اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

فاكرين لما قلتلكم ان التأخر فى الحسم باب لمشاكل كتير اقتصادية وممكن يكون سبب لتفكيك الجبهة الداخلية واتهاجمت من اكتر من عضو هنا وقالوا ان التأثير على ضعاف النفوس . دلوقتى اصوات كتير حاليا تتكلم وتنتقد القيادة والنظام بصورة مباشرة الاصوات دى كانت محسوبة على النظام يعنى مش طابور خامس زى ما الناس بتشكك فيهم دلوقتى ..هقولها تانى لابد من الحسم والحزم فى أسرع وقت
يا وليد لا تعمم اخي.... لا يتم اتهام اي احد ينتقد انه خائن او اخوان او. او.
بالعكس خالص. فيه كتير جدا ومن مؤيدي السيسي ينتقدو طريقه اداره هذا الملف. وهذا حق كل مصري اساساً......
ولكن لابد من اخراج بعض التصورات خارج المشهد تماماً. مثل اخطاء او تصرف الرئيس طبقا لوجه نظره او تقاعس او تاخير.....
ليه طيب...؟؟! لان هذا الملف ليس بهذه السهوله والسطحية. هذا ملف قديم جدا داخل الدوله المصريه. واسلوب التعامل معه موجود اساسا وليتم تغير تكتيك التعامل فقط حسب الحقبه الزمنيه ال احنا موجودين فيها. وليس صحيح علي الاطلاق ان السيسي هو المتحكم الوحيد في الملف
يا جماعه مصر دوله كبيره ودوله ليست مراهقه والله.... وهذا الملف موجود داخل الاجهزه السياديه من فترات طويله جدا وحلولها موجوده.
لذلك تمتعو فقط ببعض الثقه. وتعلمو ان ما يحدث هو احسن شيء لهذا الملف.

هذا الملف موجود داخل الاجهزه السياديه من فترات طويله جدا وحلولها موجوده.
لذلك تمتعو فقط ببعض الثقه. وتعلمو ان ما يحدث هو احسن شيء لهذا الملف.
ممكن تذكر شواهد علي كده ولاتطبيل وخلاص!!!!؟

في رايي ان مصر لديها سيناريو معد مسبقا وبيعتمد على سياسة النفس الطويل
لا يوجد شخص هاوي يستطيع ان يجزم بالخطوات القادمة لمصر سواء كان عمل عسكري او الاستمرار في سياسة النفس الطويل
الوضع الداخلي الاثيوبي بيزداد سوء يوم بعد يوم وبدون وجود اي تفاؤل في وجود هدوء مؤقت حتى لذلك اعتقد ان اثيوبيا وابي احمد يريد باي شكل ان توجه مصر ضربة له لتنقذه من وضعه الداخلي الكارثي وحتى يجد مبررات امام شعبه.........السؤال الان هل مصر ستعطيه قبلة الحياة بسهولة ام لدى الادارة المصرية راي وسيناريو اخر
وحتى لا يفهم احد تعليقي بشكل خاطئ انا لا اريد ان ينتقص من حصتنا قطرة واحدة ولن ارضى بذلك ولكن في نفس الوقت لا يهمني الطريقة التي نحافظ بها على حقوقنا التاريخية
هذا رايي ربما اكون مخطئ فيه ولكن بالتاكيد الايام ستثبت ماذا يخبئ لنا القدر

تحياتي لك يا صديقي المحترم
يا نايل. انا لسه قايل في تعليقي نفس كلامك ده بظبط.
هذا الملف ليس جديد علي مصر. وموجود داخل الاجهزه السياديه من فترات طويله جدا. واسلوب التعامل معه موجود والخطط موضوعه سلفاً والله. فقط ما يتغير هو التكتيك حسب الحقبه الزمينه ال احنا متواجدين فيها فقط. لكن الخطط موجوده والله. وليس صحيح ان السيسي المتحكم الوحيد..!! لا هذا ليس صحيحاً....
الحلول موجوده و الخطط موضوعه بكل جوانبها ومن زمان..... وطبعاً مصر مستعده لكل شيء. مصر ليست دوله مراهقه. والهدوء في التعامل المصري اوضح شيء علي هذا الكلام. كل الاستفزاز والعصبيه من اثيوبيا فقط. مما يدل علي انهم متوترين.
هذا الملف لا اصبح معه كلمه خطاء علي الاطلاق او سوء تقدير موقف... فهذا ليس مطروحاً من الاساس اقسم بالله.
وانا لا ادعي انتي اعلم ما هو قادم.... ولكن طبعا هناك شيء ما سيحدث و نحن ننتظره وممكن ان يكون انهيار الوضع الداخلي الاثيوبي في اي وقت. وده شيء متوقع.
قالك لو صبر القاتل علي المقتول كان مات لوحده.
اصبرو ومتخافوش......

