قطر تسعى لتمويل الصناعات العسكرية المصرية

الأخوه المصريين مايزعلون مني عارفين اني لا اجامل في تعليقاتي
اخونا الغالي .... والله عرفين مدى حبك لمصر ولاخوانك المصريين ومدي احترامك
لكن في اخوة افاضل ربنا يهدينا ويهديهم اول ما يصحى الصبح اول حاجة يفكر فيها(ازاي هيناكف من المصريين )
وفي الاخر...رحم الله امرء اهدى الي عيوبي

رأيه واقعي هذا ما اراه لأسباب لا اعلمها بس هو فعلا غريب ردوده ربما انه عقلاني في ردوده او رده جاء على هواه وفي كلا الأمرين كلامه واقعي وبالنسبه لكم عليكم الحساب ونحن الإمتنان 😁😁😁
طيب اقولك حاجه..... انت لك راءي وانا لي راءي
كل منا يري صحه وجه نظره. انا اري ان الواقعيه والمنطقية عكسك وعكس راءيك.
وكلً منا يتحمس الي بلده. واكيد واحد منا هو من يغالي او يبالغ في دور بلده ...... وهذا طبيعي. فكل واحد مننا يحب بلده و طبيعي انه ممكن ان يبالغ في دورها.....
لكن ال يجنن ومش طبيعي خالص انك تنتقد من يبالغ في بلدك و تترك من يبالغ في بلده...!!!؟؟؟ يعني طيب ازاي .. فاهمهالي انتي كده..!!؟؟

يابرنس بلاش العيش فالوهم وجنون العظمه تركيا بنسبه لها مصر ليست عدو حقيقي فالعدو الحقيقي هي اليونان وتحاول كسر شوكتها بعوده العلاقات مع مصر

اما في ليبيا انتصرت تركيا على جيشك وماقدر حفتر الدخول الى طرابلس رغم دعمه من اكثر من دوله

نحترم مصر وشعبها بس مانحب الشخص يعيش في وهم ويصدق اعلامه المعروف بالتطبيل

اهم قضيه لمصر سد النهضه فشلت فيه

اما كلامك تذلل قطر لمصر
فقطر ليست بحاجه لمصر ولكن مصر بحاجه لقطر من عده جوانب اهمها الاستثمارات وتوظيف المصريين في قطر ووقف العداء الاعلامي ووقوف قطر مع مصر سياسيا
والله انا لا افعرفك ولا فيه بنا حاجه
بس هل انت مقتنع بما تقول انا فى بعض الاحيان اشوف ردود واتابع فى صمت على شان عارف انها مناكفات بين الاخوه انما كلامك للاسف مفيش طفل عنده 6سنين يفكر فيه مش يقوله واسف بس همشى معاك لو مصر عوزه مسانده ونفوز كانت عملت علاقات مع اسرائيل والغرب كان هيرضا عنها والاسرائلين يتمنون ذالك ورئينا وزير خارجية الكيان اول ما جه مصر من 13 سنه متكلمش عن فلسطين بل تكلم عن العلاقات وعوزين استسمارات يعنى لو حسبتها قطر صفر على الشمال جمب اسرائيل وبرغم ذالك مصر دوله لها سياستها ورؤيتها المستقبليه فارجو منك انت تفكر ابل ما تكتب مش عشان حد انما عشانك يعرف المرء عندما يتكلم اذا كان ذا قيمه او تافه

ياباشا المستثمر الخليجي اذا جاء يستثمر في التكنولجيا يعرف وين يستثمر في اي دوله لكن مصر دوله غير تكنولجيه ولا يوجد فيها الا سياحه وقطن فطبيعي ان الخليجي يستثمر في المجالات الي تتوفر في مصر فمصر ليست اليابان ولا كوريا وعلى الاقل ليست تركيا
سياحه وقطن؟؟؟:cmonBruh:

