مقاتلات الميج 29 ام2 المصرية في قاعدة سودانية!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
في حالة واحدة اثيوبيا ممكن تعلى السد و تعمل الملئ الثاني بس عشان تلحق نفسها من التفكك

مع انه صعب جدا بسبب الحالة المهترئة اللي الدولة فيها
الخلاصه.. السد ده وسيله مش غاية ..

اثيوبيا وافقت علي 40مليار متر مكعب لملء السد علي سبع سنين
الخلاف ان اثيوبيا عايزه دي تبقي حصة مصر الدايمه ومصر بتقول بعد السبع سنين ترجع حصتنا 55 مليار
مع ارجاع الحصص اللي اتفقدت في الملئ علي سنوات اثيوبيا نيتها سيئه جدا واحنا بنتفاوض معاها لاخر بس هما مش هيجو بالتفاوض

اثيوبيا وافقت علي 40مليار متر مكعب لملء السد علي سبع سنين
الخلاف ان اثيوبيا عايزه دي تبقي حصة مصر الدايمه ومصر بتقول بعد السبع سنين ترجع حصتنا 55 مليار
وحياة عيون تحوت المصري لتبقى حصتنا فوق 70 مليار

يا شباب عاوز اقولكم. أن المشكله الليبيه بالنسبه لنا اصعب واعقد من مشكله الطرف الاثيوبي الضعيف المشاغب .. من الاخر فيلم
الكلام ده قاله نصا مدير المخابرات مراد موافي 2014 اثيوبيا هنعرف نتعامل معاها المشكله ليبيا دوله غنيه وعدد سكانها قليل والمتدخلين فيها كتير

هما عاوزينك تاخد اجراء معين في وقت معين هما يحددوه
مش عاوزين السد من الاخر.. هل هو ساذج ومش عارف ان مصر عندها
القدرة الكامله لضرب السد؟؟ عاوز اقولك متابعين ادق أدق التفاصيل في امورنا الداخليه

مش عاوزين السد من الاخر.. هل هو ساذج ومس عارف ان مصر عندها
القدرة الكامله لضرب السد؟؟ عاوز اقولك متابعين ادق أدق التفاصيل في امورنا الداخليه
هو عاوزك تتضرب السد في وقت هو محدده يكون الوضع الدولي والاقليمي ضدك

الكلام ده قاله نصا مدير المخابرات مراد موافي 2014 اثيوبيا هنعرف نتعامل معاها المشكله ليبيا دوله غنيه وعدد سكانها قليل والمتدخلين فيها كتير
بالضبط.عشان كده خصوم الدوله المصريه دائما بيوجهوا أنظار الناس والرأي العام تجاه المشكله في اثيوبيا وبيتعمدوا التهوين من المشكله في ليبيا وان الاولى هي اثيوبيا وسدها

مع ارجاع الحصص اللي اتفقدت في الملئ علي سنوات اثيوبيا نيتها سيئه جدا واحنا بنتفاوض معاها لاخر بس هما مش هيجو بالتفاوض
طيب اديني عقلك
هيرجعوها منين ؟؟
هايجيبو الاثيوبيين يطرطرولنا في النيل لحد مايرجعوها مثلا ؟؟😂

هو باختصار ولا تعطيش ولا حاجه ولا حربولا نيله
هي كروت ضغط عشان يتفاوضو علي مصالحهم وبس

السد سعته كام ؟ وايه الحد الادني لتوليد الكهرباء ؟
يعني كل سنه هايدونا اتنين مليار من المياه المخزنه في بحيرة السد
يعني هايفضو البحيره
وده كلام غير واقعي اصلا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى