مصر تسلمت 24 مقاتلة سوخو35 حتى الآن

ن
انا اقصد الهملايا الحرب الالكترونى الى على سوخوى 57 والرادار
نعم يا اخي..... كلام كثير جدا اثير الفتره الماضيه عن طلبات مصريه خاصه جدا علي السو. وذلك كما فعلت مصر مع الميج ٢٩ وهي التي بالفعل ميج ٣٥. لذلك اخذت الصفقه وقت طويل جدا. حيث بداء الطرفان مفاوضات الشراء يمكن من اكثر من ست اعوام كامله.... وهي فتره طويله جدا لصفقه طائرات مقاتله. وهذا واضح انه كان هناك طلبات مصريه كثيره. ومن فتره بداء الكلام بشكل ادق عن ما هي هذه الطلبات. وجاء اسم الهملايا المنظومة الجديده الروسيه. فائقه التطور للوعي الظرفي والمستشعرات والحرب الاليكترونيه. بجانب بعض الاجهزه الاخري وعن المحرك ايضا....
اعلم تمام الثقه ان النسخه المصريه ستكون قنبله.... وسو٣٥ نسخه مرعبه بجد.

هتبقي شي رهيب جدا
هتبقي قنبله بمعني الكلمه..... مصر حطت عنيها علي كذا جزء من الباك فا واخذت منه....
الهملايا وبود التصويب t22 النسخه الحديثه. واجزاء اخري.
المحرك لا اعلم عنه شيء. ولكن حتي الان الباك فا تستخدم محرك السو٣٥

لم أسجل دخول في المنتدى من فترة وفقط اكتفي بالمتابعة كزائر لكن لفتني تعليقك

هذي القائمة وهي تشاهد تعليقك
F-15sa
F-15Q
F-35

F15Q الخردة التي سقطت بمجرد خروجها من المصنع وقفز طياريها بالمظلات صح!

هناك حل .. تحول الطائرات للسودان تسددها السودان لمصر بالأقساط أم مقابل مواشي وغيرها من منتوجات وبالمقابل توافق الولايات المتحدة عل صفقة تطويرية لطارات الF16 المصرية تسدد من حزمة المساعدات الأمريكية لمصر .

هناك حل .. تحول الطائرات للسودان تسددها السودان لمصر بالأقساط أم مقابل مواشي وغيرها من منتوجات وبالمقابل توافق الولايات المتحدة عل صفقة تطويرية لطارات الF16 المصرية تسدد من حزمة المساعدات الأمريكية لمصر .
اف16=سوخو35!
ما نريدها

مشاهدة المرفق 388348ملكة أجواء الشرق الأوسط /

(السوخوي35 المصرية)

متى حدث هذا؟

أين ال F-35 الاسرائيلية والإماراتية

أين نسور السعودية من الجيل الجديد F-15 SA

الأكيد ان السوخوي ليست ملكة أجواء الشرق الأوسط.

قولا واحدا كما يقول الاخوة في مصر.

متى حدث هذا؟

أين ال F-35 الاسرائيلية والإماراتية

أين نسور السعودية من الجيل الجديد F-15 SA

الأكيد ان السوخوي ليست ملكة أجواء الشرق الأوسط.

قولا واحدا كما يقول الاخوة في مصر.
هيا مش ملكة الشرق الأوسط دة ملك الشرق الأوسط

مستحيل تظهر دلوقتى ممكن بعد 3 او 4 سنين او اكتر زى التور ام ظهر بعد حوالى 5 سنين من استلامه وزى اس 300 لحد ألان لم يظهر

ما المقصود بالتسليم غير الرسمى.
العميل الأكثر ترجيحًا هو مصر - بالإضافة إلى ظهور المعلومات التي دخلت روسيا ومصر في اتصال لتزويد هذه الطائرات المقاتلة ، قامت طائرات النقل الروسية بعدد غير قليل من الرحلات الجوية إلى هذا البلد ، على الرغم من عدم تعليق القاهرة ولا موسكو على ذلك. البيانات.