انت الان قلتها وانا قلتها هي تتصاعد تدريجيا في نفوذها السياسي والدول اللي قلتها جميعها دول غير مؤثره في السياسه العالميه بشكل واضح ولكن مصر بدأت برسم استراتيجيتها السياسيه وبدأت ب افريقيا والقاره الأفريقيه وستعود كما كانت عالميا ان شاء الله انا عندما لا توجد ادوات ما اتكلم عنه النفوذ السياسي مع الدول الكبرى مثل امريكا او يوجد لديها قوه اقتصاديه تدعم قوتها العسكريه تأثيرها محدود افريقيا ولذلك للظروف الراهنه التي تستوجب ذلك في ملفاتها المستقبليه
كلامى كان رد على حضرتك وواضح ردى ومش محتاج تأويل بشكل اخر كلامنا كان عن الدور المصرى فى افريقيا اما عن اهمية مصر فهى اكبر من بعض العقول ان تستوعبها وده يخلينى اعذرهم عند الحديث بدون منطق او فكر .اهمية مصر ستاذ على المستوى العالمى وبالنسبه للقوى العظمه تقدر تطلع عن تصريحات الكثير من رواد السياسه والمسؤولين الامريكان او الروس او الاوروبين نفسهم وعلى ايوتيوب من خلال احاديث كثيره لبعض القنوات العربيه والمسؤوليين العرب يعلموا ذلك قبل غيرهم كون ان البعض يجهل ده فده شأنه فنحن لانهدى العمى عن ضلالاتهم ولسنا معنيين
واتمنى ان من البعض ان يتحدث بمنطق وعقلانيه فنحن لسنا مسؤوليين عن نومك تحترق غلا لامر فى نفسك وده كلامى للبعض .اتمنى المنطق فى الحديث وعدم التلعثم فى منطق الردود

والله انا لا افعرفك ولا فيه بنا حاجه
بس هل انت مقتنع بما تقول انا فى بعض الاحيان اشوف ردود واتابع فى صمت على شان عارف انها مناكفات بين الاخوه انما كلامك للاسف مفيش طفل عنده 6سنين يفكر فيه مش يقوله واسف بس همشى معاك لو مصر عوزه مسانده ونفوز كانت عملت علاقات مع اسرائيل والغرب كان هيرضا عنها والاسرائلين يتمنون ذالك ورئينا وزير خارجية الكيان اول ما جه مصر من 13 سنه متكلمش عن فلسطين بل تكلم عن العلاقات وعوزين استسمارات يعنى لو حسبتها قطر صفر على الشمال جمب اسرائيل وبرغم ذالك مصر دوله لها سياستها ورؤيتها المستقبليه فارجو منك انت تفكر ابل ما تكتب مش حد انما عشانك يعرف المرء عندما يتكلم اذا كان ذاقيمه او تافه

السفاره الصهيونيه في مصر دي مش علاقات ؟
مش وزير خارجيه مصر راح لعزاء احد كلاب الصهاينه يبكي وبكاءه هيكفي يملي نهر النيل

اما الكيان الصهيوني ياخذ مايعطي ويوجد علاقات كبيره مع الصهاينه كانت تجاريه ولا سياحيه

السفاره الصهيونيه في مصر دي مش علاقات ؟
مش وزير خارجيه مصر راح لعزاء احد كلاب الصهاينه يبكي وبكاءه هيكفي يملي نهر النيل

اما الكيان الصهيوني ياخذ مايعطي ويوجد علاقات كبيره مع الصهاينه كانت تجاريه ولا سياحيه
انا اسف انى رديت عليك حتى كلامى لم تفهمه انا كنت اتكلم عن حاجه وانت فهمت حاجه مش ممكن نكمل نقاش اذا كانت افكرنا مش وصله لبعض
ارجو ليك التوفيق

انت غريب جدا فعلا...!!! انسان غريب. انت حتي ضد بلدك. والتي تدعي انها لازم حتي في الحق..!!! فما هذا..!!؟؟ هل لانك تكذب وانك لست مصرياً...!!؟ ام لان بك عله ما زيك زي الباقي هنا والذين تتعبهم مصر نفسياً..؟؟؟
يعني انت راءيت انه يمدح نفسه هنا. ولم تري من يمدح نفسه وبلده وكمان علي باطل وليس علي حق.
يعني الم تري الذين ينسبون فضل الي انفسهم وبلدهم. وهم يكذبون ويدعون ما ليس صحيحاً.
ومن ثم راءيت من يتكلم الحق علي انه يمدح في نفسه ...!!!
ياااه. كل هذا في بدايه الطريق. خلي بالك نحن مازلنا في بدايه الطريق.... اتعلم لماذا..!؟
لان ما تحضر له مصر اكبر من كده بكتير اوي. والقادم كبيراً ايضاً. مصر لاتزال لم تنطلق. هي فقط تستعد. فاستعد انت ايضاً لتري ما لن تصدقه عينك واعينهم.
انتظر القادم ....
الفراعنه الجدد........
مشكلتك الرغي الكتير​

