معدل التضخم في السعودية يرتفع 5.3% في أبريل الماضي

اخي... كيلو المانجا ب ٤ جنيه...
لكن الراتب كان كام في ٢٠٠٩ ..١٥٠ جنيه و ١٠٠ جنيه..
والدي كان بياخد راتب ٢٥٠ جنيه حتي عام ٢٠١٣ و اول ما مسك الاخوان قاموا رافعين المرتبات عشان الناس ترضي عليهم و خلوها ١٠٠٠ جنيه و دي كان اول مرة والدي يقبض ١٠٠٠ جنيه من الحكومة... و لولا شغلنا الخاص كانت حياتنا هتكون صعبة في الفترة دي....

طب اقولك كمان علي حاجة ايام ٢٠٠٤ و ٢٠٠٥ لما كانت الطماطم ب ١ جنيه مكنش حد بيشتريها عشانها كانت غالية جداً جداً و المرتبات ساعتها كانت ٨٥ و ٧٥ جنيه الحكومة.
هذا شي طبيعي الرواتب تزيد والمواد تزيد قيمتها هذي طبيعة الاقتصاد في جميع بلدان العالم،، الغير طبيعي ان الاسعار تنزل في جميع السلع،، هنا تسمى ازمه اقتصاديه

لا التعويم مش عيب بالعكس هو شي طبيعي

بس اسعار ٢٠٠٩ على كلام الشباب يقولون كيلو المنجا في مصر ب ٤ جنيه ،، الان الحبه ب ٢٠ جنيه مو بسبب التضخم لاكن بسبب فقد العمله قيمتها
و كيلو المانجا عندنا بيبدأ من ١٤ وانت طالع حسب النوع.... بس افضل نوع بالنسبالي العويسي الصراحة ❤️❤️❤️ تقعد تاكل و توقع علي نفسك و لبسك يتبهدل بس كله فدا للعويسي❤️

الوعد بعد سنتين

الواحد لو ينصلخ كفر سيارته ماقدر يغيره الا بالأقساط
انا لو تلاحظ كلامي قلت التضخم طبيعي

مع التضخم المفروض يكون معاه زيادة الرواتب

لاكن الي جالس يحصل ان الرواتب تنزل وهنا المشكله الحقيقيه

انا لو تلاحظ كلامي قلت التضخم طبيعي

مع التضخم المفروض يكون معاه زيادة الرواتب

لاكن الي جالس يحصل ان الرواتب تنزل وهنا المشكله الحقيقيه

هذا الكلام

العالم تاخذ قروض ضخمة واستقطاع ضخم ويصرفون منه مصاريف شخصية

الوعد اذا خلصت السيولة

عملت في ٤ شركات والهدف من العمل عشان اعمل مشروع خاص لي
هذي افضل طريقه لعمل مشروع خاص بك
تروح تشتغل في شركه او مؤسسة عملها نفس مشروعك راح تستفيد كثير ابجابيات سلبيات وتعرف نقاط الضعف والقوة وتبدا مشروعك
طبعا كل الشركات اللي اشتغلت فيها صعب اني افتح نفس المشروع لاسباب كثيره
راس المال والمصاريف يحتاح لمبالغ خياليه للتشغيل وقطف الثمار متأخر ربح عالي جدا مثل شركات المقاولات لكن المصاريف كثيره
وفيه شغالات كثير جدا وبراس مالي معقول لكن تحتاج جهد كبير
بعدين اطرح مشروعي اللي اكرف فيه حاليا 🥴اذا حققت نتائج طيبه ان شاء الله
انشاء الله تحقق حلمك و مشروعك و تنجح بإذن الله و تحقق كل النتائج الكويسة اللي تتمناها... بالتوفيق ليك و لكل مجتهد زيك....

