الكونغو عرضنا تزويد اثيوبيا بالكهرباء مقبل حل المشكلات لكنها رفضت

يقصد هم يملكون ملكة قرارهم بسدهم الخاص لماذا يضعون أصبعهم تحت فك الأسد اذا كان الأسد متعاون مع مصر؟
هم الان لا يملكون سوى كومة اسمنتيه لا تجدى نفعا ومصير تشغيلها مجهول

وما دخلي في اكتمال السد وابيي احمد ومصر والسودان وامريكا وعقوبات

انا اتكلم عن سد ينتج طاقه مجانيه للبلد فيطلب منها شراء الطاقه من بلد اخر 😑!!!
هو فين الطاقة اللى ينتجها وما مصير تشغيله ؟!
التى سوف ينتجها إن حدث وفاق على قواعد الملئ والشغيل ;) :طيب:

وش هالرد التدميري 🤯
لا ده عين العقل وكمان الصعيد والدلتا يغرقون كل موسم أمطار ومش كده وبس لا لو يموت 100 أو 200واحد في السنه ويا سلام لو فيه اطفال الناس هتفرح اوي وكمان اهي ماده حلوه لمواضيع هنا لفشل مصر ويتم الاستهزاء بالرئيس والشعب والحكومه لا فعلا أنا شايف أنه هيزود من انتشار المنتدي يلا نتوكل علي الله ونهده

كحل مؤقت حتى يتم الاتفاق على الترتيبات يعتبر العرض جيد لكنه لا يغني عن انتاج الكهرباء من الداخل و الاكتفاء الذاتي من الطاقة الكهربائية ولا يوجد دوله سوف تقبل بذلك مهما كان سعر العرض
ربما الاعلان من الكونغو لاحراج اثيوبيا
علاقه مصر بالكونغو قوية جدا

انت ملكش دعوة بحاجة امال بتتكلم ليه :LOL: 👊
اتكلم بموضوع مطالبه اثيوبيا بشراء الكهرباء من الكنغو لتخلي عن سد ينتج الكهرباء لها ببلاش

ولا لي علاقه بباقي التحريف ولوي الموضوع

كيف يقارن شراء الكهرباء بانتاج كهرباء من طاقه مجانيه ؟ 🤔
من خدعك وقال انها طاقة مجانية؟
هل السد بُني دون تكلفة؟
هل سوف يعمل السد دون موظفين؟
هل سيحمي السد نفسه من اي ضربات عسكرية ؟
هل ستتم صيانة التوربينات و حقن السد دون اي تكلفة؟
هل تم انشاء محطات رفع الكهرباء و شبكات توصيلها دون تكلفة؟

كل هذا و اكثر يتم حسابة مع حساب عمر السد و منها تجد ان الطاقة الكهرومائية من اغلى الطاقات المتجددة.

مجانية دي بيضحك بيها ابو احمه على السذج اللي في بلده.

من خدعك وقال انها طاقة مجانية؟
هل السد بُني دون تكلفة؟
هل سوف يعمل السد دون موظفين؟
هل سيحمي السد نفسه من اي ضربات عسكرية ؟
هل ستتم صيانة التوربينات و حقن السد دون اي تكلفة؟
هل تم انشاء محطات رفع الكهرباء و شبكات توصيلها دون تكلفة؟

كل هذا و اكثر يتم حسابة مع حساب عمر السد و منها تجد ان الطاقة الكهرومائية من اغلى الطاقات المتجددة.

مجانية دي بيضحك بيها ابو احمه على السذج اللي في بلده.
يقصد أنها لماذا تخلق لنفسها ورقة ضغط.. قطع الكهرباء مثلا؟
كلامه واضح مش عارف ليه الأخوه متجاهلين جوهر كلامه
عنده وجهة نظر بردو أنا لو أثيوبي ومخير بين كهرباء انتجها ببلدي وكهرباء أستوردها ولو حتى بسعر التكلفة بالتأكيد سأختار المنتج محليا

وما دخلي في اكتمال السد وابيي احمد ومصر والسودان وامريكا وعقوبات

انا اتكلم عن سد ينتج طاقه مجانيه للبلد فيطلب منها شراء الطاقه من بلد اخر 😑!!!

