بـوابة مصـر الأقتصادية

يبقي علي رائ لاخ معاذ فوق
يا سيدي احنا مش عاوزين ندهن بيوتنا هو ماله!
فكره ان الحكومه تزق الناس علي حاجه مش عايزنها مش بتنفع يااستاذي
طول ما التغيير مش جاي من الناس مفيش حاجه هتنصلح
المجتمع بيجي الاول وبعدين بتيجي الحكومه
مفيش حكومه بتخلق مجتمع
والقانون بينفع لم يبقي عندك اقليه منحرفه مش اغلبيه منفلته
لا انا ضدك في الموضوع ده و الدليل أوربا متقدمة بسبب القوانيين الي موجودة و وقت ما بتغيب القوانين بيرجعوا همجيين كما كان أجدادهم

خلاص خلصنا كل حاجة ومفيش غير الطلاء الموحد؟
العبارة ذه مينفعش تمشي بيها في حياتك حتى مش هقولك مجتمع..
انت لو قولت انا خلصت كل حاجه يعني عشان اعمل كذا؟
يبقا عمرك ما هتدرس و لا هتشتغل و لا هتعمل حاجه..
الي تقدر تعمله و في ايدك اعمله.

لا انا ضدك في الموضوع ده و الدليل أوربا متقدمة بسبب القوانيين الي موجودة و وقت ما بتغيب القوانين بيرجعوا همجيين كما كان أجدادهم

قوانين ايه ؟ مصر اكتر دولة فيها قوانين .. الناس بره لما بتحترم المرور ليس بسبب كثرة رجال المرور وتواجدهم في كل مكان .. والمواطن الفهلوي هنا في مصر اللي بيبلطج لما بيسافر بره بيمشي على العجين ميلغبطوش مش بسبب كثرة رجال المرور لكن بسبب المجتمع اللي بيحاسب وبيبلغ عن مخالفاتك وبيرفض تصرفاتك

قوانين ايه ؟ مصر اكتر دولة فيها قوانين .. الناس بره لما بتحترم المرور ليس بسبب كثرة رجال المرور وتواجدهم في كل مكان .. والمواطن الفهلوي هنا في مصر اللي بيبلطج لما بيسافر بره بيمشي على العجين ميلغبطوش مش بسبب كثرة رجال المرور لكن بسبب المجتمع اللي بيحاسب وبيبلغ عن مخالفاتك وبيرفض تصرفاتك

ولو جيت تطبق القانون في مصر يبقى مصر كلها دون اي مبالغة هتروح السجن بما فيها مطبقين القانون نفسهم .. مين فينا مستخدمش واسطة لو متاحة له ولا خالف مرور ولا ....

ماشي ما عشان عندهم القانون بيطبق فعلا و بيطبق صح
لكن هنا نفس الباشا الي بيحاسبك علي ركنتك صف تاني
بيبقا راكن عربيته قدام شوية من غير نمر 🙂

ماشي ما عشان عندهم القانون بيطبق فعلا و بيطبق صح
لكن هنا نفس الباشا الي بيحاسبك علي ركنتك صف تاني
بيبقا راكن عربيته قدام شوية من غير نمر 🙂

ما هو الباشا ده برده من المجتمع .. والمجتمع كله بايظ .. الحل مش في قوانين ولا في حكومة ابدا

انت عندك بره المجتمع بيساعد منفذ القانون على القيام بعمله .. لكن عندك هنا المجتمع بيهاجم منفذ القانون لو حاول يطبقه بداعي انه غلبان وحرام عليك تضيع مستقبله وهي جت عليه يهني ماتمسكوا الحيتان الكبار وهكذا

الحل الوحيد في رايي اللي ينجح عندنا هو جعل عملية المراقبة والحساب الكترونية .. يعني الاله هي اللي بتحدد المخالف تبعا للقوانين الموجودة وهي اللي بتحاسبه .. وده محتاج انك تتحول لدولة رقمية واهم خطوة فيها هو رقمنة العملة

