مصر تبدأ صناعة أول سيارة من نوعها في البلاد

يعني بحوالي 76 الف ريال وبالمواصفات البسيطة خاصة في مدى الشحن وسرعته غاليه شوي عليها وخاصة اننا نتكلم على سيارة اساس صيني
السياره تصميم وانتاج مشترك بين دونج فينج ومجموعه PSA الفرنسيه المالكه لعلامات بيجو وسيتروبن

وزارة قطاع الأعمال العام

تعيد إحياء النصر للسيارات لإنتاج السيارة الكهربائية بالتعاون مع كبري الشركات المصنعة للسيارات الكهربائية في الصين
المشروع سيضع مصر علي خريطة الدول المصنعة للسيارات الكهربائية.
وسيتم إنتاج السيارة "نصر a70" متوقع إنتاج 25 ألف سيارة سنوياً، وسيتم طرحها في الأسواق بداية من 2022 بمشيئة الله.
الشحنة الواحدة للسيارة تقطع مسافة 400 كم وبسرعة 145 كم في الساعة.
يصل شحن البطارية الي 80٪ في 30 دقيقه فقط بالشاحن السريع.
شاهد الفيديو لتفاصيل اكتر.

50% هيتصنع فى مصر
و 50% التانية تجميع
ودى مرحلة اولى
وهتزيد نسبة التصنيع فى مصر فى المرحلة التانية
مادام عملت مركز بحوث وتطوير في اي شركه يبقى انت هتصنع لأن التجميع مش محتاج مراكز بحوث وتطوير

مركز بحوث وتطوير صناعه السيارات الكهربائية اللي بيتم إنشاؤه مع الصينيين هو اساس توطين الصناعه

مادام عملت مركز بحوث وتطوير في اي شركه يبقى انت هتصنع لأن التجميع مش محتاج مراكز بحوث وتطوير

مركز بحوث وتطوير صناعه السيارات الكهربائية اللي بيتم إنشاؤه مع الصينيين هو اساس توطين الصناعه
الحمد لله خاب ظني لأنى كنت خايف ان مصر تعتمد على الغاز و تنسى الكهرباء

الحمد لله خاب ظني لأنى كنت خايف ان مصر تعتمد على الغاز و تنسى الكهرباء
التخلي عن مركبات الوقود الاحفوري هي خطه العالم المستقبليه القادمه لو مدخلناش مجال النقل النظيف ده بدري هنضيع علينا فرص ثمينه

السياره تصميم وانتاج مشترك بين دونج فينج ومجموعه PSA الفرنسيه المالكه لعلامات بيجو وسيتروبن
بيجو 🤦‍♂️
أعانكم الله وانا اقول ليش مواصفاتها على قد حالها وسعرها غالي طلع البخلاء الفرنسيين لهم يد في الموضوع

مالها البيجو 🤬

بعد اكثر من 60 عاما في تصنيع و تجميع السيارات في مصر كان لازما على مصر انتاج سيارة تحمل اسما مصريا لغزو العالم بها اسوة بالدول المصنعة للسيارات .

عودة
أعلى