اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

ماهي المشاركه دي رد عليا بعد ما قولتلو ان كلامه كذب
مش تتابع ترتيب المشاركات وبعد كده تقول الشهاده لله ولا انت بتشهد كده وخلاص يا مولانا
سامحني .. لم اتتبع كل المشاركات ؛ انا شهدت بما غلب لدي فيما شاهدته ..
عذرا علي الخطأ إذ وجد ..

مهو انتا لما هتاخد حصتك كامله والسودان ياخد حصته كامله مش هيفضل حاجه لاثوبيا تبعهالك اصلا
+
قناه جونقلي ممكن توفر لمصر 15 مليار متر مكعب حسب ما قرأت وتم حفر 260 كيلو من اصل 360 كيلو وتوقف المشروع بسبب حرب 1983
ياسيدى العزيز قولنا أن الملىء يطول بحيث خزانات السدود لدى الدول تصرف ف وقت الملىء المحدد كميه ما سيخزن ف اثيوبيا ويظل هناك تدفق بدون تأثير ..
للعلم بس اثيوبيا هتاخد خمسه من مصر وخمسه من السوادان .. لو على مصر سهل أن احنا ناخدهم من بحيره ناصر لان تصل ل. 169 مليار ... أما السوادان 18 مليار لو اتاخد خمسه يتبقى 13 مليار ومفيش سدود ف السوادان تقدر تعوض خسارتها لمصلحه السوادان ضرب السد حتى لو ادعوا غير هذا .. بالارقام لا تكذب

سامحني .. لم اتتبع كل المشاركات ؛ انا شهدت بما غلب لدي فيما شاهدته ..
عذرا علي الخطأ إذ وجد ..

اللي اعرفه ان الصعايدة مش كدابيين ايها الكذاب الأشر المفترض ان عندكوا قصب انزل الدلتا ولف فيها بالقطر هتصدم من مساحات الأرز المغمرة في الماء لتعلم كم التهويل الذي تصدره الحكومة للأزمة
وانت زعلان ليه من كميه محاصيل الأرض والمياه المغموره والأرز ... معلش انا عارف انها حاجه حارقه دمك ... بس مصر ف القراءن خزائن الأرض كانت فيها ... انا عارف ان شكل الأراضى والزرع والخضر تاعب نفسيتك. .. بس نقول ايه . لكل بلد ملك مؤكل لحمايتها .. الا مصر ... تولى المولى حمايتها بنفسه

وانت زعلان ليه من كميه محاصيل الأرض والمياه المغموره والأرز ... معلش انا عارف انها حاجه حارقه دمك ... بس مصر ف القراءن خزائن الأرض كانت فيها ... انا عارف ان شكل الأراضى والزرع والخضر تاعب نفسيتك. .. بس نقول ايه . لكل بلد ملك مؤكل لحمايتها .. الا مصر ... تولى المولى حمايتها بنفسه
وجود مصر خطر عليهم

هو دا اخركم.. اي رأي مخالف يبقى اخوان خليفة خرفان.. والمصطلحات الهبلة دي.. روح اتشطر انت والباشا على إثيوبيا
ههههههه
ليه هو انت مش مصري ولا ايه ياوحش الكون

الحمد الله اما مش قلقان خالص لاني عندي ثقة في ربنا سبحانه وتعالى ثم في اداراتنا الحالية المحترمة ورئيسها قاهر الخرفان والمراكيب ومسبب لهم المتاعب
متشغلش بالك انت بالسد لان لدينا رجال لديهم القدرة بفضل ربنا سبحانه وتعالى اولا على الحفاظ على مقدارت الشعب وليسوا مراكيب لخليفة الشواذ
روح اطمئن انت على الخليفة ومراكيبه في ليبيا شوفهم عدوا الخط الاحمر اللي رئيسي رسمه وهم لم يتجرؤا على عبوره وكل اللي قدروا عليه انهم صرحوا خرفانهم ومراكيبهم على منصات التواصل للتباكي مثل الحريم 🤭 🤭 🤭