الحل الوحيد في رايي اللي ينجح عندنا هو جعل عملية المراقبة والحساب الكترونية .. يعني الاله هي اللي بتحدد المخالف تبعا للقوانين الموجودة وهي اللي بتحاسبه .. وده محتاج انك تتحول لدولة رقمية واهم خطوة فيها هو رقمنة العملة
مبفهمش في الموضوع ده اوي اشرحلي اكتر ازاي هيبقا المراقب رقمي؟

مبفهمش في الموضوع ده اوي اشرحلي اكتر ازاي هيبقا المراقب رقمي؟

يعني المرور كمثال يتم حاليا لكن بوتيرة بطيئة نشر شبكة من الرادارات الذكية التي يمكن ان ترصد كل اشكال المخالفات وتحاسب السائق ماليا وتبعتله رسالة على موبايله بالمخالفة .. يقتصر دور العامل البشري هنا على تطبيق المخالفات غير المالية مثل السيارات المسروقة او غير مرخصة مثلا

المواطنين راضييين وموافقين بالطوب الاحمر

ولا السيسي عاوز يلم فلوس بأي طريقة؟

علي اساس ان السيسي بيتمشي في الشوارع دي كل يوم! ومزاجه بيتعكر لما بيشوف المنظر

عاوز يعمل طلاء للبيوت دي يدفع من جيب الحكومة مش من جيب المواطنين!

يا سيدي احنا مش عاوزين ندهن بيوتنا هو ماله!
عاوز يحلبنا بأي طريقة!
من الي مستفيد من العقار السيسي؟
ياعزيزي حركات تبني طوب احمر. وتتركه هذا تشوهه حضاري

القاهره لابد ان تنتقل. الى منطقه سياحيه خالصه

يعني المرور كمثال يتم حاليا لكن بوتيرة بطيئة نشر شبكة من الرادارات الذكية التي يمكن ان ترصد كل اشكال المخالفات وتحاسب السائق ماليا وتبعتله رسالة على موبايله بالمخالفة .. يقتصر دور العامل البشري هنا على تطبيق المخالفات غير المالية مثل السيارات المسروقة او غير مرخصة مثلا
واغلبهم تجد رخص القياد منتهيه
لن اذ راح يسدد مراح يدفع

من الي مستفيد من العقار السيسي؟
ياعزيزي حركات تبني طوب احمر. وتتركه هذا تشوهه حضاري

القاهره لابد ان تنتقل. الى منطقه سياحيه خالصه
قارن بين التكلفة الفعلية للطلاء والتكلفة اللي السيسي هيجمعها من المواطنين، وشوف بقا ممكن تحصل سرقة قد اي

مواطني القاهرة ليسوا في رفاهية مواطني ابوظبي ودبي، الناس في القاهرة عاوزة تعيش وتمشي يوم بيوم لسه قدامنا كتير عشان نوصل لرفاهية التشوه الحضاري

علي السيسي ازالة اكوام القمامة التي تملأ القاهرة وعليه تحسين حركة المرور ورفع مستوي المعيشة للمواطنين ورفع الاوضاع الصحية والمستشفيات، ثم بعد ذلك نصل لرفاهية الطلاء

مش فقر وانزحة

واغلبهم تجد رخص القياد منتهيه
لن اذ راح يسدد مراح يدفع

عشان كده رقمنة العملة في غاية الاهمية .. هو انت البنك لما بييجي يخصم المصاريف الادارية وخلافه بيستاذنك ولا بيخصمها علطول؟ .. نفس الامر لما تلغي الكاش ويبقى كل الناس عندها حسابات الكترونية المخالفات هتتخصم بشكل فوري من حسابك ويتم ابلاغك برسالة

اما اصحاب الرخص المنتهية وخلافه فانت تقدر تقفله حسابه وتقدر تعاقبه بطرق كتير الكترونيا في حالة التحول الرقمي.. تخليه يجري يصحح اوضاعه .. ده غير انه لو تم نشر شبكة محترمة من الرادارات الذكية مش بس على الطرق الرئيسية هيبقى سهل رصدهم وايقافهم في الكمائن الثابتة