و عايز اقولك علي حاجة سريعة و بتكسب كتير... اتعلم لغات البرمجه و هي سهله مش صاعبه... بس عايزه واحد بيحبها و يتعلمها صح. و انشاء الله هتفرق معاك جدا..لان الطلب عليها زيادة خصوصا لو كانت لغة صعبة شوية زي c , c++ لان ناس كتير بتهرب منها... بس هي مطلوبة خصوصاً في المصانع لانها اساس عمل الماكينات و معظم قطع الهاردوير.. وانا بكلمك عن معرفة و دراسة.

هذا شي طبيعي الرواتب تزيد والمواد تزيد قيمتها هذي طبيعة الاقتصاد في جميع بلدان العالم،، الغير طبيعي ان الاسعار تنزل في جميع السلع،، هنا تسمى ازمه اقتصاديه
ربنا يوفقنا كلنا و يرحمنا ❤️

عملت في ٤ شركات والهدف من العمل عشان اعمل مشروع خاص لي
هذي افضل طريقه لعمل مشروع خاص بك
تروح تشتغل في شركه او مؤسسة عملها نفس مشروعك راح تستفيد كثير ابجابيات سلبيات وتعرف نقاط الضعف والقوة وتبدا مشروعك
طبعا كل الشركات اللي اشتغلت فيها صعب اني افتح نفس المشروع لاسباب كثيره
راس المال والمصاريف يحتاح لمبالغ خياليه للتشغيل وقطف الثمار متأخر ربح عالي جدا مثل شركات المقاولات لكن المصاريف كثيره
وفيه شغالات كثير جدا وبراس مالي معقول لكن تحتاج جهد كبير
بعدين اطرح مشروعي اللي اكرف فيه حاليا 🥴اذا حققت نتائج طيبه ان شاء الله

تقدر تأخذ قرض من ريادة الأعمال و الدورات التدريبية من إثرائي و نصيحة لا تنسى تحسب لنفسك راتب معقول حتى ما تهلك رأس المال و فالك التوفيق بإذن الله

انشاء الله تحقق حلمك و مشروعك و تنجح بإذن الله و تحقق كل النتائج الكويسة اللي تتمناها... بالتوفيق ليك و لكل مجتهد زيك....

و عايز اقولك علي حاجة سريعة و بتكسب كتير... اتعلم لغات البرمجه و هي سهله مش صاعبه... بس عايزه واحد بيحبها و يتعلمها صح. و انشاء الله هتفرق معاك جدا..لان الطلب عليها زيادة خصوصا لو كانت لغة صعبة شوية زي c , c++ لان ناس كتير بتهرب منها... بس هي مطلوبة خصوصاً في المصانع لانها اساس عمل الماكينات و معظم قطع الهاردوير.. وانا بكلمك عن معرفة و دراسة.

كدراسة وعلم شطبت واخذت كفايتي واشتعل الرأس شيبا ولن ارتبط بشركة ابدا عملي خارج دائرة الشركات والمؤسسات والهندسة شغل شعبي يعني ههههه لكن نسأل التوفيق كدراسة بسيطه وسريعة للمشروع نتائجه طيبه خصوصا اني اشتغل في نفس المجال لكن بدون حسابات لكن الآن بورقة وقلم الداخل والطالع يتسجل

و برضه مصممين المواقع باخدوا رواتب ٦٠٠٠:٨٠٠٠ جنيه لو خبرة سنة و بتوصل ل ١٢٠٠٠ جنيه لخبرة ٣ سنين...لكن لو اشتغلت لمواقع اجنبية بتبقض في حدود ١٥٠٠:٢٠٠٠ دولار خبرة سنتين

تقدر تأخذ قرض من ريادة الأعمال و الدورات التدريبية من إثرائي و نصيحة لا تنسى تحسب لنفسك راتب معقول حتى ما تهلك رأس المال و فالك التوفيق بإذن الله

فيه دعم للمشروع ب ٥٠٠ الف لكن ما احتاجه ابدا ولا افكر فيه الالتزامات الماليه على طول تخسرني