صحيح فعلا طاقه مجانيه

ولكن لها تكلفه كبدايه 6 مليار دولار غير الصيانه والامان والمخاطر الدوليه

هذا غير ان طاقته ضعيفه جدا

ده بعيدا ان لو حصه مصر قلت هتهده فوق دماغهم

يقصد أنها لماذا تخلق لنفسها ورقة ضغط.. قطع الكهرباء مثلا؟
لو افترضنا حسن النية فليس لها مبرر وتفعل مثلما وافقت السودان على شراء الكهرباء من السد بعد بناءه

ولو تحدثنا بنفس الاسلوب اذن لماذا ترضى مصر و السودان بورقة ضغط..اغراق او تدمير او تعطيش؟

لو افترضنا حسن النية فليس لها مبرر وتفعل مثلما وافقت السودان على شراء الكهرباء من السد بعد بناءه

ولو تحدثنا بنفس الاسلوب اذن لماذا ترضى مصر و السودان بورقة ضغط..اغراق او تدمير او تعطيش؟
فاهم والله وعدلت التعليق
هو بيتكلم من وجهة نظر أثيوبية وليس مصرية أو سودانية

فاهم والله وعدلت التعليق
هو بيتكلم من وجهة نظر أثيوبية وليس مصرية أو سودانية
نشكر السفير الاثيوبي في المنتدى على تعاونه وتأكيد النية السيئة لاثيوبيا و تعنتها و رفضها ما يقبله الطرف الاخر.

الافضل مصر تهد السد العالي و تشتري من اثيوبيا الكهرباء

لازم تجيهم باسلوب اخر

سيبك من كل الهري ده ده دليل قاطع من الوسيط الجديد ان اثيوبيا ليها نوايا غير جيدة وده جيد لمصر لاثبات موقفها امام الافارقة اولا وامام المجتمع الدولي ثانيا
بالنسبة لي دي اهم حاجة وان اثيوبيا كانت عايزة الحل الافريقي وادي الوسيط الجديد بينسف جبهة اثيوبيا

كيف يقارن شراء الكهرباء بانتاج كهرباء من طاقه مجانيه ؟ 🤔

سؤالك صحيح و منطقى ( مش عارف ليه مش مفهوم مع انه واضح :LOL:)

و لو انا مكان ابى احمد هعمل الاتنين .... الاول كهرباء السد هتوفر كهرباء و اشغل بيها مصانع و كهرباء الكونغو هوفر بيها كهرباء للسكان ...

و بارباح المصانع هدفع ثمن السد و بفواتير الكهرباء هدفع للكونغو ( حتى لو هجيب 50% فقط من ثمنها )

لا يوجد اي وجه مقارنة بين إنشاء السد لأثيوبيا (مشروع قومي )
وبين استيراد الكهرباء من دولة جارة

المشكلة الأساسية هي عدم امتثال إثيوبيا للاتفاقيات التاريخية وإفشال كل جولات المفاوضات وانسحابها قبل توقيع الاتفاق عندما توسطت أمريكا والمراوغة الطويلة لتثبيت سياسة الأمر الواقع حتى اصبحنا علي بعد عدة أشهر علي الملئ الثاني والخطير على مصر والسودان دون الوصول لاتفاق ملزم لقوانين الملء والتشغيل

طبعا اي شخص عاقل لو خير بين انتاج الكهرباء في بلده او استيرادها من الخارج هيختار الانتاج داخل البلد ده شئ مفروغ منه الفكرة ان اثيوبيا عايزة تبيع المياه لمصر ودي سبب البروباجندا الكبيرة اللي بتقول ان السد هيخلي اثيوبيا نستفيد من مياه النيل وده اهم ما يجب اثباته
اثيوبيا لا تعترف بالاتفاقيات التاريخية واخرها الفشقة السودانية
على فكرة انتزاع اراضي الفشقة من اثيوبيا هي ضربة معلم من السودان لان دي الاراضي اللي يمكن الاستفادة منها في الزراعة من سد النهضة لان الاراضي المحيطة بسد النهضة جبلية وده لوحده ضربة في مقتل

كهرباء مجانية بعد صرف 6 مليار دولار على بنائه بالاضافة الى مصاريف التشغيل و الصيانة . بالراحة و اقرا الكلام مرتين عشان تشوف المنطق
هنا يقدر يصدر كهرباء ولايعيش تحت رحمة الالتزاز وش عقولكم انتوا

عودة
أعلى