مشكلتك الرغي الكتير​
مشاهدة المرفق 391780
بوص... اولا كده. من يراني ارغي فتاكد انه انسان فاضي من الداخل. ولا يمتلك من المعلومات او الثقافه التي تجعله يستطرد في الكلام. لذلك تجده حانق علي اي تعليق طويل. لانه عاجز علي ان يتحدث مثلي.....
اما المشكله الحقيقيه. فهي فيك انت ...!!
انت مالك بقي في ايه بظبط.... كاره نفسك وكاره البلد وانا متاكد انك لست مصري. او ان نصفك ليس مصري.... ولكن ما هو سبب ضيقك من مصر الي هذه الدرجه...!!!؟؟

اخونا الغالي .... والله عرفين مدى حبك لمصر ولاخوانك المصريين ومدي احترامك
لكن في اخوة افاضل ربنا يهدينا ويهديهم اول ما يصحى الصبح اول حاجة يفكر فيها(ازاي هيناكف من المصريين )
وفي الاخر...رحم الله امرء اهدى الي عيوبي

انا الهدف اشعل النقاش الهدف الأول ثم طرح رأيي بطريقه اخذ وعطى مع الشكر لأنك متفهم

كلامى كان رد على حضرتك وواضح ردى ومش محتاج تأويل بشكل اخر كلامنا كان عن الدور المصرى فى افريقيا اما عن اهمية مصر فهى اكبر من بعض العقول ان تستوعبها وده يخلينى اعذرهم عند الحديث بدون منطق او فكر .اهمية مصر ستاذ على المستوى العالمى وبالنسبه للقوى العظمه تقدر تطلع عن تصريحات الكثير من رواد السياسه والمسؤولين الامريكان او الروس او الاوروبين نفسهم وعلى ايوتيوب من خلال احاديث كثيره لبعض القنوات العربيه والمسؤوليين العرب يعلموا ذلك قبل غيرهم كون ان البعض يجهل ده فده شأنه فنحن لانهدى العمى عن ضلالاتهم ولسنا معنيين
واتمنى ان من البعض ان يتحدث بمنطق وعقلانيه فنحن لسنا مسؤوليين عن نومك تحترق غلا لامر فى نفسك وده كلامى للبعض .اتمنى المنطق فى الحديث وعدم التلعثم فى منطق الردود
التلعثم يمكن معرفته عن طريق السمع وليس الكتابه وبعدين نطرح اراء ونختلف وليس شرط ان نتفق في الرأي ويتناسق مع رأيك حتى يكون منطقي حسب وجهة نظرك تابع الأراء من جميع الأعضاء من مصر وغيرها والرأي الغالب هو المنطقي وليس رأي يغرد وحيدا وقوده العاطفه ولو تابعت ردودي لا عرفت المنطق ولا علمت ان التلعثم لايمكن معرفته عن طريق الكتابه بل عن طريق السمع هذا شي بسيط على تسرعك وعدم فهم التعليقات وتكتب قبل ان تفكر التسرع في الرد قبل الفهم دليل عاطفه جياشه ولا تلام عليها يمكن حضرتك مصري اكثر الأعضاء العقلانيين في ردودهم وخبراء في التحليل من مصر ولا هم لايعشقون وطنهم مثل ماتعشقه حدث العاقل بمايعقل اخي

وراعي كرما منك صيغة خطابك معي واتمنى ردودك تكون في الموضوع وليس شخصنته معي شكرا

طيب اقولك حاجه..... انت لك راءي وانا لي راءي
كل منا يري صحه وجه نظره. انا اري ان الواقعيه والمنطقية عكسك وعكس راءيك.
وكلً منا يتحمس الي بلده. واكيد واحد منا هو من يغالي او يبالغ في دور بلده ...... وهذا طبيعي. فكل واحد مننا يحب بلده و طبيعي انه ممكن ان يبالغ في دورها.....
لكن ال يجنن ومش طبيعي خالص انك تنتقد من يبالغ في بلدك و تترك من يبالغ في بلده...!!!؟؟؟ يعني طيب ازاي .. فاهمهالي انتي كده..!!؟؟
لا انا في اكثر من تعليق ذكرت لا الومهم ولا ترجع لأول تعليقاتي كان عرفت اين اتفق واين لا اتفق وطبعا لابد نبعث الحماس في النقاش قليلا في شطحه في جمله او جملتين طبعا اتفق معك والكلام اللي ما اعجبك اعتذر عليه وخليه على بند النثريات للمصلحه العامه للموضوع😭😭😂😂😂

بنفس هذا المبدء ليس لدى امريكا نفوذ سياسي فى العالم لان الايرانيين يستهبلون ليل ونهار على امريكا
منذ متى كان الرد على الغوغائيين دليل على القوه السياسيه