ممكن تذكر شواهد علي كده ولاتطبيل وخلاص!!!!؟
حاضر يا حذيفه.... يوجد شواهد وساذكرها لك
ولكن في البدايه. ممكن اعرف هو انا بطبل لمين دالواتي...!!؟؟ يعني انا بقول ان الملف موجود من فترات طويله داخل الاجهزه السياديه. وليس للسيسي مطلق الحريه في التعامل وهو ما عليه الا التنفيذ فقط. وما يتغير هو التكتيك حسب كل زمن..... اذن انا هنا لا امدح احد ولا اطبل لسلطه موجوده..
والشواهد اخي كثيره. ومن اولها ايام السادات عندما طرح هذا الموضوع. وكان واضح رد السادات وتم وضع خطط تتوائم مع الظروف في هذه الحقبه من الزمن للتصرف في حاله قيام اثيوبيا ببناء سدود..... ومن ثم في عصر حسني مبارك وايضا جاء زيناوي وطلب بناء سد. وكان رد حسني وعمر بيه سليمان واضح وصريح. وقد سرب علناً انه هناك خطط موضوعه سلفاً اصلا للتعامل مع اي سدود علي النيل. وخطط سياسيه ومخابراتيه وحتي عسكريه وكان اسم العمليه هو عايده تحديداً وموجوده داخله خزينه وزاره الدفاع. وبيتم تحديث الخطط حسب الظروف. واتباع تكتيكات مناسبه لكل عصر ..... فالملف موجود بطريقه حل داخل وزاره الخارجيه. وموجود بطريقه حل داخل جهاز المخابرات العامه والحزبيه. وموجود بطريقه حل عن طريق عمليه عسكريه داخل وزاره الدفاع. وكلً يحدث خططه وتكتيكاته حسب الحقبه الزمنيه وسيتم اختيار انسبهم حسب الوضع والظروف والمسرح العالمي
هو بجد انتم فاكرين ان مصر دوله تافه اوي كده....!!!!؟؟؟؟ لا يا جدعان والله الزينا مش كده خالص. والله العظيم مصر دوله كبيره وقويه اوي. ولا تفرط في حقوقها ولو مين اودامها
وبكره هاتشوف الكلام ده يا حذيفه.....

نيه اثيوبيا واضحه وهيا رغبتها في بيع المياه
اثيوبيا تريد بيع المياه والتحكم فيها.. وهذا موضوع منتهي.
ومن وراء اثيوبيا يريد جعل هذا السد قنبله دمار شامل بالنسبه لمصر. وهدفه اغراق مصر
ده من الاخر .....

مرسي اتوفي وابواسماعيل في السجن ليه جبت سيرتهم دلوقتي؟ معلش إبكي في صمت
حاضر

التعديل الأخير:
ستناقش الدول الصناعية السبع غدا فى انجلترا موضوعات منها الجرائم ضد الانسانية التى تقوم بها عصابات ابى احمق ضد التيجراى في اثيوبيا

الأمر قتل بحثا اي نية لتصدير أزمة سد النهضة للأجيال اللاحقة وترك.مصيرهم للنوايا الإثيوبية هو خيانة عظمى وتاريخية لن ينساها أحد ..

الدفاع عن حقوق مصر هو أمانة وطنية وواجب ملزم بقوة الدستور والقانون والشعب، ولا تكفي محاكمتهم في حال اي إخفاق قد يتسبب في تعطيش الشعب المصري .

حرب أو مفاوضات اي كان الأمر أما حماية مقدرات الشعب وأما الخيانة .

الأمر قتل بحثا اي نية لتصدير أزمة سد النهضة للأجيال اللاحقة وترك.مصيرهم للنوايا الإثيوبية هو خيانة عظمى وتاريخية لن ينساها أحد ..

الدفاع عن حقوق مصر هو أمانة وطنية وواجب ملزم بقوة الدستور والقانون والشعب، ولا تكفي محاكمتهم في حال اي إخفاق قد يتسبب في تعطيش الشعب المصري .

حرب أو مفاوضات اي كان الأمر أما حماية مقدرات الشعب وأما الخيانة .
ما قاله الدكتور ممدوح حمزه عن عدائية التصميم للسد يبرز بوضوح مدي شدة ووطأة اي إخفاق في حل هذه الكارثة / الخيانة الكبرى لجموع الشعب المصري!

أكد وزير الري المصري محمد عبد العاطي أن بلاده والسودان لن يقبلا بالفعل الأحادي لملء وتشغيل السد الإثيوبي، مضيفا أن مسار المفاوضات الحالية تحت رعاية الاتحاد الأفريقي لن يحدث أي تقدم ملحوظ.

وأضاف خلال لقاء مع وفود حقوقية مصرية وأفريقية، اليوم الجمعة، أن "الملء الأحادي في العام الماضي تسبب في أضرار جسيمة للسودان من جفاف وفيضان وأدى لزيادة العكارة بمحطات الشرب".

متخفش من الساكت عشان يوم ما قال خط أحمر فعلوه.. والكل بيلف حولين نفسه...الساكت رجع ليبيا وأمن حدودنا الغربيه.وسيطر علي المتوسط وحارب تنظيم دولي عالمي ..لوحده..وراح للعدو لحد عنده وعمر غزة...متخفش من الساكت عشان ال يفعلوه ميتخيلهوش بشر

ايوه يا عزمي قولنا لهم الصاوره بعد صلاه الجمعه وبرده الصاوره مش عايزه تشتغل

عودة
أعلى