اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

هذا عندما تتحدث عن هدف شخصى لكن الصراعات العسكرية والسياسية يحكمها مبدأ الحرب خدعة ولسنا بأفضل من سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام فى غزوة بدر عندما ترك اهل الخبرة بالحروب يخططون للمكان والزمان المناسبين
وكما تقول صناعة التاريخ فهى تحتاج للعمل والدولة المصرية تدرك التحديات وكما ستحاسب على نتائجها امام التاريخ والشعب فحقها انت تأخذ وقتها كامل فى التاريخ والوقت حتى نقطة الفصل وهو الضرر الفعلى وكما قلت من يعتقد ان السد ضرر اذن هو يحكم على كل دول المنبع بعدم انشاء سدود وهذا منافى للعقل واى سد فى العالم ليس اكثر من حاجز به ثقوب داخلها انابيب توربينات عند مرور الماء فى مسارة الطبيعى ليصل اليك يدير التربينات ويستفيد الطرف الاخر بالكهرباء لذلك الالتزام التام باتفاق دولى ومشاركة مصرية فى التشغيل او انهيار السد هما الخيارين الحاسمين وحتى يحدث الضرر سيفعل الله مايريد
ومعليش فى حاجة حابب اقولها ليس لك فقط وانما للجميع من يعتقد ان السيسى سيخذل المصريين فى هذا الملف وهو اقنتاع لا يستند لاى فكر او حياد هو نفس الشخص الذى يقتنع بأن السد وحجز الماء نهاية الامر وليمت المصريين والسودانيين ولا يدرك ان الشعب قبل ان يحاسب المسئولين هنا لن يتوقف قبل اجتياح ارض السد وهدمه بالمعاول ههههههههههههههههههه رفقا بالعقول
ومن يؤمن لك اليقين بنجاح خططك وقتما تشاء .. ولماذا علينا انتظار الضرر ؛ النتيجة واحدة .. اعتقد أن نسبة المجازفة متساويه

السد في الأساس تصميمه عدائي وانشيء لهدف غير توليد الكهرباء وهو تخزين اكبر قدر ممكن من المياه ... فإذا كانت النية هكذا فلماذا احسن النية مع الأحباش ...

اخي الكريم لا تثق ثقة عمياء الا في الله .... وغيره دوما محل اختبار ..

استاذ ايمن انا هرد رغم انى ناوى اقلل نشاركاتى فى اضيق الحدود بعد ما الواحد شاف حاجات عجيبه وشغل طفولى لا يرتقى الى الحوار والمناقشة البناءه وتبادل المعرفه العسكريه لاحترامى لحضرتك
بص للاسف احنا اتكلمنا كتييرجدا عن تصوراتنا لمناقشة سد النهضه واتكلمنا عن سيناريوهات عديده دلوقتى المفروض فى انتظار ماسيحدث وكلنا ثقة رجال دولتنا وزى ماكان احد الاصدقاء بيستخدم تعبير دارج ان الكلام فى الموضوع دلوقتى اصبح دق مايه فى هون .
بالنسبه للسيد سامح شكرى زى ماقولت لحضرتك وحضرتك طبعا حر تصدقنى او لاء

انا عاوز اقول للاعضاء المصريين ان مصر دوله كبيره اوى فى المنطقه ومؤثره فى نطاقها الاقليمى بشكل كبير وده مش كلام علشان انا مصرى ابدا ده كلام بقوله فى منتدى امنى عسكرى استراتيجى يعنى عارف دلالة كلامى كويس .مصر حافظت على امن دول مش دولتها بس فى بعض فترات التاريخ وعملت توازنات لصالح نطاقها العربى وساعدت على دعم حركات التحرر فى بلدان عربيه ودعمت انظمه وخافظت عليها بدعم مخابراتى واللى يعرف عارف انا بقول ايه كويس
ودعمت نفوذ دول وتوغلها بصرف النظر يستاهلوا والا لاء .دلوقتى دورها رجع اقوى من فتره مكوث وليس انسحاب

لما ييجى شاب بن امبارح يقول حل ان دولته الظاهره الصوتيه ترعى حل لقضية سد النهضه مش هلوموا بل هلوم المصريين اللى قلقهم فى منتدى عربى طمع بعض الرعاع فى انهم يستغلوا ده ويحاولوا انهم يستفزوهم املا منهم فى فقد الشباب المصرى بدولتهم او اغاظتهم .حضرتك مسئولينك بينضرب ليهم تعظيم سلام من دول المنطقه .مسئولينهم بيختاروا الالفاظ اللى تتقال ونبرة الصوت كمان مش ببالغ والله عدم الترويج لده لان نصر دولة مسئوله مش القائمين عليها شوية هواه اوتصرفاتهم طفوليه تييجى انت كمواطن تتصرف بعفويه ويغيظك واحد امنه وتاريخه انت ليك دور فيه ازاى تتساوى الرؤوس انتوا اللى سمحتوا للبعض بكده وبعض طبعا اللى مش قادر يفرق بين خلافه مع نظام وخلافه مع وطنه .سامح شكرى اللى حضرتك بيتكلم بهدوء ده لو شوفته وهو بيهزا وزير خارجية دوله احنا عارفيين انهم اغلب من الغلب عشان محاولتهم التحرك ومساعدة الاتراك بس فى ليبيا مش هتصدق على هامش مؤتمر برلين

احنا اللى لازم نتكلم على مستوى تاريخنا وواقعنا الحالى وللاسف الخطأ مننا احنا

ومن يؤمن لك اليقين بنجاح خططك وقتما تشاء .. ولماذا علينا انتظار الضرر ؛ النتيجة واحدة .. اعتقد أن نسبة المجازفة متساويه

السد في الأساس تصميمه عدائي وانشيء لهدف غير توليد الكهرباء وهو تخزين اكبر قدر ممكن من المياه ... فإذا كانت النية هكذا فلماذا احسن النية مع الأحباش ...

اخي الكريم لا تثق ثقة عمياء الا في الله .... وغيره دوما محل اختبار ..
من يؤمن لى هى غريزة البقاء التى تجعل اضعف انسان يتحول لاشرس كائن عندما تكون حياته منتهيه
فكرة تصميم السد عدائى لا اختلف معك ولكن اثبت لباقى دول العالم التى ستكلفك مشاكل وتعطيل انت فى غنى عنها ولست مضطر لها لو كنت مضطر واصبح العالم امام حياتك فليسقط الجميع لكن ان يكون لديك اختيار افضل ويكلف تبعيات اقل وتتمسك بالاصعب هذا غباء للقائم على الامر
ثالثا الثقة دائما وابدا فى الله حتى هذه الدوله محروسة بالله ليس كلام اعتباطى ولكن واقعى امعن النظر ان تكون شعب متدين بالفطرة ان تكون شعب وطنى ومحب لبلده ان يكون عددك بالملايين ان تظل على مدى الدهر ابى وعزيز مهما حاول القاصى والدانى ان يكسرك ولكن تعود كل مره اقوى ان تمتلك خبرات وعقول تخرج لك من اصعب خطط عدوك الحلول كما حدث مع علماء مصر بتوفير وقود الصواريخ الذى حاولت روسيا منعه عنا او مثلا مع برليف اين كانت عقول اليهود والامريكان والعالم فلو كانوا يعرفون لنصحوهم بعدم الجدوى ولكن كل هذا وأكثر من هبات الله ونعمه علينا ولأنى واثق فى الله اقول ستمر كما مر سالفيها

موضوع مجلس الامن معتقدش يطلع اى قرار ادانة ضد اثيوبيا بسبب الصين وروسيا واستخدام الفيتو
ما هم ليهم مصالح معانا برضه يوم ميعمل فيتو ضدنا نسحب السفير وقطع جميع التعاملات معاهم سواء اقتصادية او سياسية او حتي عسكرية
عجبني الامارات واللي عملته في ايطاليا

يا عزيزي انا اعتمدت في رايي عل معطيات كلام وزير الخارجية سامح شكري بخصوص الحل البلوماسي و كذلك لو كان في نية لعمل عسكري كان قد تم وقت ترامب الظروف كانت مواتية وكذلك ماحل بناء السد كانت ليست بهذا النضوج رايي ان المسار السياسي هو الماشي
السيسي كان متردد
لكن الان يوجد ضغط شعبي عليه
أكثر من الضغط اللي اتعرض له السادات قبل حرب اكتوبر
يا أخي هيا حرب و كتبت علينا
هل تعتقد ان كل هذه المليارات التي صرفت ع صفقات التسليح الضخمه اتينا بها للعروض العسكريه مثلا و لا لنضعها في المتاحف
مصر كانت تعلم ان اثيوبيا ليس لديها نيه للحل لكن كانت تستعمل النفس الطويل مع اثيوبيا لتجنب اي عمل عسكري لانك تعلم ان اسوء ما في الحرب هيا الحرب نفسها
لكن فليشهد الجميع اننا سنذهب إليهم ليس معتدين او طامعين بل لحمايه امننا القومي و سبب وجودنا في الحياه و هو ماء النيل
القضيه فعلا وجوديه اكون او لا اكون يا اخويا
حياه اكثر من 100 مليون مصري في خطر و هذا امر لن يمكن القبول بيه
ان نعيش تحت رحمه دوله تكرهنا و تعدينا و تريد لن تمارس علينا ضغوط

الخيار العسكرى كان متاح بعد رفض اثيوبيا توقيع اتفاق واشنطن وبدعم امريكى ولكن السيسى يرفض خوض اى نزاع مع اثيوبيا لاسباب مجهولة لذلك اتوقع مرور الملىء الثانى دون اى رد فعل مع استمرار الاسطوانة الخاصة بالتفاوض والطلب من الى يسوى والى مايسواش الضغط على اثيوبيا

ما هم ليهم مصالح معانا برضه يوم ميعمل فيتو ضدنا نسحب السفير وقطع جميع التعاملات معاهم سواء اقتصادية او سياسية او حتي عسكرية
عجبني الامارات واللي عملته في ايطاليا
قرار اي دوله غير ملزم لينا
لو لما تتراجع اثيوبيا عن الملئ الثاني في غضون الايام المقبلة
فلنتحرك و ليذهب مجلس الامن و الامم المتحده و المجتمع الدولي الي الجحيم
امننا القومي يجب ان ندافع عنه حتي لو هنتعرض لعقوبات و إدانات دوليه
لن ينفعنا احد اذا تم الملئ التاني
و اديك شوفت المسؤول العسكري الاثيوبي بيقولك بعد الملئ الثاني سيجبر الجميع ع الجلوس ع طاوله المفاوضات و نخضع بقا لطلبات و اوامر اثيوبيا مدي الضهر لانهم ممكن يمنعوا عنا الميه توصل لينا
شوفت احنا في وضع كارثي ازاي
اعتقد ان اثيوبيا لن تتنازل و ستظل تكابر لذلك علينا ان نوجه لهم رساله قويه و توجيه الاله العسكريه المصريه بكامل قوتها لهم
يجب ان يدفع الاثيوبين ثمن غرورهم و تعاليهم علينا طوال السنوات الماضيه

السيسي كان متردد
لكن الان يوجد ضغط شعبي عليه
أكثر من الضغط اللي اتعرض له السادات قبل حرب اكتوبر
يا أخي هيا حرب و كتبت علينا
هل تعتقد ان كل هذه المليارات التي صرفت ع صفقات التسليح الضخمه اتينا بها للعروض العسكريه مثلا و لا لنضعها في المتاحف
مصر كانت تعلم ان اثيوبيا ليس لديها نيه للحل لكن كانت تستعمل النفس الطويل مع اثيوبيا لتجنب اي عمل عسكري لانك تعلم ان اسوء ما في الحرب هيا الحرب نفسها
لكن فليشهد الجميع اننا سنذهب إليهم ليس معتدين او طامعين بل لحمايه امننا القومي و سبب وجودنا في الحياه و هو ماء النيل
القضيه فعلا وجوديه اكون او لا اكون يا اخويا
حياه اكثر من 100 مليون مصري في خطر و هذا امر لن يمكن القبول بيه
ان نعيش تحت رحمه دوله تكرهنا و تعدينا و تريد لن تمارس علينا ضغوط
كلامك مضبوط مليون في المية ومع ذلك قناعتي الشخصية ان المسار الدبلوماسي هو الماشي ربما اكون مخطا الله اعلم ولكن اذا تم المل الثاني بدون مشاكل تاكد ان الدبلوماسية تم اعتمادها كخيار استراتيجي لان اي ضرب للسد بعدها سيكون بمثابة ضرب مفاعل بعد وصوله للحالة التشغيلية سيخلف اثار كارثية تصل للسودان

كلامك مضبوط مليون في المية ومع ذلك قناعتي الشخصية ان المسار الدبلوماسي هو الماشي ربما اكون مخطا الله اعلم ولكن اذا تم المل الثاني بدون مشاكل تاكد ان الدبلوماسية تم اعتمادها كخيار استراتيجي لان اي ضرب للسد بعدها سيكون بمثابة ضرب مفاعل بعد وصوله للحالة التشغيلية سيخلف اثار كارثية تصل للسودان
مصدر؟

كلامك على الملىء الكامل ال 74 مليار , الملىء الثانى يضر السودان على مستوى توافر و جودة المياه خلال الملىء و يفرض امر واقع على مصر و السودان بس

انا هقول رئى مش هيعجب الكثير وممكن ناس تقول ملكش دعوه بس عادى ....وهى اننا نقفل الموضوع لحد ما يحصل حدث يستحق فتح الموضوع من جديد احنا بقالنا سنه بنتكلم وبناقش خلونا نشوف الافعال وهى قربت وبصراحه قفله افضل 1-تعب نفسى 2-هتستريح من الاستفزاز والاراء الهدامه 3-لاننا منعرفش الوضع رايح فين ....سواء انضر او تم الملئ ساعتها نفتح الموضوع وهو كل حاجه سعتها تكون بانت

اثيوبيا قفلت كل ابواب الحوار كما شوفت اخي
السد مش حله فقط ان تضربه بالطيران
انت تستطيع ان تغزو بني شينقول المنطقه التي يوجد فيها السد التي تبعد عن الحدود السودانيه 30 كيلو متر فقط .. بس هذا الخيار متوقف علي موقف السوادن

السودان: الملء الثانى لسد النهضة غاية فى الخطورة ولن نسمح بتهديد أمن البلاد

أكد وزير شؤون مجلس الوزراء السوداني خالد عمر يوسف، أن عملية الشروع في الملء الثاني لسد النهضة أمر غاية في الخطوة ويهدد أمن وسلامة السودان، مشددا على أن السودان لا يسمح لأية جهة أن تعتدى عليه أو تهدد أمنه وسلمه أو مصالح مواطنيه.

وقال يوسف، في مؤتمر صحفي مساء اليوم السبت، في أعقاب اجتماع مغلق لمجلس الوزراء عقد على مدى الثلاثة أيام الماضية في أحد المقرات الرسمية في الخرطوم، إن من بين قرارات مجلس الوزراء، تكثيف الجهود في قضية سد النهضة بما يحقق مصالح السودان في سلامة مواطنيه وموارده ومنشآته المائية.

وأضاف: "نحن متمسكون بالخيار السلمي، ومتمسكون بكل السبل بأن ندافع عن بلدنا وألا نسمح لأي جهة أن تعتدي عليها أو تهدد أمنها وسلمها أو مصالح مواطنيها".

وأوضح أن "الخيار الأول دائما بالنسبة لنا هو الخيار السلمي وسنمضي فيه إلى آخر الطريق، وفي الفترة المقبلة نحتاج إلى وحدة شعبية كبيرة حول هذا الملف، الذي يمثل مهددا حقيقيا للبلد، وفيه تعد حقيقي عليها، والحكومة لن تدخر جهدا في هذه المسألة".

وأوضح أنه تقرر عقد مؤتمر قومي للعلاقات الخارجية قبل نهاية العام بهدف بناء استراتيجية علاقات خارجية متوافق عليها.

قرار اي دوله غير ملزم لينا
لو لما تتراجع اثيوبيا عن الملئ الثاني في غضون الايام المقبلة
فلنتحرك و ليذهب مجلس الامن و الامم المتحده و المجتمع الدولي الي الجحيم
امننا القومي يجب ان ندافع عنه حتي لو هنتعرض لعقوبات و إدانات دوليه
لن ينفعنا احد اذا تم الملئ التاني
و اديك شوفت المسؤول العسكري الاثيوبي بيقولك بعد الملئ الثاني سيجبر الجميع ع الجلوس ع طاوله المفاوضات و نخضع بقا لطلبات و اوامر اثيوبيا مدي الضهر لانهم ممكن يمنعوا عنا الميه توصل لينا
شوفت احنا في وضع كارثي ازاي
اعتقد ان اثيوبيا لن تتنازل و ستظل تكابر لذلك علينا ان نوجه لهم رساله قويه و توجيه الاله العسكريه المصريه بكامل قوتها لهم
يجب ان يدفع الاثيوبين ثمن غرورهم و تعاليهم علينا طوال السنوات الماضيه
هيكون فاضل خيار متوقف علي رضا السودان عننا وهو استرجاع بني شنقول للسودان بما ان اثيوبيا لن تلتزم بالاتفاقيات الاستعمارية علي حد قول الاثيوبيين