فيه مشاريع ما تكلف كثير و لها دخل طيب

مثل مصنع لصابون و الملابس والمسامير الحلزونية و الصواميل.. إلخ

عليها طلب و ماتكلف

كدراسة وعلم شطبت واخذت كفايتي واشتعل الرأس شيبا ولن ارتبط بشركة ابدا عملي خارج دائرة الشركات والمؤسسات والهندسة شغل شعبي يعني ههههه لكن نسأل التوفيق كدراسة بسيطه وسريعة للمشروع نتائجه طيبه خصوصا اني اشتغل في نفس المجال لكن بدون حسابات لكن الآن بورقة وقلم الداخل والطالع يتسجل
ربنا يوفقك و اسمع منك كل خير دايما انشاء الله و يديك الصحة و طولة العمر❤.

لكن بكلمك علي مجال مفيش ناس كتير منتبها ليه الحمدلله و هو سهل جدا و مربح الصراحة...
(يموت المعلم و هو لسا بيتعلم) حاول في المجال دا نصيحة مني

لا ماله علاقه بالصناعه والتصنيع شغل تجاري
يحتاج له وقت تقريبا سنة ونص
شغال الحين فيه لكن انمي راس المال في نفس المشروع يعني اعتبر الربح صفر لكن التكاليف تقل كل ما رفعت راس المال قلت التكلفه فكرتي اقلل تكاليف وانفاس المشاريع بجودة وسعر اقل

لا ماله علاقه بالصناعه والتصنيع شغل تجاري
يحتاج له وقت تقريبا سنة ونص
شغال الحين فيه لكن انمي راس المال في نفس المشروع يعني اعتبر الربح صفر لكن التكاليف تقل كل ما رفعت راس المال قلت التكلفه فكرتي اقلل تكاليف وانفاس المشاريع بجودة وسعر اقل

إذا كان في التجزئة ممكن تمر بوقت صعب

أن شاء الله تتوفق

فيه مشاريع ما تكلف كثير و لها دخل طيب

مثل مصنع لصابون و الملابس والمسامير الحلزونية و الصواميل.. إلخ

عليها طلب و ماتكلف
مصانع الملابس اه.. لكن المكن و الرواتب بتكون عالية شوية... و مصانع الصابون مشكلتها انها سهلة و اي حد بيقدر يعملها...
المسامير و الصواميل بص.. هي كانت مربحة جدا هنا و كمان المشابك لكن برضه بسبب سهولة تصنيعها (نسبياً) السوق مبقاش قادر يكمل فيها..

مصانع الملابس اه.. لكن المكن و الرواتب بتكون عالية شوية... و مصانع الصابون مشكلتها انها سهلة و اي حد بيقدر يعملها...
المسامير و الصواميل بص.. هي كانت مربحة جدا هنا و كمان المشابك لكن برضه بسبب سهولة تصنيعها (نسبياً) السوق مبقاش قادر يكمل فيها..

في مصر صح في السعودية تدخل من الصين و ماراح يشتغل فيها إلا فاهم فيها

لأن الأنواع و الطلب تختلف

الصابون ما يأخذ عمال كثير وعليه طلب مرتفع

يابو قطبي تبي الراحه دور العسكريه

تبي الكرف روح الشركات

وتبي الفلته روح اشتغل اي وضيفه حكوميه
العسكريه كرف 😂 وياكلون حقك رتبتك مايعطونك هي اجل بكالوريس ٥سنين (وكيل رقيب)😁

ادور وزارة العدل وديوان المظالم اصبر لي بس خل يطلع الحكم لي يوم ١١/٦ طالب ٢ مليون ريال من قياس تعويض على الغاء اسمي من الكشوفات بناء على خطأ من عندهم 😁

استلم بس واسوي اختبار قدرات لين ادوخ واجيب الدرجه اللي تدخلني وزارة العدل او ديوان المظالم طبعا اذا ربنا ماوفقنا في نجوم الحرس الوطني

شكلي وانا ضابط
😁

عودة
أعلى