المشكلة ان ايراد النهر لا يوجد به فائض لتبيعه اثيوبيا
اثيوبيا تريد ان تبيع لك حصتك وليس حصة اضافية
الحل الوحيد هو ضرب السد وتفكيك اثيوبيا على غرار يوغوسلافيا والتعاون مع جنوب السودان ودول البحيرات لعمل مشروعات زيادة ايراد النهر واستقطاب الفواقد أما شراء المياه مرفوض كمبدأ
وبالمناسبة
أي كلام عن التحلية هو نصب وخداع للشعب
التكلفة الاستثمارية ٢٠ الف ج لكل م٣/يوم يعني لو بنيت محطات بطاقة ١٠٠ مليون م٣/ يوم فأنت محتاج ٢٠٠ مليار دولار ودا يديك ٣٦ مليار م٣ سنويا
اما تكلفة التشغيل فهي ١٠ جنيه لكل م٣ يعني لو الفدان بيحتاج ٥ الاف م٣ سنويا فانت محتاج تكلفة مياه فقط ٥٠ الف جنيه للفنان كل سنة غير المصاريف الاستثمارية وغير باقي تكاليف الزراعة من تقاوي وسماد وطاقة عمالة ومبيدات وخلافه فحتى لو زرعت بانجو أو خشخاش هتخسر
خطا طبعا .. ماهو ده الى بتحاول اثيوبيا توهم العالم انها مظلومه وان مصر تستحوذ على النصيب الاكبر ... انت عارف حصه اثيوبيا كم مليار سنويا من النيل والبحيرات وحصتها كم مليار من الامطار فقط .. اثيوبيا مياه جوفيه سطحيه في اعماق صغيره جدا 40 مليار متر مكعب سنويا متجدده .. عكس مصر .. اثيوبيا سنويا مياه جوفيه فقط 40 مليار متجدده ... اثيوبيا الماشيه بتستهلك عندها 84 مليار متر ماء سنويا
اثيوبيا معدل المطر فيها سنويا 936 مليار متر مكعب ... الرقم تانى 936 مليار متر مكعب سنويا ... اثيوبيا 97% خضراء وغابات بسبب المياه .. اثيوبيا بتعتمد في الزراعه على المطر مش على النيل بمساحه 3 مليون هكتار !!
لا اثيوبيا عندها فائض بمليارات الامتار .. وهى المستحوذه بنسبه 86% من المياه وبتتظلم وتتهمنا ان مصر المستحوذه الخ الخ
اما مواضيع تحليه المياه طبعا انا الى قايلك فوق تكلفه فلكيه .. واكبر دوله في العالم في التحليه المملكه العربيه السعوديه بعد مئه سنه تشغيل وتطوير وتحديث اكبر سعه قدروا يوصلوا لها 1.9 مليار متر مكعب سنويا .. انت كاتب 36 مليار متر ازاى . ..
المهم هو مجرد اقتراح مبنى على ان فعلا اثيوبيا عندها فائض بمليارات الامتار وهدف السد هو بيع المياااه .. واحنا ممكن نشترى منهم بعد حصتنا الثثابته الى بنستورده او نوفر تكاليف المعالجه والتحليه ونعقد اتفاقيات معاهم .. مجرد اقتراح صغير

القات بيعمل اكتر من كدة والحوثي خير دليل
طب ما تيجى نجربه يومين بس نديه للسيسى هيقلعهم ويقلهم ارقصو للرجاله .....بس مش النوع ده الى مبيطلع ليه ريحه الى اثيوبيا الوحيه فى العالم بتنتجه ...انا بسئل بحسن نيه :ها: :confused:

