان شاء الله.
السيطره علي السد وتفكيكه او ادارته....!!
الموضوع سهل وبسيط والله. عادي جدا.
ومن العيب وغير اللائق ان نخشي من اي شيء. فالجيوش المصريه قادره علي التعامل مع قاره افريقيا كلها وليس اثيوبيا ...!!
لا تقلق يا ديتر.... القصه بسيطه.

خساير ثقيله جدا جدا. في المعدات
هذا كميه كبير .... ويدل علي وجود قوه نيرانيه ايضا لدي المعارضه او التيجراي.
هناك من يعاون هؤلاء وبقوه.
ليس فقط بمعدات. ولكن خبرات وتخطيط
التحرك نحو اقليم عفار او فكره قطع الاتصال مع جيبوتي والتحكم في هذا الممر. تخطيط كبير.
المرشال برعي طلع دماغه تقيله اوي يا زناتي
ازاي ضربات مدفعية المفروض غير متقدمة تكون بالمنظر ده؟ ده شبه القصف بالطيارات

هناك من هو وراءهم. و واضح جدا من التخطيط. وليس فقط بمعدات. لا. وبالتكتيك ايضا. ما بقولك.
المرشال برعي طلع دماغه تقيله اوي يا زناتي.
من خلق إريتريا وحرم الأحباش من البحر ...يخلق غيرها ببساطة 😉

اخر صور لبحيرة السد .. توضح نفس التحليل الي حللته من قبل .. ان الاعمال توقفت عند منسوب ٥٧٣ متر وده معناه كما وضح كل الخبراء ان اجمالي السعة التخزينية فبحيرة السد هتكون ٧ مليار متر فقط .. يعني لما قلت قدام مصر سنة كاملة من الان تقدر تصبر علي اي عمل عسكري ضد السد مكنتش غلطان .. فخلال السنة دي هيتراجع منسوب البحيرة الي ٥ مليار او اقل بسبب البخر وتشبع التربة بالمياه وغيرها من عوامل هدر مختلفة .. يعني تقدر بعد سنة كاملة من الان تضرب السد وانت مطمن ان تدميره مش هيسبب مشاكل .. القيادة والاجهزة عارفة كل المسار ده .. فالوقت الي كانت ادوات داخلبة وخارجية بتسخن عشان نقوم بعمل عسكري بسرعه هدفه توريط مصر لانه لسه الضرر الجسيم من السد لم يتحقق ولسه المسار الدبلوماسي بالكامل لم يستنفذ .. فكان الهدف توريط مصر وادخالها فسراع مع الدول الافريقية والمجتمع الدولي .. مشروع قرار مجلس الامن كان في اطار زمني للتفاوض مره اخري لمدة ٦ شهور وبعد ال ٦ شهور لو انتهت المفاوضات بدون نتيجة ساعتها عالاقل لو حصل عمل عسكري يبقي عداك العيب قدام العالم كله ودي نفس كلمة مندوب روسيا لما قال لا يجوز التهديد بالقوة لان المسار الدبلوماسي لم يستكمل بعد وده مكنش موقف عدائي ضد مصر ده كان ادراك روسي لطبيعة الفخ المجهز لمصر ونصيحة روسية بضرورة استكمال مسار التفاوض للنهاية قبل اي عمل عسكري مندوب روسيا كان واضح مرفضش العمل العسكري علي اطلاقه ولكن ربطه بضرورة استكمال باقي الاجرائات فمجلس الامن وده الي مصر مدركاه تماما وبتنفذه .. لما قلنا بلاش تسخين الوضع مش مقلق ومش خطر محدش صدقنا ولسه قدامنا الوقت سنة كاملة عالاقل .. ومحدش هيقدر يجر الدولة المصرية للفخ ولينا حساباتنا كدولة وتقديرات موقف علي اعلي مستوي من التخطيط والدقة .. فبلاش هري
😅
😅
😅

من خلق إريتريا وحرم الأحباش من البحر ...يخلق غيرها ببساطة 😉
نعم بالتاكيد. من استطاع انتزاع اريتريا وتحويلها الي دوله مستقله. ان شاء الله قادر علي تكرار التجربه.
ومع اني اتوقع اصلا. ان ينقلب الموقف الاريتري قريباً جدا. اعتقد ذلك.
ان الان فاعتقد ايضا انه لم يعد كافياً انتزاع اقليم واحد. واعتقد انه حان الاوان كي يتم تهذيب هذا التجمع الفيدرالي. وارجاعه الي حجمه الطبيعي من عده دول او اقاليم.
هذا هو الحبل ببساطه. وساعتها يبقي مصر لازم يتدرس تكتيكها الي كل الدول واجهزه المخابرات المحترمه.

ازاي ضربات مدفعية المفروض غير متقدمة تكون بالمنظر ده؟ ده شبه القصف بالطيارات
ما انا معرفتش اتفرج كويس بسبب الشبكه عندي..!!!
لكن من الصور. حجم الخساير في المعدات كبيره جدا.
ولا اعلم او هل هناك تفاصيل عن الضربه..!!؟؟
يعني كيف تمت. وباي اسلحه. ومن قام بالكمين. وما حجم القوات التي شاركت في هذا الهجوم.
لكن من كلامك انه قصف مدفعي..!! لكن هل تري دقه القصف...!!؟؟
هل هذه مدفعيه فقط..!؟ طيب ولو كان. ما هي هذه المدفعيه..!!؟ هاوتزر وله مدفعيه ميدان وماهي هذه الدقه...!!؟؟
حد من الاخوه يستطيع استشراف اي معلومات من الفيديو. هيبين حاجات كتير اوي.

كمل كلامك..انت قلت انتهى وقت الضربة الجوية..اثبت دا

عودة
أعلى