قارن بين التكلفة الفعلية للطلاء والتكلفة اللي السيسي هيجمعها من المواطنين، وشوف بقا ممكن تحصل سرقة قد اي

مواطني القاهرة ليسوا في رفاهية مواطني ابوظبي ودبي، الناس في القاهرة عاوزة تعيش وتمشي يوم بيوم لسه قدامنا كتير عشان نوصل لرفاهية التشوه الحضاري

علي السيسي ازالة اكوام القمامة التي تملأ القاهرة وعليه تحسين حركة المرور ورفع مستوي المعيشة للمواطنين ورفع الاوضاع الصحية والمستشفيات، ثم بعد ذلك نصل لرفاهية الطلاء

مش فقر وانزحة
طب قول لا اله الا الله

بالله عليك هو مش بيعمل كده

وبعدين فين اللي قدمنا

ده تشوه بكل ما تعنيه الكلمة فين التنظيم على الاقل كل واحد واخد حتة ارض وباني فيها طب حضرتك الشوارع نظامها ايه والبيوت هل شكل حتى حلو

طب قول لا اله الا الله

بالله عليك هو مش بيعمل كده

وبعدين فين اللي قدمنا

ده تشوه بكل ما تعنيه الكلمة فين التنظيم على الاقل كل واحد واخد حتة ارض وباني فيها طب حضرتك الشوارع نظامها ايه والبيوت هل شكل حتى حلو
المواطن مش عنده الرفاهية المالية انه يعمل كدا

نحن لسنا الامارات

المواطن مش عنده الرفاهية المالية انه يعمل كدا

نحن لسنا الامارات
المواطن لازم يفهم انه يفوق بقا مش هيفضل قاعد في هرتلة وخلاص مش مشي حالك والسلام

لازم العيشة تبقى نضيفة

الم
المواطن لازم يفهم انه يفوق بقا مش هيفضل قاعد في هرتلة وخلاص مش مشي حالك والسلام

لازم العيشة تبقى نضيفة
المواطن اللي بيحرص علي الربع جنيه في الميكروباص مستحيل يصرف آلآف في دهان فاضي

اعطي المواطن عشرات الالاف من الجنيهات كمرتب مثل اهل الخليج (ربنا يزيدهم) واوعدك انه هيسيب الهرتلة

الم

المواطن اللي بيحرص علي الربع جنيه في الميكروباص مستحيل يصرف آلآف في دهان فاضي

اعطي المواطن عشرات الالاف من الجنيهات كمرتب مثل اهل الخليج (ربنا يزيدهم) واوعدك انه هيسيب الهرتلة
يعني المواطن اللي معاه مئات الالاف ليبني عقار مخالف افتقر عند الخمس الاف للدور..كفاية مزايدات.

اللي بيحرص على الربع جنيه حقه..و برضو من حقنا نشوف منظر محترم بدل المناظر المقززة اللي بنشوفها.

يعني المواطن اللي معاه مئات الالاف ليبني عقار مخالف افتقر عند الخمس الاف للدور..كفاية مزايدات.

اللي بيحرص على الربع جنيه حقه..و برضو من حقنا نشوف منظر محترم بدل المناظر المقززة اللي بنشوفها.

مفيش حاجة اسمها صاحب البناية، كل مواطن له شقته وهو اللي هيدفع،

عارف المثل اللي بيقول، بيجي علي الهايفة ويتصدر، اهو السيسي بيعمل كدا

هههههه عاوز تشوف منظر حلو ادفع!
لكن انا مش عاوز اشوف منظر حلو، انا حر
....
مثلا انت بتحب تستحمي وبتحب تكون نضيف

في ناس تانية مش بتحب تستحمي، هما احرار، مش هتجبرهم

عاوز تساعدهم، هاتلهم شامبو وصابون ودش علي حسابك، غير كدا لا

عودة
أعلى