مصر تسلمت 24 مقاتلة سوخو35 حتى الآن

وبرغم ذالك هنشوف فى المستقبل حاجه من امريكا لينا
يديك f15 بامرام و بعد ما ينتهوا من صاروخ جوجو مداه ٣٠٠ كم يعطوه اسرائيل و نقعد برده احنا بال ١٢٠ كم و نخش في نفس الفيلم مع اف 16 ، ملعون ابو امريكا بقد أبو اسرائيل .

وفيه صفقة لتطوير الKa-52 للمعيار K وصفقة إضافية بعدد50 مروحية
الk هي النسخة البحرية وهي صفقة منفصلة علي ما اعتقد ولكن في انتظار انتهاء التجارب لأن الروس كالعادة بطيئون جدا في التطويرات

يديك f15 بامرام و بعد ما ينتهوا من صاروخ جوجو مداه ٣٠٠ كم يعطوه اسرائيل و نقعد برده احنا بال ١٢٠ كم و نخش في نفس الفيلم مع اف 16 ، ملعون ابو امريكا بقد أبو اسرائيل .
لا ويديك عشرة عشرين صاروخ وتمشي نفسك بيهم ويدي لإسرائيل الف ألوقوع في حضن الامريكان مرة أخري ممن أن يرتقي أحد الخيانة

خلاصة القول لن يفرط الجيش المصري في مقاتلة تصنع الفارق كفلانكر فاستلامها مسألة وقت إن لم تكن قد تسلمتها بالفعل​

عندهم مشروعين لصواريخ جو جو طويلة المدى واحد للجوية ال LREW و واحد للبحرية و الجوية ال JATM
لو استلمتهم اسرائيل على اف 15 اكس او الجوينت حيزعلونا في كل اللي بنيناه حسب قدرات الصواريخ الجديده من خلف مدى الرؤية لان السنسور باكدج كدا كدا اقوى مع حمولة الايجل المرعبة من الصواريخ طيارتنا حتفضل في موقف دفاعي دائما حتى بالميتيور

الفلانكر المصرى صنعت وهتيجى كلها مرة واحدة والتأجيل سياسى بين مصر وامريكا
كدة كدة جايه بس عشان سياسة بايدن الخارجية متتأثرش فى فترة معينة

عندهم مشروعين لصواريخ جو جو طويلة المدى واحد للجوية ال LREW و واحد للبحرية و الجوية ال JATM
لو استلمتهم اسرائيل على اف 15 اكس او الجوينت حيزعلونا في كل اللي بنيناه حسب قدرات الصواريخ الجديده من خلف مدى الرؤية لان السنسور باكدج كدا كدا اقوى مع حمولة الايجل المرعبة من الصواريخ طيارتنا حتفضل في موقف دفاعي دائما حتى بالميتيور
الروس لديهم صواريخ جو جو جيدة ومديات كبيرة وفي صاروخ بباحث ايسا واعتقد مصر تعاقدت عليهم جميعا في صفقتي الميج والسوخوي يعني باذن الله الهوه في تناقص

التعديل الأخير:
الروس لديهم صواريخ جو جو جيدة ومديات كبيرة وفي صاروخ بباحث ايسا واعتقد مصر تعاقدت عليهم جميعا في صفقتي الميج والسوخوي يعني باذن الله الهوه في تناقص
اختلف معاك.. المشروعين اللي امريكا شغاله فيهم جبارين جدا للأسف و ملهمش منافسين.

مشروعين مخصصين لتدمير اي قدرات لأي طائرة للعدو في الجو للأسف.

واحد مضاد للصواريخ جو-جو بعيد المدى (لشل القدرة الهجومية للطائرات) من رايثون WLRE. ( والمشروع دا مشكلته انه سري جدا و تقريباً ملهوش اي معلومات عكس المشروع الثاني اللي تحت)

و التاني BVRAAM مداه 200 كم من لوكهيد مارتن ( لقتل الطائرات ) JATM.

كلامي ممكن مايعجبكش بس دا للأسف الواقع.

ربنا معانا و يقوينا.

التعديل الأخير:

واحد مضاد للصواريخ جو-جو بعيد المدى (لشل القدرة الهجومية للطائرات) من رايثون WLRE. ( والمشروع دا مشكلته انه سري جدا و تقريباً ملهوش اي معلومات عكس المشروع الثاني اللي تحت)

ربنا معانا و يقوينا.
امريكا لو شلت منها رايثيون .. خلصت حقيقي و بنسبة اقل نورثرب جرومن

اتسلمت طبعا والرجاله عملوا بها احلى كوبرا كمان ❤️

اوزوريس انت كلامك عندي ثقة .. انا مقتنع جدا انها اتسلمت لكن في روسيا وبيتدرب عليها طيارينا هناك في روسيا بدون علم رسمي .. لكن لو انت متاكد تماما انها في مصر انا ممكن اغير رايي واصدقك .. فهل انت متاكد تماما ولا بتتوقع ؟

امريكا لو شلت منها رايثيون .. خلصت حقيقي و بنسبة اقل نورثرب جرومن
رايثون متخصصة للذخائر الدقيقة بشكل كبير.
و لوكهيد مارتن + نورثروب غرومان للمنصات القتالية بشكل اكبر.

اذكية.. مقسمين شغلهم عشان يتسيدوا العالم.

وفي طبعا بوينج في المنافسة لكنها ماتقدرش تنافس الكبار دول في الأسلحة لوحدها عشان كدا معظم الأوقات بتتعاون مع شركة منهم.

اوزوريس انت كلامك عندي ثقة .. انا مقتنع جدا انها اتسلمت لكن في روسيا وبيتدرب عليها طيارينا هناك في روسيا بدون علم رسمي .. لكن لو انت متاكد تماما انها في مصر انا ممكن اغير رايي واصدقك .. فهل انت متاكد تماما ولا بتتوقع ؟
متاكد ١٠٠٪

كلامي ممكن مايعجبكش بس دا للأسف الواقع.

ربنا معانا و يقوينا.
يقال إن الميكا جو جو بأمكانه إسقاط الصواريخ جو جو ايضا

دا املنا الوحيد في مواجهة صواريخ اسرائيل.. عشان كدا مصر مهتمة بالنسخة الجديدة منه جو جو
هو الميزة الحقيقية أن القيادة بتجيب أقصي حاجة ممكن تقدر تتعاقد عليها وفي حالة العراقيل بتبحث مع مورد اخر يعني مش ساكتين عكس الماضي والأمر وصل إلي حد التمويل للأبحاث في بعض صفقات روسيا

عودة
أعلى