استاذ ايمن انا هرد رغم انى ناوى اقلل نشاركاتى فى اضيق الحدود بعد ما الواحد شاف حاجات عجيبه وشغل طفولى لا يرتقى الى الحوار والمناقشة البناءه وتبادل المعرفه العسكريه لاحترامى لحضرتك
بص للاسف احنا اتكلمنا كتييرجدا عن تصوراتنا لمناقشة سد النهضه واتكلمنا عن سيناريوهات عديده دلوقتى المفروض فى انتظار ماسيحدث وكلنا ثقة رجال دولتنا وزى ماكان احد الاصدقاء بيستخدم تعبير دارج ان الكلام فى الموضوع دلوقتى اصبح دق مايه فى هون .
بالنسبه للسيد سامح شكرى زى ماقولت لحضرتك وحضرتك طبعا حر تصدقنى او لاء

انا عاوز اقول للاعضاء المصريين ان مصر دوله كبيره اوى فى المنطقه ومؤثره فى نطاقها الاقليمى بشكل كبير وده مش كلام علشان انا مصرى ابدا ده كلام بقوله فى منتدى امنى عسكرى استراتيجى يعنى عارف دلالة كلامى كويس .مصر حافظت على امن دول مش دولتها بس فى بعض فترات التاريخ وعملت توازنات لصالح نطاقها العربى وساعدت على دعم حركات التحرر فى بلدان عربيه ودعمت انظمه وخافظت عليها بدعم مخابراتى واللى يعرف عارف انا بقول ايه كويس
ودعمت نفوذ دول وتوغلها بصرف النظر يستاهلوا والا لاء .دلوقتى دورها رجع اقوى من فتره مكوث وليس انسحاب

لما ييجى شاب بن امبارح يقول حل ان دولته الظاهره الصوتيه ترعى حل لقضية سد النهضه مش هلوموا بل هلوم المصريين اللى قلقهم فى منتدى عربى طمع بعض الرعاع فى انهم يستغلوا ده ويحاولوا انهم يستفزوهم املا منهم فى فقد الشباب المصرى بدولتهم او اغاظتهم .حضرتك مسئولينك بينضرب ليهم تعظيم سلام من دول المنطقه .مسئولينهم بيختاروا الالفاظ اللى تتقال ونبرة الصوت كمان مش ببالغ والله عدم الترويج لده لان نصر دولة مسئوله مش القائمين عليها شوية هواه اوتصرفاتهم طفوليه تييجى انت كمواطن تتصرف بعفويه ويغيظك واحد امنه وتاريخه انت ليك دور فيه ازاى تتساوى الرؤوس انتوا اللى سمحتوا للبعض بكده وبعض طبعا اللى مش قادر يفرق بين خلافه مع نظام وخلافه مع وطنه .سامح شكرى اللى حضرتك بيتكلم بهدوء ده لو شوفته وهو بيهزا وزير خارجية دوله احنا عارفيين انهم اغلب من الغلب عشان محاولتهم التحرك ومساعدة الاتراك بس فى ليبيا مش هتصدق على هامش مؤتمر برلين

احنا اللى لازم نتكلم على مستوى تاريخنا وواقعنا الحالى وللاسف الخطأ مننا احنا
ارفع لك القبعة احتراما وتقديرا لتحليلك للوضع بامتياز
فعلا نحن الحمد لله دولة ليست مبتدئة بالعكس نحن دولة تمتلك من الخبرات النابعة من جذور التاريخ ما يؤهلنا بفضل الله على تجاوز اي صعاب والحفاظ على مقدارتنا ومكتسباتنا
تحياتي لك ولكل عضو مصري شريف بيحب بلده

مازلت منتظر المصدر على هذه الحقيقة التي ذكرتها؟

عودة
أعلى