خطا طبعا .. ماهو ده الى بتحاول اثيوبيا توهم العالم انها مظلومه وان مصر تستحوذ على النصيب الاكبر ... انت عارف حصه اثيوبيا كم مليار سنويا من النيل والبحيرات وحصتها كم مليار من الامطار فقط .. اثيوبيا مياه جوفيه سطحيه في اعماق صغيره جدا 40 مليار متر مكعب سنويا متجدده .. عكس مصر .. اثيوبيا سنويا مياه جوفيه فقط 40 مليار متجدده ... اثيوبيا الماشيه بتستهلك عندها 84 مليار متر ماء سنويا
اثيوبيا معدل المطر فيها سنويا 936 مليار متر مكعب ... الرقم تانى 936 مليار متر مكعب سنويا ... اثيوبيا 97% خضراء وغابات بسبب المياه .. اثيوبيا بتعتمد في الزراعه على المطر مش على النيل بمساحه 3 مليون هكتار !!
لا اثيوبيا عندها فائض بمليارات الامتار .. وهى المستحوذه بنسبه 86% من المياه وبتتظلم وتتهمنا ان مصر المستحوذه الخ الخ
اما مواضيع تحليه المياه طبعا انا الى قايلك فوق تكلفه فلكيه .. واكبر دوله في العالم في التحليه المملكه العربيه السعوديه بعد مئه سنه تشغيل وتطوير وتحديث اكبر سعه قدروا يوصلوا لها 1.9 مليار متر مكعب سنويا .. انت كاتب 36 مليار متر ازاى . ..
المهم هو مجرد اقتراح مبنى على ان فعلا اثيوبيا عندها فائض بمليارات الامتار وهدف السد هو بيع المياااه .. واحنا ممكن نشترى منهم بعد حصتنا الثثابته الى بنستورده او نوفر تكاليف المعالجه والتحليه ونعقد اتفاقيات معاهم .. مجرد اقتراح صغير
اقتراح موفق وكذلك النيل الأبيض لديه هادر كبير

رئيس الدولة بيهدد تهديد مباشر
وزير الدفاع بيهدد تهديد مباشر وبيقول جاهزين
وزير الخارجية بيهدد ويقول مسألة وجود
ويجى عيل يقولك أنسوا قد فات الاوان
فات اوان نضوجك العقلى أكيد

طب ما تيجى نجربه يومين بس نديه للسيسى هيقلعهم ويقلهم ارقصو للرجاله .....بس مش النوع ده الى مبيطلع ليه ريحه الى اثيوبيا الوحيه فى العالم بتنتجه ...انا بسئل بحسن نيه :ها: :confused:
لا ياعم اعوذ بالله النوع دة صعب جدا إدمان رهيب جدا وبيدمر خلايا المخ

لا ياعم اعوذ بالله النوع دة صعب جدا إدمان رهيب جدا وبيدمر خلايا المخ
خلاص صرفنا النظر ههههههه......اتاريهم هربانه منهم انت اكتلى دلوقتى وزير الرى بتعهم فى مجلس الامن كنت حسه شارب عمال يلوح يمين فى شمال ...بس لازم يكون لينا وقفه كلنا مع بعض ونطالب الاداره انها تمنع النوع ده عن بعض الاعضاء واولهم هج ههههههه

يعني انت مسكت بالاستشهاد وتركت الاصل !

انا كلامي بالاصل عن المناوشات والضرب من تحت الحزام خلال المفاوضات
مصر داخله الدبلوماسية بالادارة الجديدة بشكل مؤدب

انا مقتنع بحاجة وانت مقتنع بحاجه
تانية وكلنا مش صناع قرار ولا نعرف حاجة

ننتظر ونرى مع ان اللي حاصل سبق وذكرته قبل ان يحصل
انت عندك خلط كبير على فكرة
كل الخطط الخاصة بالامن القومي المصري بيقوم على وضعها وتحديثها باستمرار على حسب ما يستجد او ما يتوقع ان يستجد وهي لا لا تتاثر بالادارة
بل الادارة المتواجدة اذا كانت وطنية طبعا تقوم بتنفيذ هذه الاستراتيجية
اما الاستشهاد فانت من ذكرت واقعة قتل خاشقجي وليس انا

عودة
أعلى