ما يعني أن الطائرات تم شحنها على طائرات نقل لتفادي رصد الرحلة رغم أن هذا إجراء لا يمكن اخفاء الطائرات به ففي مصر نطوق إليها في صراع مرتقب على ضفاف النيل و قريبا بأمر الله نشاهد قذائف هذه الوحوش تفتك بالسد اللعين

فى الغالب اللى تم رفضه الصفقه الاضافيه اللى كانت فى حدود 30طياره وتم تسريب ان مصرناويه تقدم عرض جاد بخصوصها وهى دى اللى ضغطت اميريكا بخصوصها لكن الصفقه الاولى مافيهاش مشاكل وهيتم الاعلان عنها
و الإضافيه كذلك باذن الله تعالى تتبعها مباشرة

الموضوع معقد جدا جدا من ناحية الروس هم عوزين الطائرات تظهر النهرده ابل بكره على شان التسويق وكثر قانون امريكا واكبر دليل على التسويق الرفال المثل الاكبر والروس بيفكرو كده ان مصر هتكون الجوكر
الامريكان مش عوزين الطائره تظهر برغم ان ممكن المخابرات او الاقمار التجسس تكون صورة السوخوى فى مصر بس منعا لتوقيع عقوبات على مصر على شان لو ظهرت فى الاعلام الامريكى هيقلبو عليك الدنيا وه هيبقا مسمار جوحا فى العلاقات والنهايه بين مصر وامريكا
وكمان على شان متديش فرصه للدول التانيه تاخد السوخوى مقل مصر وكقير من الدول مستنيه الطائره تظهر اكثر من المصرين نفسهم
فى الاخر ارجو القياده تاخد القرار الصحيح سواء باظهارها او اخفائها انا اثق فى قرارات قيادة بلدى التى لم اسبتت النظره المستقبليه للاحداث

بس لو زيطنا في المشتريات حيجلنا في الآخر
يعني لو خبطنا سربين كمان سو 35 او سو 57 مع 5 - 6 بطاريات اس 4000 في ام او ترايمف .. وش حيتكلمو
شعار مصر حاليا ، خليهم يولعوا و على قول صدام ملعوك أبو أمريكا بقد أبو اسرائيل
مش كنا بنشتري منهم و بعد تراكم أعداد ضخمة حظروا عنا ذخائر و تملعنوا علينا و حظروا تسليحنا بعد خلع عميلهم من حكم مصر ( درس لن ننساه ) و سنظل طول العمر نذكرهم به تلك هي خطيئتكم و نحمد الله استفدنا من غبائهم و هل تعتقد أن الصفقات اهم من خلع عميل يناط به تفكيك مصر و تدميرها من الداخل و تركيعها لتركيا و بالتبعية امريكا ؟!

شعار مصر حاليا ، خليهم يولعوا و على قول صدام ملعوك أبو أمريكا بقد أبو اسرائيل
مش كنا بنشتري منهم و بعد تراكم أعداد ضخمة حظروا عنا ذخائر و تملعنوا علينا و حظروا تسليحنا بعد خلع عميلهم من حكم مصر ( درس لن ننساه ) و سنظل طول العمر نذكرهم به تلك هي خطيئتكم و نحمد الله استفدنا من غبائهم و هل تعتقد أن الصفقات اهم من خلع عميل يناط به تفكيك مصر و تدميرها من الداخل و تركيعها لتركيا و بالتبعية امريكا ؟!
نفسي اعرف العدد 30 + 30 صفقة إضافية
ولا 24+24 صفقة إضافية ولسة فية صفقات كتير مع روسيا الميج 35 وتطوير الميج المصرية دفاع جوي حرب إلكترونية الخ

ولا 24+24 صفقة إضافية ولسة فية صفقات كتير مع روسيا الميج 35 وتطوير الميج المصرية دفاع جوي حرب إلكترونية الخ
وفيه صفقة لتطوير الKa-52 للمعيار K وصفقة إضافية بعدد50 مروحية

اعتقد دا اللي مسكتهم صراحة بعيدا عن التصريحات هما افترو فيها كسياسة 20+ سنة .. كانت غلطة خسرتهم
خليهم يتربوا و هما شايفين مصر باستلام ٥٤ رافال و نوايا توصل ١٠٠ رافال
٥٠ ميج 29 هيتم تطويرها و زيادة عدد الي ١٠٠ إن شاء الله
٣٠ سوخوي 35 هيتم زيادة عدد ٣٠ اضافيه مع ٤ للتدريب و بعد ٢٠٢٥ نشوف امريكا هتطور الفالكون و لا نكمل

طب لو الامريكان عرضو عليك f15ودفاع جوى هتقبل ولا هتكمل مع الروس انا الامريكان ولاد عمى :ROFLMAO:

عودة
أعلى