صحيح اتفق معك

بوص... اولا كده. من يراني ارغي فتاكد انه انسان فاضي من الداخل. ولا يمتلك من المعلومات او الثقافه التي تجعله يستطرد في الكلام. لذلك تجده حانق علي اي تعليق طويل. لانه عاجز علي ان يتحدث مثلي.....
اما المشكله الحقيقيه. فهي فيك انت ...!!
انت مالك بقي في ايه بظبط.... كاره نفسك وكاره البلد وانا متاكد انك لست مصري. او ان نصفك ليس مصري.... ولكن ما هو سبب ضيقك من مصر الي هذه الدرجه...!!!؟؟
مش مصري هكون انجليزي مثلا وبعدين متعرفش حاجه اسمها البلاغة مثلا دون السرد والمط الممل

مش مصري هكون انجليزي مثلا وبعدين متعرفش حاجه اسمها البلاغة مثلا دون السرد والمط الممل
انا كنت سبت المنتدى بس داخل اقولك انا قفشتك قبل كده ستين مرة انك مش مصري والعب غيرها

لا، كان الرفض القاطع من الرياض لاعادة العلاقات مع انقرة اذا لم تعالج انقرة مشاكلها مع القاهرة. الذي رضخ هو انقرة لمطالب الرياض. مصر كانت بند من تلك البنود.

عودة النفوذ القطري داخل مصر هو أمر ممتاز على فكرة. ممتاز جدا.

كما قلت، الفضل هنا للرياض التي فرضت وجهة نظرها قهرا على الأتراك. كذلك لظروف سياسية داخلية يواجهها بهلول اسطنبول أمام المعارضة. لقد أدارت الرياض ذلك الملف باحترافية كانت مصر بندا من بنوده.

مصر لم تجبر أحدا، ومنذ تولي السيسي لا تستطيع مصر بقدرتها السياسية المحدودة أن تجبر أحدا على أي شيء والدليل أزمتها العظيمة مع دولة متهالكة في مجاهل افريقيا والتي لمحدودية قدرتها السياسية اترجت طوب الارض يتوسط لها عند افريقيا اخرها وساطة ساحل العاج وقطر.

إذا أردت أن تنظر لحقيقة النفوذ السياسي المصري فاغلق الاعلام المصري وانظر لسلوك الاثيوبيين أمام القاهرة. تعرف عندها الحجم السياسي للاخوة المصريين.

طلب ورجاء، لا تغرك الدعاية المصرية الاعلامية فكلها تزوير منظم. الحق أن الرياض هي مركز كل ما جرى. ويتم نسب الفضل لغيرنا دائما.

هذا هو الحق لمن أراد الحق، والله من وراء القصد وهو يهدي السبيل.

تحية،
طب ما تحلوا مشكله سد النهضه كمان

حابيبنا يا تيرنيدو
لا انا في اكثر من تعليق ذكرت لا الومهم ولا ترجع لأول تعليقاتي كان عرفت اين اتفق واين لا اتفق وطبعا لابد نبعث الحماس في النقاش قليلا في شطحه في جمله او جملتين طبعا اتفق معك والكلام اللي ما اعجبك اعتذر عليه وخليه على بند النثريات للمصلحه العامه للموضوع😭😭😂😂
حابيبنا يا تورنيدو والله..... مع انك ساعات بتعوم مع التيار .... بس حابيبنا برضه
ويا عزيزي اتقل كده. واعلم تمام العلم ان اذا تعملقت مصر والله ليتعملق العرب اجمعين.
وبعدين المصريون طيبون وغلابه. ومش بيجو علي حد وبيحبو الناس كلها. ولا توجد اي خطوره منهم. عكس الكثيرين جدا في هذه المنطقه. مع احترامي للجميع.
وغدا ستتذكر كلامي جيدا جدا قريباً ......

البلاغه يا عم المبدع تكون في الشعر ..... اما المواضيع النقاشيه والجدلية تختلف....
اما انت.. فانا اتحداك ان كنت مصرياً يعني. ان تكون من ابوين مصريين.
يعني لو.... لوووووو. انت مصري. ستكون من ام او اب مصري فقط. ونصفك الاخر سيكون من احد دول الخليج او اي دوله اخري...!!
صح........؟؟؟؟؟؟

١٢ صفحة من الهرتلة و الهري .. ناس محروقة و ناس موهومة و ناس عايشة في اللالا لاند

عودة
أعلى